Permalänk
Medlem

Ps4 eller Speldator?

Hej!

Jag har så himla svårt för att bestämma mig om jag ska köpa en ps4 eller speldator. Om jag väljer en speldator kommer det ta tid att hitta en bra dator och dessutom tardet åratal att spara till en. Fast ändå kan kag köra många spel pch så kan jag spela in med min elgato när jag spelar spel på ps3. Om jag tar en ps4 tar det längre tid att börja spel in videor fast priset blir billigare och så för jag de grymma exklusiva ps4-spelen. Snälla hjälp någon innan det blir för sent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedWyl:

Hej!

Jag har så himla svårt för att bestämma mig om jag ska köpa en ps4 eller speldator. Om jag väljer en speldator kommer det ta tid att hitta en bra dator och dessutom tardet åratal att spara till en. Fast ändå kan kag köra många spel pch så kan jag spela in med min elgato när jag spelar spel på ps3. Om jag tar en ps4 tar det längre tid att börja spel in videor fast priset blir billigare och så för jag de grymma exklusiva ps4-spelen. Snälla hjälp någon innan det blir för sent!

Speldator utan tvekan!
+ Mycket bättre spel känsla
+ Kan uppgraderas
+ Fler möjligheter

- Dyrare
- Tar mera plats
- Drar mer ström

And so on...

Lycka till!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Vad du väljer beror på vilka spel du vill spela. Om du uteslutande tänker spela 3:e parts spel så är nog en PC ett bättre val.
Jag hade väntat med PS4 för det är få exklusiva titlar första året.

Permalänk
Skrivet av freeAppz:

Speldator utan tvekan!
+ Mycket bättre spel känsla
+ Kan uppgraderas
+ Fler möjligheter

- Dyrare
- Tar mera plats
- Drar mer ström

And so on...

Lycka till!

Några fler plus:

+Kan användas för mer än bara spelande
+Mer "Exclusives" än någon annan plattform
+Mycket billigare spel

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Det krävs en dator för typ dubbla priset av en ps4 för att spelen ska se lika bra ut som de gör på en konsol.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonasies:

Det krävs en dator för typ dubbla priset av en ps4 för att spelen ska se lika bra ut som de gör på en konsol.

Men slå ut det över 2-3 år och lek med tanken att det köps ett gäng spel... vad blir slutpriset då för spel + enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Det krävs en dator för typ dubbla priset av en ps4 för att spelen ska se lika bra ut som de gör på en konsol.

Kanske, och jag säger kanske, precis vid release. Sen står konsollen still medan PC tåget rullar vidare.

TS: satsa på en PC

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Men slå ut det över 2-3 år och lek med tanken att det köps ett gäng spel... vad blir slutpriset då för spel + enhet?

Givetvis kostar spelen lite mer på konsol. Men det är inte säkert att OP ligger inne med dom extra pengarna till en PC just nu. Försökte enbart ge perspektiv på saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Det krävs en dator för typ dubbla priset av en ps4 för att spelen ska se lika bra ut som de gör på en konsol.

I think not.
(Funkar detta?: )
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2426965&view=m

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Avstängd

Det beror på din ekonomi.

Permalänk
Skrivet av freeAppz:

Speldator utan tvekan!
+ Mycket bättre spel känsla
+ Kan uppgraderas
+ Fler möjligheter

- Dyrare
- Tar mera plats
- Drar mer ström

And so on...

Lycka till!

Vill inte låta som en konsol fanboy (äger både konsol och gaming pc) nu, men tänkte bara ge lite input på dina + och -.

+ Mycket bättre spel känsla Är inte detta smaksak? bättre grafik ger ju inte automatisk bättre känsla. Själv hatar jag att spela t.ex TPS spel på PC men väljer PCn över konsol alla dar i veckan för FPS och RTS
+ Kan uppgraderas Detta håller jag absolut med om, dock så blir det även ett minus på den. - Måste uppgraderas för att man ska få ut allt av framtida spel.
+ Fler möjligheter Absolut

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Jag som pc-gamer väljer pc just för att jag tycker det är kul med hårdvara och hålla på o pilla själv och köpa nya delar titt som tätt. Men har du inte det intresset och bara vill spela så kanske en ps4 är rätt för dig. Det är mindre krångel, köp konsollen en gång och därefter bara spel och alla spel du köper kommer fungera.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Vill inte låta som en konsol fanboy (äger både konsol och gaming pc) nu, men tänkte bara ge lite input på dina + och -.

+ Mycket bättre spel känsla Är inte detta smaksak? bättre grafik ger ju inte automatisk bättre känsla. Själv hatar jag att spela t.ex TPS spel på PC men väljer PCn över konsol alla dar i veckan för FPS och RTS
+ Kan uppgraderas Detta håller jag absolut med om, dock så blir det även ett minus på den. - Måste uppgraderas för att man ska få ut allt av framtida spel.
+ Fler möjligheter Absolut

Angående uppgraderingsargumenten, du har möjligheten att uppgradera på en pc för att "få ut allt", men då får man väl inte ut allt på en konsol från början eftersom några spel kommer inte ens köras i 30 fps, bra res etc etc.

Permalänk
Medlem

Säger också pc och det behöver inte alls bli så dyrt om du är beredd att kolla begangnat och plocka ihop delar själv, +billigare spel til pc. Visst en del spel ska köras med kontroll men en xbox kontroll till datorn löser ju det.
Är du däremot inte så duktig på (eller inte har lust att lära dig) bygga eget samt hålla på med drivrutiner och mecka lite för att få en del saker att flyta så är det konsoll som gäller skulle jag säga.

Svårt för andra att säga vad som passar just dig bäst, och att fråga den frågan på SweC är nog lite som att be om att få PC som svar

Lycka till med ditt val/ Linus

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag tror jag bestämmt mig att spara till en pc och sedan köpa ps4 när de exklusiva titlarna kommer! BTW Hur mycket tror ni denna dator kommer kosta under mellandagsrean?

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10838
Snälla hjälp mig hitta en bra dator! Skulle vara tacksam.

Permalänk
Skrivet av TedWyl:

Tack för alla svar! Jag tror jag bestämmt mig att spara till en pc och sedan köpa ps4 när de exklusiva titlarna kommer! BTW Hur mycket tror ni denna dator kommer kosta under mellandagsrean?

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10838
Snälla hjälp mig hitta en bra dator! Skulle vara tacksam.

Du skulle inte kunna tänka dig att bygga ihop en egen dator? Mkt billigare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Att "hitta" en bra dator är inte svårt. Finns många här som kan plocka ihop en vettig start åt dig för ca 6-7'kr.

Det egentliga valet står väl egentligen vid "övriga" behov. Är det mera mediacenter är det väl ps4 som gäller, annars PC.

Men då ps4- spelen generellt sett är va 200:- dyrare/st så vinner du ju lite vid varje köp (som någon nämnt).

Den största fördelen av alla i PS4:ans favör är väl livslängd. Den kommer garanterat kunna spela de senaste spelen i minst 5 år framöver, vilket en PC för 7'kr inte kan stoltsera med.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag tänkte passa på och hitta en dator under mellandagsrean. Har inet rea? Isånafall behöver jag ändå en skärm.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

+ Kan uppgraderas Detta håller jag absolut med om, dock så blir det även ett minus på den. - Måste uppgraderas för att man ska få ut allt av framtida spel.

En konsol måste också uppgraderas för att man ska få ut allt av framtida spel. Problemet här är att konsolen inte går att uppgradera, medan man utan problem kan uppgradera sin PC. Ett stort plus alltså till PC och ett stort minus till konsol alltså.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Att "hitta" en bra dator är inte svårt. Finns många här som kan plocka ihop en vettig start åt dig för ca 6-7'kr.

Det egentliga valet står väl egentligen vid "övriga" behov. Är det mera mediacenter är det väl ps4 som gäller, annars PC.

Men då ps4- spelen generellt sett är va 200:- dyrare/st så vinner du ju lite vid varje köp (som någon nämnt).

Den största fördelen av alla i PS4:ans favör är väl livslängd. Den kommer garanterat kunna spela de senaste spelen i minst 5 år framöver, vilket en PC för 7'kr inte kan stoltsera med.

Det är sant ? Om du kan hitta en bra start för en dator för 6-7 k Skulle jag bli tacksam.

Permalänk

plus med PC:Half Leif serien

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinsent10:

plus med PC:Half Leif serien

Om du ändå ska nämna en av dom subjektivt bästa spel serierna som finns så kan du åtminstone stava det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Nja, vi får väll hoppas att "mantle" ändrar på det,åtminstone för de spel som stöder det och om man sitter på ett AMD kort

Ursäkta offtopic, men det här med mantle... måste man ha både processor och gkort från amd, eller hur kommer det att funka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Ursäkta offtopic, men det här med mantle... måste man ha både processor och gkort från amd, eller hur kommer det att funka?

Kräver endast ett grafikkort ur GCN arkitekturen.

Permalänk
Skrivet av TedWyl:

Det är sant ? Om du kan hitta en bra start för en dator för 6-7 k Skulle jag bli tacksam.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4075193/2013-10-29

Där har du ett paket för ~10 000:-

24" IPS skärm, Tangentbord och mus är också med.
Grafikkortet kan du byta till GTX 770 om du föredrar Nvidia

Om du inte har lust att skruva ihop datorn själv så gör inet det för 800:-

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Dunder:

En konsol måste också uppgraderas för att man ska få ut allt av framtida spel. Problemet här är att konsolen inte går att uppgradera, medan man utan problem kan uppgradera sin PC. Ett stort plus alltså till PC och ett stort minus till konsol alltså.

What? En konsol måste uppgraderas för att kunna köra kommande spel, samtidigt som det inte går att uppgradera?
Att du KAN uppgradera din PC är ett plus. Att du Måste är ett minus.

Som sagt. Har även en gaming pc själv på sidan om konsol, så jag är fullt medveten om alla fördelar med PC.

Skulle vilja säga att om grafiken är prioritet 1 för dig som spelar så skaffa PC och uppgradera vart efter.
Vill du istället bara spela för spelandets skull och inte bryr dig så extremt mycket om grafik/mods eller vill skapa trådar här på sweclockers med rubriken "Klarar min dator av Spel X" så skaffa konsol.
Med en konsol så har du ett mer WYSIWYG (What You see Is What You Get) fenomen.

Jämför konsol vs PC med skapande av websidor.
Konsol = Automatisk Webbaserad Hemside generator / Bloggsida med färdiga templates
Enkelt och fungerande, men blir utan de mest avancerade funktioner

PC = Notepad, notepad++
I princip inga begränsingar så länge man är påläst men mer pulande och trixande före man får ut allt av det

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

What? En konsol måste uppgraderas för att kunna köra kommande spel, samtidigt som det inte går att uppgradera?
Att du KAN uppgradera din PC är ett plus. Att du Måste är ett minus.

Nej, det var inte vad som skrevs, läs om och läs rätt.

En konsol, precis som en dator, måste uppgraderas för att få ut allt av framtida spel. PC:n går att uppgradera, inte konsolen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Föredrar du att sitta en i en soffa med stor tv eller vid ett skrivbord med mindre skärm?

Permalänk
Medlem

Du är på Sweclockers. Nästan alla kommer att rekommendera PC.
Själv kommer jag nog att köpa en PS4. Sony's exklusiva spel är extremt bra, mer socialt att spela, osv.

Permalänk
Medlem

Många bra argument ifrån båda sidor redan. Jag vill slå ett slag för enkelheten i att spela på en konsol, köper du en PS4 nu i november kommer du att kunna spela alla spel till den precis lika bra som alla andra under hela konsolens livscykel, vilket lär bli minst 5 år, säkert mer. Baksidan av det myntet är givetvis att utvecklingen står en aning stilla i jämförelse med den på PC-sidan, även om det är sjukt imponerande hur mycket juice utvecklarna lyckas krama ur den magra hårdvaran i konsolerna när de lär sig att optimera den.

Argumentet med billigare spel på PC stämmer egentligen bara i vissa situationer. För spelaren med mager ekonomi tror jag begagnathandeln är en stor faktor som gör att det troligen blir lika billigt eller billigare i längden att spela på PS4 när du kan köpa/sälja och byta spel rakt av när du är klar med dem.

PC är utan tvekan den bästa spelplattformen, för den med ekonomi OCH intresse för att hålla på med det. De kompromisser en konsol innebär är dock väl värt det för väldigt många.