Permalänk
Medlem

är min processor för varm?

jag köpte en ny dator förra veckan och installerade core temp för att kollar cpu temperaturen och då märkte jag att när jag spelar league så gick min processor upp i 40-50 grader. jag har en intel core i7 - 4771 och använder fläkten som kom med den när jag köpte den.
är det något fel på processorn eller fläken? allt verkar funka bra men 40-50 grader känns som att någonting är fel.

Permalänk
Medlem

50 grader med stock kylare är inte högt, så ingen fara.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

Din tepmeratursensor kan vara trasig, 40-50 grader låter lite väl lågt för att spela med stockkylaren. Men Lol är ju iofs inte så speciellt krävande, så det är nog normalt.

Permalänk

Säg till igen om den når 87, fram tills dess kan du spela vidare

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

? Nej den håller bra temp.

Frågade du google först? :/

Permalänk
Medlem

40-50 grader i load är helt ok.

Ifall den börjar gå över 70c så bör du nog kolla till den.

90-100c så är den körd ganska snabbt.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firael:

jag köpte en ny dator förra veckan och installerade core temp för att kollar cpu temperaturen och då märkte jag att när jag spelar league så gick min processor upp i 40-50 grader. jag har en intel core i7 - 4771 och använder fläkten som kom med den när jag köpte den.
är det något fel på processorn eller fläken? allt verkar funka bra men 40-50 grader känns som att någonting är fel.

Max temp för cpu:n är 72 grader så 40-50 är lungt

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

40-50 grader i load är helt ok.

Ifall den börjar gå över 70c så bör du nog kolla till den.

90-100c så är den körd ganska snabbt.

Intels max safe temp är 105 grader.. så ingen fara där.... den börjar throttla innan något går tokigt sålänge han inte har överklockat.
Men Om du når dessa temperaturer så skulle något vara knasigt med din setup.

50 grader är bra för att sitta på stockkylare!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

72c är max men jag vet att vid 90c så fryser min CPU och det är bara att starta om burken. mitt bios har ett skydd vid 90c och min CPU har inte tagit någon skada av att jag har klockat den till max gränsen och uppnått den tempraturen flera gånger.
håll dig undet 72c så går allt bra.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Kan moderator skapa en sticky om vilka temp gränser som är OK? Dessa trådar poppar upp varje dag.. dra alla cpu'er över en kam och sätt säg? 85 grader som max temp?
gpu 90?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swehunter2000:

Kan moderator skapa en sticky om vilka temp gränser som är OK? Dessa trådar poppar upp varje dag.. dra alla cpu'er över en kam och sätt säg? 85 grader som max temp?
gpu 90?

Finns redan en FAQ, sök innan du frågar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

Kan moderator skapa en sticky om vilka temp gränser som är OK? Dessa trådar poppar upp varje dag.. dra alla cpu'er över en kam och sätt säg? 85 grader som max temp?
gpu 90?

Det är olika och skiljer ganska mycket mellan AMD och Intel men även mellan vilken processormodell. Varför skulle GPU gilla att vara varmare än CPU? Det säkraste är att helt enkelt gå till Intel eller AMDs hemsida, öppna siten för den processorn man vill ha, leta efter specs och där hitta maxtemp