Blåst på blocket, hittade gärningsmannens facebook.

Permalänk

Varför använde du inte blocket paketet där säljaren skickar varan först, du kollar igenom om du har fått allt du ska och sedan lägger över pengarna / skickar tillbaka varan inom 24 timmar ?

Permalänk
Skrivet av RythmDivine:

Men läs min post igen: mindre än 15% av bedrägerierna klaras upp. Din polare tillhörde dem, grattis till honom. För de andra 85% däremot...
Du argumenterar mot fakta baserat på en enda händelse.

Vart någonstans står det att det var min polare? Det finns väl ingen anledning att bete sig som en barn rumpa.

Och den statistiken fick du ifrån? Och då menar jag bedrägerier där gärningsmannen har uppgett sitt riktiga namn och tagit emot pegnar till sitt egna konto, Den statistiken vill jag gärna se! väntar med spänning.

Permalänk
Medlem

Det är alltid en god idé att polisanmäla, som du gjort. Även om polisen kanske inte gör något åt det i enskilt fall (det brukar bero på hur stort beloppet är, eller mer specifikt om brottet kan ge en fällande dom i rätten), så finns ju chansen/risken att det satans bedragarkräket gör det fler gånger, så till slut finns det tillräckligt underlag för fällande dom.

Vet att åtminstone en liten dumdjävul här i stan har åkt fast på just det viset; ett flertal bedrägerier.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Efter ett väldans letande så hittade jag hans telefonnummer genom kommunens hemsida. "Fan va gött" tänkte jag och slog numret för att skälla ut honom efter noter. Bara för att mötas av att abbonemanget har blockerat alla inkommande samtal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuezz:

Alternativt skickar du dit din kompis som bryter på något häftigt språk, som förespråkar att du vill ha tillbaks dina pengar.

Och ge SD ännu en röst?

Permalänk
Medlem

Skräm honom utan att hota med våld är mitt råd, använd gärna fina ord som får dig låta juridiskt kunnig. Med andra ord ska han ha lurat fel person.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av kent2:

Du har precis gått kursen "Hur man inte låter sig luras av internetbedragare".

Den kostar 2500kr. Men är grymt effektiv! (jag har gått den själv.)

Problemet är att man behöver gå kursen minst vartannat år för att inte glömma bort viktiga detaljer!

Nå som sagt du har inte en susning om det är den verkliga personen och det är inte ovanligt att någon väljer ut någon de känner för att jävlas, men om du som du gjorde kontaktar personen och vederbörande inte ens bryr sig om att någon utger sig för att vara honom och begår brott. Så tyder det lite på att vederbörande inte har vitt mjöl i påsen, det innebär dock inte att det är denna som har lurat just dig.

Om en person är svår att kontakta så kan man kontakta släktingar, t.ex. leta fram dem genom folkbokföringscdarna. Att tänka på att att sjukt barn ofta brukar betyda sjuka föräldrar och det kanske är bättre att låta polisen ta hand om allt och bara lära sig läxan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

Det finns många intressanta sätt att ta reda på om det är den "riktiga" personen.

Mitt sätt gick till att jag ringde lokala MC-gruppen där jag hade några gamla vänner kvar. Dessa individer har onekligen stor skara kontakter, så som i polis och bank, i detta fallet det senare. Matchade kontonumret med en 21-årig kille från Huddinge. MC-killarna köpte skulden och begav sig sedan till Huddinge, problem löst.

Gör man en polisanmälan och kräver att n utredare öppnar ditt diarenummer så står det snabbt vem mottagaren av pengarna är. Känner man någon trevlig polis kan de sedan öppna diarenumret och ge dig info.

Man kan ju alltid vara schysst och förvarna bedragaren innan man skickar dit elaka personer som vill göra hemska saker, men jag kände...nä.

Fram med Gevalian, det vankas oväntat besök.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet för polisen i sådana här fall är tyvärr att det inte finns några bevis för att brott begåtts. Även om du VET att du har blivit lurad så kan personen som har lurat dig säga: Nä, jag har skickat plattan till honom. Vet inte vad han pratar om. Punkt slut, eftersom det inte finns några bevis. Därför kan polisen inte göra något. Det är också därför polisen inte lägger ner nån tid på att utreda enskilda fall av den här klassen. Att göras en polisanmälan är dock inte meningslöst. Om personen i fråga har lurat många, så kan polisen se det och i så fall starta en utredning.

Men om det är ett enskilt fall så är det rätt kört. Finns en väldigt enkel grundregel för att undvika sånt. Betala ALDRIG i förskott för en vara du inte har sett. Det finns åtskilliga tjänster man kan använda sig av som skyddar både avsändare och mottagare.

I det här specifika fallet så är nog det enda sättet att få dina pengar tillbaka att du besöker personen i fråga. Då får du ju fråga dig om det är värt att åka tvärs över hela Sverige, o.s.v. Om du nu bestämmer dig för det se till så du inte går dit ensam. Lycka till.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

https://www.flashback.org/t2081891

http://www.ratsit.se/ bra sida om du inte hört talas om den

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Skrivet av 120hz:

prata lugnt och sansat och säga du jag vill ha mina pengar tillbaka!

Prata lugnt och sansat, och skrik sen "Du, jag vill ha mina pengar tillbaka!"

Jodu, det kan funka, kanske kontrasten i hans humör får honom att bara slänga tabletten i ansiktet på TS i ren förvåning

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Segas:

Det finns många intressanta sätt att ta reda på om det är den "riktiga" personen.

Mitt sätt gick till att jag ringde lokala MC-gruppen där jag hade några gamla vänner kvar. Dessa individer har onekligen stor skara kontakter, så som i polis och bank, i detta fallet det senare. Matchade kontonumret med en 21-årig kille från Huddinge. MC-killarna köpte skulden och begav sig sedan till Huddinge, problem löst.

Gör man en polisanmälan och kräver att n utredare öppnar ditt diarenummer så står det snabbt vem mottagaren av pengarna är. Känner man någon trevlig polis kan de sedan öppna diarenumret och ge dig info.

Man kan ju alltid vara schysst och förvarna bedragaren innan man skickar dit elaka personer som vill göra hemska saker, men jag kände...nä.

Fram med Gevalian, det vankas oväntat besök.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha fint fint Om man endå kände lite MC knuttar :^^: De i min hemstad(Örebro) är riktigt bra faktiskt

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Kan dra ett par egna exempel från ett antal år tillbaka, var nog ca 7-8 år sedan.
Jag har blivit blåst två gånger faktiskt. Ena gången skulle jag köpa en telefon, andra gången ett grafikkort. Jag hade namn, adress och telefon till personderna båda gångerna. Fick naturligtvis inga varor så jag polisanmälde. Båda gångerna fick jag hem en bunt papper som talade om att jag minsann itne var den enda personen som blivit blåst utav dessa lirarna. Den ena av dem hade dessutom en fin bilaga som handlade om hur han hade utnyttjat och misshandlat sin egen morsa!

Jag fick upprättelse i 0 av dessa fall. Båda gångerna lades förundersökningarna ner, de var tom uppe i tingsrätten tror jag det var. Polisen ringde mig och frågade om mina skadeståndskrav, men det hjälpte föga...

Det jag vill säga är att du skall alltid polisanmäla, men det är tyvärr sällan du får tillbaka dina pengar. Om det skulle gå upp i rätten och finnas en dom (tror jag) så skall du kunna gå och kräva dina pengar hos Kronofogden. Exakt hur det fungerar vet jag dock inte. Saken är att du inte är den första som de här lirarna blåser, ju fler anmälningar, desto större chans att något blir gjort.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Exakt liknande hände bror, dock hittade de grabben död(ad?) och kunde därmed inte få sina lovade pengar tillbaka.

Med andra ord, du har ju fått en kontaktperson hos polisen vid anmälan, ring denne och berätta det nya fyndet! Alla som säger att polisen inte gör något är bs. Det gäller att va på då o då o fråga om de besökt mannen än etc.

Du har allt på din sida som polisen behöver för att få tillbaka dina pengar, men ge infon till polisen också då!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Prata lugnt och sansat, och skrik sen "Du, jag vill ha mina pengar tillbaka!"

Jodu, det kan funka, kanske kontrasten i hans humör får honom att bara slänga tabletten i ansiktet på TS i ren förvåning

Missuppfatta lagom! skrev jag "SKRIK"? lägg ner såna här starta bråk fasoner.

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Missuppfatta lagom! skrev jag "SKRIK"? lägg ner såna här starta bråk fasoner.

Jo, det var ju inte alls så att jag syftade på att utropstecken används vi just; Utrop, utan handlade bara om att jag missuppfattade, med mina "bråkfasoner"

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Baltic inkasso?