Permalänk
Medlem

Laptops grafikkort sönder?

Hej Swec!

Min brors laptop (Acer 5738zg) har börjat jävlas något enormt. Tidigare ikväll satt han och lirade Half Life när den stängdes av helt random. Han startade upp den igen, och möttes av att skärmen i regel såg ut såhär... http://i.imgur.com/7KFZdMp.jpg

Det är alltså startreperationen, men även när datorn var på så såg det likadant ut, vilket gör det rätt svårt att se något över huvud taget. Har provat att inaktiva grafikkortet i Enhetshanteraren, koppla laptopen till en extern skärm men inget funkade, så jag vet inte riktigt vad som hänt eller vad jag borde göra - om jag nu kan göra något åt det.

Help please?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

--- Utgår från att garantin gått ut ----

Ser ut som att enda räddningen är att ugnsbaka det eller köpa nytt (Vilket det inte är värt för en laptop).

Ugnsbakade min sons GTX 260M som satt i en Clevo W860CU efter att hela skärmen pryddes med artefakter lika dina på bilden.
Det fungerade perfekt efteråt och gör det fortfarande, 6 månader senare

Recept:
======
Ta ut batteriet från datorn
Ta ut grafikkortet ur datorn
Montera av kylaren från grafikkortet
Ta bort kylpastan på GPU:n med t ex aceton så att den blir helt ren
Ta bort pappersetiketter från kortet

Värm ugnen till 195 grader

Ta fram en ugnsplåt och lägg bakplåtspapper på den.

Rulla 4 st små (exakt lika stora ) aluminiumfoliebollar som du sedan lägger grafikkortet på (med GPU:n uppåt) så att det ligger exakt plant.
(Se till så att aluminiumbollarna inte tar emot på några lödningar på kortet)

Lägg sedan in grafikkortet i 9 min 30 sek i ugnen (195 grader). (Se till att ha bra vädring, det luktar inte gott och röken är inte hälsosam ..)

Efter denna tid, stäng av ugnen, och öppna ugnsluckan

Ta ut grafikkortet efter 60-90min

Därefter så lägger du på ny kylpasta på GPU:n och monterar tillbaka kylaren och sedan monterar tillbaka grafikkortet

...och håller tummarna för att det funkar.

Permalänk
Skrivet av root123:

--- Utgår från att garantin gått ut ----

Ser ut som att enda räddningen är att ugnsbaka det eller köpa nytt (Vilket det inte är värt för en laptop).

Ugnsbakade min sons GTX 260M som satt i en Clevo W860CU efter att hela skärmen pryddes med artefakter lika dina på bilden.
Det fungerade perfekt efteråt och gör det fortfarande, 6 månader senare

Recept:
======
Ta ut batteriet från datorn
Ta ut grafikkortet ur datorn
Montera av kylaren från grafikkortet
Ta bort kylpastan på GPU:n med t ex aceton så att den blir helt ren
Ta bort pappersetiketter från kortet

Värm ugnen till 195 grader

Ta fram en ugnsplåt och lägg bakplåtspapper på den.

Rulla 4 st små (exakt lika stora ) aluminiumfoliebollar som du sedan lägger grafikkortet på (med GPU:n uppåt) så att det ligger exakt plant.
(Se till så att aluminiumbollarna inte tar emot på några lödningar på kortet)

Lägg sedan in grafikkortet i 9 min 30 sek i ugnen (195 grader). (Se till att ha bra vädring, det luktar inte gott och röken är inte hälsosam ..)

Efter denna tid, stäng av ugnen, och öppna ugnsluckan

Ta ut grafikkortet efter 60-90min

Därefter så lägger du på ny kylpasta på GPU:n och monterar tillbaka kylaren och sedan monterar tillbaka grafikkortet

...och håller tummarna för att det funkar.

Har inte hört mycket om det där med "ugnsbakning" men det verkar sjukt bonnigt och kul! Väldigt intressant

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Har inte hört mycket om det där med "ugnsbakning" men det verkar sjukt bonnigt och kul! Väldigt intressant

Japp, jag spelade banjo under tiden det gräddades ...

Permalänk
Medlem

Lite udda sätt, men fungerar och är ganska logiskt om man tänker efter.

Det som gör att kortet slutar fungera är värmen. Lödningarna släpper på grafikkortet och det bli så kallade kalllödningar.
Det du gör i ugnen är att smälta ner lödningarna, så det blir kontakt igen..

Då lödningarna blir mjuka, så är det bra om komponenterna är på ovansidan på kortet i ugnen. Så de inte lossnar och trillar av..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Har inte hört mycket om det där med "ugnsbakning" men det verkar sjukt bonnigt och kul! Väldigt intressant

Japp men själv körde jag 200 grader @ 10 minuter och lät det svalna i 30 minuter.
Anledning?
För det första så är vi redan uppe i höga temperaturer, så det gör inget med 5 grader till.
För det andra så kan du lika gärna köra på 10 raka minuter, då är du garanterad lödet´s gunst.
För det tredje behöver det inte svalna i 20 år.
Det räcker med 30 minuter så är det finger-ljummet sedan, och du kan då gå vidare med montage och får då längre spelglädje.
ALLA andra punkter LYD Root123.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Bakade ett 9600M GT i min något äldre HP Pavilion laptop. Den fungerar än idag. Kan väl bara konfirmera att det bör fungera om inget går snett i ugnen, eller vid borttagning av grafikdel ur datorn..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Mr Kollersh:

Har inte hört mycket om det där med "ugnsbakning" men det verkar sjukt bonnigt och kul! Väldigt intressant

ghetto varianten av resolder maskinen ja har på jobbet. men då kostar det pengar! ungsbakning eller använda värmepistol funkar men däremot är felfrekvensen större.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av root123:

varför just folie ?

skulle nog använda något annat än folie bollar då det är svårt få dom exakt lika stora.
finns ju små distanser som keramiker använder när man bränner i ungen ser lite ut som fotangel eller en tagg, + dom är exakt lika stora. hitta någon som bor nära be snällt om 4st borde gå.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Varmluftspistol med ett litet munstycke är nog att rekommendera istället för ugn

Permalänk
Skrivet av palleralla:

Varmluftspistol med ett litet munstycke är nog att rekommendera istället för ugn

fyrkantigt munstycke lika stort som Gpu'n. sen är det bra med värme underifrån om man kör värmepistol annars kommer allt uppifrån. värme från spisplatta funkar nog? får man ojämn värme så kan kretskortet bågna och cpu'n glider ''ur läge'' då är det kört :S

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Japp men själv körde jag 200 grader @ 10 minuter och lät det svalna i 30 minuter.
Anledning?
För det första så är vi redan uppe i höga temperaturer, så det gör inget med 5 grader till.
För det andra så kan du lika gärna köra på 10 raka minuter, då är du garanterad lödet´s gunst.
För det tredje behöver det inte svalna i 20 år.
Det räcker med 30 minuter så är det finger-ljummet sedan, och du kan då gå vidare med montage och får då längre spelglädje.
ALLA andra punkter LYD Root123.

Senaste gången jag körde 200 grader i 10 min på ett stationärt kort, så hade kondensatorerna läckt som ett avlopp och jag var tvungen att slänga kortet.

Hellre lägre ugnstemperatur och kortare bakning än knockout direkt för grafikkortet.

Hur tänker du här - 30 minuters extra spelglädje för .... ????

Permalänk
Medlem
Skrivet av root123:

Senaste gången jag körde 200 grader i 10 min på ett stationärt kort, så hade kondensatorerna läckt som ett avlopp och jag var tvungen att slänga kortet.

Hellre lägre ugnstemperatur och kortare bakning än knockout direkt för grafikkortet.

Hur tänker du här - 30 minuters extra spelglädje för .... ????

Seriöst dom kondensatorerna var nog det dåligaste jag hört om på länge. Mitt GTX 280 var felfritt efter 200grader @10 minuter.
Nej kanske inte direkt 30 minuter extra spelglädje, men varför låta något svalna som redan är svalt?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Seriöst dom kondensatorerna var nog det dåligaste jag hört om på länge. Mitt GTX 280 var felfritt efter 200grader @10 minuter.
Nej kanske inte direkt 30 minuter extra spelglädje, men varför låta något svalna som redan är svalt?

kanske skillnad på solida kondensatorer och elektrolyt ? sen har man ju 85c 95c 105c 120c osv.
hur länge ska den svalna från 200grader då ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Seriöst dom kondensatorerna var nog det dåligaste jag hört om på länge. Mitt GTX 280 var felfritt efter 200grader @10 minuter.
Nej kanske inte direkt 30 minuter extra spelglädje, men varför låta något svalna som redan är svalt?

Det finns inga officiella lagar m a p vad man haft för GPU eller ugnstemperaturer vid ugnsbakning.

Antingen funkar det efteråt - eller inte... bättre att ha marginal uppåt än tvärtom .. d v s baka med lägre temp och lägre värme ... dra slutsatser därefter ..

Permalänk

drivrutiner krasch

Permalänk
Skrivet av palleralla:

Varmluftspistol med ett litet munstycke är nog att rekommendera istället för ugn

Om du vet exakt vilken lödning det är som spökar. Annars är ungen bättre.

Skrivet av peppe6631:

drivrutiner krasch

Brukar inte te sig så här.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om du vet exakt vilken lödning det är som spökar. Annars är ungen bättre.

Brukar inte te sig så här.

kan vara glapp kontakt till invertern,har en Acer med det probllemet