Inköp av ny dator - kompatibelt och övriga tankar?

Permalänk

Inköp av ny dator - kompatibelt och övriga tankar?

Hallå!

Det var ett tag sen jag var inne på kära SweClockers, men det har äntligen blivit dags för ett inköp av ny härlig dator.
Jag håller på med videoredigering, Photoshop och sånt där, men vill gärna kunna spela en del spel med fina inställningar.

Nedanför följer min tänkta dator:

Total kostnad: 12 776 kr

Så, först och främst; är allt kompatibelt?
Och sedan; rymmer chassit alla delar, grafikkortet är inte för stort?
Är nätaggregatet tillräckligt?
RAM-minnet har CL8, kommer detta ge några problem?

Övriga förslag - är det något som bör ändras eller funderas över?

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Hjälpsam

Allt funkar...
PSUn klarar två GTX770
CL8 minnen är bara bra
Ljudkortet känns onödigt på ASUS pro kortet har bra inbyggt
Samsungs EVO SSD är lite vassare

Permalänk

Okej, låter bra.

Är det en bra uppsättning av komponenter för mina behov? Är det ett prisvärt sammanplock?`

Sedan; jag lyssnar mycket på musik och hoppades på att ett ljudkort skulle göra skillnad - gör ljudet kortet ingen skillnad jämfört med moderkortet?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Inaktiv

Skippa ljudkortet, precis som thli72 påpekar. Det är ett rent och skärt budgetkort som direkt utklassas av den integrerade kretsen på moderkortet. Om du vill ha ett ljudkort för en hyffsat billig peng; kika i annonserna efter ett Asus Xonar Essence STX - det är bra saker för små pengar.

Permalänk
Hjälpsam

Skulle även påpekat att PSUn inte riktigt är i klass med resten av delarna

Kan du köpa idag så har CDON 15% på alla delar. . .fynda http://cdon.se/hemelektronik/expoerbjudanden/datorkomponenter...

Permalänk
Skrivet av Segas:

Skippa ljudkortet, precis som thli72 påpekar. Det är ett rent och skärt budgetkort som direkt utklassas av den integrerade kretsen på moderkortet. Om du vill ha ett ljudkort för en hyffsat billig peng; kika i annonserna efter ett Asus Xonar Essence STX - det är bra saker för små pengar.

Okej, då känns ljudkort inte värt att köpa då jag tror mina högtalare inte klarar av att leverera kvaliteten Asus-kortet erbjuder..

Det inbyggda ljudet i moderkortet får duga om ingen annan har någon åsikt.

Skrivet av thli72:

Skulle även påpekat att PSUn inte riktigt är i klass med resten av delarna

Kan du köpa idag så har CDON 15% på alla delar. . .fynda http://cdon.se/hemelektronik/expoerbjudanden/datorkomponenter...

Okej, så jag behöver ett av bättre kvalitet/dyrare med andra ord? Några förslag på bättre och stabilare nätaggregat?

Ni andra som vill säga någon om mitt sammanplock av komponenter, gör det! Vill få ut det bästa av mina pengar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk

Okej, så efter lite råd, tips och efterforskning har jag kommit fram till följande uppsättning av komponenter:

thli72 påpekade att nätaggregatet inte håller riktigt samma klass som övriga komponenter, bör jag byta och i så fall till vilken?

I övrigt känns mitt paket bra, men släng gärna in fler tips och råd på eventuella förändringar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Skrivet av thli72:

Nej, tanken är att inte köra dubbla grafikkort. Men skadar ju aldrig med uppgraderingsmöjligheter, även om jag inte tror det är troligt att jag kommer uppgradera till två kort i framtiden...

Tack för tipsen!

Men, vad är det med Corsair CX 750M, 750W PSU som inte duger? Är det instabilt eller?

Btw vill gärna köpa någon som finns i Komplett.se's sortiment. Så ett tips om någon av dem där, under 1 000 kr vore toppen!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Hjälpsam

Det finns några trådar om att CX serien har rätt kassa kondingar som ger upp efter nått år . . dock skall "M" versionen va bättre

Men jag är petigt o gillar dyra fina PSUer. . .så jag är lite fel person att klaga. . . i mina två byggen jag just gjort är PSUn den dyraste delen

Så kör du på CX750M . .. .den jag skulle rekommendera på Kopmplett va restad i en månad

Permalänk

Okej, tack för din hjälp. Uppskattas!

Jag svårt att se att en PSU kan vara sämre än den andra, men självklart är det ju säkert så (om du har tid får du gärna förklara varför en "bättre" PSU är värt priset).

Vad tror du om Corsair HX 650W PSU istället? Den tillverkas av Seasonic.
Räcker 650W för eventuellt två grafikkort?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Hjälpsam

Ett GTX770 maxar ut runt 245W o runt 210W vid spelande

Din CPU o HDD/fläktar runt 130W skulle ja tro . .. så 650W går men du får ingen jätte marginal
Av Kompletts 750Ware skulle jag ta detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=771962

Permalänk

Använde en PSU Calculator och skrev in alla komponenter. Skrev dessutom in dubbla grafikkort (GeForce GTX 770) och 5 stycken strömkrävande USB-enheter.

Jag fick resultatet:

  • Minimum PSU Wattage: 562W

  • Recommended PSU Wattage: 612W

Corsair HX 650W borde räcka till (absolut till ett grafikkort åtminstone) och det känns som ett bra nätaggregat, så det får nog bli det!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Hjälpsam

jo skall nog stämma rätt bra med det jag skrev ovan 245+245+130= 620W så för att räkna på alla delar i skallen va jag rätt nära hehe

Lycka till

Permalänk
Skrivet av thli72:

jo skall nog stämma rätt bra med det jag skrev ovan 245+245+130= 620W så för att räkna på alla delar i skallen va jag rätt nära hehe

Lycka till

Ja, precis! Tack för hjälpen!

Tackar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk

Ännu några frågor har dykt upp...

Jag har, som sagt, tänkt köpa en Intel Core i7-4770 Processor som enligt Intel har Memory Types: DDR3-1333/1600,
medan mitt moderkort ASUS Z87-PRO, Socket-1150 säger Bussklocka: 1 333 MHz ... 3 000 MHz.

  • Stämmer det att jag kan välja exempelvis ett RAM-minne på 2 400 MHz och det utnyttjas fullt ut? Processorn sätter inte stop för det så att säga?

  • Sedan en följdfråga; vad för typ av RAM-minne bör jag välja för främst videoredigering och animering? 1600MHz/CL8, 2400MHz/CL11 eller något annat?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Skrivet av karlstrand:

Ännu några frågor har dykt upp...

Jag har, som sagt, tänkt köpa en Intel Core i7-4770 Processor som enligt Intel har Memory Types: DDR3-1333/1600,
medan mitt moderkort ASUS Z87-PRO, Socket-1150 säger Bussklocka: 1 333 MHz ... 3 000 MHz.

  • Stämmer det att jag kan välja exempelvis ett RAM-minne på 2 400 MHz och det utnyttjas fullt ut? Processorn sätter inte stop för det så att säga?

  • Sedan en följdfråga; vad för typ av RAM-minne bör jag välja för främst videoredigering och animering? 1600MHz/CL8, 2400MHz/CL11 eller något annat?

Bump, någon?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Hjälpsam

Ju mer jag läser om ju mindre nytta ser jag av snabbare minnen än 1600MHz. . .kör man med CPUn inbyggda grafik kan snabbare minnen göra nytta.

Men hur det är i videoredigering och animering VET jag inte...tyvärr