Permalänk
Medlem

Komma åt jobbets nätverk?

Hejsan nu har jag en klurig fråga tror jag har läst runt lite på forumet och googlat och inte hittat något helt klart svar på min fråga.

Nu är det så här att på jobbet har vi en Server där alla kontorets datorer är ihopkopplade med och alla jobbets filer m.m. sparas där.

Min fråga är då hur kommer jag åt den Servern hemifrån? Det jag vill lyckas med är att tex när jag jobbar i ett program som BL Administration så måste jag ha tillgång till servern hela tiden för där sparas alla dokument och filer som finns. Medan på klient datorn så sparas det inget utan där körs bara programmet så att säga.

Så hur går man tillväga för att komma åt den servern hemifrån då nätverket på jobbet är liksom "Inkommande internet --> Router --> Server --> Dator "

Hur skall jag göra då för att kunna jobba gentemot den servern hemifrån som om jag vore på kontoret? Hoppas jag lyckats förklara mitt problem väl.

MVH

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt på att fråga ditt arbetes IT-ansvarige denna frågan? Det är omöjligt för oss att veta om/hur du ska gå tillväga med den information du gett oss.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Du måste koppla upp dig till företagets nätverk via VPN. Då kan du jobba med datorn var du än är och har anslutning till Internet.

Detta måste såklart sättas upp och konfigureras först.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

Hejsan nu har jag en klurig fråga tror jag har läst runt lite på forumet och googlat och inte hittat något helt klart svar på min fråga.

Nu är det så här att på jobbet har vi en Server där alla kontorets datorer är ihopkopplade med och alla jobbets filer m.m. sparas där.

Min fråga är då hur kommer jag åt den Servern hemifrån? Det jag vill lyckas med är att tex när jag jobbar i ett program som BL Administration så måste jag ha tillgång till servern hela tiden för där sparas alla dokument och filer som finns. Medan på klient datorn så sparas det inget utan där körs bara programmet så att säga.

Så hur går man tillväga för att komma åt den servern hemifrån då nätverket på jobbet är liksom "Inkommande internet --> Router --> Server --> Dator "

Hur skall jag göra då för att kunna jobba gentemot den servern hemifrån som om jag vore på kontoret? Hoppas jag lyckats förklara mitt problem väl.

MVH

Jag arbetar med sådant och det är vpn som gäller kan jag säga direkt för att det ska bli säkert.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts, en VPN behöver sättas upp som du sen använder för att ansluta mot jobbets nätverk.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Du kan lösa det på andra sätt utan att blanda in VPN eller nätverksadministratören. Dock så kan detta strida mot företagets policy, om sådan existerar.

Jag brukar använda ett skript som "ringer hem", dvs etablerar en anslutning som jag använder för att komma åt min dator bakom en brandvägg. Detta är oftast för avancerat för en vanlig användare så därför rekommenderar jag att du skaffar dig något typ av remote desktop service som har liknande funktion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_remote_desktop_sof...

Vilken du ska använda kan jag inte hjälpa dig med.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrusE:

Du kan lösa det på andra sätt utan att blanda in VPN eller nätverksadministratören. Dock så kan detta strida mot företagets policy, om sådan existerar.

Ett problem med att inte blanda in nätverksadministratören är att man kan få sparken ifall de inte alls gillar att man öppnar företagshemligheter mot en oskyddad hemdator. För att veta företagets policy så behöver man ju troligen ändå fråga nätverksadmin, så det bör vara första steget.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill få sparken på stående fot så rekommenderar jag också att du går genom företagets IT-ansvarige, om du nu ens har tillåtelse att jobba med företagets uppgifter på din privata dator, vilket inte alls är självklart.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När folk som TS ställer sådana frågor på ett forum så brukar det betyda att det inte finns en "IT-ansvarig" på företaget ELLER att han/hon har fått ett nej.

Då borde man vara medveten om konsekvenserna när man hittar lösningar själv.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar, Nej alltså jag har tillåtelse från chefen inge fara på så sätt Jag skall bara ha det på en jobb laptop som jag skall ta med mig hem om det blir att jag inte hinner med allt jobb på dagen Så nej inge tokigheter skall ske här

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

Tack för alla snabba svar, Nej alltså jag har tillåtelse från chefen inge fara på så sätt Jag skall bara ha det på en jobb laptop som jag skall ta med mig hem om det blir att jag inte hinner med allt jobb på dagen Så nej inge tokigheter skall ske här

Märkligt dock att inte nätverksansvarige hjälper dig med detta isf att du måste vända dig till swec för att lösa detta.

Hmmm....
Jojo, man undrar...

Skall "bara ha på en hemdatorlapp", som om det vore säkrare än att koppla in en superdator till jobbet.

Nåt står inte rätt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

Tack för alla snabba svar, Nej alltså jag har tillåtelse från chefen inge fara på så sätt Jag skall bara ha det på en jobb laptop som jag skall ta med mig hem om det blir att jag inte hinner med allt jobb på dagen Så nej inge tokigheter skall ske här

Då rekommenderar jag TeamViewer.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730