Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Problemet med det är att man låser sig till produkter som inte alltid passar en perfekt som just i ditt fall med 4:3 för film som mer eller mindre alltid är 16:9. Jag var precis på samma vis tidigare, absolut inget annat än Android eller Microsoft men det handlar inte om det, klarar man av att välja det bästa från flera världar så kan man vinna mycket.

Är man dessutom intresserad av att sprida sin kunskap om produkterna vidare så uppfattas man mer trovärdig och balanserad om man inte bara köper allt från en tillverkare oavsett om det är det bästa eller inte.

Du får såklart köpa vad du vill men det är hur jag ser på det.

Lycka till med din mini.

Självklart är det många grejer som spelar in. Förmågan att synka kalendrar och dylikt mellan telefon och iPad tycker jag är skönt att kunna, sen som sagt, airplay tycker jag mycket om och iOS och OS X gillar jag långt mycket bättre än windows och android, att det är 4:3 är ett väldigt litet "problem" för mig i helheten, allt annat som jag gillar väger över gentemot andra tillverkares apparater.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Det ryktas om att Mini Retina kommer den 21 november

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

En platta med 16gb minne som ej kan expanderas med minneskort? Här är apples största problem. De tar hutlöst betalt för modeller med större minne och tvingar användare att lägga en förmögenhet på något som borde vara standard vid 2013.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

En platta med 16gb minne som ej kan expanderas med minneskort? Här är apples största problem. De tar hutlöst betalt för modeller med större minne och tvingar användare att lägga en förmögenhet på något som borde vara standard vid 2013.

Där kan jag hålla med. De verkar ha runt 1000 kr höjning för varje steg så

16 GB = 4400
32 GB = 5295
64 GB = 6195
128 GB = 7095

Jämför med ex Sony Tablet Z med SD minne

16 GB(inbyggt) = 4300 kr
16 GB + 16 GB SD (32 GB) = 4500 kr
16 GB + 32 GB SD (48 GB) = 4600 kr
16 GB + 64 GB SD (80 GB) = 5000 kr

Det är alltså sjuk prisskillnad. Sen kan man såklart sitta o säga att SD inte fungerar lika bra och det är inget jag är insatt i, men under de år som jag använt SD kort i enheter på detta vis så har iallafall aldrig jag stött på något problem.

Men så vet vi att Apple är inte kända för att pressa priser, de är ute efter få en så stor marginal som det är möjligt. D.v.s kunderna ska betala för merän vad de får.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 16 och 32 gb är dyr per krona, medans den är lägre mellan 64 ich 128. De kunde ha samma gb-pris rakt över man man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skillnaden mellan 16 och 32 gb är dyr per krona, medans den är lägre mellan 64 ich 128. De kunde ha samma gb-pris rakt över man man tycka.

Kunde varit 50 / 75 / 100 eller nåt, hade känts rimligare. Men samtidigt vill väl Apple att folk ska tycka att det blir mer värt att välja en dyrare så dom drar in mer pengar.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Kunde varit 50 / 75 / 100 eller nåt, hade känts rimligare. Men samtidigt vill väl Apple att folk ska tycka att det blir mer värt att välja en dyrare så dom drar in mer pengar.

Så har väl det alltid varit med Apple, man börjar med att titta på den billigaste också tycker man att den är helt okej prissatt. Sedan börjar man tänka på utifall man kanske skulle ha lite mer minne och det handlar ju trots allt bara om 700kr, sedan så har man hoppat upp en nivå och då börjar man titta på nästa pris osv osv.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Så har väl det alltid varit med Apple, man börjar med att titta på den billigaste också tycker man att den är helt okej prissatt. Sedan börjar man tänka på utifall man kanske skulle ha lite mer minne och det handlar ju trots allt bara om 700kr, sedan så har man hoppat upp en nivå och då börjar man titta på nästa pris osv osv.

Ja verkligen, tyvärr kan ju Apple göra så då dom i första hand inte vänder sig till dom som framförallt räknar kronorna, då står man där och funderar på hur mycket man ska satsa på för lite framtidssäkring, medans Apple gnuggar händerna och hånler medans deras bankkonton fylls.
Trots detta väljer jag ändå egentligen Apple produkter före allt annat för i mina ögon ger det en betydligt trevligare upplevelse totalt sett. Jag har ju bytt ut min Macbook pro (pre retina) mot en spel laptop... men det var motigt och när jag spelar lite mer sällan kommer jag byta tillbaka till en macbook, troligtvis en ny pro.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Ja verkligen, tyvärr kan ju Apple göra så då dom i första hand inte vänder sig till dom som framförallt räknar kronorna, då står man där och funderar på hur mycket man ska satsa på för lite framtidssäkring, medans Apple gnuggar händerna och hånler medans deras bankkonton fylls.
Trots detta väljer jag ändå egentligen Apple produkter före allt annat för i mina ögon ger det en betydligt trevligare upplevelse totalt sett. Jag har ju bytt ut min Macbook pro (pre retina) mot en spel laptop... men det var motigt och när jag spelar lite mer sällan kommer jag byta tillbaka till en macbook, troligtvis en ny pro.

Samtidigt vill man inte skryta direkt med att man gör dumma affärer så någon gång får man se till att sätta ner foten när tillverkarna går för långt (för lite för pengarna jämfört med andra tillverkare).

Har förresten inte Apple nyss släppt en "billig" IPhone modell?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har beställt från Webhallen några dagar sedan. Hoppas jag får det tidigt nästa vecka! Längtar!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Samtidigt vill man inte skryta direkt med att man gör dumma affärer så någon gång får man se till att sätta ner foten när tillverkarna går för långt (för lite för pengarna jämfört med andra tillverkare).

Har förresten inte Apple nyss släppt en "billig" IPhone modell?

Ja men den är inte särskilt billig och typ sämre än 5:an...

Jag tycker nog ändå, och igen, min åsikt... Att det inte är för lite för pengarna. Byggkvaliteten är fantastisk, billiga och t om gratis operativsystem uppdateringar, sömlösa lösningar för att flera apparater ska samarbeta fungerar väldigt behagligt och bara en sån sak som touchpaden på MacBooks känns som dom aldrig kan emulera på andra håll... Hade jag varit rikare hade jag grottat ner mig i allt vad Apple har att erbjuda... den "nya" något smidigare macbook pro'n (jämfört med pre retina modellen jag hade) verkar helt underbar.... Saknar min macbook pro, men som spelnörd, vad ska man göra?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Hur mycket plats har man egentligen tillgängligt på en padda med 16GB minne för appar och filer?

Permalänk
Medlem

På en iPhone får man väl runt 13GB om jag minns rätt.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Det var ju inte alls illa, det tror jag skulle räcka mer än väl för min del.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ta 32 så jag slipper tänka på att ta bort saker så fort jag inte använder dom.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Jag kommer ta 32 så jag slipper tänka på att ta bort saker så fort jag inte använder dom.

Jag valde själv 32 men börjar fundera på om det kanske var lite snålt, tror 64 GB IPad Air kostar 800 kr mer här i stan. Men visst, vi hamnar strax under 6000 kr så det är inte billigt för en platta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag tycker 32 GB är lite snålt när man skall ut och resa och vill ha med sig film m.m. på resan. Jag tog 64 GB nu efter att ha haft 32 GB i förra iPaden som inte räckte till flygresorna, och då har jag inte speciellt mycket som tas upp av appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker 32 GB är lite snålt när man skall ut och resa och vill ha med sig film m.m. på resan. Jag tog 64 GB nu efter att ha haft 32 GB i förra iPaden som inte räckte till flygresorna, och då har jag inte speciellt mycket som tas upp av appar.

Att lägga filmer på min IPad kommer jag troligen aldrig att göra, reser nämligen väldigt lite. Efter att ha installerat en del appar(ca 20) så har jag ca 17 GB ledigt. Storleken på appar ser ut att skifta en hel del men oftast är det ju enkla spel som bara tar runt några 100 MB st.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Att lägga filmer på min IPad kommer jag troligen aldrig att göra, reser nämligen väldigt lite. Efter att ha installerat en del appar(ca 20) så har jag ca 10 GB ledigt. Storleken på appar ser ut att skifta en hel del men oftast är det ju enkla spel som bara tar runt några 100 MB st.

Okej. För mig skulle i var fall 32 GB räcka om jag inte behövde få in film/offline musik på plattan, men alla är vi olika. Skulle varit kul att skaffa 128 GB men jag tror det vore overkill för mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Okej. För mig skulle i var fall 32 GB räcka om jag inte behövde få in film/offline musik på plattan, men alla är vi olika. Skulle varit kul att skaffa 128 GB men jag tror det vore overkill för mig just nu.

hmm skrev fel, jag har faktiskt 17 GB ledigt och efter lite funderingar här så tvivlar jag på att jag kommer installera så värst många appar, på sin höjd kanske dubbelt mot vad jag har nu. Det blir lite serietidningar men där behöver jag inte häller ha merän de jag just då läser.

32 GB borde räcka bra till mig men när prisskillnaden är 800 kr så är det verkligen inte lätt att avgöra. Visst 5800 kr är 800 kr för mycket för en läsplatta, egentligen tycker jag att redan 5000 kr är för mycket så jag befinner mig redan på gränsen.

Dessa val, men jag tror ändå att 32 GB ska räcka gott och väl.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Beställde en 64:a, så man har extra utrymme utifall. Nu kommer det nog att bli lite mer spel än på den gamla "flygarn".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

hmm skrev fel, jag har faktiskt 17 GB ledigt och efter lite funderingar här så tvivlar jag på att jag kommer installera så värst många appar, på sin höjd kanske dubbelt mot vad jag har nu. Det blir lite serietidningar men där behöver jag inte häller ha merän de jag just då läser.

32 GB borde räcka bra till mig men när prisskillnaden är 800 kr så är det verkligen inte lätt att avgöra. Visst 5800 kr är 800 kr för mycket för en läsplatta, egentligen tycker jag att redan 5000 kr är för mycket så jag befinner mig redan på gränsen.

Dessa val, men jag tror ändå att 32 GB ska räcka gott och väl.

Var hittar du dem för de priserna? Airen går väl på 6195 för 64 GB. Eller kollar du på Minin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var hittar du dem för de priserna? Airen går väl på 6195 för 64 GB. Eller kollar du på Minin?

Media Markt och troligen även Elgiganten där jag bor tar 4990 kr för 32, 5790 för 64.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SnowJim:

Samtidigt vill man inte skryta direkt med att man gör dumma affärer så någon gång får man se till att sätta ner foten när tillverkarna går för långt (för lite för pengarna jämfört med andra tillverkare).

Har förresten inte Apple nyss släppt en "billig" IPhone modell?

Billigt för att vara Apple:)

Den är inte så mycket sämre än 5S, bara mer färgglad..

Permalänk
Medlem

Håller med när det gäller dem som talar om överpris. 16 gigabyte har jag på min iPad 4. Det räcker inte. Jag har nästan alltid slut, och då har jag inte ens filmer på min iPad, mest dokument, böcker och liknande. Många pdf-rapporter.

Men detta är ju Apples affärsidé. Tar man 128 gigabyte så betalar man relativt lite för varje gigabyte, men de flesta nöjer sig med 32 eller 64 gigabyte och det är där som de tjänar mest pengar, särskilt på 32 gigabyte. Men Apple har alltid varit dyra. Det har släppt iWork och iLife gratis iaf, men de borde gå ner lite i pris utöver detta.

För övrigt: Nog om gnäll! Ni som köpt plattan, hur nöjd med den är ni? Vad hade ni innan? Många säger att det är skillnad, men är det verkligen så pass stor skillnad? Blir inget köp för mig i år då jag köpte en iPad 4 förra året men om iPad Air 2 inte blir så mycket lättare och mest lägger till saker som 4K, så funderar jag på att köpa en nästa år precis innan släppet. Men jag är nyfiken vad ni som använt den några dagar nu tycker. Det spontana första intrycket är oftast det mest ärliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Billigt för att vara Apple:)

Den är inte så mycket sämre än 5S, bara mer färgglad..

Enligt uppgifter ska 5s vara dubbelt så snabb som 5 och 5c, det tycker jag är betydande. Utöver det går man miste om en skön touch id funktion, en kamerablixt som verkar klart bättre och så får man en telefon som känns asplastig till skillnad från 5s, för en ändå rätt hög summa... Njaaaaaaa.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

72 gånger snabbare var inte dåligt, om det bara vore sant.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

72 gånger snabbare var inte dåligt, om det bara vore sant.

Ska jag vara ärligt tror jag inte ens på dubbelt så snabb som förra och om det skulle vara sant, ja vad ska man då säga om den äldre modellen(4an)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Ska jag vara ärligt tror jag inte ens på dubbelt så snabb som förra och om det skulle vara sant, ja vad ska man då säga om den äldre modellen(4an)?

2x snabbare verkar stämma ganska bra: http://www.anandtech.com/show/7460/apple-ipad-air-review/3

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

72 gånger snabbare var inte dåligt, om det bara vore sant.

72 gånger snabbare än iPad 1, inte än iPad 4.