4G antenner och sammankoppling med router

Permalänk
Medlem

4G antenner och sammankoppling med router

Hej!

Det är nu så att vi kikar på att skaffa ett 4G abonemang (Från Tele2) där vi bor, och då samtidgt fläska på med en rejäl antenn; någon sådan som man sätter på utsidan av huset.

Då undrar jag dock, hur kopplas detta till nätverket innomhus? Vart sätter man simkortet? Löst för sig eller i en sådan där USB sticka? Och sladden som kommer ifrån antennen, vad är det för någon, krävs det special-modem? Passar alla routrar?

Just nu har vi ADSL via Telia som kommer via telefonjacket -> Modem -> Router -> Ethernet/Wifi till datorer/telefoner. Våran router är en Asus RT-N66U, fungerar den till 4G, eller spelar det ingen roll om det sitter ett modem imellan?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Du skaffar en 4g ruter/modemkombo med uttag för extern antenn.
Nått av de här borde passa
http://www.dustin.se/search/4g%20router?gclid=CIf6jp-39rkCFYd...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du tecknar ett abonnemang med bindningstid? Då får du en router med abonnemanget, så har SMA-kontakter där du ansluter antennerna.

Här har du annars en router, samma modell du får från Tele2, som du kan ansluta antennerna till: http://www.clickok.se/products/Natverk-kommunikation/Router-t...

Asus RT-N66U kan fungera med vissa USB-modem, men generellt sett så fungerar det inte speciellt bra. Jag skulle istället rekommendera antingen ett USB-modem + Dovado Tiny i bridge-mode ansluten till WAN-porten på din Asus. Alternativt att du kör din Asus som en AP.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skaffar en 4g ruter/modemkombo med uttag för extern antenn.
Nått av de här borde passa
http://www.dustin.se/search/4g%20router?gclid=CIf6jp-39rkCFYd...

Ser inget speciellt med någon av dom där vid en första titt.

Skrivet av cammen3:

Det är inte så att du tecknar ett abonnemang med bindningstid? Då får du en router med abonnemanget, så har SMA-kontakter där du ansluter antennerna.

Här har du annars en router, samma modell du får från Tele2, som du kan ansluta antennerna till: http://www.clickok.se/products/Natverk-kommunikation/Router-t...

Asus RT-N66U kan fungera med vissa USB-modem, men generellt sett så fungerar det inte speciellt bra. Jag skulle istället rekommendera antingen ett USB-modem + Dovado Tiny i bridge-mode ansluten till WAN-porten på din Asus. Alternativt att du kör din Asus som en AP.

Jo, men en sådan router är inte mycket att ha. Mycket sämmre än den vi har i dagsläget.

Som sagt, ett USB modem ska det väll knappast vara om man har antenn?

P.S Länka inte till oseriösa butiker som ClickOk är du snäll.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ser inget speciellt med någon av dom där vid en första titt.

Det är inget speciellt mer än att vissa modeller har kontakt för att ansluta en antenn och det brukar inte skickemedprylarna ha, men ska du ha en antenn utomhus måste du ha en radiodel som låter dig koppla in den.
Ska det vara riktigt bra bör man ha radiodelen utomhus så 4g antennkabeln blir kort, sedan drar man in en ethernetkabel och placerar en vanlig router inomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo, men en sådan router är inte mycket att ha. Mycket sämmre än den vi har i dagsläget.

Som sagt, ett USB modem ska det väll knappast vara om man har antenn?

P.S Länka inte till oseriösa butiker som ClickOk är du snäll.

Syftet var inte att länka till en oseriös butik, utan endast visa vilken modell det är du bör ha av routern. Visste inte ens att det var en oseriös butik :$

Men ja, den routern är sämre än den du har idag - ja. Då kvarstår alternativet om USB-modem -> Dovado (Go, Tiny, Doma eller PRO) som du sätter i bryggat läge och sedan ansluter den till WAN-porten på din Asus-router. Då används ju din router, Dovadon agerar endast omkopplare USB-modem -> Ethernet. I Dovadon kan du ofta låsa på frekvens osv också. I alla Dovado-routrar utom PRO finns stöd för LTE-LAN throughput upp till 88Mbps och i PRO upp till 150Mbps.

Huawei E3276, har två antennportar. Så den fungerar med antenner, det är TS9-antennkontakter på modemet. Så det bör fungera för dig. Ett modem ingår om du tar bindningstid på ditt abonnemang hos Tele2. Du kan även köpa ett kontant och sedan låsa upp det på diverse ställen, här har jag låst upp två av mina: http://lte-butiken.se/ - men det finns även koder att köpa på t.ex Tradera.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Syftet var inte att länka till en oseriös butik, utan endast visa vilken modell det är du bör ha av routern. Visste inte ens att det var en oseriös butik :$

Men ja, den routern är sämre än den du har idag - ja. Då kvarstår alternativet om USB-modem -> Dovado (Go, Tiny, Doma eller PRO) som du sätter i bryggat läge och sedan ansluter den till WAN-porten på din Asus-router. Då används ju din router, Dovadon agerar endast omkopplare USB-modem -> Ethernet. I Dovadon kan du ofta låsa på frekvens osv också. I alla Dovado-routrar utom PRO finns stöd för LTE-LAN throughput upp till 88Mbps och i PRO upp till 150Mbps.

Huawei E3276, har två antennportar. Så den fungerar med antenner, det är TS9-antennkontakter på modemet. Så det bör fungera för dig. Ett modem ingår om du tar bindningstid på ditt abonnemang hos Tele2. Du kan även köpa ett kontant och sedan låsa upp det på diverse ställen, här har jag låst upp två av mina: http://lte-butiken.se/ - men det finns även koder att köpa på t.ex Tradera.

Tack för svaret i alla fall. Men ska även så klart höra med Tele2 samt någon affär som säljer antenner av detta slag.

Angående ClickOk: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1200181-cli...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu har jag kikat och kliat mig i huvudet ett bra tag över detta. Tyvär inte fått något svar från Tele2, men så här tänker jag just nu (Och undrar om det går):

4G antenn på taket/väggen -> SMA kabel -> Dovado Tiny -> Ethernet kabel -> Asus RT-N66U -> WiFi/Ehternet kabel -> Dator

Detta verkar vara den mest praktiska lösningen vad det ser ut nu. Dock så finns ett par frågetecken kvar:

Om jag nu har Dovado Tiny-routern imellan, kan det ställa till det med hastighet eller inställningar? Till exempel vad händer om jag önskar göra en port-forward i Asus routern? Hur blir det med lokala IP adresser?

Sedan, vart vänder man sig för installation av antenn?

All (seriös) hjälp är mycket välkommen!

Asus RT-N66U: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218
Dovado Tiny: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1439281

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Visserligen lite off-topic men är du säker på att ni får en bättre anslutning med 4G än vad ni har idag?
Jag personligen skulle aldrig byta ut min dsl mot en radiolösning.

Permalänk
Rekordmedlem

Dovado Tiny har inget modem utan den är för att ansluta ett usb modem till, troligen behöver du nått större.
Antennmontering brukar mobiltelefon och tv installatörerna ordna, alltså de seriösa och inte de som finns i köpladorna. typ *#

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad får ni ut för hastighet idag via ert ADSL? Jag skulle tänka efter både 1 och 5 gånger innan ni ger er in på 4G istället för ADSL. Till att börja med så bör ni testa vad ni faktiskt har för täckning i ert område innan ni ens börjar fundera på antenner osv.

Kika på http://www.communica.se/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dovado Tiny har inget modem utan den är för att ansluta ett usb modem till, troligen behöver du nått större.
Antennmontering brukar mobiltelefon och tv installatörerna ordna, alltså de seriösa och inte de som finns i köpladorna. typ *#

Om du läser nedan så förstår du nog vad jag menar. Enda anledningen till Dovado-routern är för att agera 'pass-through' mellan SMA kontakten, USB modemet och Asus Routern.

Skrivet av madtop:

Visserligen lite off-topic men är du säker på att ni får en bättre anslutning med 4G än vad ni har idag?
Jag personligen skulle aldrig byta ut min dsl mot en radiolösning.

Skrivet av simonw:

Vad får ni ut för hastighet idag via ert ADSL? Jag skulle tänka efter både 1 och 5 gånger innan ni ger er in på 4G istället för ADSL. Till att börja med så bör ni testa vad ni faktiskt har för täckning i ert område innan ni ens börjar fundera på antenner osv.

Kika på http://www.communica.se/

Saken är den att vi ska flytta. Det nya stället har som max en 2 Mbit/s lina, om ens det. Därav är 4G det enda valet tills att fiber kommer i området. Området ligger precis på gränsen mellan två hastighetszoner, och antennen ska vars till för att göra det så stabilt det går. Abonemanget i sig kommer vara ett företagsabonemang och kommer därav inte ha någon bandbreddsbegränsing.
I dagsläget betalar vi för 8/1 Mbit/s, men får ut ungefär 7/0,8 Mbit/s. 4G abonemanget i fråga lär ge upp till 80 Mbit/s ned, men nämner inget om upp-hastigheten. Det är fri sikt till masten, men den ligger ett par kilometer bort. Jag räknar då med att åtminstone fyrdubbla dagens ADSL hastighet, om inte mer.

Anledningen till en router imellan är just för att Asus routern ej stödjer något USB modem som finns i dagsläget enligt Prisjakt, men jsg vill inte offra den bra wifi kontakten och funtkionerna som Asus routern erbjuder emot någon sunkig historia från ISPn.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Saken är den att vi ska flytta. Det nya stället har som max en 2 Mbit/s lina, om ens det. Därav är 4G det enda valet tills att fiber kommer i området. Området ligger precis på gränsen mellan två hastighetszoner, och antennen ska vars till för att göra det så stabilt det går. Abonemanget i sig kommer vara ett företagsabonemang och kommer därav inte ha någon bandbreddsbegränsing.
I dagsläget betalar vi för 8/1 Mbit/s, men får ut ungefär 7/0,8 Mbit/s.

Anledningen till en router imellan är just för att Asus routern ej stödjer något USB modem som finns i dagsläget enligt Prisjakt, men jsg vill inte offra den bra wifi kontakten och funtkionerna som Asus routern erbjuder emot någon sunkig historia från ISPn.

Jag vet inte om du har missat det men EU kommisionen har beslutat att alla inom EU ska ha 20Mbit uppkoppling senast 2020, om inte annat så via satellit http://broadbandforall.eu/ och de har tecknat avtal med 148 satelliter och i Sverige är det redan igång. Latensen blir högre pga avstånden, men du kan få 20Mbit med fri trafik för 795kr/månad.
http://www.rbcom.se/tooway-prislista/
Som du ser blir det billigare om du är diciplinerad och väljer nått med fri trafik nattetid men begränsad på dagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om du har missat det men EU kommisionen har beslutat att alla inom EU ska ha 20Mbit uppkoppling senast 2020, om inte annat så via satellit http://broadbandforall.eu/ och de har tecknat avtal med 148 satelliter och i Sverige är det redan igång. Latensen blir högre pga avstånden, men du kan få 20Mbit med fri trafik för 795kr/månad.
http://www.rbcom.se/tooway-prislista/
Som du ser blir det billigare om du är diciplinerad och väljer nått med fri trafik nattetid men begränsad på dagen.

Nu förstår jag inte logiken. Varför betala det tredubbla för något som garanterat är sämmre på alla sätt och vis? Så långt bort från någonting ska vi inte, finns bara ingen lina framdragen. Ovanstående är ej intressant.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Trippla kostnaden är det inte, men vet du vilken prestanda det kommer att bli där du tänkt använda det eftersom du verkar så övertygad om att 4 g är överlägset?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom satelliterna går i geostationär bana så blir minimum ping tiden 240-280 beroende på hur nära ekvatorn man är.
I verkligheten blir det nog minst 300 ms.
Så det blir sämre än en bra 3G förbindelse.

4G är mycket bättre än 3G, framför allt är ping tiderna mycket bättre.
Det stora problemet med 4G är ju de begränsningar i datamängden som finns på nästan alla abonnemang.
Har man möjlighet att skaffa ett obegränsat abonnemang kan 4G vara bättre än ADSL.

En sak som man få se upp med är att trafiken i 4G är mera styrd än på ADSL.
Så t.ex. torrent trafik kan bli sämre även om hastigheten på 4G är högre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trippla kostnaden är det inte, men vet du vilken prestanda det kommer att bli där du tänkt använda det eftersom du verkar så övertygad om att 4 g är överlägset?

Cirka 900 Kr gämnför emot ca 300 Kr, det är trippla det. Jag räknar med imellan 30-80 Mbit/ned med 10/30 Mbit/upp med 'normal' ping, det vill säga ~20-30 mot svenska servrar, ~30-60 på övriga Europa och ~100-150 mot amerikanska mottagare. Med andra ord mycket likvärdiga hastigheter som andra på samma ort får, fast med billigare privata abonemang.

Du menar säkert väl, men kom inte och försök trycka på andra sådant som de ej är intresserade av. Satellit är riktigt urbota kasst för datatrafik om andra alternativ finns, det vet jag av erfarenhet, samt 'sifforna' håller med mig.

Skrivet av Prelatur:

Eftersom satelliterna går i geostationär bana så blir minimum ping tiden 240-280 beroende på hur nära ekvatorn man är.
I verkligheten blir det nog minst 300 ms.
Så det blir sämre än en bra 3G förbindelse.

4G är mycket bättre än 3G, framför allt är ping tiderna mycket bättre.
Det stora problemet med 4G är ju de begränsningar i datamängden som finns på nästan alla abonnemang.
Har man möjlighet att skaffa ett obegränsat abonnemang kan 4G vara bättre än ADSL.

En sak som man få se upp med är att trafiken i 4G är mera styrd än på ADSL.
Så t.ex. torrent trafik kan bli sämre även om hastigheten på 4G är högre.

Är medveten om allt detta, men tack. Det är även så att svarstider är mycket viktiga, då sker mycket spelande på nätet. Vissa ISPer erbjuder riktig obegränsad data för företag, och det är vad vi kommer använda oss av. Ingen av oss som heller använder torrents (Förutom jag själv om jag ska testa en Linux-dist eller om en ny build av olika spel släpps), så det spelar mindre/ingen roll.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841