Permalänk
Medlem

Vilken ZFS-dist ?

Kommer nya distar varje månad (nästan). Den som var "bäst" för ett halvår sedan är redan omkörd av nyare.
Olika distar har olika versioner/funktioner av ZFS. Många vill säkert ha så sen ZFS-implementation som möjligt.

Tänkte vi kunde uppdatera vartefter det kommer nyheter i denna tråd, gärna med egna kommentarer/erfarenheter, + å -.

Permalänk
Medlem

Tror ej att det finns nån linux-dist som kör zfs redan från början; man får tweaka lite själv efter installationen.

Sen finns det Openindiana som kör ZFS native, och FreeBSD som erbjuder alternativet att köra ZFS native.

...

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Om du inte kan tänka dig att köra BSD eller något openslarisderivat (typ Nexenta), så skulle jag personligen rekommendera Ubuntu, då installationen av det du behöver för att komma igång med ZFS är mycket enkel där. För stabilitet kan du välja Ubuntu server LTS (12.0.4)
Sedan är Ubuntu ofta mycket snabba med att plocka upp funktioner som är lite "bleeding edge", vilket kan vara bra om du är intresserad av att få nya funktioner så snart som möjligt. Isf väljer du helt enkelt senaste versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kommer nya distar varje månad (nästan). Den som var "bäst" för ett halvår sedan är redan omkörd av nyare.
Olika distar har olika versioner/funktioner av ZFS. Många vill säkert ha så sen ZFS-implementation som möjligt.

Finns det någon anledning till att inte köra paketen som finns hos ZFS on Linux? Där verkar det finnas paket till de viktigaste (...nu trampar jag säkert någon rejält på tårna...) distributionerna.

Skrivet av kanto64:

Sen finns det Openindiana som kör ZFS native, och FreeBSD som erbjuder alternativet att köra ZFS native.

OpenIndiana är väl i det närmaste dött? Vill man köra på något Solaris-liknande OS så skulle jag prova SmartOS eller OmniOS.

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan ca 3 år FreeBSD och den har fungerat problemfritt sedan installation 24h/365d. Diskarna börjar dock bli lite gamla nu så jag tänkte bygga en ny server. Jag vill ha en dist som prioriterar serverfunktionalitet (ej GUI)

Efter att ha googlat hela helgen så kom jag fram till två distar som passar mig:

1) SmartOS, är tyvärr inte gratis om jag förstått rätt.
2) OmniOS, det är ett företag startat 1997 som ger ut sin egen dist. Gemensamt för det båda (och andra) ör illumos ("fd" Sun's OpenSolaris).

Någon som har erfarenhet av OmniOS? http://omnios.omniti.com/

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kommer nya distar varje månad (nästan). Den som var "bäst" för ett halvår sedan är redan omkörd av nyare.
Olika distar har olika versioner/funktioner av ZFS. Många vill säkert ha så sen ZFS-implementation som möjligt.

Tänkte vi kunde uppdatera vartefter det kommer nyheter i denna tråd, gärna med egna kommentarer/erfarenheter, + å -.

Du är inte ensam om att vilja ha ZFS stöd i linux utan handpåläggning.

Det är tyvärr så att licensen som ZFS är licensernad under, inte är kompatibel med GPL licensen som linux är licensernad under.

Man skulle ju tycka att det bara var att ändra på licensen för ZFS, men det verkar sitta långt inne. BTRFS tror jag inte att jag skulle våga använda på en filserver.

Jag för min del har börjat fundera lite på om man skulle gå över från Ubuntu server till nas4free, just för att få tillgång till ZFS. Servern kör ju fortfarande ubuntu server 10.04, så den börjar kännas ålderstigen nu.

Permalänk
Medlem

Finns det några fallgropar om man kör ESXi i grunden på en server och sedan t.ex: NAS4FREE med ZFS genom ESXi för att kunna köra andra OS som t.ex: en linux XMBC samtidigt?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Finns det några fallgropar om man kör ESXi i grunden på en server och sedan t.ex: NAS4FREE med ZFS genom ESXi för att kunna köra andra OS som t.ex: en linux XMBC samtidigt?

Jag tror ZFS gör sig bäst om det har direkt åtkomst till diskcontrollern.

Här är nån slags guide, men den kräver att du har hårdvara med VT-d:
http://www.napp-it.org/napp-it/all-in-one/index_en.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag tror ZFS gör sig bäst om det har direkt åtkomst till diskcontrollern.

Här är nån slags guide, men den kräver att du har hårdvara med VT-d:
http://www.napp-it.org/napp-it/all-in-one/index_en.html

Ja det är ungefär vad jag ska bygga till veckan, en HP Proliant Gen8 microserver med Xeon E3-1230v2, 16Gb Ram, IBM M1015/LSI 9240-8I (Pass-through), Intel 530 120Gb SSD och 4st WD Red 3Tb. Hade tänkt köra HP:s ESXi i grunden och sedan NAS4FREE på det och eventuellt också något övrigt system.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Har kört omnios snart i ett år, körde openindiana först som jag upplever som lite enklare än omnios men uppdateras väldigt sällan. Omnios är oerhört stabil, kvm på omnios är också stabil, kör debian i kvm som hanterar domän, tftp ol. Även testat både ubuntu och debian med zfs men upplever att illumos cifs och nfs servrar är både snabbare och stabilare. Enda nackdelen med omni är avsaknaden av vissa paket och de paket som finns är svårare att konfigurera jämfört med linux

Permalänk
Inaktiv

Kolla upp FreeNAS. Ruskigt enkelt att använda, nästan idiotsäkert trots att det är BSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigli:

Har kört omnios snart i ett år, körde openindiana först som jag upplever som lite enklare än omnios men uppdateras väldigt sällan. Omnios är oerhört stabil, kvm på omnios är också stabil, kör debian i kvm som hanterar domän, tftp ol. Även testat både ubuntu och debian med zfs men upplever att illumos cifs och nfs servrar är både snabbare och stabilare. Enda nackdelen med omni är avsaknaden av vissa paket och de paket som finns är svårare att konfigurera jämfört med linux

Tack för info. Det låter som en bra dist. Jag körde OpenSolaris för ett par år sedan så jag vet vad det handlar om.

Vad kör du för HW?

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Kör med
supermicro x9scm-f
32 gb ram
Xeon 1265l 45w
2 st imb1015 i ett fd chassi.
Funderar nu på ett xcase rm 424. Någon som har erfarenhet av något bra 24 chassi som är tyst nog att ha hemma i ett rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigli:

Kör med
supermicro x9scm-f
32 gb ram
Xeon 1265l 45w

Det var en intressant kombo. Använder du inte SATA-portarna på mobo't? Använder du IPMI?

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Använder ipmi, fungerar klockrent. Vet vilket krångel det är på de moderkort utan ipmi att man skall plocka fram skärm och så, slipper det helt. 2 sata används för rpool i mirror, de andra diskarna sitter i ibm1015 korten. Jag är väldigt nöjd med supermicro-kortet, det fungerar väldigt bra.
Vad kör du på för hw? Hur fungerar cifs och nfs på freebsd? Sitter med openbsd på fw, men har ingen direkt erfarenhet med freebsd, aldrig gett det någon riktig chans tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat minns jag inte, (samma som ronnylov) Det är en AMD-cpu med tillbehör som jag installerade våren 2009. På den tiden var det OpenSolaris, raidz1 3 st 1Tb diskar. Det var ganska mycket strul med OSOL på den tiden, jag uppgraderade till någon ny version och sedan försvann alla mina zoner Efter det så slutade jag med zones.

När oracle dödade OSOL så gick jag över till FreeBSD. Tyvärr kunde jag inte importera mina zfs-diskar så jag fick bygga en egen kernel:
$ uname -a
FreeBSD 8.2-PRERELEASE (MYKERNEL) #0: Sun Nov 28 13:20:05 CET 2010

CIFS funkade perfekt på OSOL men inte på FreeBSD så jag kör samba. FreeBSD är mycket stabil, jag har inte gjort någonting med servern sedan installationen, exempel:

$ w
6:25pm up 320 days, 32 secs, 1 user, load averages: 0,00 0,00 0,00
USER TTY FROM LOGIN@ IDLE WHAT
tl pts/0 192.168.1.70 5:02pm - w

FreeBSD var ett elände att installera, det är kanske bättre nu? Men när det väl är installerat så funkar det perfa.

HW är nu 4+ år gammal så jag måste börja planera för framtiden. Inga problem om den dör imorgon, jag har en backup i "molnet" och funkar inte den så kan jag ju alltid fråga NSA

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

kör ubuntu med zfs, smidigt dra igång, lätt få igång andra program under ubuntu också

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Imponerade upptid. Har en dator stående, skall testa freebsd på den. En liten atom i ett fd node chassi, kan nog hitta lite gamla hd att stoppa i. Minns att det varit ett elände att konfigurera, därför jag har givet upp varje gång. Skall pröva med lite större beslutsamhet denna gång. Freebsd 10 låter ju som den har en del godis i sig. smp-pf, zfs-trim, zfs-lz4 (finns i illumos), ZFS fault monitoring and management daemon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Ärligt talat minns jag inte, (samma som ronnylov) Det är en AMD-cpu med tillbehör som jag installerade våren 2009. På den tiden var det OpenSolaris, raidz1 3 st 1Tb diskar. Det var ganska mycket strul med OSOL på den tiden, jag uppgraderade till någon ny version och sedan försvann alla mina zoner Efter det så slutade jag med zones.

När oracle dödade OSOL så gick jag över till FreeBSD. Tyvärr kunde jag inte importera mina zfs-diskar så jag fick bygga en egen kernel:
$ uname -a
FreeBSD 8.2-PRERELEASE (MYKERNEL) #0: Sun Nov 28 13:20:05 CET 2010

CIFS funkade perfekt på OSOL men inte på FreeBSD så jag kör samba. FreeBSD är mycket stabil, jag har inte gjort någonting med servern sedan installationen, exempel:

$ w
6:25pm up 320 days, 32 secs, 1 user, load averages: 0,00 0,00 0,00
USER TTY FROM LOGIN@ IDLE WHAT
tl pts/0 192.168.1.70 5:02pm - w

FreeBSD var ett elände att installera, det är kanske bättre nu? Men när det väl är installerat så funkar det perfa.

HW är nu 4+ år gammal så jag måste börja planera för framtiden. Inga problem om den dör imorgon, jag har en backup i "molnet" och funkar inte den så kan jag ju alltid fråga NSA

Samma hårdvara som min förra server, jag uppgraderade för något år sedan. Men det jag hade 2009 var AMD Athlon 64 X2 4850e, 4GB RAM och Gigabyte GA-MA78G-DS3H moderkort. Nu sitter dessa i min HTPC och kör disklös nätverksboot via NFS mot nya filservern.

Jag uppgraderade till en Athlon II X4 640 med tillhörande moderkort jag hittade begagnat på sweclockers marknad och 16 GB RAM köpte jag nytt. Numera finns det nog bättre grejer att köpa.

Kör Arch Linux med ZFS on Linux. Kanske inte optimalt som serverdist men jag tycker det funkar bra. Debian med ZFS on Linux kan kanske vara vettigt på en ny filserver. Jag kör både NFS och samba. NFS är snabbare till Linuxmaskinerna och samba är snabbt till Windows. Det är gigabitnätverket som är flaskhalsen.

Håller med om att FreeBSD var krångligt att installera. Men de ska ha bytt ut installationsprogrammet sedan dess har jag läst någonstans men jag har inte testat det nya. Om det inte vore för att jag också ville köra tvheadend med tv-kort på servern hade jag kanske fortsatt med FreeBSD men behövde hårdvarustödet i Linux. Dessutom underlättar det att ha samma operativsystem på både servern som huvuddatorn. Lättare att underhålla med samma system överallt.

Permalänk
Medlem

@ronnylov,

tack för input, (OT: jag har meckat med en värstingserver idag 144 AMP's så jag har inte haft tid att svara)

@gigli

jag tror att jag kommer att satsa på ett supermicro-kort och ett ibm1015 - tack för tips!

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Om ni tycker FreeBSD är krångligt att installera kan ni prova PC-BSD, och i installationen välja "server" eller "trueOS". Då får ni FreeBSD vanliga fast med PC-BSDs grafiska installer samt enkla jail-verktyg (Warden). Inga problem med ZFS on root heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vart så besviken på cod ghost: ingen captain price. Installerade freebsd 10, nu zfs på rootdisken, trevligt. Men av någon anledning fungerade inte samba som förväntat, cpu gick på 100% så fort jag rörde en utdelad mapp/fil. Inte tålamod att utreda orsaken. Omnios istället. Supermicro m/b, Atom d525, 4gb minne, 4 wd Green, 2*1tb, 2*1.5tb mirror, drygt 70mb skriv. Riktigt nöjd. Spara ihop pengar till ett 24 bay chassi. Någon som kan ge ett gått råd på ett bra och tyst chassi?

Permalänk
Medlem

Utöver PC-BSD, så gör zfsguru det riktigt enkelt att installera freebsd, typ 3 knapptryckningar & så får man root on zfs, tar ca 1.5min.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Finns bara en distro du behöver köra, och det är Arch. Om du vill köra ZFS så väljer du bara det då du paritionera och sen då grunden är installerad så är det bara att välja vilken DE och program du vill köra.

Det jobbigaste med andra distros är ju att du får med en massa skit som tar onödigt med plats och sen segar ner burken. Med Arch så väljer du exakt vad du vill ha, samt så kör de en rolling release, vilket betyder att den är bleeding edge hela tiden. Arch får oftast alla nya versioner först av alla andra distros. Men om du vill köra mer stable så kan du skippa att uppdatera hela tiden då du har fått det stabilt.

Permalänk
Medlem

Jag antar att "ZFS-dist" syftar på en NAS/server tillämpning? Isåfall kan vi ju fetglömma rolling release distros som Arch etc. Rent prestandamässigt spöar ZFS implementationerna i IllumOS/OpenIndiana/Nexenta/FreeBSD skiten ur ZoL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Jag antar att "ZFS-dist" syftar på en NAS/server tillämpning? Isåfall kan vi ju fetglömma rolling release distros som Arch etc. Rent prestandamässigt spöar ZFS implementationerna i IllumOS/OpenIndiana/Nexenta/FreeBSD skiten ur ZoL.

Jag kör i och för sig Arch Linux på min filserver/NAS utan problem. Men visst det kräver mer underhåll än FreeBSD men det funkar för hemmabruk.

Håller dock inte med om att det "bara är att välja ZFS vid installationen". ZFS ingår inte i Arch repositories utan man får installera det antingen via AUR eller som jag gör via ett tredjepartsrepository. Ibland hänger inte ZFS-repositoriet med när Linuxkärnan uppdateras men det visar sig då bara som att det inte går att installera uppdateringar på grund av beroenden som inte uppfylls (man får vänta några dagar så att ZFS kommer ikapp). Men jag märker sådant på min arbetsdator som också har ZFS med Arch Linux så jag kör uppdateringarna på filservern vid väl valda tillfällen när jag vet att det har fungerat på den andra datorn.

Håller heller inte med om att prestandan är bättre i de andra ZFS-distarna så "spöar skiten ur ZoL" tror jag inte det minsta på. Möjligen får jag till och med bättre prestanda med ZFS på Arch Linux än vad jag hade på FreeBSD men det är lite svårt att avgöra i och med att jag samtidigt uppgraderade hårdvaran när jag bytte från FreeBSD till Arch. Jag maxar gigabitnätverket så det går liksom inte att avgöra någon prestandaskillnad eftersom det ändå är en flaskhals i nätverket. Läsning och skrivning via NFS brukar gå i 110 MB/s och så himla mycket bättre blir det inte via gigabitnätverk.

Finns det några benchmarks som visar att exempelvis FreeBSD spöar skiten ur ZFS on Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag kör i och för sig Arch Linux på min filserver/NAS utan problem. Men visst det kräver mer underhåll än FreeBSD men det funkar för hemmabruk.

Håller dock inte med om att det "bara är att välja ZFS vid installationen". ZFS ingår inte i Arch repositories utan man får installera det antingen via AUR eller som jag gör via ett tredjepartsrepository. Ibland hänger inte ZFS-repositoriet med när Linuxkärnan uppdateras men det visar sig då bara som att det inte går att installera uppdateringar på grund av beroenden som inte uppfylls (man får vänta några dagar så att ZFS kommer ikapp). Men jag märker sådant på min arbetsdator som också har ZFS med Arch Linux så jag kör uppdateringarna på filservern vid väl valda tillfällen när jag vet att det har fungerat på den andra datorn.

Håller heller inte med om att prestandan är bättre i de andra ZFS-distarna så "spöar skiten ur ZoL" tror jag inte det minsta på. Möjligen får jag till och med bättre prestanda med ZFS på Arch Linux än vad jag hade på FreeBSD men det är lite svårt att avgöra i och med att jag samtidigt uppgraderade hårdvaran när jag bytte från FreeBSD till Arch. Jag maxar gigabitnätverket så det går liksom inte att avgöra någon prestandaskillnad eftersom det ändå är en flaskhals i nätverket. Läsning och skrivning via NFS brukar gå i 110 MB/s och så himla mycket bättre blir det inte via gigabitnätverk.

Finns det några benchmarks som visar att exempelvis FreeBSD spöar skiten ur ZFS on Linux?

Var i och med 0.6.1 eller när ZoL blev feature complete som utvecklaren nämnde att prestanda blir ett senare fokus, kanske fixats med 0.6.2 dock. 0.6.1(?) fick ju typ tokspö av ext4 i singledisk-SDD benchmarks kanske därför jag är lite avigt inställd till ZoL än så länge.

Men om du, som du säger, lyckas maxa Gbit-nät med ZoL ser jag ingen anledning att som hemanvändare inte använda ZoL.

Permalänk
Medlem

Det enda som fungerade för mig i slutändan var NexentaStor, allt annat krånglade på något vis.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Intessant inlägg om ZoL här.
Punkt 1-3 är väl inget märkvärdigt. De tre sista punkterna är dock, och punkt 5 är direkt alarmerande speciellt eftersom ZoL verkar användas i produktion.

Permalänk

Vill bara flika in för den som är intresserad: i kommande FreeBSD 10.0 kan man välja att köra ZFS redan vid installation. Jag satte upp en maskin med FreeBSD, 8 diskar och raidz2 på bara några minuter i förra veckan.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"