Mediaspelaren Winamp läggs ned efter 15 år

Permalänk
Avstängd

Och sen så drar alla nostalgiker igång igen. Kommer ihåg att ja använde någon mp3-spelare som jag tror hette Sonique eller något sådant. Lite tråkigt, men vaddå. Det är vell bara att fortsätta använda Winamp om man nu känner för det?

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk

Oh no!

SORG! Har använt Winamp sedan MP3's begynnelse och spelade min första MP3 i Winamp. Har använt den sedan dess till all sorts musik och numera framförallt i mobilen. Suverän app!

Vad ska man nu använda för att spela musik?

Permalänk
Medlem

Surt, använt Winamp jag också sedan det släpptes. Classic skin, givetvis. <3

Men, ska testa Audacious som någon länkade.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Winamp 2.91 was da bomb!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de lägger ned Winamp, tycker dock Foobar är en bättre spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vad ska man använda nu då? Winamp har varit det enda som dugit.

foobar2000

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tillhör också skaran som kört fb2k de senaste ~5 åren men man blir ändå lite ledsen när en legend går i graven.
Min första MP3a spelades på WinAMP. Tillsammans med Napster är detta som sagt right in the childhood.

WinAMP är dött, länge leve WinAMP.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag använder inte winamp men jag använder Zune

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Minns att jag körde .mod-filer i ModPlug innan WinAmp kom med allt vad mp3 innebar. Nån här som också körde ModPlug?

Vilken nostalgi alltså, måste gräva fram lite gamla mod-filer nu känner jag.

Permalänk

Fattar inte vad problemet är om det läggs ner. Nuvarande version fungerar utmärkt och kommer att finnas tillgänglig via en massa andra hemsidor (såklart) kommer själv att fortsätta använda Winamp under många många år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Minns att jag körde .mod-filer i ModPlug innan WinAmp kom med allt vad mp3 innebar. Nån här som också körde ModPlug?

Vilken nostalgi alltså, måste gräva fram lite gamla mod-filer nu känner jag.

ModPlug, jajamänsan, tror jag hakar på din idé efter jobbet.

Permalänk
Medlem

De som köpte Winamp Pro för 19,99 dollar då?

Permalänk
Medlem

wehehehh.

Jag har inte bytt winamp med mitt plugin för 5.1/7.1 ljud i vanliga stereomp3-filer sen jag hittade sagda plugin för typ 6 år sen, så smidigt att i winamp kunna få låten att leverera full kraft till alla 5 högtalare och ställa in med reglage ifall man tycker att fronthögtalarna spelar för högt osv.
Finns det någon mer musikspelare där ute som har samma funktion? I'm lost på musikspelarfronten sen 6 år tillbaka.

Permalänk

När jag rippat internet radio har jag använt mig av Winamp och något tillägg som jag glömt namnet på.
Vad ska man använda istället?

Permalänk

Själv har jag gått över till foobar2000 för spellistor men har fortfarande WinAMP som standardprogram för alla ljudfiler om jag spelar upp något från utforskaren. Jag har använt WinAMP så länge jag har använt riktiga PC-datorer och som någon tidigare nämnde så vore det bra om de kunde släppa källkoden så att communityn kan ta över.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azrof90:

Hah! iTunes kan väl inte vara överlägset winamp? Var tvungen att använda iTunes en kort period för att synca min första iPod, men uppstäckte att den gick att synca via mediamonkey istället. Avinstallerade iTunes illa kvickt och tog bort allt vad quicktime hette...

För mig är det utan tvekan så. Använder inte iTunes under "en kort period" utan har låtit det etablera sig i mitt liv de senaste 7 åren. Min iPod talar med mina iPhones som talar med min iPad och samlas i iTunes på två olika datorer. Inget strul med namnlösa mp3-filer eller CD-importer, alla mina skivor ligger samlade med namninfo, omslag och årtal, vill jag sedan komplettera eller utöka biblioteket är butiken ett knapptryck bort med lägsta pris på såväl skivor som låtar alternativt rippa in min nyköpta cd på sekunder. Allt utan att lämna fönstret, det är perfekt.

Jag trivs i iTunes och upplevelsen det bjuder på, andra gör det inte. Om det beror på det vanliga anti-Apple-tjafset eller inte tänker jag inte spekulera i, men i min mening är det överlägset konkurrensen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det var väl på tiden...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Haha på en del låter det som att den kommer avinstalleras automatiskt från datorn och aldrig kunnas användas igen
Kör Winamp 5.531 fortf och kommer nog göra det ett bra tag till... Så länge shoutcast.com finns kvar så är jag glad.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Winamp och Napster , det va tider det

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Foobar2000 är minst lika bra och stöder winamp DSP plugins om jag inte har fel, men jag vill minnas att det är så förutom att foobar har egna plugins. Dessutom vill jag minnas att foobar utvecklas av fd winamp utvecklare, men det kan vara fel det också.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jo visst, det går väl ett tag men man vill ändå köra något som utvecklas.

Hoppas bara att de släpper det som öppen källkod så att den kan få leva vidare i någon form.

winamp har väl inte utvecklats nämnvärt på typ tio år ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Geeks Gaming

Enda musik programmet jag använder och har gjort enda sedan de kom. Och kommer fortsätta även om dom lägger ner de.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Foobar2000 är minst lika bra och stöder winamp DSP plugins om jag inte har fel, men jag vill minnas att det är så förutom att foobar har egna plugins. Dessutom vill jag minnas att foobar utvecklas av fd winamp utvecklare, men det kan vara fel det också.

Det stödjer vissa plugins, men det finns även en WinAMP-emulatorplugin som man kan använda för resterande plugins. Jag använder det för att köra MilkDrop2 i fb2k t.ex.
Och det stämmer att fb2k delvis utvecklas av föredetta WinAMP-utvecklare

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Måste varit nått fel med din dator i sådant fall. Jag körde BeOS DR8 på en pentium 90mhz och kunde se två filmer samtidigt som jag spelade musik och hade netpositive för att läsa htmldokumentation utan märkbara problem.

Inte alls omöjligt då jag installerade all skit jag kunde komma över på den tiden
Körde Windows också, ifall någon tvekade på det.

Permalänk
Inaktiv

Winamp har alltid funnits på mitt skrivbord!
Jag gillar älskar och hatar Spotify, dess utbud av musik är bättre än något annat jag testat men dess spelare är sämst.
Winamp har vart en trogen tjänare som kan byta ljudkort, spela eventuella videoklipp, bränna till CD-R och spela musik.
Mina första låtar på datorn spelades med Winamp.. aja tack för denna tid.. en dag dör väl även swec och nh

Permalänk
Medlem

Synd. Spelar all min musik och rippar nya skivor med Winamp. Ja, tänka sig, jag är så gammaldags att jag köper musik på CD.

Får väl ta och uppdatera till senaste versionen medan det går.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att skapa en ny tråd angående musikspelare men tills någon (jag?) fått tummen ur röven kan jag tipsa om Clementine player som är skapat för att kombinera ihop biblioteken hos div. streamingtjänster såsom spotify, grooveshark, ubuntu one, dropbox och t.o.m. soundcloud*. Fungerar fint men jag är för invand med mitt foobar2000 gränssnitt.
*Och mycket mer

http://www.clementine-player.org/sv/

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Garret:

För de av er som vill ha ett alternativ som liknar Winamp slår jag ett slag för AIMP (http://www.aimp.ru/ alt. *ttp://www.aimp2.us, som jag själv använder och tycker fungerar bra.

*ttp://www.aimp2.us är en ful-sida som inte är kopplad till AIMP-teamet utan endast där för roffa åt sig donation $$$ och möjligen sprida ful-kod...
Källa: http://aimp.ru/index.php?do=news&id=61

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Avstängd

älskade milkdrop var revulutionerande enligt mig

kommer sakna winamp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Synd. Spelar all min musik och rippar nya skivor med Winamp. Ja, tänka sig, jag är så gammaldags att jag köper musik på CD.

Får väl ta och uppdatera till senaste versionen medan det går.

Nu vet jag iofs. inte hur WinAMP rippar skivor men om man bryr sig om kvalitet på allvar kör man EAC.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730