Permalänk
Medlem

Nätverksupplägg

Hej,
Jag är nätverksnybörjare och problem att bestämma vad jag kan göra för jag inte helt förstår nätverkskomponenternas förmågor.

Mina förutsättningar är att huset har fyra våningar. I källaren kommer fibern in och stadsnätboxen sitter här, källaren är väl avgränsad så wifi från källaren är inget alternativ. Bottenvåningen och andra våningen är även dessa avgränsade på sådant sätt att jag vill ha wifi router/accesspunkt på båda dessa våningarna. Vinden får just nu vara, jag hoppas andra våningens wifi ska nå upp. På varje våning finns några punkter som jag kommer att dra sladdar till för att direkt koppla in dator, AppleTV, etc)

Inköpslistan är i det närmaste klar, men jag vet inte hur det fungerar med Router, Switch och wifi router/accesspunkt.

Jag har redan följande komponenter som jag hoppas jag kan använda: Airport express och DIR635, dessa vill jag använda som wifi router / accesspunkter. Går detta, hur ska jag koppla? Är något av de nedanstående alternativen att föredra?

alt 1
Modem - Router - Switch - 4 enheter (dator*2, AppleTV*2)
- 2 wifi router (airport express + DIR635)

Alt 2
Modem - Router - Switch - 4 enheter (dator*2, AppleTV*2)
- 2 wifi router (airport express + DIR635)

Tack på förhand!!
Mvh, Andreas

Permalänk
Medlem

Med tanke på att båda alternativen är identiska så väljer jag nummer 2.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Oj, det var ju olyckligt, det var otydligt av mig, formateringen blev fel. Nytt försök, skillnaden jag försökte visa var om de två wi-fi routers ska kopplas till switchen - alt 1, eller kopplas till routern - alt 2. Har detta någon betydelse?

alt 1
Modem - Router - Switch
- 4 enheter (dator*2, AppleTV*2)
- 2 wifi router (airport express + DIR635)

Alt 2
Modem - Router
- Switch - 4 enheter (dator*2, AppleTV*2)
- 2 wifi router (airport express + DIR635)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anilss66:

Oj, det var ju olyckligt, det var otydligt av mig, formateringen blev fel. Nytt försök, skillnaden jag försökte visa var om de två wi-fi routers ska kopplas till switchen - alt 1, eller kopplas till routern - alt 2. Har detta någon betydelse?

alt 1
Modem - Router - Switch
- 4 enheter (dator*2, AppleTV*2)
- 2 wifi router (airport express + DIR635)

Alt 2
Modem - Router
- Switch - 4 enheter (dator*2, AppleTV*2)
- 2 wifi router (airport express + DIR635)

Det spelar ingen roll. Routern har en inbyggd switch.

Permalänk
Medlem

Koppla in allt i switchen så får du bättre lokala hastigheter, och inte pressar din router lika mycket.

Permalänk
Medlem

När ni pratar om en router och två wifi-router blir i alla fall jag extremt förvirrad.

Det är viktigt att hålla isär begreppen router och accesspunkt.
De flesta "bredbandsroutrar" består av 3 olika delar: en router, en switch och en AP.
Och om man använder en sådan som enbart en accesspunkt (slagit av dhcp, routing och NAT) så bör man för tydlighets skulle inte kalla den "wifi router".

Jag upplever att många helt har missuppfattat vad en router är, de tror att accesspunkt och router är samma sak. Vilket inte kan vara mer fel...

Jag hoppas ni inte funderar på att koppla in tre olika routrar, det är ingen bra lösning.
En router och två accesspunkter är en mycket bättre lösning.