Nytt grafikkort (2500-3000:-)

Permalänk
Medlem

280x = 7970 GE.
Det är ju inte så att sweclockers forum blivit bombat av 7970-ägare som har problem med sitt system p.g.a strömförsörjning under dom 2 år kortet funnits på marknaden.

TS: Sapphire 280x Toxic eller Asus Matrix skulle jag välja för dom pengarna. Gigabyte känns lite....epa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av root123:

Det är ungefär mitt budskap. Hur många som helst väljer att ta svaret på deras forumpost som ett JA till att dom kan köra med nuvarande PSU: Kan jag köra 280x med mitt PSU på 450-700W. JAVISST - det räcker och blir över .. !! Vad är "normal load" på kombinationen PSU/GPU ??

Jag kan INTE se att det på ASUS 280X PAKETET finns någon referens till PSU:er med lägre eller högre styrka än 750W som är GODKÄNDA ELLER referenser till rekommenderade PSU:er eller tester av sådana som skulle vara bättre än andra trots att dom inte uppfyller MINIMUM PSU 750W. Jag kan heller inte se att det står: Om du har ett 80+ certifireat PSU så räcker det med 500W ....

Men, jag kanske inte kan läsa det finstilta eftersom min syn har försämrats p g a åldersskäl ......

Först och främst ta och tagga ner ett par kilo.

Sen, du har helt rätt i sak. AMD rekommenderar ett PSU på 750W. Om man vet vad man sysslar med, vilket i alla fall ett par stycken på detta forumet gör, så vet man att dom rekommendationerna är extremt tilltagna. För att säkerställa att alla PSU av varierande kvalité och fabrikat skall fungera med denna modell på grafikkort.

Vad man också vet är att nätaggregat gjort av en erkänt bra tillverkare inte behöver vara några 750W för att klara av ett 7970 GHz/280X. Du kan t.ex. klara dig alldeles utmärkt med ett Corsair 550W eller liknande.

För att ge lite perspektiv så kan jag meddela att jag kör med ett 600W nätagg av en mindre erkänd tillverkare, rent skräp faktiskt, och då har jag kört ett GTX 480 (power hog) i ett och ett halvt år och nu har jag ett GTX 680. Fungerar alldeles utmärkt tillsammans med en Core i5 2500K, tre hårddiskar och fem fläktar.

Sen kan alla få måndags ex. och ha otur men vad majoriteten av de människor som du argumenterar med försöka förklara för dig är att man ska ta rekommendationerna från AMD/Nvidia med en nypa salt. Men vill då ha både hängslen och livrem så gör man ju bäst i att följa råden. Helt klart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Först och främst ta och tagga ner ett par kilo.

Sen, du har helt rätt i sak. AMD rekommenderar ett PSU på 750W. Om man vet vad man sysslar med, vilket i alla fall ett par stycken på detta forumet gör, så vet man att dom rekommendationerna är extremt tilltagna. För att säkerställa att alla PSU av varierande kvalité och fabrikat skall fungera med denna modell på grafikkort.

Vad man också vet är att nätaggregat gjort av en erkänt bra tillverkare inte behöver vara några 750W för att klara av ett 7970 GHz/280X. Du kan t.ex. klara dig alldeles utmärkt med ett Corsair 550W eller liknande.

För att ge lite perspektiv så kan jag meddela att jag kör med ett 600W nätagg av en mindre erkänd tillverkare, rent skräp faktiskt, och då har jag kört ett GTX 480 (power hog) i ett och ett halvt år och nu har jag ett GTX 680. Fungerar alldeles utmärkt tillsammans med en Core i5 2500K, tre hårddiskar och fem fläktar.

Sen kan alla få måndags ex. och ha otur men vad majoriteten av de människor som du argumenterar med försöka förklara för dig är att man ska ta rekommendationerna från AMD/Nvidia med en nypa salt. Men vill då ha både hängslen och livrem så gör man ju bäst i att följa råden. Helt klart.

Tja man får ta egna beslut och risker ... jag har ju inte orkat kolla om garantin gäller om ett 280X/290x skulle smälla p g a man använt en icke rekommenderad PSU (600W) ..

Sedan kan man fråga sig själv: Vad är kvalitét och hur ska man tänka när det som ansågs vara kvalitét för 1-2-3 år sedan ska värderas ihop med senaste kompnonenterna som lanseras idag?

Du vill som konsument att tillverkaren ska erkänna att du har köpt en kvalitéts PSU eftersom du lagt dyra pengar på den och mentalt vill att din PSU ska vara kvalitét.

...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av root123:

Tja man får ta egna beslut och risker ... jag har ju inte orkat kolla om garantin gäller om ett 280X/290x skulle smälla p g a man använt en icke rekommenderad PSU (600W) ..

Sedan kan man fråga sig själv: Vad är kvalitét och hur ska man tänka när det som ansågs vara kvalitét för 1-2-3 år sedan ska värderas ihop med senaste kompnonenterna som lanseras idag?

Du vill som konsument att tillverkaren ska erkänna att du har köpt en kvalitéts PSU eftersom du lagt dyra pengar på den och mentalt vill att din PSU ska vara kvalitét.

...

Fysikens lagar kvarstår så du kan vara säker att ett nätagg som kan leverera en stabil ström för 3 år sedan gör samma jobb idag om inte något är defekt.

Effektkraven är rekommendationer, inte krav. Tillverkaren kan knappast avgöra vilket typ av nätaggregat du har använt dig av och kan inte heller göra några anspråk på det ifråga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Sen kanske det redan sagts också. Men watt-kravet på PSUn är ju också satt med hänsyn till att du _kanske_ har 10 HDDs etc inkopplat också. De måste ta hänsyn till sämsta möjliga scenario: ett riktigt skitagg + massvis med tillbehör. Allt för att inte Danne datormek ska sitta och gråta ut i Aftonbladet med "deras produkt förstörde min dator trots att det stod att jag hade tillräcklig PSU" även om killen körde 30 HDDs, 5 externa laddstationer och 4 USB värmare etc etc.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Grymt bra deals på grafikkort hos Alina just nu!

Sapphire RADEON R9 280X 3GB GDDR5 UEFI OC DUAL-X helgkampanj! - 2343:-
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=11221-00-20G

ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCU II helgkampanj! - 2512:-
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=R9280X-DC2-3GD5

ASUS Radeon HD 7970 Matrix 3GB GDDR5 - helgkampanj! - 2490:-
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MATRIX-HD7970-3GD5

Blev ett Matrix för mig, redan beställt vattenblocket från Artur(Coolingstuff.se)!

Riktigt bra priser just nu!

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TexN:

Läste lite hastigt.
Sugen på R9 280X toxic edit.

Men läste att någon skrev att man ska ha ett relativt ny moderkort? Har ett msi p67-något
Kommer jag ha problem?

Toxic korten brukar vara giftigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Riktigt bra priser just nu!

Missa det där precis! Sjukt surt!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s