Hur får jag mitt domännamn att peka till en webbserver?

Permalänk
Medlem

Hur får jag mitt domännamn att peka till en webbserver?

Köpte ett domännamn samt ett års webbhostning från citynetwork.se och lyckas nu inte ansluta till FTP servern så att jag kan börja ladda upp filer. Har aldrig haft en hemsida förrut så det är första gången jag gör något sånt här, men jag skriver i alla fall in alla uppgifter FileZilla vill ha och försöker snabbansluta; får då error meddelandet "EAI_NODATA - No address associated with nodename".

Det verkar alltså som att min domännamn inte pekar till någon webbserver, hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem

Tror du behöver läsa detta först -> https://www.citynetwork.se/kom_igang_guide_webbhotell/

När köpte du domännamnet? Det tar nämligen mellan 24 till 48 timmar för DNS uppdateringar att propagera till alla root-servrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murloc:

Köpte ett domännamn samt ett års webbhostning från citynetwork.se och lyckas nu inte ansluta till FTP servern så att jag kan börja ladda upp filer. Har aldrig haft en hemsida förrut så det är första gången jag gör något sånt här, men jag skriver i alla fall in alla uppgifter FileZilla vill ha och försöker snabbansluta; får då error meddelandet "EAI_NODATA - No address associated with nodename".

Det verkar alltså som att min domännamn inte pekar till någon webbserver, hur fixar jag det?

Hej!

Gå till DNS och välj din domän.

Tryck redigera och skriv in din IP :)!

Permalänk
Avstängd

Eller jag kanske förstod din fråga fel.

Om du undrar varför du inte kan ansluta till ditt FTP konto så rekommenderar jag att du tar kontakt med CityNetworks live chatt imorgon.

Permalänk
Medlem

Om du nyligen registrerade domänet, så räkna med ett antal timmar innan du kan använda det fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Om du nyligen registrerade domänet, så räkna med ett antal timmar innan du kan använda det fullt ut.

Japp, det var det som var problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

När köpte du domännamnet? Det tar nämligen mellan 24 till 48 timmar för DNS uppdateringar att propagera till alla root-servrar.

Det är iofs inte till root-servrarna det ska propageras. *petig*

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det är iofs inte till root-servrarna det ska propageras. *petig*

Du har givetvis rätt, root-servrarna returnerar bara en lista på servrar för angiven TLD. Blev lite sent igår