Permalänk

Razer Goliathus Control vs speed ?

Vad är det för skilnad igentligen mellan dessa musmattor ?
Den ena kan väl inte bara vara "snabb" det måste ju vara en skilnad.
Eller ska man bara använda speed till FPS spel och Control till Strategi typ ?
Då antar jag att speed versionen "inte går att använda till MMO och Strategi" ?
Är det någon som äger båda som kan ge en förklaring, eller bara vet hur det ligger till ?

Permalänk
Medlem

Har båda.

Speed har mindre friktion initialt men den tappar också ytan betydligt snabbare än Control.
Control har också väldigt lite friktion (betydligt mindre än matta som QCK+)

Dock håller Control sin yta mycket bättre än Speed gör.

Control är den bästa allround, passar till allt, lagom mix av speed/control.

Ska köpa en Control av nya versionen så fort den är ute.

Permalänk

Den nya versionen när kommer den ?
Så man behöver egentligen inte speed versionen ?

Permalänk
Medlem

Speed

Skrivet av punchline82:

Vad är det för skilnad igentligen mellan dessa musmattor ?
Den ena kan väl inte bara vara "snabb" det måste ju vara en skilnad.
Eller ska man bara använda speed till FPS spel och Control till Strategi typ ?
Då antar jag att speed versionen "inte går att använda till MMO och Strategi" ?
Är det någon som äger båda som kan ge en förklaring, eller bara vet hur det ligger till ?

Fick hem min Speed idag, ska testa den ikväll, så kan jag skriva en liten recension om du vill!

Permalänk
Skrivet av evilurk:

Fick hem min Speed idag, ska testa den ikväll, så kan jag skriva en liten recension om du vill!

Ah, schysst gör det.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att den nya också kommer i 92 cm-bredd
Otroligt bra matta alltså.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vad är det för skilnad igentligen mellan dessa musmattor ?
Den ena kan väl inte bara vara "snabb" det måste ju vara en skilnad.
Eller ska man bara använda speed till FPS spel och Control till Strategi typ ?
Då antar jag att speed versionen "inte går att använda till MMO och Strategi" ?
Är det någon som äger båda som kan ge en förklaring, eller bara vet hur det ligger till ?

Har också båda mattorna.

De där orden "speed" och "control" säger inte speciellt mycket.
Jag, liksom många andra, upplever att "control" varianten är "snabbare" än speed om man med snabbhet menar lägre friktion. Sedan beror detta också en del på vilka musfötter man har.
Ytan till "speed" är mycket jämn, mjuk och len, medans ytan till "control" har ett grövre mönster.

Båda mattorna är bra musmattor, men "control" är definitivt min favorit. Den känns ungefär som ett mellanting mellan "vanliga" tygmattor och en plastmatta när det gäller glidet.
Båda mattorna går alldeles utmärkt att använda till alla sorts spel. Vilken man föredrar är bara en smaksak.

Edit : Någon som vet om den nya versionen av "control" skiljer sig från den gamla på något annat sätt än motivet på mattan ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Har också båda mattorna.

De där orden "speed" och "control" säger inte speciellt mycket.
Jag, liksom många andra, upplever att "control" varianten är "snabbare" än speed om man med snabbhet menar lägre friktion. Sedan beror detta också en del på vilka musfötter man har.
Ytan till "speed" är mycket jämn, mjuk och len, medans ytan till "control" har ett grövre mönster.

Båda mattorna är bra musmattor, men "control" är definitivt min favorit. Den känns ungefär som ett mellanting mellan "vanliga" tygmattor och en plastmatta när det gäller glidet.
Båda mattorna går alldeles utmärkt att använda till alla sorts spel. Vilken man föredrar är bara en smaksak.

Edit : Någon som vet om den nya versionen av "control" skiljer sig från den gamla på något annat sätt än motivet på mattan ?

Speed har tätare väx därför lägre initial friktion vid helt ny matta (Upplevde detta personligen när jag fick hem 2 st av den nya sorten och testade på 5 olika möss.
Testade detta med glidtest bara och såklart känslan på det, men det var vad jag upplevde i testen )
Control är dock betydligt mer hållbar i själva friktionen, att tygmattor tappar sin låga friktion är välkänt och speed är ett fall där den avtar relativt fort.
Control behåller det betydligt bättre.

(Detta var dom nyare 3mm med väv jag provade, den tidigare 4mm utan vävkanter hade jag bara control)

Dom nya ska inte skilja sig något funktionsmässigt enligt lite previews jag läste på overclock.net

Om man vill ha en matta med mellanting är nog Qpad CT närmaste man kommer utanför Artisan Shiden (som nog är den bästa mattan gällande tyg+plast hybrig)
Många möss har dock problem med CT coatingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Speed har tätare väx därför lägre initial friktion vid helt ny matta (Upplevde detta personligen när jag fick hem 2 st av den nya sorten och testade på 5 olika möss.
Testade detta med glidtest bara och såklart känslan på det, men det var vad jag upplevde i testen )
Control är dock betydligt mer hållbar i själva friktionen, att tygmattor tappar sin låga friktion är välkänt och speed är ett fall där den avtar relativt fort.
Control behåller det betydligt bättre.

(Detta var dom nyare 3mm med väv jag provade, den tidigare 4mm utan vävkanter hade jag bara control)

Dom nya ska inte skilja sig något funktionsmässigt enligt lite previews jag läste på overclock.net

Om man vill ha en matta med mellanting är nog Qpad CT närmaste man kommer utanför Artisan Shiden (som nog är den bästa mattan gällande tyg+plast hybrig)
Många möss har dock problem med CT coatingen.

Ok, ingen större ide' att byta ut sin gamla Goliathus control då.

Håller med om coatingen på Qpad CT. Jag upplever att startfriktionen är tämligen hög för denna matta för de flesta möss (dvs det krävs en lite större kraft att få den i rörelse från stillastående jämfört med kraften som krävs att förflytta den när den väl är i rörelse).
Själv gillar jag därför inte alls den mattan. Sedan är den lite för liten för min smak också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Kör på speed om du är fps spelare annars är det control som gäller själv har jag speed den är underbar men tappar lite yta ):
Hade erfarenhet av Steelseries 4HD som tappade ytan riktigt snabbt men razer goliathus håller ett bra tag

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Kör på speed om du är fps spelare annars är det control som gäller själv har jag speed den är underbar men tappar lite yta ):
Hade erfarenhet av Steelseries 4HD som tappade ytan riktigt snabbt men razer goliathus håller ett bra tag

Tror det är en liten personlighets grej det där med att "speed" är för fps! Faktum är ju att hela grejen med speed enligt Razer är att den ska ha bättre glid gentemot control! Men faktum är att det är mindre friktion pga texturen på control vilket innebär långt bättre glid än vad speed mattan erbjuder.

Vilket jag själv finner vara otroligt mycket skönare för fps! Tycker också du får långt bättre precision med control pga texturen och ja och som ovanstående personer säger så håller ytan bra mycket längre än på speed! Så frågar du mig kör på control då den har det som "speed" marknadsför men samtidigt håller längre på köpet.

Men betyder det att alla tycker som jag?! Inte ens nära, utan det är vad jag personligen tycker!!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

Har själv en control. Den största. Inget fel på mattan i sig, bra glid och låg friktion jämfört med tex qck. Dock är den på tok för "spejsad" till designen att jag vägrar ha den i mitt vardagsrum.