Ny gamingdator, funkar verkligen inte som det var tänkt!

Permalänk
Medlem

Ny gamingdator, funkar verkligen inte som det var tänkt!

Sitter på en ny dator som jag byggde ihop igår med delar som
MSI Z87-G45 GAMING ATX
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCuII

Det spelar ingen roll oavsett om jag spelar spel på low eller ultra. Stannar på samma fps i vilket fall som helst.
Har de senaste drivrutinerna för grafikkortet osv, inget verkar funka!

Permalänk
Medlem

Och vad är det för fps?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hur hög fps? Har du kopplat bildskärmen till grafikkortet eller till moderkortet? Testa 3DMark och posta en länk till ditt resultat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Fps ligger på runt 60 som max!

Ska testa 3Dmark efter jag ominstallerat mina drivrutiner

Permalänk
Skrivet av toofsig:

Fps ligger på runt 60 som max!

Ska testa 3Dmark efter jag ominstallerat mina drivrutiner

Då har du nog vsync på , stäng av det så ska du se.

Permalänk
Medlem

Ne tyvärr, det är utan Vsync

Permalänk
Medlem
Skrivet av toofsig:

Fps ligger på runt 60 som max!

Ska testa 3Dmark efter jag ominstallerat mina drivrutiner

Absolut, det är VSync. Vsync ''maxar'' din fps beroende på vilken Hz din skärm har. De vanligaste skärmarna har 60 hz, därför får du max 60fps med VSync på. I dem flesta spelen så kan man enkelt gå in på video inställningar vid exempelvis options i menyerna, sen stänga av Vsync. Ifall ett sådant alternativ inte finns kan du gå in i AMD Catalyst Control Center ändra inställningar för specifika spel och program. Ibland är Vsync bra ifall din FPS åker upp och ner för mycket, då är det bättre med att ha en stadig och jämn FPS, om man därför drar ner till 60 så kommer du inte känna något ''stutter''. Hoppas det hjälpte!

Permalänk

Låter som att det blir en vsync av något slag. Kolla så det inte är inställt på AMDs mjukvara.

Permalänk

Är din skärm högre än 60 Hz?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Låter som att det blir en vsync av något slag. Kolla så det inte är inställt på AMDs mjukvara.

Hittar inte vart detta kan finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaralexiusson:

Är din skärm högre än 60 Hz?

75

Permalänk
Medlem

Allt funkar som det ska nu verkar det som, har bara testat LoL men jag sitter på 220 FPS nu. Ska testa att något annat spel senare, verkade få det att funka genom att ominstallera alla drivrutiner.

Tack för all medverkan:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av toofsig:

Du skulle inte kunna berätta vad för skärm det är? Ett flertal skärmar klarar 75Hz i lägre upplösning men endast 60Hz i dess "native" upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toofsig:

Allt funkar som det ska nu verkar det som, har bara testat LoL men jag sitter på 220 FPS nu. Ska testa att något annat spel senare, verkade få det att funka genom att ominstallera alla drivrutiner.

Tack för all medverkan:)

Sa visst hej för tidigt, efter att ha testat ta upp spelet igen så kör den bara 60 fps igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du skulle inte kunna berätta vad för skärm det är? Ett flertal skärmar klarar 75Hz i lägre upplösning men endast 60Hz i dess "native" upplösning.

Asus VH238

Permalänk
Medlem

Är 100% säker på att du inte använder V-sync eller cap limiter i spelet? Finns hur månag som helst som inte får den fps de tror de borde få i lol eftersom de har på V-sync eller cap limiter. Hur är det i andra spel? Testa 3DMark.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kör en standard omformatering av hela datorn, installera alla drivrutiner igen, kontrollera CPU tempsen under load, använd CPUID HWMonitor tillsammans med Prime95, jag tror nästan att det kan vara processorn..? Har du kopplat helt rätt i datorn? Jag tänker 8-pin in till CPU, kylpasta etc. Låter iaf som det är något med hårdvaran, låter inte rätt att du skulle capas på 60fps i spel som LoL.

Permalänk
Medlem

Om du nu bara mätt i LoL så är det förmodligen att du måste klicka in Benchmark så kommer din FPS att öka markant.

Permalänk
Medlem

Finns det nått sätt att publicera sina resultat även om man inte har köpt 3DMark?