Permalänk

Okänt Virus

Hej!

Har en kompis som har fått ett allvarligt virus som gör datorn seg, i vissa fall hänger sig datorn. Man får knappt göra någonting med den, dvs öppna vissa program, viruset har även stängt av brandväggen osv.

Det kommer även upp ett felmeddelande när man försöker göra något

Är detta ett virus och hur får man isf bort det?

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Skulle väl gissa på att blåsa hårddisken är ett alternativ, om det nu är ett virus

Visa signatur

Intel i5 3570k || MSI Z77A-S01 Inet Edition ATX || GTX680 2GB(Superclocked) || Corsair Vengeance 1600 2x4GB | Samsung 840 120GB || 1TB WD Black 7200rpm || Fractal Design R4 ||

Permalänk
Skrivet av ZapeX:

Skulle väl gissa på att blåsa hårddisken är ett alternativ, om det nu är ett virus

Tänkte på samma sak, om det är den enda utvägen...

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Funkar inget annat som att köra virussökning i windows eller starta i felsäkert läge+virussökning, kan du ju testa att boota med en rescue-disc! Till exempel Kasperskys: https://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk

Försök om möjligt göra backup om det finns något viktigt i datorn typ kort. Finns inga garantier för att det ska lyckas.

Funkar inte heller detta så är ju alternativet att plocka ut HDD´n och stoppa i den i en Linuxburk och göra virussökningen därifrån eller åtminståne backup innan omformatering.

Eller också väntar du på mer hjälp från t.ex Cecilia B om hon fortfarande hänger kvar här på forumet!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

När problemen är så många och stora är det bättre att installera om. Jag skulle aldrig lita på den ens efter att jag fått bort virus. Säkerhetsprogram är som brandmännen. De släcker bara elden. De bygger inte upp det nedbrända huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Funkar inget annat som att köra virussökning i windows eller starta i felsäkert läge+virussökning, kan du ju testa att boota med en rescue-disc! Till exempel Kasperskys: https://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk

Försök om möjligt göra backup om det finns något viktigt i datorn typ kort. Finns inga garantier för att det ska lyckas.

Funkar inte heller detta så är ju alternativet att plocka ut HDD´n och stoppa i den i en Linuxburk och göra virussökningen därifrån eller åtminståne backup innan omformatering.

Eller också väntar du på mer hjälp från t.ex Cecilia B om hon fortfarande hänger kvar här på forumet!?

Jodå, visst kollar jag trådar här då och då.
Men det är inget jag känner igen.

Visst kan man kolla upp datorn med allehanda program och jag kan gå igenom loggar från dem men det kommer säkert att ta längre tid än att installera om Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Hej!

Har en kompis som har fått ett allvarligt virus som gör datorn seg, i vissa fall hänger sig datorn. Man får knappt göra någonting med den, dvs öppna vissa program, viruset har även stängt av brandväggen osv.

Det kommer även upp ett felmeddelande när man försöker göra något LÄNKTEXT

Är detta ett virus och hur får man isf bort det?

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_7-pe...