Coretemp stannar hela datorn, win 8.1

Permalänk

Coretemp stannar hela datorn, win 8.1

Hej!

Ibland när jag startar Coretemp så brukar hela windows freeza och jag måste då reseta datorn. Efter reset så funkar programmet men om man trycker på en funktion låt oss säga" Systeminformation" i programmet så freezar datorn igen... Vad kan felet vara?
jag kör windows 8.1 64 bitar. Är inte programmet kompatibel med windows 8.1?

Permalänk
Medlem

Inte för att detta kanske hjälper dig lösa problemet som så men Coretemp fungerar utan problem för min del i 8.1 64bit, så det är nog inte där problemet ligger i alla fall.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesistag:

Hej!

Ibland när jag startar Coretemp så brukar hela windows freeza och jag måste då reseta datorn. Efter reset så funkar programmet men om man trycker på en funktion låt oss säga" Systeminformation" i programmet så freezar datorn igen... Vad kan felet vara?
jag kör windows 8.1 64 bitar. Är inte programmet kompatibel med windows 8.1?

Vad har du för moderkort/CPU?, och har du liknande problem med t. ex cpu-z, speedfan, crystaldiskinfo?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

massor med folk som har liknande problem. De andra programmen funkar bra, det är bara coretemp som strular.

har i5 2500k
p8z68-v-pro

Permalänk
Medlem

Testa HWmonitor, föredrar själv det över Coretemp

Permalänk
Medlem

Eller prova med RealTemp.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Coretemp fryser för mig med. RealTemp som nämns ovan fungerar dock bra.

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig med. Senaste coretemp. Fryser datorn så det bara är att bryta strömmen för att få igång den igen. Händer dock inte alla gånger utan bara ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesistag:

massor med folk som har liknande problem. De andra programmen funkar bra, det är bara coretemp som strular.

har i5 2500k
p8z68-v-pro

OK. Tänkte om det var AMD Phenom II och ett Asus Sabertooth, för där finns det problem med alla program som läser av temperatursensorer, men då är det nog inte det utan något annat fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft det problemet just efter att jag installerade win8.1 64bit

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Är det någon som har en lösning ?

Permalänk
Hedersmedlem

Enda nuvarande lösning verkar vara att gå tillbaka till CoreTemp 1.0 RC5 tills det släpps en nyare version där felet är åtgärdat.
Fick samma problem som du när jag uppdaterade till 1.0 RC6.
Sitter också med Win 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Enda nuvarande lösning verkar vara att gå tillbaka till CoreTemp 1.0 RC5 tills det släpps en nyare version där felet är åtgärdat.
Fick samma problem som du när jag uppdaterade till 1.0 RC6.
Sitter också med Win 8.1 x64

Har du någon länk till den? Kan inte hitta någon installationsfil

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Här hämtade jag RC5. Finns på Core Temps officiella forum, men det är en vanlig användare som lagt ut länken.
http://www.alcpu.com/forums/viewtopic.php?f=62&t=2569&start=2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Tänkte om det var AMD Phenom II och ett Asus Sabertooth, för där finns det problem med alla program som läser av temperatursensorer, men då är det nog inte det utan något annat fel.

Börjat få problem med frysningar nu efter 8.1 jag har en FX-6300 och ett Asus M5A99X EVO R2.0 kan det vara HWInfo64 som strular då kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för rättigheter på användaren? Körs programmet i admin mode eller user mode mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Börjat få problem med frysningar nu efter 8.1 jag har en FX-6300 och ett Asus M5A99X EVO R2.0 kan det vara HWInfo64 som strular då kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Karaktäristiskt för de problem jag har haft är att systemet fryser några sekunder precis när man startar programmen.

Jag har noterat fenomenet på följande program:

Speedfan
Crystaldiskinfo
HWmonitor
CPU-z

Så du kan ju testa med dem och se om det är liknande, men jag har för mig att problemet inte gäller Bulldozer och senare utan endast phenom II.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Karaktäristiskt för de problem jag har haft är att systemet fryser några sekunder precis när man startar programmen.

Jag har noterat fenomenet på följande program:

Speedfan
Crystaldiskinfo
HWmonitor
CPU-z

Så du kan ju testa med dem och se om det är liknande, men jag har för mig att problemet inte gäller Bulldozer och senare utan endast phenom II.

Ok jag har haft några frysningar sedan jag installerade(uppgraderade från 8) 8.1, och det är totala frysningar bara köra resetknappen allt låser sig.

Men jag vet exakt vad du pratar om hade exakt samma fenomen som dig med min Phenom II dock var det Win 7 konstigt nog?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är bara inte bara ni som har problem med coretemp! Min datorn fryser med av det, får till och med bluescreen! Så använder Realtemp (funkar endast för Intel) och Hwmonitor Speccs ser ni i sign.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Ok jag har haft några frysningar sedan jag installerade(uppgraderade från 8) 8.1, och det är totala frysningar bara köra resetknappen allt låser sig.

Men jag vet exakt vad du pratar om hade exakt samma fenomen som dig med min Phenom II dock var det Win 7 konstigt nog?

Det är det jag har. Asusmoderkort, Phenom II och Windows 7. Men jag tror vi kan konstatera att det inte rör sig om samma problem för det är inte "totala" frysningar i mitt fall utan allt liksom "laggar till" i några sekunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.