Arch Linux! Första gången, lite problem och frågor

Permalänk
Medlem

Arch Linux! Första gången, lite problem och frågor

Hej

Har just installerat Arch Linux, första gången jag ger på denna dist. (Har mestadels kört Ubuntu tidigare). Jag har dock stött på ett underligt problem:
Ibland händer det att typsnittet flippar ur totalt. Det har skett vid flera olika tillfällen. Någon gång vid något cat-kommando. Både under och efter installationen.

Med flippa ur menar jag att de flesta tecken byts ut mot något konstigt jag aldrig sett förut, någon bokstav hänger med då och då. Det avhjälps med omstart och under installationen löstes det med mkinitcpio -p linux.
Vad kan detta bero på? (ska se om jag kan komma med tydliga exempel på när detta har hänt)

Jag har inte heller fått igång X ännu. Har installerat enligt wikin. Först sa den "no screens found". Installerade då xf86-video-intel, vilket löste no screens-problemet men X vill ändå inte starta. Kollar logg-filen nu och den har problem att ladda vesa, modesetting och fbdev ("module does not exist, 0"). Har dock sökt särskilt mycket på detta ännu så kanske klarar det snart.

Sen undrar jag vad ni säger om att disabla root login. Som Debian/Ubuntu-användare känns det ovant och farligt med root-login, men enligt Arch-wikin kan det uppstå problem utan root-login. Bör man tillåta root-login?

Slutligen, har ni några tips på hur man bör confa sin slöa netbook för bra prestanda och batteritid? När jag kört Xubuntu tidigare har jag kört /tmp, /var/log i ram och kört noatime för att minimera skrivningar till disken. Minns att jag tweakade något annat också, men såklart inte vad.
Vad jag förstått det som utnyttjar Arch ramminnet rätt bra, hur blir det om jag gör samma ändringar i fstab som jag gjort tidigare? Sitter på en EeePC 1005HA med SSD och 2GB RAM.

TL, DR; Problem i terminalen, fonten flippar ur (varför?), kan inte få igång X trots installerade grafikdrivers, vad säger ni om root-login och slutligen har ni några bra tweaktips för en slö dator?

Tack på förhand!
Mvh, Johannes

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xburk:

Hej

Har just installerat Arch Linux, första gången jag ger på denna dist. (Har mestadels kört Ubuntu tidigare). Jag har dock stött på ett underligt problem:
Ibland händer det att typsnittet flippar ur totalt. Det har skett vid flera olika tillfällen. Någon gång vid något cat-kommando. Både under och efter installationen.

Med flippa ur menar jag att de flesta tecken byts ut mot något konstigt jag aldrig sett förut, någon bokstav hänger med då och då. Det avhjälps med omstart och under installationen löstes det med mkinitcpio -p linux.
Vad kan detta bero på? (ska se om jag kan komma med tydliga exempel på när detta har hänt)

Detta händer när terminalen försöker skriva ut styrtecken och andra underligheter.
Ibland kan det även resultera i att terminalen sätter sig i ett alternativt teckenläge med kryptiska symboler istället för alfanumeriska tecken.

Först och främst: När du märker att cat-kommandot spyt ut en massa skräp, avbryt den med tangentkombinationen CTRL+C
Sedan kan du återställa terminalen till sitt ursprungsskick med kommandot: reset
(skriv in kommandot "i blindo" och tryck enter)

Ibland (dock sällsynt) händer det att terminalen verkar ha hängt sig helt, och det går inte att skriva in kommandon alls. Växla då till en annan terminal och logga in. Döda sedan den process som hängt sig (I regel cat) med kommandot "killall cat"
(Ersätt cat med det kommando som hängt sig/slutat svara. Läs också på hur kommandot kill fungerar)

Skrivet av Xburk:

Jag har inte heller fått igång X ännu. Har installerat enligt wikin. Först sa den "no screens found". Installerade då xf86-video-intel, vilket löste no screens-problemet men X vill ändå inte starta. Kollar logg-filen nu och den har problem att ladda vesa, modesetting och fbdev ("module does not exist, 0"). Har dock sökt särskilt mycket på detta ännu så kanske klarar det snart.

Det behövs mer information vad för grafikchip och annat du har i datorn. Det är inte säkert att just den drivrutinen är rätt för dig.
Läs på mer: https://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg

Skrivet av Xburk:

Sen undrar jag vad ni säger om att disabla root login. Som Debian/Ubuntu-användare känns det ovant och farligt med root-login, men enligt Arch-wikin kan det uppstå problem utan root-login. Bör man tillåta root-login?

Använder du dator ofta i offentliga nätverk, på caféer och flygplatser? Så ja. Stäcg av root-kontot med att sätta ett oerhört komplext lösenord. Men se till att installera sudo, och konfigurera den.
Instruktioner hos Arch underbara wiki: https://wiki.archlinux.org/index.php/sudo

Skrivet av Xburk:

Slutligen, har ni några tips på hur man bör confa sin slöa netbook för bra prestanda och batteritid? När jag kört Xubuntu tidigare har jag kört /tmp, /var/log i ram och kört noatime för att minimera skrivningar till disken. Minns att jag tweakade något annat också, men såklart inte vad.
Vad jag förstått det som utnyttjar Arch ramminnet rätt bra, hur blir det om jag gör samma ändringar i fstab som jag gjort tidigare? Sitter på en EeePC 1005HA med SSD och 2GB RAM.

Första direkt raka tipset: Undvik tunga skrivbordsmiljöer. Satsa på de lite lättare fönsterhanterarna.
Men vill du ha en skrivbordsmiljö som är rätt så lättdriven, prova XFCE.
Lästips:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Xfce
https://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop
https://wiki.archlinux.org/index.php/Maximizing_Performance
https://wiki.archlinux.org/index.php/Power_Management

De "optimeringarna" du utförde under din tidigare distribution, fungerar utmärkt med Arch, och även andra distributioner.

Skrivet av Xburk:

TL, DR; Problem i terminalen, fonten flippar ur (varför?), kan inte få igång X trots installerade grafikdrivers, vad säger ni om root-login och slutligen har ni några bra tweaktips för en slö dator?

Tack på förhand!
Mvh, Johannes

TL, DR ?... naaah... det är att fuska!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Det var många frågor och lite svårt att svara på en gång, så därför kommer några svar här lite ostrukturerat.

Root-login

Om du är Ubuntu användare är du mer van vid sudo från scratch och det skulle kunna vara en bra idé att konfigurera sudo först. Att hindra root från att logga in från tty är inget problem, och något jag använt mig av på flera installationer på jobbet. Att som inloggad användare sen höja sina rättigheter till root görs enkelt via su kommandot. Jag tillåter inte heller root login på systemet jag nu skriver ifrån. Har du källa på vilka skäl som används för att root login ska tillåtas?

Linux konsol

Eftersom du inte fått igång X ännu utgår jag ifrån att vi talar om typsnitt i konsolen. Får du till svenska specialtecken? Har du konfigurerat /etc/vconsole.conf? För svenska tecken kan det se ut så här:

KEYMAP=sv-latin1 FONT=ter-116n FONT_MAP=8859-1

Om det stökar till sig i konsolen finns kommandot clear (jag såg efter postning att du fått ett svar och lägger därför till att ifall konsolen verkligen blivit fel är ovan reset kommando att föredra; clear är mest som att dra trasan över svarta tavlan) vilket rensar skärmar och börjar om. Kolla också om du konfigurerat filerna /etc/locale.conf och /etc/locale.gen. Om ändringar görs ska systemet uppdateras med kommando locale-gen.

Jag skriver inte mer om detta utan inväntar lite svar först. Vi kan ta X senare och annat sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Detta händer när terminalen försöker skriva ut styrtecken och andra underligheter.
Ibland kan det även resultera i att terminalen sätter sig i ett alternativt teckenläge med kryptiska symboler istället för alfanumeriska tecken.

Först och främst: När du märker att cat-kommandot spyt ut en massa skräp, avbryt den med tangentkombinationen CTRL+C
Sedan kan du återställa terminalen till sitt ursprungsskick med kommandot: reset
(skriv in kommandot "i blindo" och tryck enter)

Ibland (dock sällsynt) händer det att terminalen verkar ha hängt sig helt, och det går inte att skriva in kommandon alls. Växla då till en annan terminal och logga in. Döda sedan den process som hängt sig (I regel cat) med kommandot "killall cat"
(Ersätt cat med det kommando som hängt sig/slutat svara. Läs också på hur kommandot kill fungerar)

Ok, tack för någon form av förklaring till varför problemet uppstår! Tack för tipset med reset. Ctrl + c känner jag till, likaså kill (men tack ändå!). Växla till en annan terminal säger du, i skrivbordsmiljö är jag ju van vid ett nytt terminalemulator-fönster och screen och tmux är jag också bekant med - är det ALT + F2 som gäller annars eller?

Skrivet av SysGhost:

Det behövs mer information vad för grafikchip och annat du har i datorn. Det är inte säkert att just den drivrutinen är rätt för dig.
Läs på mer: https://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg

Jo, läste just där och installerade just därför Intels drivers eftersom jag sitter på GMA950.

Skrivet av SysGhost:

Använder du dator ofta i offentliga nätverk, på caféer och flygplatser? Så ja. Stäcg av root-kontot med att sätta ett oerhört komplext lösenord. Men se till att installera sudo, och konfigurera den.
Instruktioner hos Arch underbara wiki: https://wiki.archlinux.org/index.php/sudo

Om jag använder datorn i offentliga nätverk ofta vill jag inte påstå, men vill gärna konfigurera efter högsta (praktiskt) möjliga säkerhet ändå. Sudo är installerat (tror det var under sudo-konfigureringen jag stötte på det här med kryptiska typsnitt någon gång, efter en tabbe i vim då jag är rätt ovan vid det).
https://wiki.archlinux.org/index.php/sudo#Disable_root_login - Kan väl lika gärna köra "passwd -l root" istället för ett komplext lösenord?

Skrivet av SysGhost:

Första direkt raka tipset: Undvik tunga skrivbordsmiljöer. Satsa på de lite lättare fönsterhanterarna.
Men vill du ha en skrivbordsmiljö som är rätt så lättdriven, prova XFCE.
Lästips:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Xfce
https://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop
https://wiki.archlinux.org/index.php/Maximizing_Performance
https://wiki.archlinux.org/index.php/Power_Management

De "optimeringarna" du utförde under din tidigare distribution, fungerar utmärkt med Arch, och även andra distributioner.

Tänkte köra Xfce, är nöjd med det under Xubuntu. Tänkte att jag skulle köra en display manager, mest för att jag inte är van att köra utan (SLiM verkar intressant). Tack för länktipsen, har lite trevlig kvällsläsning att se framemot!

Skrivet av KimTjik:

Det var många frågor och lite svårt att svara på en gång, så därför kommer några svar här lite ostrukturerat.

Root-login

Om du är Ubuntu användare är du mer van vid sudo från scratch och det skulle kunna vara en bra idé att konfigurera sudo först. Att hindra root från att logga in från tty är inget problem, och något jag använt mig av på flera installationer på jobbet. Att som inloggad användare sen höja sina rättigheter till root görs enkelt via su kommandot. Jag tillåter inte heller root login på systemet jag nu skriver ifrån. Har du källa på vilka skäl som används för att root login ska tillåtas?

https://wiki.archlinux.org/index.php/sudo#Disable_root_login

Citat:

Warning: Arch Linux is not fine-tuned to run with a disabled root account. Users may encounter problems with this method.

Om jag kör "passwd -l root", kan man alltså då fortfarande använda "su"-kommandot?
Linux konsol

Skrivet av KimTjik:

Eftersom du inte fått igång X ännu utgår jag ifrån att vi talar om typsnitt i konsolen. Får du till svenska specialtecken? Har du konfigurerat /etc/vconsole.conf? För svenska tecken kan det se ut så här:

KEYMAP=sv-latin1 FONT=ter-116n FONT_MAP=8859-1

Om det stökar till sig i konsolen finns kommandot clear (jag såg efter postning att du fått ett svar och lägger därför till att ifall konsolen verkligen blivit fel är ovan reset kommando att föredra; clear är mest som att dra trasan över svarta tavlan) vilket rensar skärmar och börjar om. Kolla också om du konfigurerat filerna /etc/locale.conf och /etc/locale.gen. Om ändringar görs ska systemet uppdateras med kommando locale-gen.

Jag skriver inte mer om detta utan inväntar lite svar först. Vi kan ta X senare och annat sedan.

Precis, det gäller konsolen. Jo då, clear är jag en flitig användare av (men tack för tipset). Svenska specialtecken funkar, har konfigurerat vconsole.conf, dock inte riktigt som ditt exempel men de svenska tecknen funkar utmärkt. locale.conf och locale.gen har jag dock inte konfigurerat, ska läsa på mer om detta.

Tack till er båda, KimTjik och SysGhost! Er hjälp uppskattas verkligen. Kul med Arch, man lär sig mycket (tack vare bra community).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xburk:

https://wiki.archlinux.org/index.php/sudo#Disable_root_login

Om jag kör "passwd -l root", kan man alltså då fortfarande använda "su"-kommandot?
Linux konsol

Nej, ifall root-kontot är inaktiverat fungerar inte su kommandot för att bli root.

Länken uppfattar jag som en varning för moment 22, att någon får för sig att inaktivera root login utan att det har konfigurerats en s k superuser via sudo. Det är alltså inga problem att göra det, men varningen är där därför att Arch inte är förkonfigurerat för detta "out of the box".

Det finns dock andra lösningar för att öka säkerheten än att helt inaktivera kontot. Jag letade upp ett alternativ som jag använder, nämligen att inte tillåta root login från tty: https://wiki.archlinux.org/index.php/Security#Denying_console...

Det kombinerat med strikt konfigurerat ssh och du åstadkommer mer eller mindre samma sak som att ersätta root med en superuser via sudo. För att komma åt root behöver du oavsett hur logga in som annan användare och därifrån genom su bli root.

Jag hoppas det går att förstå vad jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nej, ifall root-kontot är inaktiverat fungerar inte su kommandot för att bli root.

Länken uppfattar jag som en varning för moment 22, att någon får för sig att inaktivera root login utan att det har konfigurerats en s k superuser via sudo. Det är alltså inga problem att göra det, men varningen är där därför att Arch inte är förkonfigurerat för detta "out of the box".

Det finns dock andra lösningar för att öka säkerheten än att helt inaktivera kontot. Jag letade upp ett alternativ som jag använder, nämligen att inte tillåta root login från tty: https://wiki.archlinux.org/index.php/Security#Denying_console...

Det kombinerat med strikt konfigurerat ssh och du åstadkommer mer eller mindre samma sak som att ersätta root med en superuser via sudo. För att komma åt root behöver du oavsett hur logga in som annan användare och därifrån genom su bli root.

Jag hoppas det går att förstå vad jag skrev.

Ok, din tolkning låter väl lite mer logisk. Tror jag kommer köra som du, att inte tillåta root login från tty - verkar smidigt.

Har fortfarande inte fått igång X, men jag har knappt tittat på det då jag jobbat en hel del. Nu är jag dock ledig, och ska allt ta och gräva djupare i det här. Verkar vara som sagt att jag inte har installerat vesa, modesetting och fbdev då loggfilen säger 'error' när dessa ska laddas.
EDIT: Nu vet jag visserligen knappt vad modesetting och fbdev är, men vesa borde väl vara överflödigt då Intels drivrutiner laddas utan problem? Eller vill den ha vesa som fallback?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått igång X, installerade vesa och fbdev - och det funkade (kanske var något annat också, ominstallerade xfce bl. a.).

Däremot har jag problem med att logga in som annan användare än root. Jag kör SLiM som login manager, den startar vid boot och jag kan logga in som root.

När jag istället loggar in som min nya user (johannes) fastnar SLiM i några sekunder, för att sedan startas om (ser det ut som i alla fall). Jag har lagt till ~/.xinitrc i johannes hemmapp och kört chmod +x, även testat att sätta johannes som ägare till den. Samma problem.

Jag testade sedan logga in i konsolen som johannes, och köra startxfce4 därifrån. Samma problem, X startas för att sedan stängas - vilket loggfilen också säger (utan att ge något error).

SLiMs loggfil säger inget mer än att SLiM startas och stängs.

Hoppas det inte blev för rörigt, någon som har något tips?

EDIT: Det var inte så svårt, haha. "chown johannes /home/johannes" fixade biffen!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem

Ibland kan det vara lite lurigt att få ihop saker om man t ex som root kopierat över konfigurationsfiler och efteråt försöker justera rättigheter. En annan gång skulle jag rekommendera att du raderar användaren för att skapa den igen, logga in från tty som användaren och därifrån kopiera/skapa de filer som behövs. Men det har ju inte så stor betydelse nu, huvudsaken att det fungerar.

Däremot måste jag kolla upp det där med varför Arch-Wiki för SLiM närmast kräver chmod +x ~/.xinitrc. Jag använder vanligtvis SLiM och kan inte komma på att jag någonsin gett .xinitrc exekveringsrättigheter (undrar om det gäller någon gammal version av SLiM som är passé sedan många år?). Dessutom innehåller sidan både aktuell och inaktuell information. Det är alltså exec $1 i .xinitrc som gäller för val av skrivbordsmiljö. Jag ska hålla lite koll och eventuellt redigera den Wiki-sidan lite.

Eh, det blev något psykologiskt dravel här om "exekutiva rättigheter"... någon sådan avhandling är inte planerad för det här inlägget i varje fall
Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Däremot måste jag kolla upp det där med varför Arch-Wiki för SLiM närmast kräver chmod +x ~/.xinitrc. Jag använder vanligtvis SLiM och kan inte komma på att jag någonsin gett .xinitrc exekutiva rättigheter (undrar om det gäller någon gammal version av SLiM som är passé sedan många år?). Dessutom innehåller sidan både aktuell och inaktuell information. Det är alltså exec $1 i .xinitrc som gäller för val av skrivbordsmiljö. Jag ska hålla lite koll och eventuellt redigera den Wiki-sidan lite.

Ja, det låter mysko. Jag kör också SLiM och har då inte gett .xinitrc exekutiv rättighet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ibland kan det vara lite lurigt att få ihop saker om man t ex som root kopierat över konfigurationsfiler och efteråt försöker justera rättigheter. En annan gång skulle jag rekommendera att du raderar användaren för att skapa den igen, logga in från tty som användaren och därifrån kopiera/skapa de filer som behövs. Men det har ju inte så stor betydelse nu, huvudsaken att det fungerar.

Däremot måste jag kolla upp det där med varför Arch-Wiki för SLiM närmast kräver chmod +x ~/.xinitrc. Jag använder vanligtvis SLiM och kan inte komma på att jag någonsin gett .xinitrc exekutiva rättigheter (undrar om det gäller någon gammal version av SLiM som är passé sedan många år?). Dessutom innehåller sidan både aktuell och inaktuell information. Det är alltså exec $1 i .xinitrc som gäller för val av skrivbordsmiljö. Jag ska hålla lite koll och eventuellt redigera den Wiki-sidan lite.

Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, det låter mysko. Jag kör också SLiM och har då inte gett .xinitrc exekutiv rättighet.

Ja, det var ju mysko. Tog bort exekveringsrättigheterna och visst fungerar det galant.

En annan grej som jag inte får ordning på... Har installerat lite fonts, och bytt i xfces inställningshanterare, finfint. Förutom att på vissa ställen är det någon helt annan font, old english-style, detta sker bl.a. på titeln i fönsterraden (kanten högst upp) och vissa ställen på hemsidor. Har ännu inte hittat något om hur man konfigurerar fonts på annat sätt än via xfces inställningshanterare, ska kolla vidare om ingen här kommer med något bra knep.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är ganska upptagen med en uppgift, men tänkte bara kort kommentera detta med xinitrc. Inget fullödigt svar, men alltid något.

Det enda skälet jag kan se till att ge filen exekveringsrättigheter är om någon väljer att i filen inte ange exec start-någonting för att öppna en användarsession av X. Teoretiskt sett, men jag har inte hunnit pröva det ännu, skulle det alltså vara fritt val hur man anger exekvering. Det lite märkliga i det här sammanhanget är att flera källor både anger innehåll med exec för exekvering samtidigt som filen ändå ska ges exekveringsrättigheter.

Rörigt, inte jätteintressant, men troligen en sådan där sak jag inte kan släppa, utan kommer att mala ner tills jag vet svaret.