Hur mkt prestanda förlorar man med att klona skärmarna i spel?

Permalänk
Avstängd

Hur mkt prestanda förlorar man med att klona skärmarna i spel?

Tjena! Jag har klonat min skärm med Gigabyte GTX780 SOC 3GB med en HDMI-kabel så allt visas på min skärm och TV (båda i 1920x1080 upplösning).

Det jag funderat på är om mina datorspels FPS/prestanda påverkas signifikant av detta eller inte? För GPUn måste väl arbeta extra om den ska rendera spelet samt skicka ut exakt samma bilder per sekund till tv:n via HDMI-kabeln?

Eller är det så enkelt att det påverkas inte alls på eller så litet att spelar ingen roll att köra utan eller med klonade skärmar?

Jag kör klonade skärmar av bekväma skäl som när jag ska se på videoklipp på tvn och använder Nvidia HD Audio Drivers då.

Mvh,
AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag har klonat min skärm med Gigabyte GTX780 SOC 3GB med en HDMI-kabel så allt visas på min skärm och TV (båda i 1920x1080 upplösning).

Det jag funderat på är om mina datorspels FPS/prestanda påverkas signifikant av detta eller inte? För GPUn måste väl arbeta extra om den ska rendera spelet samt skicka ut exakt samma bilder per sekund till tv:n via HDMI-kabeln?

Eller är det så enkelt att det påverkas inte alls på eller så litet att spelar ingen roll att köra utan eller med klonade skärmar?

Jag kör klonade skärmar av bekväma skäl som när jag ska se på videoklipp på tvn och använder Nvidia HD Audio Drivers då.

Mvh,
AplAy.

Kan du inte köra utökat skrivbord istället? Låter betydligt bättre än att spela på båda skärmarna (om jag nu förstod dig rätt).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Hej.

jag skulle säga att du förlorar ingen prestanda.
efter som varje bild ligger på grafikkortets 3GB minne. så är det bara för skärmarna att hämta där ifrån.
det påverkar inte GPU möjligtvis så lite att vi inte märker det.
jag har gjort så på mitt amd hd 5770 och jag märkte ingen skillnad.

MVH Peter

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Kan du inte köra utökat skrivbord istället? Låter betydligt bättre än att spela på båda skärmarna (om jag nu förstod dig rätt).

jag tror inte det blir så trevligt när man har utökat men en skärm på 24 tum och en tv på 32 till 42 tum.
om jag får säga min menig

Permalänk
Medlem

Som sagt påverkas inte prestandan i spelen alls. Temperaturen stiger något p.g.a. användningen av en till DVI/HDMI modul men den ökningen (ca 1-3 grader) märks knappt.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag har klonat min skärm med Gigabyte GTX780 SOC 3GB med en HDMI-kabel så allt visas på min skärm och TV (båda i 1920x1080 upplösning).

Det jag funderat på är om mina datorspels FPS/prestanda påverkas signifikant av detta eller inte? För GPUn måste väl arbeta extra om den ska rendera spelet samt skicka ut exakt samma bilder per sekund till tv:n via HDMI-kabeln?

Eller är det så enkelt att det påverkas inte alls på eller så litet att spelar ingen roll att köra utan eller med klonade skärmar?

Jag kör klonade skärmar av bekväma skäl som när jag ska se på videoklipp på tvn och använder Nvidia HD Audio Drivers då.

Mvh,
AplAy.

Så länge upplösning och uppdateringsfrekvens är samma så blir det ingen prestanda förlust:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Kör något grafiktest med och utan och jämför resultaten? Det borde inte vara skillnad, men vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Antielefant
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag har klonat min skärm med Gigabyte GTX780 SOC 3GB med en HDMI-kabel så allt visas på min skärm och TV (båda i 1920x1080 upplösning).

Det jag funderat på är om mina datorspels FPS/prestanda påverkas signifikant av detta eller inte? För GPUn måste väl arbeta extra om den ska rendera spelet samt skicka ut exakt samma bilder per sekund till tv:n via HDMI-kabeln?

Eller är det så enkelt att det påverkas inte alls på eller så litet att spelar ingen roll att köra utan eller med klonade skärmar?

Jag kör klonade skärmar av bekväma skäl som när jag ska se på videoklipp på tvn och använder Nvidia HD Audio Drivers då.

Mvh,
AplAy.

Den enda förlust du normalt sett märker är om skärmarna har olika uppdateringsfrekvens, eftersom båda isf begränsas till den lägres.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag funderar på att koppla in min gamla 120hz skärm Viewsonic någonting.. (1680x1050) och det enda jag tänkte göra med den är att ha webbläsare och övervakningsprogram på den. Kommer det dra ner prestandan mycket när jag tex spelar bf4?

Varför jag frågar är för att datorn inte är den senaste och det kanske drar ner väldigt mycket på prestandan då jag spelar. Kan ju alltid bara prova men jag tänke bespara mig jobbet med att släpa fram den och koppla in den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)