Ska sälja min TV till morsan, vet inte för hur mycket!

Permalänk
Medlem

Ska sälja min TV till morsan, vet inte för hur mycket!

Hej. Äger en sony bravia kdl 40ex710 som jag nu ska sälja till morsan, men har ingen aning om vad jag ska sälja den för.. Stör mig så jävla hårt på att man inte kan se prishistorik någonstans, har ju ingen aning om vad den kostade eller något då den inte tillverkas längre och har gått ur allas lager.

Den är från 2010, men köpt 2011.
1080p
LED
100hz
40"
"motionflow"
hjälp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag skulle då aldrig "sälja" en sak till mina föräldrar som jag inte hade nån användning för. dom skulle helt enkelt FÅ den

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen

inb4 "Ge den till henne gratis!"

Jag vet inte vad ni har för ekonomi och relation, så jag tycker du ska titta på vad hon skulle behöva ge för en motsvarande TV nu, och sen tar du max hälften av det.

EDIT: Väldigt vad folk var övernegativa mot TS. Ni vet ingenting om TS och hans mamma. Hon kanske vill betala för TV:n. De kanske har en väldigt bra relation, utan att för den skull ge bort dyra saker gratis hur som helst. (Föräldrar är enligt lag skyldiga att försörja sina barn tills de slutar gymnasiet eller fyller 18.) Det finns både kanonfina föräldrar och såna som inte ens förtjänar att kallas föräldrar, och allt däremellan, och ni vet som sagt ingenting. Ni får självklart ha er åsikt, men många går nästan till angrepp mot TS. Lägg av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

jag skulle då aldrig "sälja" en sak till mina föräldrar som jag inte hade nån användning för. dom skulle helt enkelt FÅ den

Kanske inte alltid finns ekonomi för att ge bort sina gamla elektronikprylar.

Men kanske ett symboliskt pris.
Typ 2000-3000kr.

Återställde tidigare editering
Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det med rimlighet går att sälja den för runt 2.000:-. 3.000:- om det hade varit en vanlig affär på blocket eller så, men jag skulle aldrig ta så mycket av en närstående

Länk till TVn på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=639896

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kanske inte alltid finns ekonomi för att ge bort sina gamla elektronikprylar.
Men kanske ett symboliskt pris.
Typ 2000-3000kr.

Och hur är 2000-3000 ett symboliskt pris? det är ju vad den är värd. skulle mer säga att 100-1000 kr MAX om man vill sälja till en närastående för ett "symboliskt pris" i den prisklassen.

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

en femhunka.

Permalänk
Medlem

2k kr max. Nu finns ju till och med 4k-apparater för under 10k kr.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Ge henne teven och tacka för maten.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag sålde ett rrodat xbox som jag lagat till min exflickvän.. För 1000 riksdaler! Am I Evil?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Slutsnackat om "ge den till henne" det är en mycket mer komplicerad situation än så.

Funtar på om den är värd cirkus 1.5k - 2k

behåller den nog.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Max 1000 spänn. Den är inte värd med än så.
Jag vill ge mina föräldrar min "gamla" 60" plasma från 2010 men de envisades med att ge mig tusen spänn för åbäket.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen big deal TV det är väl bara sälja hälften vad en vanlig TV kostar så runt 1-2 tusen.

Permalänk

jag skulle bara be om lite matlådor

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

1000-1500 kr tycker jag värdet ligger på en gammal tv som denna. Brukar alltid lägga mig lågt till släkten och är det sedan att dom går sönder kommer man få höra detta i evighet eller kompensera senare om man säljer för dyrt till ens närmaste släkt.

1000-1200 kr för att vara snäll hade jag tagit.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ontopic: Kolla vad liknande tv går för på blocket och dra av lite som närståenderabatt.

Offtopic: Varför skulle man inte kunna sälja till föräldrarna? Om de behöver en tv och man har en väl fungerande som de kan få till ett bra pris så är det väl win-win?

Jag antar att alla som förespråkar att man ger tvn sätter över pengar till sina föräldrar varje månad så fort de börjat tjäna egna som "tack" för uppfostran (det verkar ju vara så man resonerar här).

Permalänk
Medlem

ligger du inte riktigt illa till ekonomiskt så ska du givetvis ge den till henne

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

1500kr max säger jag, man får en liknande tv idag för runt 4k

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag sålde min nästan nya macbook air till min mor Jag nämde att jag skulle sälja den på blocket så sa hon att hon hade kanske kunnat tänka sig köpa den. Jag kollade upp blocketpriset, så fick hon den för 1/3 av det priset. När hon kom med pengar hade hon dock tagit ut lite mer än vad vi bestämt.
Ser inget fel i det.
Känns dumt att lägga ut 12k för en grej för ett halvår sen och sen ge bort den. Speciellt när jag faktiskt behövde lite pengar den månaden, och jag faktiskt hade fått mycket mer pengar om jag sålt den på blocket

Tilläggas att jag och mamma har en väldigt bra relation.
Och att jag oftast skickas för köpa teknikgrejer till föräldrarna eftersom de saknar kunskapen, utan att få pengar för grejerna. Boxeeboxar, Routers, externa hårdiskar m.m

Dock tycker jag de är skillnad tex om jag köper ny TV. Då får dem eller lillebrossan den.

Permalänk
Medlem

Fan vad svårt det ska vara för vissa att svara på en simpel fråga.

1 -2000 kr tycker jag är lagom beroende på hur pass bra skick den är i.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Sålde min laptop till min mamma, hon fick den för typ en sjättedel av priset jag köpte den för. Skulle gett den gratis om jag inte var en fattig student. Ser inget fel i att sälja saker till föräldrar om det är bra priser och om de verkligen vill köpa det.

När jag bodde hemma så var jag ju ingen slöfock heller, jag klyvde ved, städade, diskade, tvättade, skötte djuren, lagade mat, klippte gräset, skottade etc. Så bara man har bra relation med föräldrarna och ger ett vettigt pris så är det väl okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej. Äger en sony bravia kdl 40ex710 som jag nu ska sälja till morsan, men har ingen aning om vad jag ska sälja den för.. Stör mig så jävla hårt på att man inte kan se prishistorik någonstans, har ju ingen aning om vad den kostade eller något då den inte tillverkas längre och har gått ur allas lager.

Den är från 2010, men köpt 2011.
1080p
LED
100hz
40"
"motionflow"
hjälp

Ta så mycket som ditt eget samvete tillåter, det är väl det enklaste?
Eftersom du skrev att du skulle sälja den till din mamma, då får du ju självklart räkna med att folk räknar in familjerabatt
Lägger ingen värdering i vad du själv säljer den för, bara du vet hur pass mycket en sådan affär kan vara värd.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Slutsnackat om "ge den till henne" det är en mycket mer komplicerad situation än så.

Funtar på om den är värd cirkus 1.5k - 2k

behåller den nog.

Jag förstår dig. 1500-2000är vad jag också skulle säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

Ontopic: Kolla vad liknande tv går för på blocket och dra av lite som närståenderabatt.

Tänk om, tänk rätt. Mamma vill säkert ge sin lilla unge lite pengar i alla fall, så hon ska lägga på lite extra istället.

//Lasse

Permalänk

Jag skulle inte ha något emot att sälja mina föräldrar. Vill de ha något av mig så får de betala som alla andra. Vad det gäller om man skall sälja eller ge till sina föräldrar varierar från fall till fall och det är ingen annan än barnet som vet vad som gäller rent moraliskt sett.

TS vill sälja, och då får han det och det han undrar över är hur mycket han skall ta och inte om "får" sälja den. Jag säger, kolla blocket, ta ett snittpris och sälj den för det. Vill du sen vara moraliskthedervärd så skänker du sen bort pengarna till lämpligt välgörande ändamål.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

fattar inte varför det skulle vara fel att sälja saker till föräldrarna, om jag kan sälja något för 2000 på blocket som min mamma råkar behöva, då säljer jag den ju hellre på blocket än att ge den till henne gratis (men säljer den ju givetvis till henne istället för blocket ifall hon vill köpa den)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

fattar inte varför det skulle vara fel att sälja saker till föräldrarna, om jag kan sälja något för 2000 på blocket som min mamma råkar behöva, då säljer jag den ju hellre på blocket än att ge den till henne gratis (men säljer den ju givetvis till henne istället för blocket ifall hon vill köpa den)

Sålde min gamla kamera till morsan + 2 objektiv och lite annat.. men blev väl sisådär 1500-2000kr rabatt mot om jag skulle sålt till någon utomstående.
Var på väg att lägga ut på blocket eller liknande men morsan frågade om hon fick köpa den.
Vissa verkar tycka att detta är fel av någon anledning.... men eftersom det skulle finansiera köp av en ny pryl så ser jag inget fel iaf.

Permalänk
Medlem

Påse kanelbullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Vore det snack om en symbolisk summa tror jag att TS skulle valt att nämna det, nu borde alla, även dem med låga pannor kunna läsa mellan raderna och se att han vill få reda på vad TVn kostade och därefter kunna sätta ett pris.

Och det svaret fick han i post #3 i tråden
Och utefter det kan man sätta ett andrahandsvärde runt 2000-2500kr.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.