Lösning för medialagring och uppspelning

Permalänk
Medlem

Lösning för medialagring och uppspelning

Hej, har lite problem med hur jag skall lösa min medialagring och uppspelningen.
Lite saker som skall fungera:

Spela upp allt på TV:n utan minsta lagg/hack.
Antar att det bästa är att ha en HDMI-kabel från mediet till recivern? Fel?

Kunna ha en lagringsserver stående någostans i hemmets lungna vrå.
Smidigt om jag kunde ha en server ståendes, men min fråga är om denna skall vara ansluten till TV:n direkt för bästa resultat??

Summa:
Min fråga är om det bästa är att ha som jag har nu.. en dator som agerar alltihop och som är kopplad via HDMI till recivern direkt. Inga mellanhänder bara en sladd.

Det jag vill ha är en liten HTPC vid TVn, en lagringsserver och en bruksdator där jag laddar hem skit till servern osv. Är lite orolig för överföringen från servern till HTPC:n bara... kommer det flyta på bra i alla filmer???

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Sitter lite med samma frågeställning och efter att ha provat en männgd olika alternativ, har jag kommit fram till att bästa lösningen för oss kommer att se ut så här:
Oppo BD spelare som kör filer över nätverket- trådad koppling till modemet. Hämtar filer från NAS nätverkslagring som också kör trådat direkt till modemet.
Oppon stödjer BluRay vilket är mediet som vi kommer att köra mycket fillm på i fortsättningen. Resten av filmer som inte är BD kommer att kodas till MKV.

Musik kan köras via Oppo:n men finns mängder med BlueTooth för snabb mobiltelfon styrning - direkt styrning därifrån om man vill.

Har inte hittat en riktigt bra lösning ännu så jag är nyfiken på att se vilka ideér och svar som kommer upp här. Absolut bästa för alla världar verkar vara att koppla in en fullfjädrad dator till TV/receivern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Har inte hittat en riktigt bra lösning ännu så jag är nyfiken på att se vilka ideér och svar som kommer upp här. Absolut bästa för alla världar verkar vara att koppla in en fullfjädrad dator till TV/receivern...

Ja precis. Vad jag förstått så minimerar man förlusterna genom att minimera antalet steg i kedjan från media till recivern.
Vad jag har erfarat så känns det som att lösningen med en mycket bra dator -> HDMI -> recivern, är det bästa lösningen??

Visa signatur

lol

Permalänk

Att streama media från en server/NAS/annan dator till en htpc ska inte vara några problem om man kör gigabit-nätverk med sladd. Sen måste givetvis htpc:n/mediaspelaren klara att spela upp filerna i fråga. Men bandbredd finns och blir över med 1Gbit/s och för stabilitet är det kabel som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Så länge det kabel mellan spelaren och servern kan man nog använda de flesta media spelare.
Den stora fördelen med en HTPC är att man kommer åt alla streaming tjänster. Sedan kan man ju lägga till tv kort m.m. så att bara en burk behövs.
Testade med att köra två samtidiga Jellyfish-120-Mbps.mkv över nätverket mot varsin skärm och det var inga problem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W