Crossfire ASUS 7970 och ASUS R9 280x.. funkar det?

Permalänk

Crossfire ASUS 7970 och ASUS R9 280x.. funkar det?

Halloj på er.

Jag har en kort fråga om man kan koppla ihop dessa två kort i crossfire.
Det är så som jag förstått det egentligen samma kort......eller???

det gäller korten från ASUS ROQ SERIEN:

ASUS RADEON R9 280X MATRIX
ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum 3GB

Jag har ett av varje i min ägo men vet inte om jag vågar sätta samman dem.
Någon som provat?

Visa signatur

__________________
CPU: i5 4670k @ 3.4GHz + Corsair H60 v2. GPU: Asus Radeon R 280X 3GB Matrix.
Moderkort: Asus Maximus VI Gene . PSU: Corsair TX 750W Bronze. Minne: 8GB Corsair XMP 2000MHz.
SSD: 120GB Intel. HDD: 2TB Western Digital. Chassi: Fractal Design Mini R2

Permalänk
Medlem

Generellt fungerar det att köra 280X och 7970 i crossfire, ser inga problem varför det skulle vara något speciellt med dessa kort. Tror knappast att Asus har börjat skicka ut 280X Matrix kort med det nya chippet ännu och tror det blir en stund innan det händer.

Så, jag ser inga problem med det ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Ja, det fungerar utmärkt. Precis samma kort med annat namn

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

R9 280X är 7970 i grund och botten men AMD har rebrandat det som R9 280X så det ska funka.

Permalänk
Medlem

Jag är ful och snor tråden lite. Har också funderat att gå samma bana som TS. Har själv ett Matrix Platinum 7970 men har tänkt införskaffa ett ASUS 280X TOP då det kommer bli alldelles för tight med två stycken 3-slotskort på mitt moderkort.

Funkar detta trots att de inte har samma klockfrekvens och minnesfrekvens. Sen undrar jag även ifall mitt nätaggregat klarar det (Det borde göra det men vill vara säker). System står i signaturen

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zerpej:

Jag är ful och snor tråden lite. Har också funderat att gå samma bana som TS. Har själv ett Matrix Platinum 7970 men har tänkt införskaffa ett ASUS 280X TOP då det kommer bli alldelles för tight med två stycken 3-slotskort på mitt moderkort.

Funkar detta trots att de inte har samma klockfrekvens och minnesfrekvens. Sen undrar jag även ifall mitt nätaggregat klarar det (Det borde göra det men vill vara säker). System står i signaturen

Tack på förhand.

Kommer funka ur båda aspekterna, nätagget är inga problem och inte heller frekvenserna är någon ko på isen. Om korten överklockar olika bra (eller om du kör standardfrekvenser) kommer bara det snabbare av de två att klocka ner sig till det långsammare kortets frekvenser.

Edit: Har själv införskaffat ett 280x top o är mycket nöjd, iaf med hur det överklockar. Har inte hunnit prova spelprestanda ännu men det blir imorgon. Med tanke på att det har 30% högre frekvenser än ett standard 7970 lär jag nog bli mer än nöjd.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Kommer funka ur båda aspekterna, nätagget är inga problem och inte heller frekvenserna är någon ko på isen. Om korten överklockar olika bra (eller om du kör standardfrekvenser) kommer bara det snabbare av de två att klocka ner sig till det långsammare kortets frekvenser.

Edit: Har själv införskaffat ett 280x top o är mycket nöjd, iaf med hur det överklockar. Har inte hunnit prova spelprestanda ännu men det blir imorgon. Med tanke på att det har 30% högre frekvenser än ett standard 7970 lär jag nog bli mer än nöjd.

Efter lite efterforskning så har jag sett att för att det ska funka att köra crossfire så måste det primära kortet vara 7970 och inte 280X. Vet du eller är det någon annan som vet ifall detta stämmer? Personligen kan jag inte ha mitt 7970 som primärt för då blir det alldelles för tight mellan korten.

Permalänk

Ja vad säger man....jag får ju inte plats med grejerna på mitt moderkort. m-atx samt att mitt chassi som jag köpte är för litet.

Visa signatur

__________________
CPU: i5 4670k @ 3.4GHz + Corsair H60 v2. GPU: Asus Radeon R 280X 3GB Matrix.
Moderkort: Asus Maximus VI Gene . PSU: Corsair TX 750W Bronze. Minne: 8GB Corsair XMP 2000MHz.
SSD: 120GB Intel. HDD: 2TB Western Digital. Chassi: Fractal Design Mini R2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zerpej:

Efter lite efterforskning så har jag sett att för att det ska funka att köra crossfire så måste det primära kortet vara 7970 och inte 280X. Vet du eller är det någon annan som vet ifall detta stämmer? Personligen kan jag inte ha mitt 7970 som primärt för då blir det alldelles för tight mellan korten.

Vet bara att det går o köra 7970 o 280x tsm, är tyvärr inte mer insatt i ämnet än så.

Skrivet av TheGrinch:

Ja vad säger man....jag får ju inte plats med grejerna på mitt moderkort. m-atx samt att mitt chassi som jag köpte är för litet.

Seeegt, vet hur det e att ha ont om plats, mitt 280x har helt seriöst 1-2mm till en av sidofläktarna (har ett SG09) och PCI-e kablarna sitter buntbandade så att de inte åker in i en annan fläkt.

Vad är det som tar emot då? Är chassit för litet eller är det moderkortet som ej har plats?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Det är mitt chassi som tar i. 1 kort tar tre platser eftersom det är Matrix kort antar jag.
Jag har inte testat fysiskt än. Måste skruva ur den andra hd buren med om det nu mot förmodan skulle gå in. Man kanske ska ta till vinkelslipen i det nys chassit annars?

Visa signatur

__________________
CPU: i5 4670k @ 3.4GHz + Corsair H60 v2. GPU: Asus Radeon R 280X 3GB Matrix.
Moderkort: Asus Maximus VI Gene . PSU: Corsair TX 750W Bronze. Minne: 8GB Corsair XMP 2000MHz.
SSD: 120GB Intel. HDD: 2TB Western Digital. Chassi: Fractal Design Mini R2

Permalänk

Så nu har jag provat eller ja det räckte med att öppna chassit så sket det sig.. Kortet bygger så mycket på bredden/höjden i och med att det tar tre platser så jag kommer inte ens åt att sätta i det andra kortet i pci-e platsen. Någon som vet ett moderkort som tar båda korten, dvs som har lite bredare mellan pci-e platserna så det finns utrymme?
Antar jag jag måste upp till ett ATX kort, så är någon intresserad av min helt nya chassi och moderkort så hojta till. Står i signaturen nedan.
Lämna förslag tack på moderkort som sagt gärna med länk till prisjakt exempelvis.

Visa signatur

__________________
CPU: i5 4670k @ 3.4GHz + Corsair H60 v2. GPU: Asus Radeon R 280X 3GB Matrix.
Moderkort: Asus Maximus VI Gene . PSU: Corsair TX 750W Bronze. Minne: 8GB Corsair XMP 2000MHz.
SSD: 120GB Intel. HDD: 2TB Western Digital. Chassi: Fractal Design Mini R2

Permalänk
Skrivet av Zerpej:

Efter lite efterforskning så har jag sett att för att det ska funka att köra crossfire så måste det primära kortet vara 7970 och inte 280X. Vet du eller är det någon annan som vet ifall detta stämmer? Personligen kan jag inte ha mitt 7970 som primärt för då blir det alldelles för tight mellan korten.

Zerpej
Vart hitta du info om vilket kort som skall vara primärt?
Köpte nyss ett XFX 7970 som jag tänkte köra ihop med mitt Sapphire 7950, (satt å installera igår kväll men fick det inte att funka.)

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UD3, Intel core i5-3770K 4.4GHz, SwiftecH240-X, 4x G.Skill Ripjaws Gaming 4Gb DDR3 2133 MHz, Gigabyte GTX 1070 , Fractal Design Arc, Cooler Master Real Power M1000
Windows 10 64bit