Dator med bland annat Asus Maximus VI Hero (mobo) startar/bootar inte

Permalänk

Dator med bland annat Asus Maximus VI Hero (mobo) startar/bootar inte

Hojj!

Blev med ny burk i veckan, men har stött på ett ganska så allvarligt problem. Den svarar inte - alls.
Men tar det lite kort från början:...

Kopplade ihop komponenterna (nedan) i frid och fröjd. Kopplade in samtliga kringutrustning och startade datorn. Den bootade, men ville in i UEFI då "New CPU detected". Glad i hågen hoppar jag in där, och hittar memory speed och CPU-level up. Jag sätter upp mina minnen (som enligt mobo låg på 1333 mhz) samt ökade CPU-level up till 4,2 Ghz. Bootar om, hoppar in i UEFIn igen och märker att jag bara fått upp mina minnen till 1800 Mhz. Ökar upp till 1866 och bootar om... och BAM, kolsvart skärm, inga pip, inga lysande LEDs eller meddelanden whatsoever. Dock lyser både moderkortets egna power och resetknapp, samt den ger en QCODE 00 (not used). Likaså lyser strömindikatorn på grafikkortet samt fläkten till den snurrar.
Men inte en enda fläkt som är kopplad till moderkortet snurrar. Fläktarna som är kopplade genom fläktkontrollern i chassit (som är direktmatat från PSUn) gör det dock

Har testat att cleara CMOS genom jumpern - utan framgång.
Har testat cleara CMOS med hjälp av jumper + avlägsnande av batteri - utan framgång (väntade över en timme, två gånger...)
Kopplat ur allt utan minnen, cpu - utan framgång.
Jag har kopplat ur alla sladdar, samt i dem igen - utan framgång
Jag har avlägsnat ett av RAM-minnena - utan framgång (det andra täcks av CPU-kylaren)
Har exakt samma problem vid samtliga felsökningar - Strömmen går på, fläktarna som drivs av PSUn startar, och jag kan se att moderkortet har ström. Thats all =/

Så jag vet inte direkt vad jag kan göra härnäst. Tyvärr har jag inga andra komponenter att testa med, så kan inte göra det heller.
Det jag däremot INTE har gjort är att ta ur och sätta i den första ramstickan en gång. Detta då jag måste ta bort cpu-kylaren för det, och hålla på och kladda med kylpasta och så igen - vilket jag inte är så sugen på. Dock om ni på forumet anser det essentiellt för felsökningen får jag givetvis göra det.

Så tips och idéer mottages gärna! Pretty pliiis (A)
QCODE 00 används enligt manualen inte - men liknande trådar på nätet finns där folk har snarlika problem med samma QCODE. Hittar ingen direkt lösning på problemet dock - därför jag vänder mig hit. Jag misstänker det är något med moderkotet (varav topicen), men är långt ifrån säker

För övrigt vill jag minnas att den startade väldigt konstigt, de få gånger den väl startade. Typ som i att startar, stänger av, för att sedan starta och boota up. Den svarade heller inte på reset vill jag minnas, utan var tvungen att hålla in power-knappen för att ha en möjlighet att starta om burken

Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Noctua NH-D14
Moderkort: ASUS Maximus VI Hero
Minne: Corsair Vengeance Pro Red 2x8GB PC3-15000 (1866 mhz)
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 800W
Chassi: Fractal Design R4
(Grafikkort: Asus Nvidia Geforce GTX 650 Ti)
(Hårddisk: Samsung 840 EVO SSD 250GB)
(Övrig kylning: Fractal Design Silent Series R2 140 mm; 3 st genom chassits fläktkontroller, 2 st genom moderkotet)

Syftningsfel
Permalänk

Sådär.

Nu har jag även testat att ta dän (bort på östgötska) cpu fläkten, kontrollerat undersidan av CPUn, sockeln och bytt ramsticka. Samma visa här...

Men för att förtydliga;
Bytte ut ram-stickan mot den andra stickan i "paret". Satte den i en ram-slot som jag inte använt tidigare (den bortersta från cpun sett)
CPUn var ren på undersidan, så inget konstigt där.
Dock är jag lite osäker på sockeln ska se ut för LGA1150. Pinsen är redan "förböjda" /snedställda? Att de ligger lite i en vinkel, vilket skapar ett tryck upp mot cpun?

Jag ser dock ingen som helst skillnad på min sockel jämfört med de bilder jag hittar på nätet. Eg från wikipedia;
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Intel_Socket_1150_IMGP8593_smial_wp.jpg

Jag har dessutom testat att flasha om BIOS med hjälp av USB-sticka. Men samma problem kvarstår. Testat version 1002,0903,0804,0711,0224 (i den ordningen) från Asus hemsida.

Så nu återstår bara för min del att höra mig av till min återsäljare samt Asus. För själv är jag helt slut på idéer nu =/

Permalänk

hej
har ett asus hero skitkort själv.min dator startar om man ansluter nätsladden med nätaggregatet i på lägen.kortet tänds lampor mm.slå av nätaggregatet och vänta tills kortet slocknat,slå på aggregatet och tryck på startknappen,funkar det?

Permalänk

Tjo.
Nä, det verkar inte funka det heller. Det bara lyser - annars helt dött. Vare sig sladden är i eller ej när jag flippar igång strömmen. För du clearade inte CMOS och så väl? Utan bara dra igång strömmen när kontakten redan sitter i? Fick däremot hjälp(???) av ASUS Support idag.

Av hela mitt utlägg till dem fick jag svaret;
"Hej. Returnera moderkortet till butiken du ha rköpt den ifrån för rma hantering"
Suck. Inga frågor eller tips what so ever... Så får se vad RMA-hantering innebär. Om jag får ett nytt direkt eller om de måste testa det först. Dock är ju frågan om det någon gång kommer fungera - då det verkar som flera, bland annat du, har liknade problem =/

Så det enda som jag kan tipsa dig om i dagsläget är att höra av dig till ASUS Support du med. Men vänta inga mirakel-svar..