PSN-konto hackat. Över 1000kr borta från bankkontot.

Permalänk
Medlem

PSN-konto hackat. Över 1000kr borta från bankkontot.

Hej!

Upptäckte igår att 2 x 599kr hade dragits från mitt bankkonto, såg dock inte vem/vad som dragit pengarna (brukar ju ta en dag). Så idag såg jag att det var "SONY ENT NETWORK" som dragit pengarna.

Undrar vadfan det är frågan om och upptäcker sedan att jag inte kan logga in på mitt PS3. HACKED!! Upptäcker dessutom att jag fått mail också om köpen som man brukar få. BF4 och Assasins Creed Black Flag sitter han och har kul med just nu. Den jävla fi**** har också ändrat Sign-in ID vilket jag också fick mail om, så jag kan inte återställa lösen eller göra nåt alls.

Läste att man ska kunna se det ID'et han bytt till i just det mailet, men står inget där. Har kollat 4-5 gånger.

Mitt lösen var inte på nåt sätt svagt enligt mig, bokstäver, siffror och specialtecken. Ingen annat i min närhet vet om mitt lösen till PSN, jag har heller inte delat mitt account med nån annan.

Har försökt att få tag på Sony support idag men utan lycka, har dock mailat också. Ska ringa igen imorgon.

Men det jag undrar nu i min frustration är om jag har möjlighet att få tillbaka mina 1200kr som jag har blivit rånad på??? Så länge jag kan bevisa att det är mitt konto??

Tack!

Permalänk
Medlem

Gör en "chargeback" med ditt kreditkort. Jag vet inte hur det funkar, bara att. Kontakta din bank/kredidkortsutgivare så hjälper de nog dig.

Permalänk
Medlem

OM du inte vill ha kontot mer så gör en chargeback. Chargeback kommer resultera i att konto stängs och du får pengar tillbaka.

OM du bryr dig om kontot så kan du åtminstone få det tillbaka genom att kontakta Sony's support. De kan eventuellt också lösa så du får pengar tillbaka och de tar bort spelen men det är inte säkert.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Gör en polisanmälan gällande kreditkortsbedrägeri också.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Hej!

Upptäckte igår att 2 x 599kr hade dragits från mitt bankkonto, såg dock inte vem/vad som dragit pengarna (brukar ju ta en dag). Så idag såg jag att det var "SONY ENT NETWORK" som dragit pengarna.

Undrar vadfan det är frågan om och upptäcker sedan att jag inte kan logga in på mitt PS3. HACKED!! Upptäcker dessutom att jag fått mail också om köpen som man brukar få. BF4 och Assasins Creed Black Flag sitter han och har kul med just nu. Den jävla fi**** har också ändrat Sign-in ID vilket jag också fick mail om, så jag kan inte återställa lösen eller göra nåt alls.

Läste att man ska kunna se det ID'et han bytt till i just det mailet, men står inget där. Har kollat 4-5 gånger.

Mitt lösen var inte på nåt sätt svagt enligt mig, bokstäver, siffror och specialtecken. Ingen annat i min närhet vet om mitt lösen till PSN, jag har heller inte delat mitt account med nån annan.

Har försökt att få tag på Sony support idag men utan lycka, har dock mailat också. Ska ringa igen imorgon.

Men det jag undrar nu i min frustration är om jag har möjlighet att få tillbaka mina 1200kr som jag har blivit rånad på??? Så länge jag kan bevisa att det är mitt konto??

Tack!

Antagligen skyddad så du kan få pengar tillbaka av banken. Kontakta dom också och fråga vad som gäller, skicka ett mail eller ring. Eller om du kan säga vilken bank du har så kanske någon med lite tur jobbar på banken och kan svara på vad som gäller. Brukar även vara skyddad med hjälp av Visa/Mastercard ibland

Permalänk
Medlem

Polisanmäl honom, kontakta Sony med en referens till din anmälan, ange kreditkortsnummret som betalningarna har gjorts mot. Dem kommer hjälpa dig att återfå det!

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för svaren! Kan man polisanmäla någon som man inte vet vem det är?

Ska ringa Sony nu och höra, fick bland annat detta svaret via mail: "Det verkar som en annan konsol har gjort inköp på detta konto. Men enligt Sony Entertainment Network och Playstation Network användarvillkor är vi inte ansvariga för någon otillåten aktivitet på kundernas SEN/PSN-konto så att transaktionerna kommer inte att återbetalas."

Har Swedbank förövrigt. Ska gå in på banken imorgon med.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt, hur f*n gick det till kan man undra :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Tackar och bockar för svaren! Kan man polisanmäla någon som man inte vet vem det är?

Självklart!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sony Support i Sverige går ju inte att få tag på. Ringde igår och då svarar en engelsktalande att dom är på nån "training", samma visa idag. Så jävla dåligt!

Vågar ju inte lägga över några pengar på mitt kort heller, då köper han väl mer grejer. Har flyttat alla pengar till ett sparkonto sålänge, han kunde väl tagit nån rik. Är ju fan arbetslös just nu med FML!

Permalänk
Medlem

Läst runt lite och det verkar som sagt som att Sony i princip aldrig betalar tillbaka pengarna som man blivit rånad på.

Ska gå upp till banken imorgon och fixa en chargeback, får väl ta att kontot blir bannat då.

Har jag något att vinna på att göra en polisanmälan förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Läst runt lite och det verkar som sagt som att Sony i princip aldrig betalar tillbaka pengarna som man blivit rånad på.

Ska gå upp till banken imorgon och fixa en chargeback, får väl ta att kontot blir bannat då.

Har jag något att vinna på att göra en polisanmälan förresten?

Du skall alltid göra en polisanmälan om du är utsatt för brott.
Banken/Sony kommer säkert kräva en innan återbetalning kommer vara aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Läst runt lite och det verkar som sagt som att Sony i princip aldrig betalar tillbaka pengarna som man blivit rånad på.

Ska gå upp till banken imorgon och fixa en chargeback, får väl ta att kontot blir bannat då.

Har jag något att vinna på att göra en polisanmälan förresten?

OM du gör en charge back tänk på att du i princip säger att du inte vill vara kund hos Sony någonsin igen. Det kan leda till att du nekas att skapa nya konton om du vill ha PSn på t.ex PS4 osv. Charge back är juridisk handling så du ska ta det som sista utväg.

Du har säkert något att tjäna på att göra en polisanmälan, OM du kan vinna ditt mål. Tänk på att en rättsprocess kostar pengar och vinner du inte ditt mål kommer du gå med förlust. Du måste givetvis ha någon att anmäla också. Du kan anmäla ditt konto stulet och polisen kan gör en förundersökning, detta kostar så klart inget men skulle det vara så att den som stulit ditt konto är i europa eller sverige kan det leda till rättegång och då kommer du behöva betala de summorna som det handlar om, det är dina resor, din missade lön och kostnaden för en advokat osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

OM du gör en charge back tänk på att du i princip säger att du inte vill vara kund hos Sony någonsin igen. Det kan leda till att du nekas att skapa nya konton om du vill ha PSn på t.ex PS4 osv. Charge back är juridisk handling så du ska ta det som sista utväg.

Du har säkert något att tjäna på att göra en polisanmälan, OM du kan vinna ditt mål. Tänk på att en rättsprocess kostar pengar och vinner du inte ditt mål kommer du gå med förlust. Du måste givetvis ha någon att anmäla också. Du kan anmäla ditt konto stulet och polisen kan gör en förundersökning, detta kostar så klart inget men skulle det vara så att den som stulit ditt konto är i europa eller sverige kan det leda till rättegång och då kommer du behöva betala de summorna som det handlar om, det är dina resor, din missade lön och kostnaden för en advokat osv.

Det är inget stämningsärende.

Redigerat
Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Förvirrande.. På Polisen.se kan man göra en kreditkortsbedrägeri-anmälan. Men där ska man fylla i som om att någon har 'skimmat' kortet vid ett köp. Är ju inte det som har hänt direkt.

Får väl ringa polisen imorgon då antar jag, ingen station här i stada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Förvirrande.. På Polisen.se kan man göra en kreditkortsbedrägeri-anmälan. Men där ska man fylla i som om att någon har 'skimmat' kortet vid ett köp. Är ju inte det som har hänt direkt.

Får väl ringa polisen imorgon då antar jag, ingen station här i stada.

Du bör ringa 114 14 och göra din anmälan, så hjälper de dig med vad som är aktuellt. Öppet dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Du kan anmäla ditt konto stulet och polisen kan gör en förundersökning, detta kostar så klart inget men skulle det vara så att den som stulit ditt konto är i europa eller sverige kan det leda till rättegång och då kommer du behöva betala de summorna som det handlar om, det är dina resor, din missade lön och kostnaden för en advokat osv.

Det är inte så att du förväxlar brottmål och civilmål nu?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv

Måste ju finnas loggar som visar på exakt vad som har hänt, hur kan Sony inte ens försöka hjälpa till? Förstår att det inte är deras fel men lite hjälp om man kan bevisa att man äger kontot går väl att få? Att även få pengarna tillbaks och spelen borttagna vore väl inte heller konstigt?

Lycka till TS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det är jävla stämningsärende.

Skrivet av Staropramen:

Det är inte så att du förväxlar brottmål och civilmål nu?

Mycket möjligt jag är inte jurist. Vet bara att att det kostar att tex få rätt om vårdnad av barn som min far fick kämpa om med min yngsta lillebror och att bodelning efter äktenskap kostar massa pengar att fixa. Under vilken rätts-grupp hamnar de? För jag har inte en bleckaste.

Redigerat
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Måste ju finnas loggar som visar på exakt vad som har hänt, hur kan Sony inte ens försöka hjälpa till? Förstår att det inte är deras fel men lite hjälp om man kan bevisa att man äger kontot går väl att få? Att även få pengarna tillbaks och spelen borttagna vore väl inte heller konstigt?

Lycka till TS!

Jag tycker det med, fick ju förvisso svar på mailet där de kunde se att en annan konsol gjort köpen osv. De skulle även se till att lämpliga åtgärder kommer att tas mot denna som gjort detta.

Men som sagt, kan man bevisa att det är ens konto och att någon annan gjort köpen så borde man ju kunna få tillbaka pengarna.

Men på tal om Polisanmälan. Är det deras ansvar efter att jag anmält att ta kontakt med Sony? Eller ska jag agera mellanhand eller nåt liknande? Aldrig anmält något innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Mycket möjligt jag är inte jurist. Vet bara att att det kostar att tex få rätt om vårdnad av barn som min far fick kämpa om med min yngsta lillebror och att bodelning efter äktenskap kostar massa pengar att fixa. Under vilken rätts-grupp hamnar de? För jag har inte en bleckaste.

Jag är inte heller jurist men som jag förstått det kan sådana mål där man stämmer varandra bli kostsamma precis som du säger.

Däremot är det inte så med brottmål. Om du t.ex polisanmäler anmäler ett bedrägeri och polisen lyckas spåra bedragaren så kommer du inte att få betala några kostnader för den eventuella rättegången.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Mycket möjligt jag är inte jurist. Vet bara att att det kostar att tex få rätt om vårdnad av barn som min far fick kämpa om med min yngsta lillebror och att bodelning efter äktenskap kostar massa pengar att fixa. Under vilken rätts-grupp hamnar de? För jag har inte en bleckaste.

Det är skillnad om det är ett brott eller inte, brott drivs av åklagaren och utreds av polisen och kostar inget för offer utan tas av samhället, civilmål är privata ärenden och betalas privat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag är inte heller jurist men som jag förstått det kan sådana mål där man stämmer varandra bli kostsamma precis som du säger.

Däremot är det inte så med brottmål. Om du t.ex polisanmäler anmäler ett bedrägeri och polisen lyckas spåra bedragaren så kommer du inte att få betala några kostnader för den rättegången.

Att få vårdnad av barn är knappast stämning heller. Men båda parterna krävde att man anlita sin egna advokat. En bodelning är mer lik en stämning men det är ingen stämning. Sen hur ligger det till i europa domstolarna? Säg att tjuven finns i frankrike så de lagarna vi delar inom EU kommer gälla där. Därav ska man kanske vara bered på att det komma att kosta pengar.

Jag blev kallad som vittne till en misshandel och jag fick fylla i jätte stora papper för att vara säker på att kunna få ersättning för resor och min förlorade lön, och det var inte en 100% ersättning krona för krona, det var närmare 50% av resan, 75% av lönen så även där som vittne kosta det mig lite pengar, men det ställde jag upp med och dessutom så är det vittnesplikt och bötern man får är inte lindrig den heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är skillnad om det är ett brott eller inte, brott drivs av åklagaren och utreds av polisen och kostar inget för offer utan tas av samhället, civilmål är privata ärenden och betalas privat.

Och inom EU? Vi har vissa lagar vi delar och därför kan en anmällan strecka sig utan för sveriges gränser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Men på tal om Polisanmälan. Är det deras ansvar efter att jag anmält att ta kontakt med Sony? Eller ska jag agera mellanhand eller nåt liknande? Aldrig anmält något innan.

Nej. Det är ditt ansvar i detta ärende. Du kommer att gör anspråk på din stulna pengar, för detta krävs polisanmälan som SONY eller banken vill ha.

Permalänk
Medlem

Sony i ett nötskal......

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Polisanmälan kan du alltid göra, du behöver inte veta vem det är som begått brottet för att göra en anmälan. Kontakta polisen så hjälper de dig förstå vad du och de har för möjligheter i ett ärende som detta. Vad gäller ditt bankkort så hade jag nog spärrat det för att vara på den säkra sidan, det tar ungefär fem arbetsdagar att få ett nytt bankkort hemskickat, så se till att plocka ut lite kontanter i samma veva. Prata även med din bank om vad för möjligheter som finns angående pengarna som dragits från ditt konto.
Se också till att Sony ordnar så att du återfår kontrollen över ditt konto, deras kundtjänst borde kunna besvara eventuella frågor samt hjälpa dig vidare med hur du ska gå tillväga.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Ts: har du ändrat dina uppgifter sen 2011? Då blev nämligen 70milj psn-konton hackade :/ det kan vara att dina uppgifter har varit på vift länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Ts: har du ändrat dina uppgifter sen 2011? Då blev nämligen 70milj psn-konton hackade :/ det kan vara att dina uppgifter har varit på vift länge.

Tror faktiskt inte jag har bytt lösen, så lite blame har jag ju. Har för mig att jag inte brydde mig så mycket då hackningen hände 2011, tror det var för att jag fram tills då inte spelat online eller köpt nåt via PSN Store då. Och "sånt där händer ju aldrig mig" tänker man. Well, it did...

Förövrigt: Måste polisen avsluta 'fallet' innan Sony kan återbetala tror ni? Eller räcker det med att jag säger till Sony att jag gjort en anmälan? Ska ringa imorn då jag är rätt tom i bollen nu, för lite kolisar.

Tack för alla svar hittills, ni är till stor hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Förövrigt: Måste polisen avsluta 'fallet' innan Sony kan återbetala tror ni? Eller räcker det med att jag säger till Sony att jag gjort en anmälan? Ska ringa imorn då jag är rätt tom i bollen nu, för lite kolisar.

Tack för alla svar hittills, ni är till stor hjälp!

Nej, det behövs inte.