Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sunD:

Det ska börjas tidigt

Jag börja när jag va 8 så

Sen fick jag lära mig allt själv.

Fanns ingen att fråga

Läste ganska många manualer kan jag säga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Haha, så klart. Min egna låda är rätt overkill för de spel jag själv spelar (Inkluderat en hel del Minecraft i perioder), men det är lika roligt för det!

Japp there you go

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

Vilken stekare du har till son! XD

iaf det var redigt schysst av dig , men som sagt bättre än att inte göra något med det.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Härligt bygge! Dock måste jag ju bara påpeka att fläkten på radiatorn sitter åt fel håll för att PnP funktionen ska fungera korrekt. Annars helt suveränt och jättekul att han fick fixa det mesta själv!

Mvh Gonner!

Enligt Corsair så sitter dom rätt. 3.08 in i filmen. Eller är det något jag bommar här? Mina 2 Titan kort blåser ut ganska så mycket varmluft bakom maskinen och det skulle då betyta att fläktarna till radiatorn skulle suga in den samma. Bästa är väl att prova och mäta graderna.

Edit: Bra om jag läser hela tråden innan jag svarar . Såg att efter jag skrev mitt inlägg att saken redan diskuterats.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag skulle vända på fläktarna för CPU kylaren så den blåser utåt och inte inåt från bak. Just nu har du 4 fläktar som blåser in, och en fläkt som blåser ut. Resterande dator + grafikkort kommer lida av den extra värmen som CPU förbrukar.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag skulle vända på fläktarna för CPU kylaren så den blåser utåt och inte inåt från bak. Just nu har du 4 fläktar som blåser in, och en fläkt som blåser ut. Resterande dator + grafikkort kommer lida av den extra värmen som CPU förbrukar.

Ok men är det inte dumt att blåsa "varm" luft över cpu kylaren?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duca:

Ok men är det inte dumt att blåsa "varm" luft över cpu kylaren?

Det är precis det du gör nu. Du vill ju att den varma luften ska blåsa ut i bak, inte in i chassit.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Underbart när unga människor är intresserat i sånt här

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen med det höga betyget som detta bygge verkar fått. Trodde ändå betyget var efter hur snyggt byggda datorerna är och inte efter vem som har byggt dem. Som det verkar vara i de här fallet

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Förstår inte grejen med det höga betyget som detta bygge verkar fått. Trodde ändå betyget var efter hur snyggt byggda datorerna är och inte efter vem som har byggt dem. Som det verkar vara i de här fallet

I det här fallet så är det upplägget vi poängsätter. Häftigt att låta grabben bygga! Sen är det ju ett cleant bygge om än med äldre komponenter. Det ser väl rent och snyggt ut eller? Jag tycker iaf det är välbyggt.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

I det här fallet så är det upplägget vi poängsätter. Häftigt att låta grabben bygga! Sen är det ju ett cleant bygge om än med äldre komponenter. Det ser väl rent och snyggt ut eller? Jag tycker iaf det är välbyggt.

Ja okey de kan jag köpa men en 4:a liksom? Visst är det de och roligt att se nån visa intresse i så ung ålder. Såg väl OK ut men inte mer enligt mig.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

För att det är mysigt att bygga tillsammans med katten i sin favorit-flis

Permalänk
Medlem

Mycket Call of Duty kommer spelas på den där datorn..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag börja när jag va 8 så

Sen fick jag lära mig allt själv.

Fanns ingen att fråga

Läste ganska många manualer kan jag säga.

min pappa försökte lära mig vid 5 år ålder att bygga en dator och installera dos på den (han jobbade med en dator firma)

var först när jag blev runt 12 som jag började bli intresserad av att ha en riktig speldator byggde min första dator när jag var 15 med hjälp av youtube

Permalänk

Riktigt kul att få se lite familjebyggande, precis så mina kids (när det blir till) ska få lära sig om hårdvara och allt omkring (Y)

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

min pappa försökte lära mig vid 5 år ålder att bygga en dator och installera dos på den (han jobbade med en dator firma)

var först när jag blev runt 12 som jag började bli intresserad av att ha en riktig speldator byggde min första dator när jag var 15 med hjälp av youtube

Ger man sig inte och inte är rädd att prova så är det inga problem!

Skrivet av bgHunter:

Mycket Call of Duty kommer spelas på den där datorn..

Inte än hoppas jag, just nu bara Minecraft

Skrivet av majathebeat:

Riktigt kul att få se lite familjebyggande, precis så mina kids (när det blir till) ska få lära sig om hårdvara och allt omkring (Y)

Det är skitkul, nu är den här nissen inte någon data kille men bygga gillar han

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk

Haha så underbart! Låt han bitas tidigt av elektronik myggan! 5/5! Själv var man som många andra rätt ensam när det kom till sådant här

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

låt front fläkten vara vit, det var snyggt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

min pappa försökte lära mig vid 5 år ålder att bygga en dator och installera dos på den (han jobbade med en dator firma)

var först när jag blev runt 12 som jag började bli intresserad av att ha en riktig speldator byggde min första dator när jag var 15 med hjälp av youtube

Min far försökte inte ens lära mig, jag fick lära mig själv till en början när jag byggde min första HELT egna dator som 14åring, många månadspengar, fördelsedagspengar, julklappspengar och sommarjobbs pengar sparades för en RÅHET Intel Pentium 90Mhz, bara 100Mhz CPUn som var värre då.
Auto inställningar fanns inte, du fick jumpra ditt moderkort för att det skulle starta med rätt inställningar för CPU och RAM.

btw Youtube fanns inte då, då läste man MANUALEN (hahaha) om man tankade något så var det BBS servers som gällde, internet existerade knappt, fanns fler människor på mIRC än ute på internet

de var tider det, gamla minnen å nostalgi

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt med lite far&son byggande!

Ibland är det tråkigt att vara den enda nörden i familjen & släkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosuda:

Riktigt trevligt med lite far&son byggande!

Ibland är det tråkigt att vara den enda nörden i familjen & släkten

Det är riktigt kul & visst nu är man inte helt ensam längre!

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

Fint gjort

Ser inget fel med att man tar luften utifrån?
har så på min burk med, sen en fläkt på toppen som tar bort luften som åker in från CPUn, 1 på sidan till GPUn för att få in ny kall luft, å 1 till på fronten som tar in direkt mot GPUn/HDDn

Har inte haft några problem med varma temps även vid hög OC, ser ingen vits med att kyla med "Varm" luft som kommit direkt från GPUn (dvs backplaten)?
Kört min datorn näst intill smärtfritt i iaf snart 1½ år varje dag, hade problem med firmware på SSDn bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Det är för dom som har 4 katter och heltäckningsmatta och raggsockar hemma

(Bara ren och skär ironi)

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Fint gjort

Ser inget fel med att man tar luften utifrån?
har så på min burk med, sen en fläkt på toppen som tar bort luften som åker in från CPUn, 1 på sidan till GPUn för att få in ny kall luft, å 1 till på fronten som tar in direkt mot GPUn/HDDn

Har inte haft några problem med varma temps även vid hög OC, ser ingen vits med att kyla med "Varm" luft som kommit direkt från GPUn (dvs backplaten)?
Kört min datorn näst intill smärtfritt i iaf snart 1½ år varje dag, hade problem med firmware på SSDn bara.

Stort tack & jag ändrar nog inget när det gäller fläktarna för jag tänker precis som du.

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!