Subsonic - inget ljud i video.

Permalänk
Medlem

Subsonic - inget ljud i video.

Tjenamors.
Vill börja med att introducera folk till Subsonic, en alldeles underbar "spotify-ersättare" som jag upptäckte förra veckan.

Men nu en fråga till er som har haft det ett tag och vet hur man fixar saker;
Jag lyckas inte få något ljud i 99% av alla mina videofiler jag delar med Subsonic. Det finns än så länge en serie (.mkv, 1080p) som jag lyckas få ljud i, men resten är helt tysta.

Jag läste lite på Subsonics egna forum och där skriver dom något om att man ska ändra på "Transcoding-inställningarna".
För mig står det såhär...

ffmpeg -ss %o -i %s -async 1 -b %bk -s %wx%h -ar 44100 -ac 2 -v 0 -f flv -vcodec libx264 -preset superfast -threads 0 -

... och jag har inte en blekaste aning om vad detta betyder.

Om någon vet hur man tolkar denna kod eller vet någon annan lösning på hur man får ljud i videofilerna skulle jag uppskatta det enormt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Detta är om jag fattar rätt så att man streamar sitt egna lokala bibliotek till en andra enhet typ en mobil ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Detta är om jag fattar rätt så att man streamar sitt egna lokala bibliotek till en andra enhet typ en mobil ?

yes, stämmer bra det. du installerar en serverprogramvara på datorn, och en app i telefonen/surfplattan eller så streamar du till en annan dator genom webbläsaren bara.
det bästa som hänt sen skivat bröd, och det skulle vara ännu bättre om det funkade med video, även om jag är riktigt nöjd med bara musiken.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Så vart kommer Spotify-ersättningen in? Förstår inte vad det här har med det att göra faktiskt..
Detta innebär ju att du måste ha all musik lagrad på din dator, och dessutom ha den som server? Ser inte alls något speciellt i detta, en vanlig stream i mina ögon. Väldigt osmidigt.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Så vart kommer Spotify-ersättningen in? Förstår inte vad det här har med det att göra faktiskt..
Detta innebär ju att du måste ha all musik lagrad på din dator, och dessutom ha den som server? Ser inte alls något speciellt i detta, en vanlig stream i mina ögon. Väldigt osmidigt.

Ja, då får du gärna tycka det om du vill, men det finns många som älskar detta inklusive mig.
Men det var inte vad tråden skulle handla om, så jag ber er att släppa detta nu och försöka svara på min fråga istället

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag använder följande inställningar och det fungerar bra.
Namn: flv/h264 video
Från: avi mpg mpeg mp4 m4v mkv mov wmv ogv divx m2ts
Till: flv
Steg 1: ffmpeg -ss %o -i %s -async 1 -b %bk -s %wx%h -ar 44100 -ac 2 -v 0 -f flv -vcodec libx264 -preset superfast -threads 0 -

Sedan HTTP Live Streaming command: ffmpeg -ss %o -t %d -i %s -async 1 -b %bk -s %wx%h -ar 44100 -ac 2 -v 0 -f mpegts -vcodec libx264 -preset superfast -acodec libmp3lame -threads 0 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipperkw:

Jag använder följande inställningar och det fungerar bra.
Namn: flv/h264 video
Från: avi mpg mpeg mp4 m4v mkv mov wmv ogv divx m2ts
Till: flv
Steg 1: ffmpeg -ss %o -i %s -async 1 -b %bk -s %wx%h -ar 44100 -ac 2 -v 0 -f flv -vcodec libx264 -preset superfast -threads 0 -

Sedan HTTP Live Streaming command: ffmpeg -ss %o -t %d -i %s -async 1 -b %bk -s %wx%h -ar 44100 -ac 2 -v 0 -f mpegts -vcodec libx264 -preset superfast -acodec libmp3lame -threads 0 -

uppskattar svaret tack!
men vad exakt kommer hända om jag ersätter min kod med denna?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kan inte hända så mycket, bara att det börjar fungera, kopiera det du har nu och spara det i något text dokument sedan lägger du in det jag skrev i "Inställningar" -> "Transcoding", sedan längre ner på sidan ser du "HTTP Live Streaming command" (dock vet jag inte om man behöver ändra den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipperkw:

Kan inte hända så mycket, bara att det börjar fungera, kopiera det du har nu och spara det i något text dokument sedan lägger du in det jag skrev i "Inställningar" -> "Transcoding", sedan längre ner på sidan ser du "HTTP Live Streaming command" (dock vet jag inte om man behöver ändra den)

ändrade men blev ingen skillnad från förut :/

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ändrade men blev ingen skillnad från förut :/

Tog du bort det gamla? Du skall ha två rader, en för ljud och en för film. Vad använder du för operativsystem?

Permalänk
Rekordmedlem

För att se vad alla flaggor gör så läs dokumentationen för FFmpg:
http://ffmpeg.org/ffmpeg.html
Jag vet att FFmpeg existerar men är inte insatt i flaggorna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte för att förstöra hela tråden, men Plex är ett väldigt trevligt system för att just streama bild och ljud

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipperkw:

Tog du bort det gamla? Du skall ha två rader, en för ljud och en för film. Vad använder du för operativsystem?

Ja jag ersatte den gamla. Kör med windows7.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att se vad alla flaggor gör så läs dokumentationen för FFmpg:
http://ffmpeg.org/ffmpeg.html
Jag vet att FFmpeg existerar men är inte insatt i flaggorna

Tack. Blir lite trevlig läsning nu i en timma

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Inte för att förstöra hela tråden, men Plex är ett väldigt trevligt system för att just streama bild och ljud

Det där såg ju faktiskt riktigt bra ut Men som jag förstår det så måste man betala för både servern och androidappen? Finns det ingen trialversion så man kan prova på lite och se hur det funkar innan man lägger ner en massa pengar?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det där såg ju faktiskt riktigt bra ut Men som jag förstår det så måste man betala för både servern och androidappen? Finns det ingen trialversion så man kan prova på lite och se hur det funkar innan man lägger ner en massa pengar?

Nja.

Plexserver är gratis.
Plex appen till iOS kostar väl 7 kr eller något sånt
Windows programmet kostar inget (som du kör på din HTPC)
köper man inget mer än detta så kan du streama till dina enheter hur mycket du vill.

MEN vill man kunna ansluta sig till sin server hemma när man kör på 3G eller är på en annan plats än sitt eget nätverk så behöver man PlexPass. Det kostar pengar. Då får man även tillgång till offlinesync, fungerar på samma sätt som Spotify fast man kan offline synca musik, film & bilder

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nja.

Plexserver är gratis.
Plex appen till iOS kostar väl 7 kr eller något sånt
Windows programmet kostar inget (som du kör på din HTPC)
köper man inget mer än detta så kan du streama till dina enheter hur mycket du vill.

MEN vill man kunna ansluta sig till sin server hemma när man kör på 3G eller är på en annan plats än sitt eget nätverk så behöver man PlexPass. Det kostar pengar. Då får man även tillgång till offlinesync, fungerar på samma sätt som Spotify fast man kan offline synca musik, film & bilder

Men jag behöver bara windows-servern och android-appen. Måste jag betala då? Och bara så det är klargjort - jag betalar gärna för appen när jag väl vet att den fungerar, det är bara att jag vill prova på den gratis först.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Men jag behöver bara windows-servern och android-appen. Måste jag betala då? Och bara så det är klargjort - jag betalar gärna för appen när jag väl vet att den fungerar, det är bara att jag vill prova på den gratis först.

vad andriod appen kostar vet jag inte

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag försökte köra Subsonic ett tag men kom fram till att Plex är mycket enklare. Kostar dessutom inte man vill köra transcoding av filmer och kolla med webläsaren.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vad andriod appen kostar vet jag inte

har installerat Plex nu och har provkört det lite. det är ju faktiskt ännu bättre än subsonic, så tack för tipset
finns nog bara en sak jag saknar, och det är att sortera albumen efter kronologisk ordning istället för alfabetisk. du vet möjligen inte hur man gör detta?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

har installerat Plex nu och har provkört det lite. det är ju faktiskt ännu bättre än subsonic, så tack för tipset
finns nog bara en sak jag saknar, och det är att sortera albumen efter kronologisk ordning istället för alfabetisk. du vet möjligen inte hur man gör detta?

Kul att du gillade det.

Det beror på vad du menar med kronologisk ordning, man kan sortera på "Date Added" och "Date Released". Jag vet dock inte var den får datumen ifrån när det gäller "Date Released".

båda dessa inställningar hittar du till höger på bilden, under rubriken "Sort"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kul att du gillade det.

Det beror på vad du menar med kronologisk ordning, man kan sortera på "Date Added" och "Date Released". Jag vet dock inte var den får datumen ifrån när det gäller "Date Released".

båda dessa inställningar hittar du till höger på bilden, under rubriken "Sort"
http://elan.plexapp.com/files/2012/08/Plex-Web-Client-1.jpg

jo, fast det går inte göra så när man är inne på en artist's sida, utan då verkar det som man måste sortera i kronologisk ordning (då menar jag alltså året som albumet släpptes).

men men... det gör inte så jättemycket. det jag dock har hittat nu som är lite mer störande är detta:

Den vägrar att ladda hela omslagen till tv-serierna. musik och film däremot fungerar utmärkt. problemet förekommer även på alla andra enheter (min surfplatta och telefon). men jag håller på och skannar om allting nu och hoppas på att den inte buggar den här gången.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En anna sak som är väldigt trevligt är att du kan streama till ps3 och även xbox 360 med plex Vet inte hur det är med PS4 och Xbone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jo, fast det går inte göra så när man är inne på en artist's sida, utan då verkar det som man måste sortera i kronologisk ordning (då menar jag alltså året som albumet släpptes).

men men... det gör inte så jättemycket. det jag dock har hittat nu som är lite mer störande är detta:
http://i.imgur.com/JACuaMq.jpg

Den vägrar att ladda hela omslagen till tv-serierna. musik och film däremot fungerar utmärkt. problemet förekommer även på alla andra enheter (min surfplatta och telefon). men jag håller på och skannar om allting nu och hoppas på att den inte buggar den här gången.

sant, man kan bara sortera i första vyn :/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Dock är det en som jag ser som en enormt stor nackdel med Plex framför Subsonic; att jag inte får hålla i mina användare själv utan måste vara beroende av Plex tjänster för den biten.

För övrigt så är ju Subsonic knappast en Spotify-ersättare då den använder din eget lagrade musik. Spotify är ju som bekant en prenumerations/abonemang-tjänst för musik.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Dock är det en som jag ser som en enormt stor nackdel med Plex framför Subsonic; att jag inte får hålla i mina användare själv utan måste vara beroende av Plex tjänster för den biten.

För övrigt så är ju Subsonic knappast en Spotify-ersättare då den använder din eget lagrade musik. Spotify är ju som bekant en prenumerations/abonemang-tjänst för musik.

tanken med "spotifyersättare" för mig är att du kan streama musik till dina mobila enheter. på min stationära dator har jag alltid haft och kommer alltid ha ett eget musikbibliotek i flac, vare sig det finns spotify eller inte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |