Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Håller med dig om mycket Koreinu men begriper inte riktigt varför du höjer Sonyn till skyarna. De har ju ändå tagit ett steg tillbaka bildkvalitetsmässigt från de LCD de hade för ett par år sedan. Även W905 har högst påtaglig clouding och Samsung LCDn där är inte mycket bättre. Går bara göra så mycket med edge led. Detta är det mest störande för mig med LCD lättare att vänja sig vid sämre kontrast.

Och håller inte riktigt med gällande panasonic plasma skulle va överlägset heller. Det var några år sedan man kunde hävda det. Efter att pioneer slutat släppa Kyros givetvis :). Panasonic fick för övrigt spö av Kyro i hdtvshootout. Är faktiskt bara vissa LCD med local dim zoner som kan konkurrera men de får ju inte till gråskalorna så de diskas enligt min mening

Det låga input lagget tycker jag är det enda man kan hylla Sony riktigt för. Förutom att de har riktigt okej grundinställningar så man inte tror det är någon apa som suttit och slumpat tv inställningarna som så ofta men de ödslar väl allt krut på 4K och OLED utvecklingen nuförtiden.

Men visst alla lcd tillverkare idag är lika edge led kålsupare så beror väl på vilka referensramar man har. Vinner köpare på design och sparar kostnader samtidigt.

Pratar vi i nuläget får man acceptera hur det ser ut idag. Det jag menar är att det är väldigt svårt att jämföra bildkvalite mot det förflutna, jag kan givetvis säga till min respektive att *du var minsann mycket vackrare förr i tiden*, men jag får leva med det som ges idag, även om jag gnäller så finns det mycket vackert i nuläget.

Man får helt enkelt ta vad som finns på respektive sida och bedöma efter respektives sida mot vad som finns där och sedan ta en uppfattning från båda sidorna. Min bedömning går efter *Spelglädje som innefattar ganska mycket, ex: Känslan av sitta vid en CRT-TV ger mycket till spelglädjen, Visuella bilden då man spelar, "ser den bra ut så höjs lyckoruset". Sedan kommer det andra , filmglädje, Sport, etc.

Vi har en member här idag på SweC som fortfarande inte kan nöja sig med bildkvaliten som hans Panasonic ZT60 för 35 000kr+ ger, för att han tidigare körde med en Sony fw900 CRT.

Det är svårt att jämföra mot produkter som försvinner då de leverade något fantastiskt som vi aldrig kommer att få uppleva igen och som det ser ut nu idag så försvinner Panasonics plasmor därtill (Sista året för deras plasmor är nu 2013, snart slut). Mycket pga att det skall bli billigare *ja* Sony tog en jela IPS panel som alla var säkra på att det inte går få bort något input lag på och tryckte ner den till rekord nivå.

Men som sagt är man en Kuro-lover så blir man en Panasonic lover, Framförallt då Panasonic köpte tekniken och en massa ingenjörer från Pioneer. Jag håller mig där och tycker verkligen att Panasonic levererar i Kuro´s anda nu på sitt sista år

Permalänk

Efter en del funderande och velande har jag börjat komma in på Panasonic P50VT60Y igen, men när jag provade den på HI-FI klubben så var det i ett mörklagt biorum, och rummet jag kommer sitta i kommer vara väldigt ljust. Kommer Panasonic kunna leverera bra bild i den ljusa miljön eller ska jag satsa på Sony LED istället med detta i åtagande?

Ber om ursäkt för allt mitt velande och att jag aldrig kommer till skott, men är ytterst tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

VT har så pass bra filter på skärmen att den fungerar att se på i dagsljus utan problem. Givetvis får du ljusstarkare bild dagtid på Sony'n men man ser ändå mest film i mörklagt rum. Har du inte mörklagt så ser du ingen indirekt visuell skillnad i svärtan så jag rekommenderar att du verkligen mörklägger till lyxplasma

Permalänk
Inaktiv

någon som kan sammanfatta minus och plus vad gäller plasma tv? lever ju fortfarande med tankeställningen att dom lätt bränner in bilden och att man måste byta färgen i dom.. så ja skulle vilja få nån uppdaterad info om sådant, ska gå o kolla på vt60 och w905 idag så det skulle ju va bra att kunna ha lite mer info om plasma. vart lite intresserad av den efter denna långa diskussion om just dessa två

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

någon som kan sammanfatta minus och plus vad gäller plasma tv? lever ju fortfarande med tankeställningen att dom lätt bränner in bilden och att man måste byta färgen i dom.. så ja skulle vilja få nån uppdaterad info om sådant, ska gå o kolla på vt60 och w905 idag så det skulle ju va bra att kunna ha lite mer info om plasma. vart lite intresserad av den efter denna långa diskussion om just dessa två

Plasman flimrar. I mörka scener med en mindre vit ljust upplyst del av skärmen så kan man se ett flimmer som för många blir för mycket. LCD flimrar inte, men Sony kan nyttja teknologin i sin LCD.

Plasman har inte LCD-TV'ns ljusstarka bakrundsbelysning som i sig gör att skärmen inte syns lika bra i ljust rum. Fördelen blir dock att plasman inte får en svärta som lyser som en svart lampa i mörklagt rum.

Plasman ritar upp bilden över hela ytan av skärmen samtidigt vilket gör att om man spelar så känns inte bilden suddig i snabba rörelser. LCD'n ritar upp bilden från ena sidan till den andra, som i snabba rörelser kan kännas suddig i 60hz. Sony har dock en funktion som är byggd på plasman teknologi som totalt tar bort suddigheten genom att rita upp bilden på samma sätt (utan interpolering). Nackdelen är att bilden flimrar när det är cut-scenes. (Har jag själv sett, men auto mode ändrar till filmläge i cutscenes).

Plasma blir varm(riktigt varm), LCD'n genererar mindre värme.

Plasma drar mer ström än LCD'n.

Plasma är lite mjukare i bilden, det ger en lite smidigare bild som i sin tur får lågupplöst material att se bra ut.

Plasman har ett buzzande surrande ljud i ljusstarka scener. Det skall dock inte vara så märkbart då man sitter framför TVn. Det är mer ovanligt att du får buzzljud på en LCD-TV, även om det händer då ljudet kommer från delar/kablar som ligger löst och skramlar.

Plasmans betrakningsvinkel är bättre än LCD-TV'ns.

M.m. som att LCD-TV är som en dator skärm och plasman känns som en projektor i en biograf.

Permalänk
Medlem

Samsung 8505 är mycket bättre än vt60 om du inte har en bat cave. Fixar 40 cd Panasonic en fixar knappt 30 stor skillnad. Begriper inte riktigt hur Samsung lyckats med det där

Buzzningen på plasma härrör från nätdelen. Vibrationerna kan ibland fortplanta sig i glaset. Sedan så då plasma tenderar gå lite hetare så kompletteras de ibland med störiga fläktar på en del modeller. Angående livslängd visst en bra byggd LCD borde hålla bättre. De tål lite mer ljusstapp framför allt. Men plasmor har många bra år i sig och ger i min mening så mycket bättre bild när det gäller Samsung och Panasonic. LG skyfflar bara ut gamla modeller...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av koreinu:

Plasman flimrar. I mörka scener med en mindre vit ljust upplyst del av skärmen så kan man se ett flimmer som för många blir för mycket. LCD flimrar inte, men Sony kan nyttja teknologin i sin LCD.

Plasman har inte LCD-TV'ns ljusstarka bakrundsbelysning som i sig gör att skärmen inte syns lika bra i ljust rum. Fördelen blir dock att plasman inte får en svärta som lyser som en svart lampa i mörklagt rum.

Plasman ritar upp bilden över hela ytan av skärmen samtidigt vilket gör att om man spelar så känns inte bilden suddig i snabba rörelser. LCD'n ritar upp bilden från ena sidan till den andra, som i snabba rörelser kan kännas suddig i 60hz. Sony har dock en funktion som är byggd på plasman teknologi som totalt tar bort suddigheten genom att rita upp bilden på samma sätt (utan interpolering). Nackdelen är att bilden flimrar när det är cut-scenes. (Har jag själv sett, men auto mode ändrar till filmläge i cutscenes).

Plasma blir varm(riktigt varm), LCD'n genererar mindre värme.

Plasma drar mer ström än LCD'n.

Plasma är lite mjukare i bilden, det ger en lite smidigare bild som i sin tur får lågupplöst material att se bra ut.

Plasman har ett buzzande surrande ljud i ljusstarka scener. Det skall dock inte vara så märkbart då man sitter framför TVn. Det är mer ovanligt att du får buzzljud på en LCD-TV, även om det händer då ljudet kommer från delar/kablar som ligger löst och skramlar.

Plasmans betrakningsvinkel är bättre än LCD-TV'ns.

M.m. som att LCD-TV är som en dator skärm och plasman känns som en projektor i en biograf.

Skrivet av oqvist:

Samsung 8505 är mycket bättre än vt60 om du inte har en bat cave. Fixar 40 cd Panasonic en fixar knappt 30 stor skillnad. Begriper inte riktigt hur Samsung lyckats med det där

Buzzningen på plasma härrör från nätdelen. Vibrationerna kan ibland fortplanta sig i glaset. Sedan så då plasma tenderar gå lite hetare så kompletteras de ibland med störiga fläktar på en del modeller. Angående livslängd visst en bra byggd LCD borde hålla bättre. De tål lite mer ljusstapp framför allt. Men plasmor har många bra år i sig och ger i min mening så mycket bättre bild när det gäller Samsung och Panasonic. LG skyfflar bara ut gamla modeller...

tackar för info, va nyss å kollade runt på mediamarkt, vart ju fan ta mig snurrig när dom hade alla årets å hälften av förra uppsatta men ja måste säga att plasma (vt60 som ja kollade på som mest) har allt för mycket färg (inte korrekta ordet men men..) medans sonyn va helt underbar.
vart ju dock jävligt ledsen när man gick från 84" 4k skärmen till 46" full hd xD dock min fråga är väl om ni tycker att jag ska satsa på en w805 (50 eller 55" tror jag de var) för 16 papp eller en 46" w905 (med ett ps3 inte så viktigt förvisso) för 15papp
Edit: det var en 55" så var det avklarat..

Permalänk
Medlem

Färger är något plasma gör bättre och du kan ställa in dem mer exakt i regel på plasma än på LCD. tv apparater i butik är sällan korrekt kalibrerade så du kan inte dra för stora växlar därifrån. Be att få fjärrkontrollen och försök mecka själv. Inte det lättaste alltid. Så här kan du ju göra lätt för dig och läsa recensioner som kollar detta med spectrometrar som är bättre än det mänskliga ögat om de hanteras rätt Sedan att du inte kan kopiera en inställning rakt av och förvänta dig att få lika korrekta färger är en annan sak men underlättar ju om man hittar någon vettig mall.

W805 är IPS och W905 S-PVA. W905 borde ge något bättre svärta och IPS skärmen en anings mer korrekta färger och inte lika beroende av att du sitter i centrum. Även R473A ex kör med S-PVA. Ev rentav samma panel som i W905 men utan reality pro kontrollern så mer beroende av bra källmaterial helt enkelt så den slipperskala och hålla på. Har inte heller alla möjligheter till fintrimning. Fungerar om du har en bättre bluray spelare eller något eller kör mestadels bluray och spel. Kan du mörklägga skulle jag nog vilja gå för S-PVA. Bättre svärta ger djup i bilden vilket är en viktig egenskap för en som faktiskt gillar 3D. Inte LCDs starka sida 3D eller ej dock enligt min mening.

Det kan va svårt att uppfatta hur homogen bilden kommer kännas http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
Cloudingen på den här verkar va ungefär detsamma på min R473A. Alltså inte riktigt acceptabelt för en high end TV kan jag tycka men tydligen helt okej för edge led.

Gällande storlek beror ju lite på. De flesta tenderar att byta upp till en större tv. 55" har jag lätt att hantera även om jag sitter 2 meter ifrån. Ska jag ligga och lattja i soffan och inte nödvändigtvis sitta i epicentrum hade jag nog gått för den större w805an då.

Annars så finns ju 46" R473 för 6600 om du inte behöver 3D, wifi eller något. Jag har ingen större lycka alls med led kontrollen så skulle inte betala någonting extra för en bättre version av det heller :).

Men som sagt om du inte är tokkräsen gällande input lag tror jag du blir mycket mer nöjd med samsung plasman i ditt fall om du har svårt få det becksvart

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

om du har en så pass stor budget hade jag satsat på denna 4k tv:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/58L9363DN/toshi...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Färger är något plasma gör bättre och du kan ställa in dem mer exakt i regel på plasma än på LCD. tv apparater i butik är sällan korrekt kalibrerade så du kan inte dra för stora växlar därifrån. Be att få fjärrkontrollen och försök mecka själv. Inte det lättaste alltid. Så här kan du ju göra lätt för dig och läsa recensioner som kollar detta med spectrometrar som är bättre än det mänskliga ögat om de hanteras rätt Sedan att du inte kan kopiera en inställning rakt av och förvänta dig att få lika korrekta färger är en annan sak men underlättar ju om man hittar någon vettig mall.

W805 är IPS och W905 S-PVA. W905 borde ge något bättre svärta och IPS skärmen en anings mer korrekta färger och inte lika beroende av att du sitter i centrum. Även R473A ex kör med S-PVA. Ev rentav samma panel som i W905 men utan reality pro kontrollern så mer beroende av bra källmaterial helt enkelt så den slipperskala och hålla på. Har inte heller alla möjligheter till fintrimning. Fungerar om du har en bättre bluray spelare eller något eller kör mestadels bluray och spel. Kan du mörklägga skulle jag nog vilja gå för S-PVA. Bättre svärta ger djup i bilden vilket är en viktig egenskap för en som faktiskt gillar 3D. Inte LCDs starka sida 3D eller ej dock enligt min mening.

Det kan va svårt att uppfatta hur homogen bilden kommer kännas http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
Cloudingen på den här verkar va ungefär detsamma på min R473A. Alltså inte riktigt acceptabelt för en high end TV kan jag tycka men tydligen helt okej för edge led.

Gällande storlek beror ju lite på. De flesta tenderar att byta upp till en större tv. 55" har jag lätt att hantera även om jag sitter 2 meter ifrån. Ska jag ligga och lattja i soffan och inte nödvändigtvis sitta i epicentrum hade jag nog gått för den större w805an då.

Annars så finns ju 46" R473 för 6600 om du inte behöver 3D, wifi eller något. Jag har ingen större lycka alls med led kontrollen så skulle inte betala någonting extra för en bättre version av det heller :).

Men som sagt om du inte är tokkräsen gällande input lag tror jag du blir mycket mer nöjd med samsung plasman i ditt fall om du har svårt få det becksvart

damn to much info maaaan, blev ju mer förvirrad nu xD
och jo jag vill ju gärna ha en större men frågan är ju om prestanda skillnaden är för stor vilket jag har väldigt svårt för att avgöra i affär..
de där om fjärr joho duhh ja kunde kolla runt me fjärr på alla jag ville! så mediamarkt rekommenderas till sånt
jag vet inte om jag e kräsen inputlag messigt vet bara att när jag lirade tex guitarhero hos polare med nyare tv (och alla hade wii av nån anledning så det kan va den som spökar) så var det så otrolig fördröjning att jag failade på 30sec när jag lirade på EASY så nått sådant vill jag inte uppleva :P.

Skrivet av mackan_93:

om du har en så pass stor budget hade jag satsat på denna 4k tv:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/58L9363DN/toshi...

WAOW billgit, dock så vet ja inte om man vågar sig på en 4k redan och sen har jag inte hört mycket om toshiba men ska kollas upp helt klart!!!!

Permalänk
Medlem

Jag är extremt nöjd med min W807 i 55tum. Saknar bara min next generation konsol

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av koreinu:

Jag är extremt nöjd med min W807 i 55tum. Saknar bara min next generation konsol

jo skulle gärna ha lite pengar över till en sådan men får nöja mig me tvn så länge

Permalänk
Medlem

Ursäkta för infobombningen. Kanske inte riktigt läge än för 4K. 4K mastrade blurays har väl börjat komma men du kan ju inte köra datorspel i 4K vettigt och än mindre chans konsollir kommer köra den upplösningen Uppskalning är inte alls samma sak och det blir ju ett riktigt hästjobb från dagens konsoler för tvn att fixa något vettigt ur. Och som sagt upplösning är inte allt. Sitter du 3 meter från en 50" ex får du ingen vidare utväxling med 4K.

OLED 1080p lockar väl mer då egentligen. Apropå oled Samsungs nya OLED har mätts upp till 180 ms input lag. Intressant lira guitar hero för den. Nu kan man iof kompensera för input lag i guitar hero tror jag via någon inställning som fördröjer bilden? Gäller bara att input laget är konsekvent då.

Ska bli intressant vad Sony kommer upp med. Deras T1a har en hel del input lag men betydligt bättre ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Ursäkta för infobombningen. Kanske inte riktigt läge än för 4K. 4K mastrade blurays har väl börjat komma men du kan ju inte köra datorspel i 4K vettigt och än mindre chans konsollir kommer köra den upplösningen Uppskalning är inte alls samma sak och det blir ju ett riktigt hästjobb från dagens konsoler för tvn att fixa något vettigt ur. Och som sagt upplösning är inte allt. Sitter du 3 meter från en 50" ex får du ingen vidare utväxling med 4K.

OLED 1080p lockar väl mer då egentligen. Apropå oled Samsungs nya OLED har mätts upp till 180 ms input lag. Intressant lira guitar hero för den. Nu kan man iof kompensera för input lag i guitar hero tror jag via någon inställning som fördröjer bilden? Gäller bara att input laget är konsekvent då.

Ska bli intressant vad Sony kommer upp med. Deras T1a har en hel del input lag men betydligt bättre ändå.

hehe jo nä vart bara så sten kåt på den när dom sänkt priset till 20lax.. kollade på sonys 4k skärmar o dom va ju helt underbara, verkligen dag o natt.
men kommer inte x1 och ps4 ha stöd för sånt eller är jag helt ute o cyklar?
edit: googlade oled och jo de verkar ju rätt trevligt men verkar ju inte som att dom kommer va i rimlig prisklass på ett bra tag..
edit2: synd att de inte finns någon info om toshiban den hade jag uppskattat en review på :/

Permalänk
Medlem

2013 55" Sony XBR-55X900A 4K 120hz 3D LED HDTV AVG 40ms *GREAT* <-- för casual spelaren i 1080p

2013 84" LG 84LM9600 4K 240hz 3D LED HDTV AVG 75ms *BAD*

Sen är det verkligen inte värt att koppla in en fet dator med Titan kort och spela med 4k upplösning i 30 fps. Tror inte ens konsolerna som kommer nu går att spela på i den upplösningen. Stödet som anges måste troligtvist bara vara att kunna spela upp film i 4k. *Look our awesome HDMI cable supports 4k!* som nästan alla nya HDMI kablar redan gör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av koreinu:

2013 55" Sony XBR-55X900A 4K 120hz 3D LED HDTV AVG 40ms *GREAT* <-- för casual spelaren i 1080p

2013 84" LG 84LM9600 4K 240hz 3D LED HDTV AVG 75ms *BAD*

Sen är det verkligen inte värt att koppla in en fet dator med Titan kort och spela med 4k upplösning i 30 fps. Tror inte ens konsolerna som kommer nu går att spela på i den upplösningen. Stödet som anges måste troligtvist bara vara att kunna spela upp film i 4k. *Look our awesome HDMI cable supports 4k!* som nästan alla nya HDMI kablar redan gör


jaja då struntar jag i 4k om de nu ändå inte funkar att spela med det..

Permalänk

Vill passa på och tacka alla här för den hjälp samt vägledning jag fick för att välja rätt TV. Blev en Panasonic plasma, och kan inte vara nöjdare!

Permalänk

Jag skulle ha valt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682251 . Skillnaden mellan VT och ST serieren är mest estetisk, alltså lite snyggare ram, men ramen på ST ser fan snyggare ut i verkligheten kan jag lova..

CNET har jämfört VT och ST serien, och ST var till och med bättre på många punkter t.e.x mer ljusstark.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Sony KDL-46W905A i ca 5 dagar nu har tittat på några filmer, ingen 3D film än tyvärr, men är sjukt nöjd över bild och kvalite än så länge jämfört med min gamla swedx lcd 32 tums med samsung panel.

Ska bli kul att se någon 3d film o se hur bra det blir, även testa något snygg pc spel.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)