är bitcoin mining faligt för datorn?

Permalänk
Medlem

är bitcoin mining faligt för datorn?

tja, har ingen aning om vart jag ska lägga denna tråden.
som titeln säger. är bitcoin mining farligt för datorn?
om jag ville skulle jag googla men jag hittar inga riktiga svar där. kanske jag som är blind

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Farligt på vilket sätt då? Bitcoin mining är inte mer farligt än att köra ett spel men kan nog slita mer på datorn eftersom den belastar datorn mycket hela tiden.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Farligt på vilket sätt då? Bitcoin mining är inte mer farligt än att köra ett spel men kan nog slita mer på datorn eftersom den belastar datorn mycket hela tiden.

menade om den akn bli överhettad eller nåt sånt.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

menade om den akn bli överhettad eller nåt sånt.

Nej det ska inte vara något problem, det är som ett benchmark. Så länge det inte är något konstigt med din kylning så är det bara att tuta och köra, sen går en dator väldigt sällan sönder på grund av värme, den stängs oftast av först.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

menade om den akn bli överhettad eller nåt sånt.

Svaret är enkelt. Ja, det KAN den. Du belastar datorn, det skapar värme, men är din kylning tillräcklig är detta inte ett problem. Testa kör igång lite benchmark-program så får du se! Övervaka temperaturen noga till en början.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Entusiast

Det är som sagt inte mer farligt än att spela ett krävande spel eller köra en benchmark konstant men för att bitcoin-mining ska vara lönsamt så ska man helst vara engagerad i det och bygga en specifik rigg för det.

Nu har ju du visserligen ett AMD-kort vilket fungerar markant bättre för bitcoin-mining men ska det vara så lönsamt som möjligt så ska man ha speciella hårdvaru-kombinationer.
HD 5970 verkar vara en favorit.

Men visst, du kan ju göra det lite på skoj men förvänta dig ingen vinst direkt om du inte går all in.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Att bryta bitcoins på en 'vanlig' burk är inte lönsamt längre, du behöver nog en specificerad dator för detta. Vanliga datorer klarar litecoins eller feathercoins bättre.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zeuxlarsson:

Att bryta bitcoins på en 'vanlig' burk är inte lönsamt längre, du behöver nog en specificerad dator för detta. Vanliga datorer klarar litecoins eller feathercoins bättre.

Japp. Det är bra mycket vettigare. Man kan ligga på rätt vettigt vinst i dagsläget genom att majna cryptovaluta!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld