Permalänk
Medlem

Asus eeepc - batteri laddas ej längre

Hej, min gamla trotjänare en asus 1001px har slutat att ladda batteriet. Maskinen fungerar som den ska när strömadaptern är inkopplad men för några veckor sedan slutade batteriet som sagt att laddas upp. Kontakten för strömmen är inte skadad på något sätt, antar att den inte skulle starta längre om det var glapp där. Lampan för batteriet blinkar nu istället konstant, som den gjorde enbart när batteriet var rejält urladdat och laddades upp igen.

Vad kan det vara, har ingen möjlighet att byta ut varken batteri eller strömadapter för att testa tyvärr. Är det dock någon av de delarna som har gett upp är det ju iallafall möjligt att införskaffa, är det internt pensioneras nog gamla bettan...

Laddade ner batterycare för att kolla upp statusen för batteriet och själva batteriet har 80% av förmågan kvar, men Volten som anges sjunker konstant, för två veckor sedan visades "Tension" på ca. 9V, nu är det nere under 5V. Tror det ska vara 10.8 eller 11.X normalt. Kan det vara strömadaptern som ger upp?
Kan ju skaffa en multimeter för att se vad som ges ifrån adaptern men det är ju ungefär samma peng som en strömadapter eller ett nytt batteri.

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

Batterier har en livslängd, tyvärr.

Våra moderna batterier har många fördelar mot den gamla sorten, men deras livslängd mäts i laddningscykler.
Om man laddar ett batteri en gång om dagen är beräknad livslängd kanske 1½-2 år, lite olika beroende på kvalité, storlek och tillverkare.

Min första gissning är att ditt batteri inte kan hålla kvar spänningen under urladdning tyvärr.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Det låter ju som en väldigt rimlig gissning faktiskt, får nog bli att försöka med ett nytt batteri och se om det hjälper.

Finns det fler butiker än 24.se som säljer batterier till laptop som inte har ockerpriser? T.o.m. 300kr för batterie till en laptop som inte är värd mycket mer är mycket, men det är väl bara naturligt för hårdvara

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Skrivet av coalan:

Det låter ju som en väldigt rimlig gissning faktiskt, får nog bli att försöka med ett nytt batteri och se om det hjälper.

Finns det fler butiker än 24.se som säljer batterier till laptop som inte har ockerpriser? T.o.m. 300kr för batterie till en laptop som inte är värd mycket mer är mycket, men det är väl bara naturligt för hårdvara

Skulle själv köpa batt till dotterns acer one av 24.se. Jodå, priset var bra, men deras kundtjänst betydligt sämre. När de efter att andra gången ha skickat mig fel batt, som för övrigt var identiskt med det första de skickade, då beställde jag ist på pixmania. Blev rätt direkt, men ca 50:- dyrare. På tradera och ebay finns också batt till bra priser.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varit inne på 24.se men det slutade med att jag beställde batteri ifrån amazon.de istället, fungerade bra till telefonen sist så.

Så mycket som jag gillar idén med att öppna upp och byta celler så blir det nog nästa gång istället

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

Skulle vilja lägga till att det behöver inte vara batteriets fel. Det finns en stor möjlighet att det är någon kondensator (väldigt vanligt att de sväller upp och läcker = sönder) eller något annat på laddkretsen som har gått sönder. I så fall behöver man skruva isär datorn och ta en titt för att sedan åtgärda på lämpligt sätt, men det kan kräva lite elektronik kunskap, m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skulle vilja lägga till att det behöver inte vara batteriets fel. Det finns en stor möjlighet att det är någon kondensator (väldigt vanligt att de sväller upp och läcker = sönder) eller något annat på laddkretsen som har gått sönder. I så fall behöver man skruva isär datorn och ta en titt för att sedan åtgärda på lämpligt sätt, men det kan kräva lite elektronik kunskap, m.m.

Glömde att skriva till det men jag har öppnat den för att se om det var något som såg misstänkt ut. Förhoppningsvis missade jag inget när jag kollade för det verkade bra, dock inte mycket att kolla på. Det som såg lite risigt ut var kablaget till skärmen, varit inne på lagning när en tredjedel i mitten av skärmen la av, så reparationen var inte den snyggaste...

Det är väl bara att hoppas på att det är något simpelt som batteriet...

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

Om batteriet visar en spänning på 5 volt så är det dött. Antingen av sig själv eller en "säkerhetsmekanism" som har stängt av batteriet för att det blivit för gammalt. Frågan "Hur lång batteritid har du fått tidigare?" Om du faktiskt kunnat konstatera förra månaden eller senare, att batteriet räckte 80% så länge som då det var nytt, ja då är det nåt fel.

Jag har för mig att spänningsmätningen sker innuti batteriet och inte av datorn. Så om spänningen är uppmätt till 5V så är det batteriet det är fel på, och inte datorn som mäter spänningen fel.

Du kan hitta billiga batterier på Ebay, jag köpte nyligen ett nytt till min Acer Aspire One från Ebay.co.uk. Strax över 30 euro tror jag ett 4400 mAh 6-cells batteri (marknadsfördes som 5200 mAh) gick på.

Permalänk
Skrivet av coalan:

Glömde att skriva till det men jag har öppnat den för att se om det var något som såg misstänkt ut. Förhoppningsvis missade jag inget när jag kollade för det verkade bra, dock inte mycket att kolla på. Det som såg lite risigt ut var kablaget till skärmen, varit inne på lagning när en tredjedel i mitten av skärmen la av, så reparationen var inte den snyggaste...

Det är väl bara att hoppas på att det är något simpelt som batteriet...

Kan tipsa om asusparts.eu om man inte hittar delar på andra siter. Du verkar ju dock hittat det du söker.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svaren, det visade sig vara batteriet som behövde bytas ut. Beställde ett 6600mAh batteri och slängde in windows 8 på en ssd, så med 6-8 timmars batteritid så får den här krabaten stå sig några månader till.

Tack åter igen.

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-