Permalänk
Medlem

Kan inte använda router

Hejsan

Har i dagarna köpt en 3G/4G router vid namn Dovado Tiny. Modemet beställde jag från Telia, och då blev det en Huawei E3276. Allt som allt har det kostat bra över 1000 kr. Tror det ligger närmare 2000 än 1000.

Och det är precis därför mitt problem gör mig otroligt irriterad. Modemet fungerar hur bra som helst i min dator. Hastigheten ligger uppåt 20/mbits i sekunden, vilket några här kanske inte tycker är något märkvärdigt men med tanke på vad jag är van vid är det riktigt bra. Jag bara kopplar in modemet i USB uttaget så fungerar allt på ett ögonblick.

Men det fungerar inte när jag kopplar in det i routern. Jag kommer till en inloggningsssida när jag kopplar upp mig mot nätverket trådlöst, precis som man ska, och jag loggar in utan problem. Men, oavsett vilken sida jag ska gå till därefter så kommer jag tillbaka till inloggnignssidan och måste logga in igen. Emellanåt stårt det "Routern startar var god vänta" eller "Router kunde inte koppla upp till internet okänt fel". De ber mig korrigera min APN bland annat, men den ska stämma. PIN-koden likväl.

Så jag förstår verkligen inte varför det inte fungerar. På Telias forum har representanter från Dovado bekräftat att modemet jag köpt är kompatibelt med deras router. Så det är inte där problemet ligger, heller.

Vad ska jag göra? Är det lika bra att kasta routern åt helvete, eller finns där något sätt att få ordning på detta?

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem

Så här skriver Dovado på Telias forum:

Hejsan!

Våra routrar stödjer Huawei E3276, som ni ser här: http://www.youtube.c...h?v=jNmqwUQB9eA

Hör av er om ni behöver hjälp!

Tack så mycket,

Team DOVADO

https://forum.tewss.telia.se/topic/8045-nagon-som-provat-e327...

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem

Det finns ingen firmwareuppdatering till modem eller router?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

du kan ju kolla om det finns någon nyare firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det finns ingen firmwareuppdatering till modem eller router?

Skrivet av trollhattan:

du kan ju kolla om det finns någon nyare firmware

Ingen aning om där finns någon nyare firmware. Hur kollar man upp det? Låter rätt simpelt.

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00t0b0t:

Ingen aning om där finns någon nyare firmware. Hur kollar man upp det? Låter rätt simpelt.

Om det inte finns inbyggt i GUIt får du kolla på tillverkarens websidor.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Omformulerar min fråga. Har hittat rätt många uppdateringar på Dovados hemsida och rätt säker på att jag måste uppdatera routern. Men förstår inte hur jag gör. Laddar ner uppdateringen till min dator och kopplar internetkabeln mellan routern och datorn. Jag klicka sen in på "Upgrade" på inloggnignssidan efter att jag loggat in och då finns där tre alternativ.

HTTP Upgrade, FTP Upgrade eller Configurations. Jag testade att klicka in på HTTP Upgrade och kunde därifrån ladda upp filen jag laddade ner. Därefter tog det tre minuter och jag skulle logga in igen. Men det hjälpte alltså inte. Problemet kvarstår.

Där stod dock något i stil med "filformatet var fel du behöver inte starta om router" lite diskret längre ner under uppdateringens gång, men det ignorerade jag, tänkte att det kanske fungerade ändå..

Känns som att det inte fungerar oavsett hur jag gör just nu..

Som ni ser, problemen kommer ett efter ett. Varje gång det verkar vara på rätt väg skiter det sig igen. Kan inte uppdatera till ett nyare firmware, och det som är installerat just nu släpptes samtidigt som routern. Så det är duktigt out-to-date, så't saj.

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00t0b0t:

Omformulerar min fråga. Har hittat rätt många uppdateringar på Dovados hemsida och rätt säker på att jag måste uppdatera routern. Men förstår inte hur jag gör. Laddar ner uppdateringen till min dator och kopplar internetkabeln mellan routern och datorn. Jag klicka sen in på "Upgrade" på inloggnignssidan efter att jag loggat in och då finns där tre alternativ.

HTTP Upgrade, FTP Upgrade eller Configurations. Jag testade att klicka in på HTTP Upgrade och kunde därifrån ladda upp filen jag laddade ner. Därefter tog det tre minuter och jag skulle logga in igen. Men det hjälpte alltså inte. Problemet kvarstår.

Där stod dock något i stil med "filformatet var fel du behöver inte starta om router" lite diskret längre ner under uppdateringens gång, men det ignorerade jag, tänkte att det kanske fungerade ändå..

Känns som att det inte fungerar oavsett hur jag gör just nu..

http://ladda-upp.se/files/2013/b77065.png

Som ni ser, problemen kommer ett efter ett. Varje gång det verkar vara på rätt väg skiter det sig igen. Kan inte uppdatera till ett nyare firmware, och det som är installerat just nu släpptes samtidigt som routern. Så det är duktigt out-to-date, så't saj.

Har du testat det här: http://www.dovado.com/en/firmware/tiny-windows-7-1-3 ?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Yes, har den nerladdad bland mina hämtade filer. Men som sagt, går inte att installera den. Du ser på bilden ovan hur det ser ut när jag laddar upp den och låter det uppdatera. Tydligen är filformatet fel, hur det nu kan vara det.

Tänkte att man kanske behövde ladda ner allihopa, d.v.s. uppdatera allt en efter en. Från 1.1.4 till 1.2.2 till 1.2.3. o.s.v. Men inte heller den näst första uppdateringen går att genomföra. Filformatet är fel, står det bara.

Kastar snart routern och skiter i allt vad internet heter. Det är fan bara till besvär ...

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00t0b0t:

Yes, har den nerladdad bland mina hämtade filer. Men som sagt, går inte att installera den. Du ser på bilden ovan hur det ser ut när jag laddar upp den och låter det uppdatera. Tydligen är filformatet fel, hur det nu kan vara det.

Tänkte att man kanske behövde ladda ner allihopa, d.v.s. uppdatera allt en efter en. Från 1.1.4 till 1.2.2 till 1.2.3. o.s.v. Men inte heller den näst första uppdateringen går att genomföra. Filformatet är fel, står det bara.

Kastar snart routern och skiter i allt vad internet heter. Det är fan bara till besvär ...

Jag har använt en Tiny men det var två år sedan nu, så tyvärr kan jag inte hjälpa till mycket mer än teoretiskt.
Tycker att du ska kontakta Dovado och fråga dem vad du ska göra.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:
Skrivet av ZaInT:

Jag har använt en Tiny men det var två år sedan nu, så tyvärr kan jag inte hjälpa till mycket mer än teoretiskt.
Tycker att du ska kontakta Dovado och fråga dem vad du ska göra.

Tack för din hjälp i alla fall. Har väl kommit en liten bit på vägen antar jag ..

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av w00t0b0t:

Tänkte att man kanske behövde ladda ner allihopa, d.v.s. uppdatera allt en efter en. Från 1.1.4 till 1.2.2 till 1.2.3. o.s.v. Men inte heller den näst första uppdateringen går att genomföra. Filformatet är fel, står det bara.

Bara en dum fråga. Du kör exe-filen du har laddat ner på din dator och följer instruktionerna? För man kan läsa texten ovan som att du loggar in på routern med http och försöker skicka upp filen, vilket jag förstår om det inte funkar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bara en dum fråga. Du kör exe-filen du har laddat ner på din dator och följer instruktionerna? För man kan läsa texten ovan som att du loggar in på routern med http och försöker skicka upp filen, vilket jag förstår om det inte funkar.

Sant. Installerade om Java, och det var allt som krävdes. Nu fungerar allting som det ska.

Visa signatur

Peter Griffin for president