Permalänk
Medlem

Logga Trafik RT-N66U

Hallå !

Jag köpte en ny router, en Asus RT-N66U då denna ska vara det bästa tydligen !?

Jag kör öppet wlan för smidighetens skull (bor i skogen och bara en granne)

Min gamla Dir-635 kunde jag bla blocka Mac adresser. Denna hittar jag inte funktionen.

Problemet är att grannen (2vuxna,2 barn och tydligen kompisar) använder mitt wlan titt som tätt. Iphones syns ju med namn i routern bla.

Nu vill jag logga va dem gör på mitt nätverk och även kunna blocka mac adresser som inte sköter sig. Vart gör man detta ? Eller kan jag ta hem en programvara som sniffar var dom surfar och hur mycket datamängd som används.

Det enda jag hittar i routern är en Traffikhanterare som visar paket, thats it. Eller har jag missat något ?

Än så länge är jag inte alls imponerad på routern om man jämför den med Dir-635.

Snälla nätverksgurun, hjälp mig med detta

Permalänk
Medlem

Installera Tomato, av Shibby.

Permalänk
Medlem

OM du går in på Trådlös sedan väljer flik Trådlöst macfilter så kan du låsa det om du vill.
annars kan du sätta lösen på ditt nätverk.

Sedan har du föräldrakontroll med som du kan låsa olika macadresser på olika sätt

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Varför kör du inte bara med lösen? Du behöver skriva in det en gång per enhet, sen sparas det.

(Eller du vill tillåta dem att använda ditt internet om du sköter sig?)

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Föräldrakontrollen såg jag förut faktiskt. Ska testa den.

tomato ? ska googla det

Därför jag kör öppet är först smidigt. Sen när vänner dyker upp så behöver man inte jaga lösen hela tiden. Sen är det väl ok att dom använder det om det inte överbelastar min surfning.

Permalänk
Medlem

Damn !

Tomato hade allt man ville ha

Jag uppdaterade till senaste Asus programvaran nu och det hjälpte inte. Ingen direkt nätövervakning fanns. Så jag tror ja flashar om den till TomatoUSB Shibby.

Thäänks !

Permalänk
Inaktiv

Själva kör jag med att bara tillåta vissa mac-adresser, om man nu väljer att köra Asus egen firmware. Vågar man sig på det, kan man testa DD-WRT, fungerar ruskigt bra med RT-N66U. Dock är Tomato mycket enklare att installera och en portion mindre risk att förvandla en dyr router till en tegelsten i skinande plast.

Permalänk
Medlem

Som vinylens redan har sagt är det bara att gå in på
Trådlös->Trådlöst MAC-filter.
Ändra MAC-filterläge till Avvisa.
Lägg sedan in de MAC adresser du vill blocka i MAC-filterlistan.

Om man vill ha lite bättre koll på sin ASUS router och samtidigt behålla GUI m.m. kan jag rekommendera att lägga in Merlin.
Finns på http://forums.smallnetbuilder.com/forumdisplay.php?f=42

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Damn !

Tomato hade allt man ville ha

Jag uppdaterade till senaste Asus programvaran nu och det hjälpte inte. Ingen direkt nätövervakning fanns. Så jag tror ja flashar om den till TomatoUSB Shibby.

Thäänks !

Denna ska du ha: tomato-K26USB-1.28.RT-N5x-MIPSR2-112-AIO-64K

Kör med QoS om ni är många som använder internet samtidigt (streaming/fildelning/spel/surf/voip).