Permalänk
Medlem

Funger det med ftp-kabel?

Hej!
Behövde köpa ny kabel för att dra från Routern till datorn så kom över denna från webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/63500-deltaco_ftp_cat...

Läste lite online att det kan bli problem för man måste jorda osv. Nu är frågan om det bara är att köra eller bör jag byta till en utp?

Tack på förhand! Skriver från mobilen så texten blir inte allt för bra..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du behöver inte skärmad kabel nej. Inte heller cat6 egentligen. 5e räckar bra, men för att framtidssäkra så är cat6a rekommenderat.

Permalänk
Medlem

Cat6 kan vara bra beroende på om du har en gigabit router samt gigabit komponenter och du skickar filer inom det lokala nätverket. Exempelvis om du har en NAS.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Har redan köpt den länkade kabeln och undrar om jag istället för byta in den till utp eller om den lär fungera utan problem med jordningen. Har en gigabyte router så kör på 6, inte stor prisskillnad heller

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Hej igen!
Har redan köpt den länkade kabeln och undrar om jag istället för byta in den till utp eller om den lär fungera utan problem med jordningen. Har en gigabyte router så kör på 6, inte stor prisskillnad heller

Tack på förhand!

Båda funkar bra. Den skärmade är bra om man drar den tillsammans med el annars overkill. Så kör på det du tänkte så blir det bra.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Båda funkar bra. Den skärmade är bra om man drar den tillsammans med el annars overkill. Så kör på det du tänkte så blir det bra.

Tack för det snabba svaret! Behåller den skärmade kabeln då

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Fungerar precis lika bra med cat5e. Dock är ju inte cat6 speciellt mycket dyrare så länge man inte ska ha kilometervis med kabel.

Förklara hur du menar med att Cat5e fungerar "lika bra"? Inget påhopp, bara nyfiken då jag vet personligen att jag får snabbare hastigheter här hemma i det lokala nätverket med Cat6 än Cat5e.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Båda funkar bra. Den skärmade är bra om man drar den tillsammans med el annars overkill. Så kör på det du tänkte så blir det bra.

Om en skärmad kabel inte är jordad så fungerar den sämre än en oskärmad.
De routrar och switchar som man i allmänhet använder hemma är inte jordad så man bör köra med UTP kabel.

Spelar ingen roll för en patch kabel men om man drar längre sträckor i rör så får man en sämre och dyrare lösning om man kör med STP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Nu har jag dock problemet att cat6 inte verkar vara kompatibel med WNR3500-routern.. Är dock en gigabit-router så borde väl ändå fungera? Hittade även ett gammalt inlägg om det här på sweclockers men bara ett svar som inte gav så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Nu har jag dock problemet att cat6 inte verkar vara kompatibel med WNR3500-routern.. Är dock en gigabit-router så borde väl ändå fungera? Hittade även ett gammalt inlägg om det här på sweclockers men bara ett svar som inte gav så mycket.

Kontaktade Netgears support och tydligen så fungerar WNR3500Lv2 bara med Cat5-kablar... Blir att kila iväg till butiken imorgon och hoppas att de kan byta in Cat6-kablarna jag köpte mot Cat5

Permalänk
Medlem

Say what? Det ska gå alldeles utmärkt med cat6.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Måste instämma, klart som korvspad att det ska fungera med Cat6.. supporten har ingen aning om vad de pratar om.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Kontaktade Netgears support och tydligen så fungerar WNR3500Lv2 bara med Cat5-kablar... Blir att kila iväg till butiken imorgon och hoppas att de kan byta in Cat6-kablarna jag köpte mot Cat5

Det låter som du pratade med en praktikant... det var nog det dummaste jag hört på länge.

Permalänk
Medlem

Både Cat5E och 6 är godkända för GBit.

Sen är Gbit just Gbit så det går exakt lika fort med en Cat5E som en cat6 så länge det inte är en skadad kabel.
I praktiken brukar det även funka med vanlig cat5 om inte kabeln är för lång eller ligger i en taskig miljö störningsmässigt men det är utanför standard så det är inte garanterat att det funkar.

Skärmat kontra oskärmat. Det är exakt samma krav och specar på de 8 ledare som bär signal i kabeln. Det som skiljer är att man har ett jordlager runt kabeln i den skärmade (vanligast är folie eller en strumpa) samt att det sitter ett litet metalbleck på/I kontakten så att man kan få kontakt med jorden i det man ansluter.

Att en router inte skulle funka pga detta är fullständigt osannolikt och om det är sant så är det mer ett fall för elsäkerhetsverket då det definitvt inte uppfyller grundläggande krav i CE reglerna

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415