Tips till en stackars CF noob.

Permalänk

Tips till en stackars CF noob.

Hej!

Fick hem mina två 7970 från webhallen idag.

Jag är helt nollad när det gäller erfarenhet med CF eller SLI.

Idag sitter det ett GTX570 i min rigg.

Har ni några bra tips på hur jag nu går till väga för att installera mina två 7970?

1. Är det bara att ta ut mitt nuvarande kort och slänga i de två nya?

2. Skall jag ladda ner drivrutiner osv innan.

3. Är det kanske bäst att ominstallera hela riggen?

Sökte lite här efter en noob guide men hittade inget..

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

1. Ja, men glöm inte CF-bryggan bara.
2. Tror det går automatiskt.
3. Nej.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB

Permalänk
Medlem

1. Avinstallera drivrutiner för ditt GTX570
2. Plocka ut ditt GTX570
3. Sätt in dina 2st 7970
4. Glöm inte Crossifrebryggan.
5. åter igen, Glöm INTE crossfirebryggan.
6. installera drivrutiner
7. aktivera Crossfire
8. Game on!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av truecaine:

Hej!

Fick hem mina två 7970 från webhallen idag.

Jag är helt nollad när det gäller erfarenhet med CF eller SLI.

Idag sitter det ett GTX570 i min rigg.

Har ni några bra tips på hur jag nu går till väga för att installera mina två 7970?

1. Är det bara att ta ut mitt nuvarande kort och slänga i de två nya?

2. Skall jag ladda ner drivrutiner osv innan.

3. Är det kanske bäst att ominstallera hela riggen?

Sökte lite här efter en noob guide men hittade inget..

Tacksam för svar

Det bästa är väl att installera om systemet för att vara helt säker, anars kan du använda dig av driver sweeper.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lowngcawt:

1. Avinstallera drivrutiner för ditt GTX570
2. Plocka ut ditt GTX570
3. Sätt in dina 2st 7970
4. Glöm inte Crossifrebryggan.
5. åter igen, Glöm INTE crossfirebryggan.
6. installera drivrutiner
7. aktivera Crossfire
8. Game on!

Detta + Driversweeper mellan punkt 1 & 2.

Det är dock alltid rekommenderat att formatera och slänga in en ny Windows installation vid byte mellan GPU tillverkare.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

rensa allt du kan hitta om nvidia's drivrutiner före du tar ut ditt gamla och se till att det verkligen kör på "standard vga drivers" innan du plockar ur det sen borde det med 95% säkerhet bara vara och tuta och köra, installera korten, ner med drivrutinerna och aktivera CF, glöm inte crossfire bryggan!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Detta + Driversweeper mellan punkt 1 & 2.

Det är dock alltid rekommenderat att formatera och slänga in en ny Windows installation vid byte mellan GPU tillverkare.

fasen det glömde jag att lägga in.

installera om windows känns lite överdrivet om det nu inte blir massa strul, ominstallation är liksom sista utvägen om inget vill funka

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av patricstenback:

Det bästa är väl att installera om systemet för att vara helt säker, anars kan du använda dig av driver sweeper.

Skrivet av Jonssown:

Detta + Driversweeper mellan punkt 1 & 2.

Det är dock alltid rekommenderat att formatera och slänga in en ny Windows installation vid byte mellan GPU tillverkare.

Varför skulle det vara det bästa? Samt vart står det att det är rekommenderat att formatera Windows mellan GPU-byten?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mindhunter:

Varför skulle det vara det bästa? Samt vart står det att det är rekommenderat att formatera Windows mellan GPU-byten?

Det blir en ren installation, utan krångel och konstiga system-krasher, BSOD, frysningar och dylikt. Det har inte bara hänt 1 gång att folk efterfrågar hjälp när det är drivrutins-fel just av denna anledning, att det ligger saker kvar eller liknande.

Tillverkare samt butiker själva har jag fått mail av där de rekommenderar att man formaterar systemet vid byte AMD -> Nvidia / Nvidia -> AMD för att slippa krångel och annat. Chansen finns alltid att det blir något fel. Sen är det väl rätt självklart, i alla fall för mig att man kör en formatering om man inte vill trixa och fixa med saker för att undvika krångel, speciellt om man inte är så kunnig. Men visst, formatering kanske inte är den lättaste lösningen för alla.

"Varför är det lättast/bäst att formatera datorn när C: är full med virus?" - "Varför är det bättre att göra en ren installation på en ny SSD och inte kopiera över alla systemfiler ifrån min gamla HDD?" - "Varför är det det bättre att installera Windows 8 rent och inte bara -uppgradera- ifrån Windows 7?"

Tänk efter själv.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Det blir en ren installation, utan krångel och konstiga system-krasher, BSOD, frysningar och dylikt. Det har inte bara hänt 1 gång att folk efterfrågar hjälp när det är drivrutins-fel just av denna anledning, att det ligger saker kvar eller liknande.

Tillverkare samt butiker själva har jag fått mail av där de rekommenderar att man formaterar systemet vid byte AMD -> Nvidia / Nvidia -> AMD för att slippa krångel och annat. Chansen finns alltid att det blir något fel. Sen är det väl rätt självklart, i alla fall för mig att man kör en formatering om man inte vill trixa och fixa med saker för att undvika krångel, speciellt om man inte är så kunnig. Men visst, formatering kanske inte är den lättaste lösningen för alla.

"Varför är det lättast/bäst att formatera datorn när C: är full med virus?" - "Varför är det bättre att göra en ren installation på en ny SSD och inte kopiera över alla systemfiler ifrån min gamla HDD?" - "Varför är det det bättre att installera Windows 8 rent och inte bara -uppgradera- ifrån Windows 7?"

Tänk efter själv.

Struntprat.

Förvisso, en ren installation underlättar med ny hårdvara men det är nu år 2013 vilket vi inte skall behöva göra en ominstallation på operativsystemet. Snarare handlar de problem som uppstår av handhavande fel och dåligt utvecklade drivrutiner som antingen inte är kompatibla med systemfiler eller känslig för dem. Att du sedan blivit rekommenderad vill jag gärna se en källa på, gärna en officiell från någon av tillverkarna, annars är det ett vanligt rekommendation från lata servicetekniker och butiker som inte orkar ta hand om problemet.

Sedan att du fortfarande rekommenderar ominstallationer till dina andra argument får mig gärna att tro att du gillar och formatera om operativsystem, trots det har jag alternativa lösningar som inte väljer vägen att ominstallera, som tror det eller ej, fungerar.

* Enklast är nog köra en eventuellt anti-malware skanning antingen lokalt eller via någon RescueCD. Har gjort det väldigt många gånger med lyckade resultat. Rootkit kan vara svårare, men generellt försvinner trojaner, virus och worms.
* Det finns lösningar idag som klonar hårddisken, kopierar över dessa på en ny systemdisk utan problem.
* Sista förstår jag inte riktigt var du menar, har både installerat nya klienter och uppgraderat dem och de är precis likadan i prestandan efter man lagt på applikationerna och gjort systemförändringarna på den nya. Utveckla gärna?