QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jando:

http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Matte-Qnix-QX2710-Ev...

Vad tycker ni om den skärmen? Det verkar vara pixel perfect till bra pris. Eventuellt väldigt dum fråga men jag undrar ifall den har en sådan där DVI som klarar 120 hz?

Tack för svar!

Det är en sådan modell som skall gå att överklocka. Hurvida den klarar 120Hz eller inte är omöjligt att svara på.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Crossover 27QW skärm, den går att överklocka om jag har förstått det rätt?

Och har någon nån aning om hur 1440 kommer fungera med 660 SLI?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Funderar på att köpa en Crossover 27QW skärm, den går att överklocka om jag har förstått det rätt?

Och har någon nån aning om hur 1440 kommer fungera med 660 SLI?

Freddie

Crossover går mig veterligen inte att överklocka. Det fanns en version av Catleap (samma panel som Crossover) med panel 2B som gick att överklocka, men de säljs så vitt jag vet inte på e-bay längre.

Qnix eller X-Star med PLS-panel och endast DVI är det som gäller om du skall handla på e-bay. Overlordcomputer har IPS-skärmar som går att överklocka men de är betydligt dyrare.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Crossover går mig veterligen inte att överklocka. Det fanns en version av Catleap (samma panel som Crossover) med panel 2B som gick att överklocka, men de säljs så vitt jag vet inte på e-bay längre.

Qnix eller X-Star med PLS-panel och endast DVI är det som gäller om du skall handla på e-bay. Overlordcomputer har IPS-skärmar som går att överklocka men de är betydligt dyrare.

Okej, tackar

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till skaran, köpte av Red Cap.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Är de interna komponenterna i dessa skärmar b-klassat? Alltså sådant märken som Dell, Eizo mm kasserar när de går igenom kvalitetstestningen?

Nej, det är panelerna som är klassade A- eller B. Det vanligaste problemet med panelerna verkar vara att de lider av lite backlight bleed pga. att metallramen runt panelen inte är helt rak, inte döda pixlar som man skulle kunna tro.

De sparar även in lite pengar på att inte lägga till ett scaler-chip. Därmed kan den bara visa native-upplösningen eller ibland någon enstaka jämnt delbar upplösning och den kan heller inte ha en OSD-menu. Fördelen det får är att den därmed inte begränsar överklockning av panelen och att den input lag som en scaler annars ger upphov till försvinner.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu var en http://www.ebay.com/itm/121110804377 beställd. Hoppas den är så bra/prisvärd som ni säger. Nu måste man bara uppgradera resten av datorn så man får bra prestanda i den upplösningen! Längtar!

Permalänk
Medlem

Min skärm fixar nääääästan 120Hz men i vissa lägen (RDP-fönster t ex) får jag en liten störning, en pixelrad som darrar till ibland. Är det nån som vet nån sida med tips om hur man tweakar CRU för ev. kunna lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Crossover går mig veterligen inte att överklocka. Det fanns en version av Catleap (samma panel som Crossover) med panel 2B som gick att överklocka, men de säljs så vitt jag vet inte på e-bay längre.

Qnix eller X-Star med PLS-panel och endast DVI är det som gäller om du skall handla på e-bay. Overlordcomputer har IPS-skärmar som går att överklocka men de är betydligt dyrare.

Crossover har flertalet skärmar som går utmärkt att överklocka 100hz+, men bara inte just den modellen!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Är så rädd att det ska bli värre bara. Är det svårt att demontera ramen tro?

Det blir inte värre. Metallramen är böjd, vilket böjer panelen, vilket ger upphov till BLB. Böj på en PLS/IPS-panel så får du se vad som händer (den släpper igenom ljus från bakgrundsbelysningen).

Den är lite knepig att demontera. Man får ta en smörkniv, platt skruvjmejsel eller liknande och bit för bit "knäppa" bort plasthöljet. Därefter är det bara att skruva bort resten.

Permalänk
Medlem

Så, accessories whole är den man borde beställa ifrån?
Och hur gör jag för att de ska sätta ned den till 150$?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Så, accessories whole är den man borde beställa ifrån?
Och hur gör jag för att de ska sätta ned den till 150$?

Freddie

Jag köpte min QX2710 från accessorieswhole och de skriver ner värdet till $200, varken mer eller mindre, och detta behöver du inte säga till om. Vad jag förstår vill de inte skriva ner värdet mer p.g.a. någon deal med fraktbolaget. Sök efter accessorieswhole här i tråden annars så ser du ju enkelt vad som har sagts om dem.

Snabb leverans via FedEx med. Hade min inom en vecka och då tog det dessutom 1-2 dagar extra p.g.a. att jag bytte leveransadress till jobbet. Riktigt bra tycker jag, trots allt från Korea

Tror även att jag läst att de varit bra vid ev. problem också, men som tur är har jag inte haft några själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_:

Jag köpte min QX2710 från accessorieswhole och de skriver ner värdet till $200, varken mer eller mindre, och detta behöver du inte säga till om. Vad jag förstår vill de inte skriva ner värdet mer p.g.a. någon deal med fraktbolaget. Sök efter accessorieswhole här i tråden annars så ser du ju enkelt vad som har sagts om dem.

Snabb leverans via FedEx med. Hade min inom en vecka och då tog det dessutom 1-2 dagar extra p.g.a. att jag bytte leveransadress till jobbet. Riktigt bra tycker jag, trots allt från Korea

Tror även att jag läst att de varit bra vid ev. problem också, men som tur är har jag inte haft några själv.

Okej, då blir det nog därifrån
Tackar!

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad har ni för monsterdatorer egentligen som klarar att köra 1440p i 96 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Vad har ni för monsterdatorer egentligen som klarar att köra 1440p i 96 fps?

Datorn i signaturen pungar ut 101+fps med enstaka drops till 80 i Battlefield 4 på High.

Permalänk
Medlem

Jag stötte på ett lustigt problem... När jag fick min skärm och började köra den i 96Hz så slutade många filmer på nätet att fungera. Youtube funkade men t ex filmer på Conans site och på Facebook blev helt svarta, bara ljudet fungerade.

När jag bytte grafikkort igår (R9 290, yeah!) så fick jag upp skärmen i 120Hz och då började allt fungera igen.

Nån som har en förklaring på fenomenet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perb:

Jag stötte på ett lustigt problem... När jag fick min skärm och började köra den i 96Hz så slutade många filmer på nätet att fungera. Youtube funkade men t ex filmer på Conans site och på Facebook blev helt svarta, bara ljudet fungerade.

När jag bytte grafikkort igår (R9 290, yeah!) så fick jag upp skärmen i 120Hz och då började allt fungera igen.

Nån som har en förklaring på fenomenet?

Dety kan antingen ha att göra med överklockningen i sig eller något skumt problem med grafikkortet, jag gissar på att någon funktion som (det gamla) grafikkortet hade slutar fungera när du klockar skärmen för högt som då gör att ex GPU scaling inte funkar.

120 är jämt delbart med 24, 30, 40, 60 osv medan 96 är jämnt delbart med andra tal vilket kan orsaka problem ifall man spelar upp 30fps video(inget jag personligen har haft problem med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

Dety kan antingen ha att göra med överklockningen i sig eller något skumt problem med grafikkortet, jag gissar på att någon funktion som (det gamla) grafikkortet hade slutar fungera när du klockar skärmen för högt som då gör att ex GPU scaling inte funkar.

120 är jämt delbart med 24, 30, 40, 60 osv medan 96 är jämnt delbart med andra tal vilket kan orsaka problem ifall man spelar upp 30fps video(inget jag personligen har haft problem med).

Låter som en fullt möjlig teori. Jag hann aldrig testa med det nya kortet och 96Hz så problemet kanske kvarstår, ska labba lite ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Låter som en fullt möjlig teori. Jag hann aldrig testa med det nya kortet och 96Hz så problemet kanske kvarstår, ska labba lite ikväll.

Har för mig att det har att göra med hårdvaruacceleration i flash. Stäng av det så borde det fungera normalt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Nu har jag fått min skärm, Och inge döda pixlar men en del bleeding i nedre högra hörnet. Så de blir till att tejp modda om någon dag när jag orkar. Fick betala 321kr i tull köpte denna http://www.ebay.com/itm/121110804377?ssPageName=STRK:MEWNX:IT... fick värdet på paketet nerskrivet till 200$

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk

Jag sällar mej till skaran av QNIX ägare.
Köpte mina QNIX QX2710 LED Evolution II [Matte] av red-cap den 13/11 och fick dem levererade av Fedex den 19/11, så ganska bra jobbat gällande leveransen.

De är sålda som Perfect Pixels och jag har inte hittat några döda eller låsta pixels ännu, även back light bleed är fullt ok.

Jag har lyckats skrämma upp samtliga till 96 Hertz, men över detta vill de inte gå just nu.

Nu återstår 2 dilemma:

  1. Vilket monitor stand jag skall hänga dessa på, hade tänkt köra dessa i porträtt-läge och ta bort plasten runt dem så jag får så lite ram som möjligt.

  2. Vad jag skall driva denna enorma mängd pixlar med. Har idag ett GTX690, å det pallar inte trycket.

Ni får gärna hjälpa mej med förslag på hur jag löser dessa 2 problem jag står inför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blublub_9:

Jag sällar mej till skaran av QNIX ägare.
Köpte mina QNIX QX2710 LED Evolution II [Matte] av red-cap den 13/11 och fick dem levererade av Fedex den 19/11, så ganska bra jobbat gällande leveransen.

De är sålda som Perfect Pixels och jag har inte hittat några döda eller låsta pixels ännu, även back light bleed är fullt ok.
http://petersson.be/Screens.tif

Jag har lyckats skrämma upp samtliga till 96 Hertz, men över detta vill de inte gå just nu.

Nu återstår 2 dilemma:

  1. Vilket monitor stand jag skall hänga dessa på, hade tänkt köra dessa i porträtt-läge och ta bort plasten runt dem så jag får så lite ram som möjligt.

  2. Vad jag skall driva denna enorma mängd pixlar med. Har idag ett GTX690, å det pallar inte trycket.

Ni får gärna hjälpa mej med förslag på hur jag löser dessa 2 problem jag står inför.

Har ingen koll på tripplestands så där kan jag inte hjälpa. Däremot tror jag du kommer få problem att plocka bort plasten då själva VESA-fästet sitter i bakstycket (plasten) och inte i panelens bakstycke invändigt. Det går att göra hemmabyggen http://www.overclock.net/t/1404407/how-to-create-a-vesa-mount... men det krävs en del jobb.

SLI Titan eller CF 290X är det nog som gäller om du ska spela med alla tre med höga inställningar och vettiga prestandakrav. Kanske till och med tri SLI/CF.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av blublub_9:

Jag sällar mej till skaran av QNIX ägare.
Köpte mina QNIX QX2710 LED Evolution II [matte] av red-cap den 13/11 och fick dem levererade av Fedex den 19/11, så ganska bra jobbat gällande leveransen.

De är sålda som Perfect Pixels och jag har inte hittat några döda eller låsta pixels ännu, även back light bleed är fullt ok.
http://petersson.be/Screens.tif

Jag har lyckats skrämma upp samtliga till 96 Hertz, men över detta vill de inte gå just nu.

Nu återstår 2 dilemma:

  1. Vilket monitor stand jag skall hänga dessa på, hade tänkt köra dessa i porträtt-läge och ta bort plasten runt dem så jag får så lite ram som möjligt.

  2. [/*][/*]

  3. Vad jag skall driva denna enorma mängd pixlar med. Har idag ett GTX690, å det pallar inte trycket.

  4. [/*][/*]

Ni får gärna hjälpa mej med förslag på hur jag löser dessa 2 problem jag står inför.

Hm, kommer antagligen kräva väldigt mycket prestanda och videominne, så SLI/tri-SLI titans är nog det Bästa för prestanda och videominne. Kan gå med 780, men känns som att skärmarna kommer kräva mer än 3gb vram.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har för mig att det har att göra med hårdvaruacceleration i flash. Stäng av det så borde det fungera normalt.

Nej, den stängde jag av tidigt i felsökningen, ingen skillnad.

Testade precis 96Hz med nya grafikkortet och det fungerade. Det måste ha varit nånting med förra configen, två 6950 i crossfire. Nåväl, problemet existerar inte längre så nu har jag släppt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t4rm:

Det blir inte värre. Metallramen är böjd, vilket böjer panelen, vilket ger upphov till BLB. Böj på en PLS/IPS-panel så får du se vad som händer (den släpper igenom ljus från bakgrundsbelysningen).

Den är lite knepig att demontera. Man får ta en smörkniv, platt skruvjmejsel eller liknande och bit för bit "knäppa" bort plasthöljet. Därefter är det bara att skruva bort resten.

Jag öppnade skärmen och fick se att det är lite mer "glipa" mellan panel och metallram där det är BLB är eltejp en lösning för detta tro? Känner mej inte så bekväm med att man-handla ramen, haha. Tror även ramen trycker lite på ett ställe på panelen, kan det skapa BLB tror du? För just där är det som starkast.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Skrivet av era909:

Har ingen koll på tripplestands så där kan jag inte hjälpa. Däremot tror jag du kommer få problem att plocka bort plasten då själva VESA-fästet sitter i bakstycket (plasten) och inte i panelens bakstycke invändigt. Det går att göra hemmabyggen http://www.overclock.net/t/1404407/how-to-create-a-vesa-mount... men det krävs en del jobb.

SLI Titan eller CF 290X är det nog som gäller om du ska spela med alla tre med höga inställningar och vettiga prestandakrav. Kanske till och med tri SLI/CF.

Tack för länken, jag har sett liknande guide och var så jag tänkte göra.
jag har hittat ett bra stand men det är ganska dyrt:
http://www.wsgf.org/products/freedom-wsgf-edition-ultimate-de...

Skrivet av FreddieT:

Hm, kommer antagligen kräva väldigt mycket prestanda och videominne, så SLI/tri-SLI titans är nog det Bästa för prestanda och videominne. Kan gå med 780, men känns som att skärmarna kommer kräva mer än 3gb vram.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Är inne på st R9 290X i CF eller 2 st 780Ti i SLI, men är osäker om det räcker.

Permalänk
Medlem

Vad får ni för fps i bf4 ultra?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Jag öppnade skärmen och fick se att det är lite mer "glipa" mellan panel och metallram där det är BLB är eltejp en lösning för detta tro? Känner mej inte så bekväm med att man-handla ramen, haha. Tror även ramen trycker lite på ett ställe på panelen, kan det skapa BLB tror du? För just där är det som starkast.

Nej, den glipan mellan plasten och metallramen har inget med BLB att göra. Tror du inte mig så sätt igång skärmen med plasten borta. BLB:en dyker enbart upp på grund av att panelen i sig böjs.

Det enda eltejpen kan göra är att sätta tryck på metallramen för att det blir tjockare just där. Helst ska du plocka av metallramen och böja den så att den blir rak.

Jag orkar inte hålla koll på den här tråden längre så PM:a om du undrar något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t4rm:

Nej, den glipan mellan plasten och metallramen har inget med BLB att göra. Tror du inte mig så sätt igång skärmen med plasten borta. BLB:en dyker enbart upp på grund av att panelen i sig böjs.

Det enda eltejpen kan göra är att sätta tryck på metallramen för att det blir tjockare just där. Helst ska du plocka av metallramen och böja den så att den blir rak.

Jag orkar inte hålla koll på den här tråden längre så PM:a om du undrar något mer.

Skall testa och återkomma!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Avstängd

Jag behöver hjälp här. Jag hade tänkt beställa 3 st sådana skärmar http://www.ebay.com/itm/121110804377
som jag vill överclocka. men hur får jag ut 3 stycken Dual DVI som klarar 1440p i 60hz+ (skall beställa grafikkort med) men det har bara 2 st dual dvi men går det om man köper ett 2a graffikkort och kör SLI/crossfire och använda sista skärmen på det kortet?