Parked cores?! Bättre fps i BF4?

Permalänk

Har provat detta Parked Cores funkade bra en halv timme men sen kraschade spelet om och om,
någon som vet vad felet beror på har uppdaterat Punkbuster och Orgin ? någon som har liknande problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuhKaKaPooPoo:

Har provat detta Parked Cores funkade bra en halv timme men sen kraschade spelet om och om,
någon som vet vad felet beror på har uppdaterat Punkbuster och Orgin ? någon som har liknande problem ?

Ja det kraschar hela tiden om jag unparkar min i5-2500K.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uleman:

Har man inte koll på sin(a) CPU:er så brukar det nomalt handla om temperaturer.

Rimmar fint

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem

Jag unparkade mina cores och mina Fps ökade från 61 snitt till cirka 80. Riktigt härligt! Windows 7

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Hej, jag har kollat lite på 7870 kortet och funderar på att uppgradera mig. Anledningen är att jag på senare tid insett att 1gb vram är alldeles för lite för de flesta nya spel. Om man kollar fps vis så ser man ju att 7870 presterar runt 15-25 fps bättre och utöver det och 1gb mer vram.
Stämmer det att jag borde få bättre fps med 7870 än med mitt nuvarande 650 Ti?

Edit: Ojdå, hade många tabs öppna och råkade skriva i fel tråd. Ignorera detta inlägg

Kör 7870OC och det funkar hyffsat iaf. Ligger runt 55-65 fps på ultra. Men det fpsen varier väldigt mycket beronde på map osv. Så jag kör low för att kunna utnyttja 144hz på skärmen, Och då ligger jag oftast på low 69-160. Vet ej om det kommer förbättras frammåt, men det känns som fps dippar väldigt mycket. Men ska du köpa mellanklass grafikkort så kommer det bli ett bra val, vet att du skrev i fel tråd. Men var tvungen att svara hehe

Permalänk
Medlem

Ingen märkbar skillnad i varken FPS eller temperatur.
Inte för att jag är missnöjd med min nuvarande FPS men det var värt ett försök
Kul för er som fick en liten extra boost utav detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vredeskaninen:

Kör 7870OC och det funkar hyffsat iaf. Ligger runt 55-65 fps på ultra. Men det fpsen varier väldigt mycket beronde på map osv. Så jag kör low för att kunna utnyttja 144hz på skärmen, Och då ligger jag oftast på low 69-160. Vet ej om det kommer förbättras frammåt, men det känns som fps dippar väldigt mycket. Men ska du köpa mellanklass grafikkort så kommer det bli ett bra val, vet att du skrev i fel tråd. Men var tvungen att svara hehe

7870 är ju GCN kort så först i typ december går det att säga om det blir bättre, då har ju Mantle kommit och körts lite, ev. akuta problem patchats m.m.
Mantle kan bli en gamechanger, speciellt när det kommer till stabiliteten i FPSen på AMD kort.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Testade detta på en "gammal" HTPC som har en E-350 Fusion-APU från AMD och allt man gör flyter på mycket bättre nu.

Har även gjort det på min primära dator, som har en i7 3770T från Intel, och RAR-filer packas upp väldigt mycket fortare än tidigare. Har dock inte gjort något speltest än men det verkar ju onekligen fungera alldeles utmärkt, oavsett om man använder Intel eller AMD.

Permalänk

Jag fick som sagt mycket bättre fps men tyvärr så ledde det till en del stutter i spelet. Nu har jag fått gå tillbaka och planerar på att slänga in Win 8 framöver.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Skrivet av Vredeskaninen:

Kör 7870OC och det funkar hyffsat iaf. Ligger runt 55-65 fps på ultra. Men det fpsen varier väldigt mycket beronde på map osv. Så jag kör low för att kunna utnyttja 144hz på skärmen, Och då ligger jag oftast på low 69-160. Vet ej om det kommer förbättras frammåt, men det känns som fps dippar väldigt mycket. Men ska du köpa mellanklass grafikkort så kommer det bli ett bra val, vet att du skrev i fel tråd. Men var tvungen att svara hehe

Tack så mycket! Har lagt en beställning på ett Powercolor 7870, det som de sålde billigt på webhallen. Förhoppningsvis kommer det inte om för lång tid, ska bli kul att testa! Hört att 7870 OCar rätt högt också, alltid kul att klämma ut lite extra fps

Permalänk
Medlem

Winrar mår bra mycket bättre med unparked cores.
FPS'en i BF4 ser jag ingen skillnad direkt, fast graphen ser lite bättre ut.

Dattan: 2600k @ 4,5ghz GTX780 8gb ram

Permalänk
Medlem

Någon som har futuremark installerat och kan köra med unparked se om de blir någon realistisk skillnad?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Mycket bra förklarat, din slutsats blir vad? Låta Windows ta hand om det eller "unpark" alla sina cores?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Någon som har futuremark installerat och kan köra med unparked se om de blir någon realistisk skillnad?

Nu vet jag inte om det blir skillnad eller ej, men beroende på hur koden i det ser ut är det inte säkert att du kommer se skillnad där även om det blir skillnad i andra program.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nu vet jag inte om det blir skillnad eller ej, men beroende på hur koden i det ser ut är det inte säkert att du kommer se skillnad där även om det blir skillnad i andra program.

Visst men för att få någon som helst uppfattning i ett spel som trådar mer än 1 core. Att folk säger ooh jag fick 20 mer fps i bf4. Säger absolut ingenting då dom knappast står på exakt samma bana under samma omständigheter.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Visst men för att få någon som helst uppfattning i ett spel som trådar mer än 1 core. Att folk säger ooh jag fick 20 mer fps i bf4. Säger absolut ingenting då dom knappast står på exakt samma bana under samma omständigheter.

Nej det är sant, folk har en tendens att uppfatta saker efter vad de tror. Lättaste är dock att kolla i t.ex. BF4, dock måste du ju ändå förlita dig på andras uppgifter om du inte kan se det själv ;P

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Tack så mycket! Har lagt en beställning på ett Powercolor 7870, det som de sålde billigt på webhallen. Förhoppningsvis kommer det inte om för lång tid, ska bli kul att testa! Hört att 7870 OCar rätt högt också, alltid kul att klämma ut lite extra fps

Np.Yes har en polare som har klockat sitt så att det nästan presterar likvärdigt som ett 7950. Så det går att klocka rätt mycket ja

Permalänk

Jag upplever att det blev mer stutter efter unpark. Även min FPS gick ner något. Jag kör Windows 8.1 förövrigt. Går det att få detta ogjort på något sätt? Är det riskfritt att "parka" tillbaka?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Skrivet av Teknikrädd:

Jag upplever att det blev mer stutter efter unpark. Även min FPS gick ner något. Jag kör Windows 8.1 förövrigt. Går det att få detta ogjort på något sätt? Är det riskfritt att "parka" tillbaka?

att parka dem igen fungerade för mig!

Permalänk
Skrivet av NiTroNooB96:

Såg rivalxfactors video på http://www.youtube.com/watch?v=QkfIFP0g2xY .

Är det sant?
Är det säkert?

FUNGERAR INTE FÖR WIN 8 / 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

FUNGERAR INTE FÖR WIN 8 / 8.1

Funkade för mig på WIN 8

Permalänk
Skrivet av NiTroNooB96:

FUNGERAR INTE FÖR WIN 8 / 8.1

Det funkar för mig

Permalänk
Skrivet av Teknikrädd:

Jag upplever att det blev mer stutter efter unpark. Även min FPS gick ner något. Jag kör Windows 8.1 förövrigt. Går det att få detta ogjort på något sätt? Är det riskfritt att "parka" tillbaka?

Att parka och unparka ska ej vara något farligt, du ändrar ju bara i windows så registret. Men jag tycker det är konstigt att du ska sjunka i fps, för mig gick jag upp med 10-15 fps, och datorn bootade snabbare.

Permalänk
Skrivet av NiTroNooB96:

att parka dem igen fungerade för mig!

Vad skönt att höra

Skrivet av Vredeskaninen:

Att parka och unparka ska ej vara något farligt, du ändrar ju bara i windows så registret. Men jag tycker det är konstigt att du ska sjunka i fps, för mig gick jag upp med 10-15 fps, och datorn bootade snabbare.

Jag kanske bara inbillar mig. Det kan bero på servern jag gick in på också... Jag måste testa mer innan jag säger bu eller bä.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Medlem

Va nice, småhack är borta så de känns som ett helt nytt lir helt plötsligt. Hade tre parkerade cores. i7 2600k.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Jag får flera hacks i bf4 i alla fall. Kör nu med parked cores, mycket skönare flyt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Jag får flera hacks i bf4 i alla fall. Kör nu med parked cores, mycket skönare flyt

Verkar inte fungera för alla, men helt klart värt att testa.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Hadde 4 parked cores. hmmm...jag är skeptisk till detta. kan inte tänka mig att windows stänger av kärnor och inte drar igång dom direkt igen när det behövs.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har inte BF4 men tyckte youtube började hacka när jag testa med unparked, har en gammal skrutt dator så kanske va nåt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Hadde 4 parked cores. hmmm...jag är skeptisk till detta. kan inte tänka mig att windows stänger av kärnor och inte drar igång dom direkt igen när det behövs.

Jag var extremt skeptisk, testade unparka 3 cores samt reboota. Det jag märker är att FPSen inte far och slänger lika mycket, utan är i princip orörlig på 60 med Vsync på.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt