Permalänk
Medlem

DVD på HD-tv

Hej! Köpte nyligen min allra första HD-tv (har kört med gammal tjock-TV hittills) och är i allmänhet väldigt grön på området. Jag kopplade in min DVD-spelare till den nya TV:n, och märkte att bilden kändes utdragen. Upptäckte att detta givetvis berodde på att bildinställningen var 16:9 istället för 4:3, som själva DVD-filmen hade som bildformat. När jag ändrade till 4:3 blev bilden bra, men mindre och med svarta kanter på sidorna.

Det jag nu undrar är om all DVD-film ser ut såhär på en HD-tv? Hur blir det med Blu-Ray, ser bildformatet bättre ut där? Det vore ju trevligt om man fick tag i utgåvor av filmer som faktiskt passar själva tv:n också. Hur brukar ni göra när ni kollar DVD-film på HD-tv, kör ni med bilden utdragen eller i 4:3 (eller annat?)

Ursäkta om mina frågor är dumma, är som sagt en ordentlig nybörjare på allt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinism:

Hej! Köpte nyligen min allra första HD-tv (har kört med gammal tjock-TV hittills) och är i allmänhet väldigt grön på området. Jag kopplade in min DVD-spelare till den nya TV:n, och märkte att bilden kändes utdragen. Upptäckte att detta givetvis berodde på att bildinställningen var 16:9 istället för 4:3, som själva DVD-filmen hade som bildformat. När jag ändrade till 4:3 blev bilden bra, men mindre och med svarta kanter på sidorna.

Det jag nu undrar är om all DVD-film ser ut såhär på en HD-tv? Hur blir det med Blu-Ray, ser bildformatet bättre ut där? Det vore ju trevligt om man fick tag i utgåvor av filmer som faktiskt passar själva tv:n också. Hur brukar ni göra när ni kollar DVD-film på HD-tv, kör ni med bilden utdragen eller i 4:3 (eller annat?)

Ursäkta om mina frågor är dumma, är som sagt en ordentlig nybörjare på allt detta.

De flesta dvder är väl 16:9 så det problemet får du bara med vissa filmer. Jag kar 4:3 i 4.3.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Robinism:

Hej! Köpte nyligen min allra första HD-tv (har kört med gammal tjock-TV hittills) och är i allmänhet väldigt grön på området. Jag kopplade in min DVD-spelare till den nya TV:n, och märkte att bilden kändes utdragen. Upptäckte att detta givetvis berodde på att bildinställningen var 16:9 istället för 4:3, som själva DVD-filmen hade som bildformat. När jag ändrade till 4:3 blev bilden bra, men mindre och med svarta kanter på sidorna.

Det jag nu undrar är om all DVD-film ser ut såhär på en HD-tv? Hur blir det med Blu-Ray, ser bildformatet bättre ut där? Det vore ju trevligt om man fick tag i utgåvor av filmer som faktiskt passar själva tv:n också. Hur brukar ni göra när ni kollar DVD-film på HD-tv, kör ni med bilden utdragen eller i 4:3 (eller annat?)

Ursäkta om mina frågor är dumma, är som sagt en ordentlig nybörjare på allt detta.

Det finns många olika DVD-filmer med olika bildförhållande, eller aspect ratio. I ditt fall har du fått tag i en rulle med 4:3, men om du spelar upp en i formatet 16:9 så kommer den fylla hela bilden.

För det mesta är ju filmer på Bluray av nyare snitt och därmed oftare i widescreen (16:9 eller motsvarande), men om du köper nåt gammalt barnprogram från 80-talet på Bluray så kommer även förmodligen visas i 4:3, precis som din DVD-film. Det handlar alltså om hur filmen är inspelad, inte vilket format som används för att spela upp den (VHS, DVD, Bluray, Laserdisc osv...).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Okej. Jag trodde att de flesta DVD-filmer var i 4:3-format, men det kanske inte stämmer då.

Permalänk
Medlem

Filmer är oftast i 21:10, så det blir lite svarta ränder uppe och nere. Men det är inget som man ska se som något problem, utan det är så filmen är. TV-program är nästan alltid 16:9 idag däremot .

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Robinism:

Okej. Jag trodde att de flesta DVD-filmer var i 4:3-format, men det kanske inte stämmer då.

Nej, det gör det inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinism:

Okej. Jag trodde att de flesta DVD-filmer var i 4:3-format, men det kanske inte stämmer då.

Nej, de allra allra flesta DVD-filmer (och blu-ray) är i 16:9 eller ännu något lite bredare, vilket då ger smala svarta ränder upptill och nertill.

Spelar du upp en 4:3-film på en HDTV, som är 16:9, så blir det svarta ränder på sidorna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hehe. Upptäckte just att jag haft fel inställning på själva DVD-spelaren. Det gick att ändra bildformat från "4:3" till "16:9 Widescreen". Och nu fick de filmer som utgav sig för att vara "16:9" rätt bild. Där ser man!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Filmer är oftast i 21:10, så det blir lite svarta ränder uppe och nere. Men det är inget som man ska se som något problem, utan det är så filmen är. TV-program är nästan alltid 16:9 idag däremot .

Dom flesta filmerna är i aspect ratio 2.35:1 och en del filmer är i aspect ratio 1.85:1.
Var har du har fått 21:10 ifrån?

PS. 16:9 fick bli det nya tv-formatet när man bytte från 4:3 på nittio-talet och en av orsakerna till det sägs vara att det låg närmast det amerikanska tv-formatet 1.77.
Det hade ju inte varit så smart att kränga det nya formatet med annonser typ "det nya tv-formatet 1.777777778".
Dessutom ligger ju 16:9 i närheten av 1.85 vilket gjorde att filmer i det formatet passade rätt bra att visa på TV.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Dom flesta filmerna är i aspect ratio 2.35:1 och en del filmer är i aspect ratio 1.85:1.
Var har du har fått 21:10 ifrån?

Hehe, jag som blandade ihop det, det är 2.35:1 jag menar (undrar vad jag tänkte på??). Det ändrar ju inte innebörden i min post, men rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem

Bland annat Philips har några tv modeller med 21:9 altså bredare än 16:9.
säkert det formatet du blandade ihop det med... men det blir något liknande 2.35:1.

Vissa serier/filmer finns ju i flera olika versioner t.ex Buffy the Vampire Slayer.. visades original i 4:3 iallafall dom första säsongerna,
finns dvd'er i 4:3. Men finns ochså nyare dvd'er som dom antagligen har klippt kanterna lite uppe och nere för att få widescreen.

Permalänk
Medlem

Som kuriosa kan nämnas att alla PAL DVD filmer sparas på skivan i 4:3, eftersom en PAL video-signal är definierad till 4:3. Upplösningen är 576i (576x720) och det finns några bits i videoströmmen som indikerar om det är meningen att bildmaterialet ska sträckas ut vertikalt till 16:9 eller om det ska behållas som 4:3. Detta gär man för att undvika att behöva spela in svarta fält i själva filen på skivan. Dock så finns det inget stöd i DVD-standarden för andra format, tex. 2.35:1 eller 1.85:1, så dessa spelas in i antingen 4:3 (eller 16:9 komprimerat till 4:3) med svarta fält över och under beroende på hur pass vaken operatören var när skivan mastrades.

Det är ganska fiffigt för om DVD spelare och TV är korrekt inställda så får man så hög kvalitet som möjligt (utnyttjar hela videoytan maximalt) samtidigt som bakåtkompatibilitet säkerställs.

HD-DVD och Bluray fixade så att det finns stöd för filer med andra upplösningar än 4:3.

Permalänk
Medlem

De flesta tvapparater har nån form av zoomfunktion, vilket gör att man kan få bort det mesta av de svarta kanterna upp och nertill. Man förlorar lite av bilden till vänster och höger, det är en smaksak vilket man föredrar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att både avspelare och TV är inställda på rätt (och därmed samma) bildformat. Annars kan en 16:9 film visas letterbox på en 16:9 tv, med svart runt om hela. Många TV bryter då automatiskt till en inzoomad bild med resultatet av att man förlorar en stor del av upplösningen (16:9 bild återger en centrerad 4:3 bild med en centrerad 16:9 bild = 56% av bildytan)

Permalänk
Medlem

Vänj dig med att svarta kanter är normalt. 16:9 är en kompromiss då det ligger i mellan bioformat och gamla tv formatet. Börja inte zooma i bilden. Det blir bara sämre.