Varför funkar inte mina nya RAMBUS minnen?

Permalänk

Varför funkar inte mina nya RAMBUS minnen?

Jag skulle uppgradera minnet i en dator med ett moderkort som heter "Intel E186194" och använder RAMBUS. Tidigare hade den 256 MB RAM fördelat på två 128MB PC-600 RDRAM och två dummies i de tomma slotsen. De nya stickorna jag köpt är två stycken Samsung 512MB/16 PC800-45 EEC. När jag försöker starta datorn med de nya minnena piper den bara och skärmen förblir svart. Jag har testat att köra med bara de nya minnena och dummies samt att låta de gamla minnena sitta kvar och byta ut dummies mot de nya minnena.
Varje gång jag återställer datorn till ursprungskonfigurationen fungerar den felfritt. Jag har inte uppdaterat BIOS och vet inte om den versionen som nu är installerad är ny eller äldre. Det är inte min dator nämligen och jag vill inte rota i den för mycket.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om varför du skulle vilja uppdatera en dator med RAMBUS-minnen, men det får står för sig själv.

RAMBUS behöver terminating, det är därför man har det du kalalr dummies.

Du kan inte uppgradera bara några minnen och behålla några, dvs du kan inte ha kvar de gamla minnena. Det BÖR fungera med 512or där 128orna satt. Testa att nollställa CMOS och kolla upp kompabiliteten för moderkortet mot minnen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

1. ECC och non-ecc
2. Att PC800 inte kan köra i PC600
3. Att PC600 är av typen 32 (då vi vet att PC800 är 16)

Sådana här saker kan ställa till det

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Skrivet av muppens:

Ingen aning om varför du skulle vilja uppdatera en dator med RAMBUS-minnen, men det får står för sig själv.

RAMBUS behöver terminating, det är därför man har det du kalalr dummies.

Du kan inte uppgradera bara några minnen och behålla några, dvs du kan inte ha kvar de gamla minnena. Det BÖR fungera med 512or där 128orna satt. Testa att nollställa CMOS och kolla upp kompabiliteten för moderkortet mot minnen.

Jag tänkte att de nya minnena skulle klocka ner sig till de gamlas nivå om de satt tillsammans, som vanliga SDRAM gör. Men jag testade ju dem separat också tillsammans med dummiesarna. Minnena är också matchande par för övrigt.
Jag hittar ingen officiell information om moderkortet någonstans och jag vill inte nollställa CMOS eftersom det inte är min dator och jag inte vill behöva återställa allt igen med risk att något blir fel.
Datorn styr labutrustning och kan inte bytas ut (mina försök till det är en annan tråd på Sweclockers). Därför försöker jag uppgradera den istället med mer RAM då den har en tendens att hänga sig när den har kört för länge, men utan att göra något som riskerar att den plötsligt inte funkar och som jag inte kan återställa.

Skrivet av Bussler:

1. ECC och non-ecc
2. Att PC800 inte kan köra i PC600
3. Att PC600 är av typen 32 (då vi vet att PC800 är 16)

Sådana här saker kan ställa till det

De gamla minnena heter Samsung 128MB/8 PC711-45 nonECC. Jag vet inte varför de klockar ner sig till PC600 när de sitter i datorn, men det stod i BIOS att de kördes på den hastigheten. Alla dina tre punkter verkar vara möjliga, men moderkortet är ett server-moderkort och borde stödja EEC åtminstone tycker man.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Hedersmedlem

En annan kille som undrar samma sak: http://www.allquests.com/question/1304810/intel-e186194-compa...

Har du sett de nya minnena funka i någon dator?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Skrivet av Ulvenstein:

En annan kille som undrar samma sak: http://www.allquests.com/question/1304810/intel-e186194-compa...

Har du sett de nya minnena funka i någon dator?

Jag har bara tillgång till en RAMBUS-dator. Jag har inte gjort några fler försök att få det att fungera.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.