Permalänk

Värdering av dator !

Hej!

Tänkte sälja min dator som är ca 10 månader gammal.Skulle vara bra med lite värderingstips!

Specs:

Namn: Acer Aspire M3-581TG
CPU/Processor: Intel Core i3-2367M 1.40 GHz
RAM: 6 GB
GPU/Grafikkort: Nvidia GeForce GT 640M 1GB
Systemtyp: 64-bitars
OS: Windows 7 ( OS kommer ingå i priset )

Om jag missat någon så skriv bara !
Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

2000-3000kr inkl OS

Permalänk
Medlem

3,000 - 4,000 kanske ?
(gt 640m är rebrandat 540m så heh)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

3,000 - 4,000 kanske ?
(gt 640m är rebrandat 540m så heh)

Vart ska man bäst sälja den? Blocket?

Permalänk
Skrivet av Noobish1337:

Vart ska man bäst sälja den? Blocket?

Blocket är ju bättre än SweC marknaden om du vill ha så mkt pengar som möjligt Datorer överlag är rätt bra överprisat på Blocket anser jag

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Blocket är ju bättre än SweC marknaden om du vill ha så mkt pengar som möjligt Datorer överlag är rätt bra överprisat på Blocket anser jag

Ok, tack. Tror du jag kan få 2-3 k elr 3-4 k ?

Permalänk
Medlem

En person som har koll på datorer och bara behöver en extra skulle nog inte ge mer än 2500kr för en sådan dator.
På blocket kanske du hittar någon som behöver en skoldator och som dessutom inte är så insatt. Då kan du få 4000kr
Lägg ut den på blocket för 4500Kr så låter du köparen pruta ner den till 3000-3500kr

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

En person som har koll på datorer och bara behöver en extra skulle nog inte ge mer än 2500kr för en sådan dator.
På blocket kanske du hittar någon som behöver en skoldator och som dessutom inte är så insatt. Då kan du få 4000kr
Lägg ut den på blocket för 4500Kr så låter du köparen pruta ner den till 3000-3500kr

Sant! Lade ut den för 4500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

En person som har koll på datorer och bara behöver en extra skulle nog inte ge mer än 2500kr för en sådan dator.
På blocket kanske du hittar någon som behöver en skoldator och som dessutom inte är så insatt. Då kan du få 4000kr
Lägg ut den på blocket för 4500Kr så låter du köparen pruta ner den till 3000-3500kr

Meh, goodwill då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Meh, goodwill då?

Folk på blocket prutar alltid därför måste man ha lite marginal. Om man lägger ut den för 4000-4500kr och får 3000kr som är produktens riktiga värde så blir både säljare och köpare nöjda. Köparen är nöjd med att ha "sparat" 1500 och säljaren får betalt för vad produkten är värd.
Alla vill göra en bra affär men om du kan tänka dig att få 1500kr för något som har ett värde på 3000kr pga goodwill så kör på. Man måste lära sig att vara kritisk som köpare i ett konsumtionssamhälle.

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Folk på blocket prutar alltid därför måste man ha lite marginal. Om man lägger ut den för 4000-4500kr och får 3000kr som är produktens riktiga värde så blir både säljare och köpare nöjda. Köparen är nöjd med att ha "sparat" 1500 och säljaren får betalt för vad produkten är värd.
Alla vill göra en bra affär men om du kan tänka dig att få 1500kr för något som har ett värde på 3000kr pga goodwill så kör på. Man måste lära sig att vara kritisk som köpare i ett konsumtionssamhälle.

Så sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Folk på blocket prutar alltid därför måste man ha lite marginal. Om man lägger ut den för 4000-4500kr och får 3000kr som är produktens riktiga värde så blir både säljare och köpare nöjda. Köparen är nöjd med att ha "sparat" 1500 och säljaren får betalt för vad produkten är värd.
Alla vill göra en bra affär men om du kan tänka dig att få 1500kr för något som har ett värde på 3000kr pga goodwill så kör på. Man måste lära sig att vara kritisk som köpare i ett konsumtionssamhälle.

Skrivet av Noobish1337:

Så sant!

sant att folk prutar, men man måste ju fortfarande ha ett attraktivt pris för att ens få någon att bli intresserad?
Om jag såg den där på blocket för 4.5k så skulle jag bara fnissa för mig själv och fortsätta scrolla ner till folk som prissatt vettigt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

sant att folk prutar, men man måste ju fortfarande ha ett attraktivt pris för att ens få någon att bli intresserad?
Om jag såg den där på blocket för 4.5k så skulle jag bara fnissa för mig själv och fortsätta scrolla ner till folk som prissatt vettigt.

Tror det finns flera personer som först skulle tittat på specsen o sen prutat än folk som fortsatt scrolla när de ser priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobish1337:

Tror det finns flera personer som först skulle tittat på specsen o sen prutat än folk som fortsatt scrolla när de ser priset.

Mycket möjligt, om det fanns 2-5 datorer på blocket.. men så är inte fallet... finns säkert 50 datorer med samma specs på blocket som ligger "riktigt" i pris.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Lägger du ut datorn för 4500:- kommer ingen att höra av sig, precis som OskarW90 säger finns det ingen som orkar pruta ner priset på din dator när det finns 10 andra som är billigare, de flesta personer tycker inte om att pruta så mycket eftersom många tar illa upp av att få "skambud". Lägger du ut den för mer än den är värd riskerar du bara att gå miste om köpare.

Sedan sweclockers vs blocket, jag skulle inte säga att blocket är bättre, men du når fler potentiella köpare på blocket. Dock når du seriösare köpare på sweclockers och inte så mycket "kom igen, halva kompispris".

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Lägger du ut datorn för 4500:- kommer ingen att höra av sig, precis som OskarW90 säger finns det ingen som orkar pruta ner priset på din dator när det finns 10 andra som är billigare, de flesta personer tycker inte om att pruta så mycket eftersom många tar illa upp av att få "skambud". Lägger du ut den för mer än den är värd riskerar du bara att gå miste om köpare.

Sedan sweclockers vs blocket, jag skulle inte säga att blocket är bättre, men du når fler potentiella köpare på blocket. Dock når du seriösare köpare på sweclockers och inte så mycket "kom igen, halva kompispris".

Ok, tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Lägger du ut datorn för 4500:- kommer ingen att höra av sig, precis som OskarW90 säger finns det ingen som orkar pruta ner priset på din dator när det finns 10 andra som är billigare, de flesta personer tycker inte om att pruta så mycket eftersom många tar illa upp av att få "skambud". Lägger du ut den för mer än den är värd riskerar du bara att gå miste om köpare.

Sedan sweclockers vs blocket, jag skulle inte säga att blocket är bättre, men du når fler potentiella köpare på blocket. Dock når du seriösare köpare på sweclockers och inte så mycket "kom igen, halva kompispris".

Ska jag ta 3500:- elr 4000:- för den??
Vad blir lagom?

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

3,000 - 4,000 kanske ?
(gt 640m är rebrandat 540m så heh)

Men vadå rebrandat? Ska jag alltså inte skriva att GPUn är 640M!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobish1337:

Ska jag ta 3500:- elr 4000:- för den??
Vad blir lagom?

Kolla vad datorer med likvärdiga specs ligger ute för på Blocket. Vill du sälja fort lägger du ut din för 100 mindre. Vill du ha ett bättre pris lägger du ut för ett par hundra över.

Tänk på att folk på blocket kollar på Gigahertz och mehabytes hit och dit. Om det är nyaste generationens CPU eller inte är det inte så många som förstår, vad jag märkt iallafall.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aiwzor:

Folk på blocket prutar alltid därför måste man ha lite marginal. Om man lägger ut den för 4000-4500kr och får 3000kr som är produktens riktiga värde så blir både säljare och köpare nöjda. Köparen är nöjd med att ha "sparat" 1500 och säljaren får betalt för vad produkten är värd.
Alla vill göra en bra affär men om du kan tänka dig att få 1500kr för något som har ett värde på 3000kr pga goodwill så kör på. Man måste lära sig att vara kritisk som köpare i ett konsumtionssamhälle.

Man ska även respektera en säljares önskemål gällande pris. Mina annonser har jag satt ett pris, för det är vad jag vill ha. Önskar inte en köpare betala för utsatt pris så får denne leta vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Man ska även respektera en säljares önskemål gällande pris. Mina annonser har jag satt ett pris, för det är vad jag vill ha. Önskar inte en köpare betala för utsatt pris så får denne leta vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ändrat priset till 3.5k på blocket. Lagom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noobish1337:

Har ändrat priset till 3.5k på blocket. Lagom?

Det kan jag inte svara på, jag är hemsk på att värdera saker som inte är mina egna. Men känner du att 3500kr är ett bra pris, så kör på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3500 är ett bra pris om du sen ska gå ner till 2500, som sagt mannen den är inte värd mer än 2500, DU får själv sälja den till högre pris om du lyckas lura till snubben att gå med på det. att du frågar oss om du ska sänka eller höja e liksom en dum fråga, du får fiska som alla oss andra när man ska luras på blocket. you are on your own.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

3500 är ett bra pris om du sen ska gå ner till 2500, som sagt mannen den är inte värd mer än 2500, DU får själv sälja den till högre pris om du lyckas lura till snubben att gå med på det. att du frågar oss om du ska sänka eller höja e liksom en dum fråga, du får fiska som alla oss andra när man ska luras på blocket. you are on your own.

Ok!

Permalänk
Skrivet av Segas:

Det kan jag inte svara på, jag är hemsk på att värdera saker som inte är mina egna. Men känner du att 3500kr är ett bra pris, så kör på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok...