Permalänk
Medlem

BF4, vad behövs uppgraderas?

Så.. jag hade inte tänkt att spela BF4 och har inte brytt mig om att uppgradera dator eller köpa nytt på länge. Klarar mig bra tycker jag. Problemet är nu att alla vänner sitter med nya datorer och lirar BF4 för fulla muggar och jag börjar känna mig lite utanför Köpte spelet idag och kan inte ens göra systemtestet i spelet för fpsen är för låg säger den. Testade dock att spela lite och jag är annars extremt känslig för lagg men det var ju faktiskt inte sååå jäkla farligt. Det "går" att spela med allt på low.

Frågan är om det är lönt att bara uppgradera med ett gfx eller om jag behöver en helt ny dator. Vill gärna komma undan så billigt som möjligt och det är inte snack om att maxa något alls, jag nöjer mig med bra flyt på medium. Vad tror ni?

Summary
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 760 @ 2.80GHz
Lynnfield 45nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 662MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P7P55D-E PRO (LGA1156)
Graphics
SyncMaster (1920x1200@60Hz)
2048MB ATI AMD Radeon HD 6950 Series (ATI AIB)
Hard Drives
112GB OCZ-VERTEX3 MI (SSD)
233GB Western Digital WDC WD2500KS-00MJB0 (SATA)

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

Ett bättre gfx typ 270 - 280 ska räcka då? Känns ju förvisso inte som det hänt speciellt mycket på cpu marknaden om man inte lägger pengar på de extremare varianterna, hålls det med om den känslan eller har det hänt något det sista halvåret som gjort att cpu'erna har större betydelse i spel igen?

Permalänk
Medlem

Du borde klara av BF4 på medium med ditt grafikkort. Kanske dags att överklocka processorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam

Skall du ha en rejält snabbare CPU blir det väldigt dyrt o krångligt direkt. . .ett moderkorts byte o Windows vill inte mer osv... ev nya minnen. . .så det blir dyrt rätt fort

Jag tror du klarar dig bra på R9 280x eller GTX770. . . .eller det billigare R9 270x

Permalänk
Medlem
Skrivet av xThe0x:

Så.. jag hade inte tänkt att spela BF4 och har inte brytt mig om att uppgradera dator eller köpa nytt på länge. Klarar mig bra tycker jag. Problemet är nu att alla vänner sitter med nya datorer och lirar BF4 för fulla muggar och jag börjar känna mig lite utanför Köpte spelet idag och kan inte ens göra systemtestet i spelet för fpsen är för låg säger den. Testade dock att spela lite och jag är annars extremt känslig för lagg men det var ju faktiskt inte sååå jäkla farligt. Det "går" att spela med allt på low.

Frågan är om det är lönt att bara uppgradera med ett gfx eller om jag behöver en helt ny dator. Vill gärna komma undan så billigt som möjligt och det är inte snack om att maxa något alls, jag nöjer mig med bra flyt på medium. Vad tror ni?

Summary
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 760 @ 2.80GHz
Lynnfield 45nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 662MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P7P55D-E PRO (LGA1156)
Graphics
SyncMaster (1920x1200@60Hz)
2048MB ATI AMD Radeon HD 6950 Series (ATI AIB)
Hard Drives
112GB OCZ-VERTEX3 MI (SSD)
233GB Western Digital WDC WD2500KS-00MJB0 (SATA)

Kan säga att min son har likadan processor samt 8Gb minne men har ett GTX470 1280Mb Vram och klarar BF4 på medium med väldigt bra flyt!
Så det du behöver är väl ett lite bättre grafikkort igentligen så är du nog på banan igen.

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Verkar som jag var på rätt spår, överklocka cpu'n och den håller ett tag till och skaffa ett bättre gfx. Testade att dra upp cpu'n till 3.8 men den ville inte starta. (novis så får läsa på mer) Men la den på 3.66 och drog även upp mitt 6950 en smula och nu kan jag lätt spela BF4 på medium. Inte helt flytande i alla situationer men det fungerar hyffsat iaf. Klart bättre än innan.

Lite ironisk bara att spelets grafiktest fortfarande säger att fps'en är för låg och att jag ska sänka, trots överklockning och allt redan på lägsta

cpu'n låg på 65 grader efter 2 timmar intel burn test så där finns iaf goda marginaler med temperaturen, då jag la mig på "säker" volt nu som hastigt. Har några dagar på mig att läsa på och optimera överklockningen innan nytt grafikkort hinner hit.