Fredagspanelen 66: Radeon R9 290X, Nvidia kontrar och Microsoft släpper Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Skönt att de verkar lika trötta på idiotin med fanboys och folk som kritiserar innan de läser. Usch. Fem hundra inlägg hade lätt kunnat strykas från den tråden!

Trevlig panel dock! Hoppas på det bästa för marknaden med g-sync för AMD och bra stöd för mantle till Nvidia!

Detta kommer bara att hända om dom hade arbetat tillsammans med teknikerna (Mantle,G-Sync) men som dom säjer i videon så vill tillverkare sticka ut och då blir det så här. Annars hade det räckt med en tillverkare?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

"You have to be deer to see it" fan då

Ang Gsync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

fulöl! (import)

hehe, klart!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Orici:

Detta kommer bara att hända om dom hade arbetat tillsammans med teknikerna (Mantle,G-Sync) men som dom säjer i videon så vill tillverkare sticka ut och då blir det så här. Annars hade det räckt med en tillverkare?

Va? Klart det inte hade. De ska dra industrin och marknaden framåt, inte skapa proprietära grejer som bara den ena sidan har nytta av. Det blir inte bra. Kolla physx till exempel. Skitbra idé men blev dålig för att hela marknaden inte stödde det och om man använde processorn så var resultatet skit.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Var dom fulla när de gjorde videon? Allt verkar väldigt oseriöst vissa stunder.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Var dom fulla när de gjorde videon? Allt verkar väldigt oseriöst vissa stunder.

Kolla igenom den en gång till, sägs ett antal gånger att dom är rätt trötta, i alla fall Emil

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Kolla igenom den en gång till, sägs ett antal gånger att dom är rätt trötta, i alla fall Emil

Jo, jag vet. Men ändå, de ska vara Sweclockers ansikte utåt och de står och skrattar åt allt och förlöjligar företagens namn m.m. (och låter allmänt brattiga). Ja, jag vet. Det kanske är en bagatell och jag kanske är löjlig också Tyckte det bara drar ner lite. Första delen gick det att kolla och de hade vettiga saker att säga.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk

Det jag saknar är att jag ser inte någonstans (tittade ca 25 min) att man tar upp att det ej finns mycket utrymme för överklockning av R9 290X. De höga standardtemperaturerna gör ju knappast att det finns mycket vertikal rörlighet. Jag hoppas innerligt att tredjepartskylare får ner temp mer men är det någon som på allvar tror att man kan få ned temp mer än några få grader.

Jag skulle känna mig lite obekväm med en 4h maratonsession Battlefield med ett instrument i datorn som ligger i 95 grader under hela den tiden

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Hantverkaren:

Det jag saknar är att jag ser inte någonstans (tittade ca 25 min) att man tar upp att det ej finns mycket utrymme för överklockning av R9 290X. De höga standardtemperaturerna gör ju knappast att det finns mycket vertikal rörlighet. Jag hoppas innerligt att tredjepartskylare får ner temp mer men är det någon som på allvar tror att man kan få ned temp mer än några få grader.

Jag skulle känna mig lite obekväm med en 4h maratonsession Battlefield med ett instrument i datorn som ligger i 95 grader under hela den tiden

Det snackas en hel del överklockning, titta igenom hela avsnittet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Va? Klart det inte hade. De ska dra industrin och marknaden framåt, inte skapa proprietära grejer som bara den ena sidan har nytta av. Det blir inte bra. Kolla physx till exempel. Skitbra idé men blev dålig för att hela marknaden inte stödde det och om man använde processorn så var resultatet skit.

Dom ska ha viljan att jobba fram en gemensamm lösning. AMD hade inte det med PhysX och jag ser inte att nVIDIA kommer att ha det med Mantle. Anledningen till att vi har DirectX är just dessa märkes specifika lösningar som Mantle.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast

Underbar Fredagspanel!
Skulle ärligt talat betala en 50-lapp för en Fredagspanel (Kanske till och med en hundring!).

Tycker faktiskt det borde göras någon slags "Best of Sweclockers" där ni tar upp roliga händelser etc från både nu och förr och publicerar den, skulle vara riktigt roligt!

Keep up the good work!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack för fredagspanelen igen! Alltid trevligt. För att ge er lite konstruktiv kritik så tycker jag att det kanske vart lite onödigt mycket ironi så det skulle inte göra något om ni håller ner det lite. Det blir lite tramsigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kxdude:

Tack för fredagspanelen igen! Alltid trevligt. För att ge er lite konstruktiv kritik så tycker jag att det kanske vart lite onödigt mycket ironi så det skulle inte göra något om ni håller ner det lite. Det blir lite tramsigt.

Äh, det är ju trots allt som någon sa ett frivilligt inslag som gör Sweclockers lite unikt och lite quality time med Jonas och Emil+ironi är ju det bästa man kan få på fredagkvällar tycker jag i alla fall!

Det är ju trots allt en sammanfattning så vill man verkligen ha information så finns ju artiklarna

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

haha jag orkar inte

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jo, jag vet. Men ändå, de ska vara Sweclockers ansikte utåt och de står och skrattar åt allt och förlöjligar företagens namn m.m. (och låter allmänt brattiga). Ja, jag vet. Det kanske är en bagatell och jag kanske är löjlig också Tyckte det bara drar ner lite. Första delen gick det att kolla och de hade vettiga saker att säga.

Tyckte själv att tramset var bland det bästa i avsnittet. Speciellt tut ljudet som Jacob sägs göra. Bra att dom visar lite personlighet och inte bara rabblar upp teknisk info i en timme. Blir väldigt tråkigt, det.

Skrivet av Hantverkaren:

Det jag saknar är att jag ser inte någonstans (tittade ca 25 min) att man tar upp att det ej finns mycket utrymme för överklockning av R9 290X. De höga standardtemperaturerna gör ju knappast att det finns mycket vertikal rörlighet. Jag hoppas innerligt att tredjepartskylare får ner temp mer men är det någon som på allvar tror att man kan få ned temp mer än några få grader.

Jag skulle känna mig lite obekväm med en 4h maratonsession Battlefield med ett instrument i datorn som ligger i 95 grader under hela den tiden

En till som bara tittar på bilder tror jag. Håll dig till trolltråden.

Permalänk

"Smällervision"...helt klart bättre namn än "3D".

Permalänk
Medlem

Mycket bra fredagspanel. Tycker den håller bra nivå, informativ och rolig på samma gång. Ändra inte det !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Mycket bra fredagspanel. Tycker den håller bra nivå, informativ och rolig på samma gång. Ändra inte det !

Håller med till Fullo

"heja ESLÖV"

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att läsa vad Jacob tycker om datorplattan dom hade på bordet framförsig, och hoppas att Emil skriver sina tankar och funderingar kring att han försöker få ihop enheterna till en. Och vad det blev
Tack för ännu en bra panel.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Dom ska ha viljan att jobba fram en gemensamm lösning. AMD hade inte det med PhysX och jag ser inte att nVIDIA kommer att ha det med Mantle. Anledningen till att vi har DirectX är just dessa märkes specifika lösningar som Mantle.

Det kanske berodde på att nvidia skulle ha betalt av alla som ville använda physx medan amd släpper mantle fritt för alla att använda men nvidia vill ändå inte använda det?Vad konstigt fastän det är gratis?hmmm

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Detta kommer bara att hända om dom hade arbetat tillsammans med teknikerna (Mantle,G-Sync) men som dom säjer i videon så vill tillverkare sticka ut och då blir det så här. Annars hade det räckt med en tillverkare?

Skall G-sync kunna slå igenom ordentligt så krävs det en standard som alla tillverkare stödjer då det rör sig om hårdvarustöd i skärmarna, skärm-tillverkare kommer inte att bry sig om att att stödja det allmänt om det rör sig om en extra kostnad som endast en del av marknaden har stöd för.
Mantle och Physx är "lättare" då det endast rör sig om mjukvara vilket AMD och Nvidia själva kan välja att stödja, det gäller iaf Mantle då det rör sig om en öppen standard.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Skall G-sync kunna slå igenom ordentligt så krävs det en standard som alla tillverkare stödjer då det rör sig om hårdvarustöd i skärmarna, skärm-tillverkare kommer inte att bry sig om att att stödja det allmänt om det rör sig om en extra kostnad som endast en del av marknaden har stöd för.
Mantle och Physx är "lättare" då det endast rör sig om mjukvara vilket AMD och Nvidia själva kan välja att stödja, det gäller iaf Mantle då det rör sig om en öppen standard.

Varför skulle G-Sync inte kunna vara lika lätt? En firmware uppdatering eller något liknande för att tilllåta alla grafikkort?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Var dom fulla när de gjorde videon? Allt verkar väldigt oseriöst vissa stunder.

Skrivet av ClowneN:

Kolla igenom den en gång till, sägs ett antal gånger att dom är rätt trötta, i alla fall Emil

Skrivet av Maysay:

Jo, jag vet. Men ändå, de ska vara Sweclockers ansikte utåt och de står och skrattar åt allt och förlöjligar företagens namn m.m. (och låter allmänt brattiga). Ja, jag vet. Det kanske är en bagatell och jag kanske är löjlig också Tyckte det bara drar ner lite. Första delen gick det att kolla och de hade vettiga saker att säga.

Men hallå!!!

Vilket hade du föredragit:

1. Att dom är sig själva och får oss tittare att känna sig bekväma, skrattar och skämtar. Svaren dom ger är ren fakta med glimten i ögat

Eller.

2. Två stela @ nyhetsuppläsare som bara tjatar en massa fakta.

Och som du skriver: och de står och skrattar åt allt. Men det är väl härligt (om man nu fattar innebörden av skrattet, gör man inte det, så kan jag mycket väl förstå att det uppfattas som oseriöst, men då skall man nog spegla sig själv i första hand)

Skrivet av jamakika:

haha jag orkar inte

Prova. du har mer kraft än du tror. Det gäller bara att kämpa lite.

Skrivet av Hantverkaren:

Det jag saknar är att jag ser inte någonstans (tittade ca 25 min) att man tar upp att det ej finns mycket utrymme för överklockning av R9 290X. De höga standardtemperaturerna gör ju knappast att det finns mycket vertikal rörlighet. Jag hoppas innerligt att tredjepartskylare får ner temp mer men är det någon som på allvar tror att man kan få ned temp mer än några få grader.

Jag skulle känna mig lite obekväm med en 4h maratonsession Battlefield med ett instrument i datorn som ligger i 95 grader under hela den tiden

En till "jag-tittar-bara-på-bilderna" kommentar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Det kanske berodde på att nvidia skulle ha betalt av alla som ville använda physx medan amd släpper mantle fritt för alla att använda men nvidia vill ändå inte använda det?Vad konstigt fastän det är gratis?hmmm

Det är just för att de inte har tagit fram standarden/tekniken gemensamt. Skulle tippa på att AMD jobbat på Mantle i några år och har alltså några års försprång från dag ett och ett verktyg som är hårt optimerat mot just deras grafikkortsarkitektur (Varför skulle Nvidia börja satsa på det då och hamna på efterkälken från start?). Även om Nvidia skulle släppa PhysX gratis så tvivlar jag att AMD skulle satsa på det (av samma skäl).

De måste båda vara med från scratch på en ny standard (som helst först tas fram av något oberoende organ), för att det skall fungera.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Man måste älska fredagspanelerna. Man bara måste.

Permalänk
Medlem

Mantle må var öppet men fungerar knappast på nVidias grafikkort eftersom det är framtaget för AMDs GCN arkitektur.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Väldigt trevligt! skrattade till och med några gånger!

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Var dom fulla när de gjorde videon? Allt verkar väldigt oseriöst vissa stunder.

Skrivet av Maysay:

Jo, jag vet. Men ändå, de ska vara Sweclockers ansikte utåt och de står och skrattar åt allt och förlöjligar företagens namn m.m. (och låter allmänt brattiga). Ja, jag vet. Det kanske är en bagatell och jag kanske är löjlig också Tyckte det bara drar ner lite. Första delen gick det att kolla och de hade vettiga saker att säga.

Skrivet av kxdude:

Tack för fredagspanelen igen! Alltid trevligt. För att ge er lite konstruktiv kritik så tycker jag att det kanske vart lite onödigt mycket ironi så det skulle inte göra något om ni håller ner det lite. Det blir lite tramsigt.

Ni tråkmånsar är ju helt ute och cyklar.
Det är inte meningen att det ska vara skitseriöst och tråkigt, fredagspanelen laddas ju upp på en fredag kväll.
De kanske borde börja med en måndagspanel på mornarna också där de står i svarta kostymer med en allvarlig min och ett pappersmanus framför sig för att tillfredsställa era tråkiga jävlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ni tråkmånsar är ju helt ute och cyklar.
Det är inte meningen att det ska vara skitseriöst och tråkigt, fredagspanelen laddas ju upp på en fredag kväll.
De kanske borde börja med en måndagspanel på mornarna också där de står i svarta kostymer med en allvarlig min och ett pappersmanus framför sig för att tillfredsställa era tråkiga jävlar.

Måste bara hålla med ditt inlägg o svar!

Det är nästan så man undrar vad som är fel på vissa medlemmar.

Eller ni menar på allvar att ni vill ha ett "Tv 2-nyhets-uppläsning" likt Rapport

Skoja med mig, ni kan bara inte mena allvar?

Vart är humorn i er?
Släpp loss lite, lätta lite på slipsknuten och var inte rädd, för att vara en människa. Ni kommer att må så mycket bättre. Prova, det kostar inget framför spegeln

Själv tycker jag att det är väldigt skrämmande att folk reagerar på att andra har roligt/skrattar och trivs med sitt liv.

Skrämmande är vad det är!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bra fredagspanel! Men när kommer nästa podcast? Det har varit dött på den fronten i över en månad nu.