Nytt hemmabiosystem [Mått]

Permalänk
Medlem

Nytt hemmabiosystem [Mått]

Hej,

Jag är på jakt efter ett _billigt_ 5:1 system med HDMI ut.

Mina enda krav är måtten på receivern!
Den får inte vara större än Bredd: 400mm Djup: 280mm Höjd: 100mm

Har inte lyckats hitta ett enda system som matchar, för visst borde det väl finnas receivers med ungefär de måtten jag specat? I princip samtliga budgetsystem har Bredd: 430mm Djup 300mm osv....

Tack på förhand om ni känner till något system som passar mig

Med vänlig hälsning
Micke

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Hur menar du? Ett hemmabiosystem är ju åtminstone 5 högtalare, 1 subwoofer, 1 dvd/bluray spelare, 1 surroundreciever/förstärkare. Menar du specifikt måtten på en kombinerad förstärkare och bluray spelare eller hela kitet? Vad är din budget? En billig och bra kombinerad enhet som dessutom ska vara liten finns inte, kanske på begagnat marknaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hur menar du? Ett hemmabiosystem är ju åtminstone 5 högtalare, 1 subwoofer, 1 dvd/bluray spelare, 1 surroundreciever/förstärkare. Menar du specifikt måtten på en kombinerad förstärkare och bluray spelare eller hela kitet? Vad är din budget? En billig och bra kombinerad enhet som dessutom ska vara liten finns inte, kanske på begagnat marknaden.

Högtalarna / Subwooferns mått kvittar.
Det är endast själva "huvudenheten/recievern/bluerayspelaren/enheten man kopplar in allt i" som måtten är intressanta på

Budgeten är väldigt låg. Säg 2500 kr. Jag är inte ute efter något annat än ett system som klarar måtten. Det behöver inte ha blueray eller vara speciellt bra. Netonnets andersson-serie hade funkat för mig om måtten hade varit inom mina ramar..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Man ska välja ljudsystem efter dess prestanda och inte hur de ser ut osv,har man inte plats så fixar man det.

Permalänk
Medlem

2500kr ?, lycka till

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

2500kr ?, lycka till

Inga problem,det finns blocket och secondhand butiker,tradera kan man glömma att göra fynd.

Permalänk
Rekordmedlem

Måtten är modulära och framförallt bredden brukar alltid vara anpassad för 19" rack och det ger att alla apparater är ungefär lika breda för att vara stapelbara och passa in ( kring 44cm) höjden är i HE men däremot djupen brukar vara friare.
Däremot blir det svårt att bygga en passivt kyld förstärkare om den bara får vara 10cm hög, låga platta förstärkare brukar vara väldigt djupa och ha kyltunnlar med fläkt, vilket låter, vilket ger sämre ljudkvalitet om man spelar svgt.
Normalbreda apparater blir alltså för det mesta högre för att man ska kunna kyla dem eller så får man offra ljudkvalitet eller sänka effekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måtten är modulära och framförallt bredden brukar alltid vara anpassad för 19" rack och det ger att alla apparater är ungefär lika breda för att vara stapelbara och passa in ( kring 44cm) höjden är i HE men däremot djupen brukar vara friare.
Däremot blir det svårt att bygga en passivt kyld förstärkare om den bara får vara 10cm hög, låga platta förstärkare brukar vara väldigt djupa och ha kyltunnlar med fläkt, vilket låter, vilket ger sämre ljudkvalitet om man spelar svgt.
Normalbreda apparater blir alltså för det mesta högre för att man ska kunna kyla dem eller så får man offra ljudkvalitet eller sänka effekten.

Tack för svaret, så det är därför i princip alla ligger kring 44 cm alltså

Till er andra:

Anledningen att jag är ute efter en så pass "udda" produkt är att min väldigt udda TV-möbel endast fixar det utan att det ser förjäkligt ut.
Jag hade tidigare ett hemmabiosystem som uppfyllde dessa krav, men den tog tjejen nyss vid separation.
Har inte råd eller ork att bygga en annan lösning för hemmabion just nu, därför jag ställde frågan...

F.ö finns det ju hur många kompletta system som helst i prisklassen 699-2500 kr på elgiganten/netonnet/cdon osv... bara att ingen riktigt har de måtten jag efterfrågat, några har varit riktigt nära..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Mitt sökande leder ingen vart, antingen så hittar jag enheter som är 100 mm eller mindre eller så är det 400mm eller mindre men aldrig båda samtidigt.

Min rekommendation är försök hitta samma system som innan fast begagnad eller nytt ifrån ebay eller likande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Inga problem,det finns blocket och secondhand butiker,tradera kan man glömma att göra fynd.

Ska du kolla runt i 2nd hand till hen då?
Hen frågar om produkter för en låg summa, lite svårt att säga märke x o y OM du hittar det på 2nd hand.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Ska du kolla runt i 2nd hand till hen då?
Hen frågar om produkter för en låg summa, lite svårt att säga märke x o y OM du hittar det på 2nd hand.

http://www.rehifi.se/
http://www.hifimagasinet.com/lasannons.aspx?rec=1
http://www.blocket.se/

Det är inte vårt jobb att leta direkt, han/hon/den/det ber om hjälp, ja, men "give a man fish he eats for a day, but teach a man to fish he eats all life".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tackar för all hjälp och inser att jag får leta begagnat efter den Philipsmodell som vi hade i hushållet tidigare alternativt annan äldre modell.
Har spenderat alldeles för lång tid att kolla mått på system hos de vanliga kedjorna, de finns helt enkelt inte.

Tack för länkarna Arazand, jag fortsätter min sökning där

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb