Strömkonsumtion med PhysX kort?

Permalänk
Medlem

Strömkonsumtion med PhysX kort?

Hej hej!

Imorgon så uppgraderar jag från två antika GTX 275 kort till ett GTX 780 kort.
Jag är lite nyfiken på om jag klarar av att ha kvar ett GTX 275 kort i burken och använda det till PhysX?

Jag har nämligen bara ett 650w nätaggregat, och ett 780 kort kräver minst 600w, då har jag alltså bara 50 watt kvar att leka med.
Och om jag då spelar ett väldigt physxintensivt spel, tror ni då att jag kommer få problem?

Min övrigra setup:
Intel Core i7 3.3GHz
Fyra hårddiskar
6GB corsair tripple channel 2000MHz

Värt att nämna att nätaggregatet är ett Be Quiet! Dark Power Pro 650w och har aldrig strulat!

Har ni några frågor så är det bara att fråga på!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hej hej!

Imorgon så uppgraderar jag från två antika GTX 275 kort till ett GTX 780 kort.
Jag är lite nyfiken på om jag klarar av att ha kvar ett GTX 275 kort i burken och använda det till PhysX?

Jag har nämligen bara ett 650w nätaggregat, och ett 780 kort kräver minst 600w, då har jag alltså bara 50 watt kvar att leka med.
Och om jag då spelar ett väldigt physxintensivt spel, tror ni då att jag kommer få problem?

Min övrigra setup:
Intel Core i7 3.3GHz
Fyra hårddiskar
6GB corsair tripple channel 2000MHz

Värt att nämna att nätaggregatet är ett Be Quiet! Dark Power Pro 650w och har aldrig strulat!

Har ni några frågor så är det bara att fråga på!
Tack!

Ingen idé... kommer inte ge någon större prestanda boost.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hej hej!

Imorgon så uppgraderar jag från två antika GTX 275 kort till ett GTX 780 kort.
Jag är lite nyfiken på om jag klarar av att ha kvar ett GTX 275 kort i burken och använda det till PhysX?

Jag har nämligen bara ett 650w nätaggregat, och ett 780 kort kräver minst 600w, då har jag alltså bara 50 watt kvar att leka med.
Och om jag då spelar ett väldigt physxintensivt spel, tror ni då att jag kommer få problem?

Min övrigra setup:
Intel Core i7 3.3GHz
Fyra hårddiskar
6GB corsair tripple channel 2000MHz

Värt att nämna att nätaggregatet är ett Be Quiet! Dark Power Pro 650w och har aldrig strulat!

Har ni några frågor så är det bara att fråga på!
Tack!

Som den gode herren ovan säger så är det egentligen endast en ytterligare sak som avger värme nu till vintern.

http://www.youtube.com/watch?v=cbww3dhzK0M

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx...

Strömförbrukningen borde inte vara något direkt problem.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Skulle nästan tro att du får sämre prestanda om det kortet renderar physx än om 780 gör det.

Ontopic så är det nog lugnt med nätagget. 780 drar mycket mindre än 600 watt

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

PhysX ensamt på GTX 780 eftersom det är kraftigt ändå. Men eftersom du redan har GTX 275 så är det bästa att testa eftersom alla kommer enbart säga sina egna åsikter. Det visar kanske att du får en förbättring.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Det hade varit vettigt om du haft ett AMD kort utan Physx. Annars är de ingen större idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Ingen idé... kommer inte ge någon större prestanda boost.

Jag tror inte man får någon större prestandaboost av ett dedikerat physx kort i någon situation, men jag ser inte anledningen till att avstå såvida det inte gör situationen värre. Elräkningen oroar jag mig inte för så att säga.

Jag antar att jag helt enkelt kan testa när jag har båda korten, finns det några benchmarks som kör mycket physx? Eller räcker det med att köra igång Mirror's Edge benchmarken?

Tack!

Permalänk
Medlem

Ett bra test men beror från datorkonfiguration till konfiguration vad man får för resultat. Tror knappast att han skulle få samma resultat med trådskaparen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag tror inte man får någon större prestandaboost av ett dedikerat physx kort i någon situation, men jag ser inte anledningen till att avstå såvida det inte gör situationen värre. Elräkningen oroar jag mig inte för så att säga.

Jag antar att jag helt enkelt kan testa när jag har båda korten, finns det några benchmarks som kör mycket physx? Eller räcker det med att köra igång Mirror's Edge benchmarken?

Tack!

Nej. Det räcker inte enbart att köra Mirros Edige eftersom GTX 780 är kraftigt för det. Metro-spelen (2033 samt Last Night) och Borderlands 2 som du borde prova för benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nej. Det räcker inte enbart att köra Mirros Edige eftersom GTX 780 är kraftigt för det. Metro-spelen (2033 samt Last Night) och Borderlands 2 som du borde prova för benchmarks.

Tack! Då testar jag det när jag fått kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ett bra test men beror från datorkonfiguration till konfiguration vad man får för resultat. Tror knappast att han skulle få samma resultat med trådskaparen?

Som du såg i testet rörde det sig om 7 fps extra i onämd titel med ett GTX 580 och ett 55 ti som PhysX kort.

Ärligt talat TS så pekar allt mot att du kommer få mycket mycket mindre prestanda om du Slänger in ett 275 som ett PhysX kort till ett 780.

EDIT: Det var till för att ge lite perspektiv.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Som du såg i testet rörde det sig om 7 fps extra i onämd titel med ett GTX 580 och ett 55 ti som PhysX kort.

Ärligt talat TS så pekar allt mot att du kommer få mycket mycket mindre prestanda om du Slänger in ett 275 som ett PhysX kort till ett 780.

Öh, ja men inte samma grafikkort. Gäller som sagt konfiguration vilket resultat man får.