Permalänk
Medlem

Frågor om Asus RT56u och Dual band

Hej,

Hade en gammal TP-link som jag tyckte fick ut så lite ur mitt 100Mbit på väldgt kort avstånd. Kommer upp i 30 ungefär om datprn står på routern mr eller mindre. Läste så otroligt många lovord om RT56 och att folk fick ut 80% trådlöst ungefär så tänkte testa. För mig blir det ingen skillnad men jag vet inte om min hårdvara i datorn kan utnyttja Dual Band, eller ska alla nätverkskort som stöder n göra det?

Är det något annat man måste tänkta på i setupen? Man får ju antingen välja 2,4ghz ellr 5. Jag trodde i min enfald att den använd båda samtidigt, och om det nu gör det hur ser jag att den gör det å jag bara få upp ett nätverk att ansluta till och inte två?

Tacksam för all vägledning jag kan få rörande det här!

MVH

Fok

Permalänk
Medlem

1. Rt-n56U stöder 2 band samtidigt. Vill man bara ha det ena så stänger man av det andra. Åtskilda trådlösa nätverksnamn(SSID) på banden.
2. Att ett nätverkskort stöder N innebär inte att det automatiskt stöder 5 GHz. Kontrollera tillverkarens specifikationer.

Permalänk
Medlem

Ok, men om jag har det så kan jag köra båda banden samtdigt och få upp hastigheten något?

Vad för kort är eventuellt bäst för en stationär alt bärbar dator. Har en av varje.

Permalänk
Medlem

Du kan använda båda banden men 1 dator kan inte använda båda samtidigt vad jag vet och banden måste heta annorlunda, har du inget som kan använda 5 GHz så sparar du ström och värme genom att stänga av den, jag använde mig av ett Asus PCE-N15 tror jag det hette och jag fick ut mer eller mindre allt på mitt 100/100, får 9x/9x både trådlöst och trådat. Men mycket beror på vad som finns i dina väggar som kan störa trådlöst eller om det finns många andra trådlösa routers runt dig som använder samma kanal.

Permalänk
Medlem

Jag har den routern och den är precis så bra som det sägs. Problemet är att det är tyvärr inte nätverkskorten i de flesta laptops. De suger! Min dyra Asus G74SX kommer upp i 90 Mbit 3 meter från routern, men min budget-Lenovo runt 40 Mbit.

Dual-band är bra för de med många surfplattor och telefoner, för de hittar oftast 5 GHz-bandet, vilket extremt få laptops gör.