Permalänk
Skrivet av TonyB4ngZ:

Har aldrig ägt ett AMD kort och jag har hållt på med datorbygge / spelande sen Quake 2 lanserades det har aldrig ens varit ett alternativ.

Intel / Nvidia doftar bara kvalité helt enkelt.

Men smaken är ju som baken ;).

Nu kommer någon liten fanboy få ett mindre psykbryt bakom skärmen hehe

Kanske inte ett AMD men ett ATI? Du kan omöjligt säga att du är en datorentusiast om du satt med ett Nvidiakort när ATI släppte med bomben R300 och efterföljande R350!

OnT.
Jag är faktiskt mer besviken på renderingstiderna än kylaren och ljudnivån men det kommer från en man som fortfarande sitter på ett GTX 480 med referenskylare

Permalänk
Medlem

WoW det här måste nog vara årets största kommentarer av en nyhetsrecension.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Känns lite trolligt men för att förtydliga:

Ett objekt som alstrar värme i sig självt behöver leda bort detta om inte temperaturen i objektet ska stiga okontrollerat. För att göra detta krävs ett transportmedium, i detta fallet används kylflänsar för att exponera värmen för luften som sedan transporterar bort värmen. Med referensdesign transporteras luften ut ur chassit och den nya luft som tas in i kylaren är således "kall" och kan kyla mer effektivt än om den uppvärmda luften fortsatt cirkulera i chassit. Så referensdesignen är bra till SLI/CF då kylningsluften annars blir varmare. Bra fläktar i lådan kan dock se till att minska ned nackdelen med icke-referenskylare.

Men för att återgå till det hela, något som tillåts bli 95 grader varmt med lite sämre bortledning alstrar för den delen inte mindre värme än något som blir 80 grader varmt med bättre bortledning. Annars skulle en vattenkyld komponent i de flesta fall alstra mindre värme än en luftkyld, något som skulle vara helt befängt.

Men va fan
Får hela tiden olika svar
Med mitt chassi vad är bäst, slutgiltigt svar tack! Ska beställa senast runt släppet av ti modellen så måste veta då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99565:

Men va fan
Får hela tiden olika svar
Med mitt chassi vad är bäst, slutgiltigt svar tack! Ska beställa senast runt släppet av ti modellen så måste veta då.

Referenskylare.

Permalänk
Medlem

Keep it up. Nu kan amd ta fram sin reklam med att smasha sönder nvidia kort igen. Får ju typ 2st r9 290x för samma peng som 1 titan. Måste verkligen känns som ett hårt slag i det gröna ansiktet att se ett kort, 4% snabbare än deras topp modell och till halva priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Detta blir riktigt intressant när det kommer modeller med custom PCB och bättre kylning så lär OC nå nya höjder, verkar bli ett bra benchmark kort också.

Konkurrens is the shit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om det är värt pengarna är helt upp till dig. Det skiljer mer än 10% kan jag lova dig. Ditt HD7970 är inte bara 10% "slöare" än GTX Titan.

Skrivet av Elakekocken:

Jag vill se tester på att ditt 7970 är i närheten R9 290X - så när som 10% ungefär. Innan dess ser jag detta som rent trolleri.

Skrivet av Tobblish:

Upp till bevis, dra igenom 3DMark Firestrike ^^

Jag tänker inte testa Fire Strike eller något sådant just nu, för jag har med möda bytt ner mig till 1,5 år gamla drivrutiner och massa annat för att kunna köra bitcoin mining med ett 7970 och ett 6970 i samma system.

Dock kan jag erbjuda mig att googla åt er. Direkt hittade jag denna sida. http://hwbot.org/benchmark/3dmark_-_fire_strike_extreme/ranki...

Jag hittar ett 7970@1300/1657, som får 4921 poäng. http://hwbot.org/submission/2356078_andypro_3dmark___fire_str...
(Han har förövrigt ett system väldigt likt mitt med 2500K)

Sweclockers får 5023(5174gpu) poäng med 290X och 4817(4913gpu) med Titan i Fire Strike Extreme.

För fire strike standard kan jag ta t.ex denna snubben http://hwbot.org/submission/2372339_mcnico63_3dmark___fire_st...

Han får 10031 marks, medans Swec får 9919(11056gpu) och 9971(10591) för 290X resp. Titan.

Så nej, jag tycker inte det är något fel i att säga att ett 290X knappt är bättre än mitt 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Keep it up. Nu kan amd ta fram sin reklam med att smasha sönder nvidia kort igen. Får ju typ 2st r9 290x för samma peng som 1 titan. Måste verkligen känns som ett hårt slag i det gröna ansiktet att se ett kort, 4% snabbare än deras topp modell och till halva priset.

Skickades från m.sweclockers.com

780 är bättre än Titan och 290X skulle fightas mot 780, förstår inte varför man jämför mot Titan. Priset har alltid varit helt åt helvete på Titan.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Kanske inte ett AMD men ett ATI? Du kan omöjligt säga att du är en datorentusiast om du satt med ett Nvidiakort när ATI släppte med bomben R300 och efterföljande R350!

Precis. Är man datorentusiast och inte bara fanatiker så köper man det som som är bäst på marknaden så vida det inte är marginell skillnad. Radeon 9700 Pro (R300) var vansinnigt mycket bättre än Geforce4 TI 4600 (NV25) när det kom och även betydligt bättre än Nvidias efterföljare Geforce FX (NV30). Själv så hade jag på den tiden ett Geforce3 och även jag som nvidiafrälst insåg att det inte på något sätt var försvarbart att köpa ett Nvidiakort utan det fick bli ett 9700 Pro i stället.

I det här fallet är det dock marginell skillnad mellan R9 290X och Titan. AMD kortet presterar i snitt något bättre men genererar några fler watt. Med andra ord ganska jämbördiga kort. Om Nvidia sänker priset så det ligger på samma nivå som R9 290X hade det varit ett svårt val, i dagsläget borde valet vara självklart.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jäklar. Förväntade mig inte så mycket av kortet och inte det priset heller. Nu spelar jag i 1920x1080 och ser ingen anledning till att uppgradera till ett R9 290X. Skulle jag skaffa ett R9 290X så blir det med en eftermarknadskylare, referenskylaren är inte tillräckligt bra och låter alldeles för mycket (har inte hört den själv men har hört den på YouTube).

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Hur kan ni ge produkten betyget "utmärkt" med en referenskylare som är outhärdlig vid belastning?

Låter under all kritik imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

780 är bättre än Titan och 290X skulle fightas mot 780, förstår inte varför man jämför mot Titan. Priset har alltid varit helt åt helvete på Titan.

gtx780 är inte bättre än Titan. GTX 780 Ti som inte finns än sägs vara bättre än Titan.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av thomasson:

Jo tack det vet jag, men det är inte rummet jag oroar mig över, det är vad som händer i själva chassit, kör man ett öppet chassi spelar det mindre roll. Vi kan ju diskutera det här fram och tillbaka till evigheten känns det som, det går fortfarande inte att förneka att om kortet jobbar i 95c så gäller det ju att ha en bättre ventilation än om det hade kört i 80c eller hur?

Ska dra en dum liknelse, ett bastuaggregat ute på gården gör ju inte mycket, men ställ det i ett litet rum så ...

Jag har ett In Win X-frame i en låda i garaget, då påverkas ju inte interna komponenter nämnvärt men i ett stängt chassi så blir det ju en annan sak men jag är inte helt säker på att jag vill höra ett 290X som det ser ut nu, därför väntar jag på vad eftermarknaden har att erbjuda.

Dessa open air riggar återspeglar ju inte verkligheten ute hos allmänheten speciellt bra.

Byt ut "rum" i mitt inlägg till "chassi" då. Det spelar ingen roll hur varm GPUn är, värmeutvecklingen är samma vid samma effektuttag. Att mitt 780 maxar vid 80 grader betyder bara att min kylare är bättre på att avleda värmen bort från GPUn än ett R9 290X, inte att värmen försvinner.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Men va fan
Får hela tiden olika svar
Med mitt chassi vad är bäst, slutgiltigt svar tack! Ska beställa senast runt släppet av ti modellen så måste veta då.

Om vi säger så här, har du ett Silverstone Fortress FT02 med fläktar igång på alla fläktplatser så har du riktigt bra ventilation och då är eftermarknadskylare oftast något tystare och levererar något bättre prestanda, korten i sig kan ju vara modifierade för bättre strömförsörjning etc.

Har du inte full ventilering eller kanske massor av hårddiskar eller andra saker som värmer och stör luftflödet så kan referensdesignen vara bättre för din rigg.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nautilus011:

1. Ja ursäkta herr professor att jag inte läst läst fysik på över 20 år, då jag läste det i högstadiet..
2. VARFÖR?? Om du inte förstod va jag menade så syftet med formulering att detta är mina GISSNINGAR.

1) Om du är intresserad, ta dig tid att läsa igenom, det tog mig säkert större tid att skriva.

Värmen är hur mycket värmeenergi du slänger in i någonting. temperaturen hur varmt det blir.
Häller du i en halvliter vatten i en vattenkokare och slår på den i en minut, kommer vattnet bli hetare än om du värmer en liter i en minut, du värmer dubbla mängden, men den värme som kommer in vattnet är densamma.

Skulle du sen hälla i din halvliter heta vatten i en diskbalja full med vatten, kommer inte det vattnet bli varmare än om du slänger i den mindre heta litern.
Så temperatur är hur hett något är värmen är hur mycket energi som tillförts för att nå dit.

För att återgå till grafikkorten så kan R9 290X jämföras med att värma en halvliter vatten och titan med att värma en liter.
Både korten värmer llika mycket, men eftersom kylaren på R9 290X är mindre bra på att låta luft blåsa igenom den, så värms mindre mängd luft upp, den luften blir följdaktligen hetare.

Chassit kan du jämföra med diskbaljan, det värms lika mycket med en mindre mängd het luft som det värms med en större mängd varm, så länge värmen är lika stor.

2) Jag var lite elak, misstänker att du är lite väl optimistisk, men vi får se, min kristallkula är inte heller så välputsad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Den har inte HDMI v2. Så 4K stannar på 30 fps, istället för vad den är gjort för 60 fps.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Var skrev jag fel? dBa har fått mycket kritik ja men används ändå generellt som standard. Det finns en uppsjö andra filter som försöker göra samma sak. Det är dock långt ifrån enkelt som din fru säkert har nämnt eftersom det inte bara är fysik utan fysiologi och psykologi inblandat. För att ytterligare krångla till det så olika personer olika känsliga. Lite grovt kan man säga att dBa dämpar frekvenser under 1000 Hz och över 5000 Hz.

Du förklarade dba som det människan hör. Detta stämmer inte då det tar en del avregistret man hör men db tar hela registret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk

Tycker detta korttet ger överlägset mest prestanda per krona. Sen temperaturen kommer ju aldrig över 95 grader då spärren ligger där. Verkar vara många som inte förstår detta. Oavsett grönt eller rött så är det grymt prisvärt. Sen får vi se hur andra kylare hanterar det. Någon som vet när man kan vänta sig andra kylningslösningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Känns lite trolligt men för att förtydliga:

Ett objekt som alstrar värme i sig självt behöver leda bort detta om inte temperaturen i objektet ska stiga okontrollerat. För att göra detta krävs ett transportmedium, i detta fallet används kylflänsar för att exponera värmen för luften som sedan transporterar bort värmen. Med referensdesign transporteras luften ut ur chassit och den nya luft som tas in i kylaren är således "kall" och kan kyla mer effektivt än om den uppvärmda luften fortsatt cirkulera i chassit. Så referensdesignen är bra till SLI/CF då kylningsluften annars blir varmare. Bra fläktar i lådan kan dock se till att minska ned nackdelen med icke-referenskylare.

Men för att återgå till det hela, något som tillåts bli 95 grader varmt med lite sämre bortledning alstrar för den delen inte mindre värme än något som blir 80 grader varmt med bättre bortledning. Annars skulle en vattenkyld komponent i de flesta fall alstra mindre värme än en luftkyld, något som skulle vara helt befängt.

Jag hade ingen avsikt att framstå som trollig men jag tyckte det är befängt att säga att något som är 60c ger lika mycket värme som 95c. Att olika kylningstekniker och material har olika bra förmåga att kyla är en sak men, det är något helt annat om man talar om att samma kort ger lika mycket värme vid 2 olika gradantal. Alltså samma kylnig, samma chip och komponenter. Det är ju bara att hålla handen vid utblåset (om man har referenskylare) på grafikkortet och bedömma värmen vid idle resp load. Det är en jäkla skillnad på temp. Den luft man känner kommer ju inte dit genom ett trollslag utan transporteras ju genom kortet och således bör omgivningen i kortet bli olika varmt beroende på hur mycket värme som måste ledas bort. Sedan tycker jag det är viktigt att skilja på begreppen "Tillåta en viss temperatur" och "Blir en viss temperatur". Beroende på hur en krets är uppbyggd blir den olika varm just pga dess arkitektur.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Hjälpsam

Läs vad jag skrev tidigare. KeyPakt.
#14009276

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Den har inte HDMI v2. Så 4K stannar på 30 fps, istället för vad den är gjort för 60 fps.

gör om gör rätt /läs på lite fakta och se vad amd har på görning så kommer du att förstå att det e 60fps som gäller där med

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Du slog väl huvudet på spiken där. AMD kanske inte känner att det är värt att lägga allt krut på att göra ett fåtal entusiaster glada.

Kan mycket väl vara så och om det är en vettig strategi får tiden utvisa! Däremot känns det ändå som att man vill någon form av konceptkort eller i alla fall ett riktigt värstingkort - i rent publicitetessyfte.

Skrivet av Divil:

Om du tagit av dig de gröna skygglapparna så hade du insett att de två tillverkarna har olika strategier.

Jag tycker bara det rimmar väldigt dåligt med AMD's uppräkning på sin hemsida där de (när så var fallet) stoltserade om att ha tillverkat världens snabbaste single GPU. Jag klankar inte ner på deras val av marknads approach, men det känns för mig främmande att ett (av två) företag bestämmer sig för att 'sluta tillverka så högt presterande kort som möjligt'.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Discokungen

Alltså... Fanboyismen i den här tråden.

Det var faktiskt längesen jag blev så irriterad över vad folk skriver. 90% i den här tråden är skitsnack som skrivs om och om igen. Folk som inte fattar kylning, effekt och dylikt. Eller folk som fortfarande är helt övertygade om att Nvidia är bättre för att de har högre pris och bättre referenskylare.

Kylaren suger, ja. Det är det nog inget snack om. Det finns inte några vettiga marginaler för överklockning på grund av den. Frågan är vem fan som bryr sig om referens? Jag har nog inte köpt referens sen GeForce 256...

Kan folk tagga ner lite eller? Även om temperaturen är hög så är effekten väldigt lik Titan, alltså värmer det ett rum lika mycket trots att luften som blåses ut förmodligen är varmare. Kortet presterar i princip lika bra FÖR NÄSTAN HALVA PRISET! HUR ÄR DET INTE HELT FANTASTISKT?

Men det är klart. Det har ju inte g-sync. Det är värt ett par tusen extra. 25% högre pris för sämre prestanda med 780 är ju inget när det känns bekvämt! (stock är relevant i det här läget då potentialen för 290X inte kan utforskas utan bättre kylare)

Ja jävlar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu förstår jag inte alls vad du försöker säga. Det verkar inte som du själv vet riktigt vad du säger heller för första halvan av inlägget är obegripligt. Temperaturen genererar ingen värme. Det är tvärt om. Sen har värme och temperatur ingen så direkt koppling som du verkar tro. Vi kan ta en människa, ett värmeljus och en 100 W glödlampa som exempel. Alla avger ungefär 100 W värme till ett isolerat rum. Skillnaden är dock att en människa håller en temperatur på 37 grader på insidan och ungefär 33 grader på utsidan, ett värmeljus är ungefär 1000 grader och glödtråden i en glödlampa är ca 3000 grader varm. Fortfarande samma mängd värme. Så ett Titan som drar 250 W och 60 grader kommer behöva kyla bort exakt lika mycket värme som ett 290X som drar 250 W vid 95 grader.

Kan inte påstå att jag försökte framstå som begriplig så jag förstår dig. Någon expert på detta område är jag inte och då det tycks vara själva begreppsformuleringen som skapar en missförstånd blir det ju svårt att göra sig förstådd eftersom värme betyder exakt en sak för dig och temperatur exakt en sak. För mig kan "värme" ha olika temperatur beroende på bakomliggande faktorer, för dig verkar det vara en fixt faktor. Man kan faktiskt jämföra en grafikkrets med ett nätagg som har olika 80+ märkning. Ett bronsagg läcker mer än ett platinum vilket gör att bronsagget blir varmare och kräver mer kylning. På samma sätt kan en krets läcka mer värme än en annan krets beroende på hur effektivt uppbyggd den är även fast båda matas med 250W. Ett bra exempel på det är första generationen Bulldozer från AMD som läckte som såll och därför blev väldigt varma även om man höll nere dess watt. Så har jag i alla fall förstått de artiklar jag läst men givetvis kan jag ha missuppfattat detta.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Jag hade ingen avsikt att framstå som trollig men jag tyckte det är befängt att säga att något som är 60c ger lika mycket värme som 95c. Att olika kylningstekniker och material har olika bra förmåga att kyla är en sak men, det är något helt annat om man talar om att samma kort ger lika mycket värme vid 2 olika gradantal. Alltså samma kylnig, samma chip och komponenter. Det är ju bara att hålla handen vid utblåset (om man har referenskylare) på grafikkortet och bedömma värmen vid idle resp load. Det är en jäkla skillnad på temp. Den luft man känner kommer ju inte dit genom ett trollslag utan transporteras ju genom kortet och således bör omgivningen i kortet bli olika varmt beroende på hur mycket värme som måste ledas bort. Sedan tycker jag det är viktigt att skilja på begreppen "Tillåta en viss temperatur" och "Blir en viss temperatur". Beroende på hur en krets är uppbyggd blir den olika varm just pga dess arkitektur.

Om du har en processor med en liten fläns, processorn utstrålar 50W värme och flänsen kyler dåligt, temperaturen höjs i flänsen ända till det blir jämvikt och flänsen avger lika mycket värme till chassit som den tar emot från processorn. Detta sker vid 70 grader och temperaturen stabiliseras där. Sedan sätter du en bättre fläns på den, utan att ändra något annat, temperaturen där jämvikt uppnås ändras till 40 grader eftersom värmen sprids vidare bättre. Har mängden värme processorn avger minskat? Eller är det fortfarande 50W värme? Hur mycket värme kommer ut i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

1) Om du är intresserad, ta dig tid att läsa igenom, det tog mig säkert större tid att skriva.

Värmen är hur mycket värmeenergi du slänger in i någonting. temperaturen hur varmt det blir.
Häller du i en halvliter vatten i en vattenkokare och slår på den i en minut, kommer vattnet bli hetare än om du värmer en liter i en minut, du värmer dubbla mängden, men den värme som kommer in vattnet är densamma.

Skulle du sen hälla i din halvliter heta vatten i en diskbalja full med vatten, kommer inte det vattnet bli varmare än om du slänger i den mindre heta litern.
Så temperatur är hur hett något är värmen är hur mycket energi som tillförts för att nå dit.

För att återgå till grafikkorten så kan R9 290X jämföras med att värma en halvliter vatten och titan med att värma en liter.
Både korten värmer llika mycket, men eftersom kylaren på R9 290X är mindre bra på att låta luft blåsa igenom den, så värms mindre mängd luft upp, den luften blir följdaktligen hetare.

Chassit kan du jämföra med diskbaljan, det värms lika mycket med en mindre mängd het luft som det värms med en större mängd varm, så länge värmen är lika stor.

2) Jag var lite elak, misstänker att du är lite väl optimistisk, men vi får se, min kristallkula är inte heller så välputsad.

Ett annat sett att förklara saken är att AMD använder en 30% mindre kärna, har man samma effekt som skall kylas bort så kommer givetvis den mindre kärnan att bli varmare än den större. Dvs hade AMD gått samma linje som Nvidia och slagit på med en mastodont kärna (hawaii är rätt biffig också) så hade vi inte sett de höga temperaturerna, samtidigt så får man anta att AMD har räknat på detta och att temperaturen ligger inom säkerhetsmarginalen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Kan inte påstå att jag försökte framstå som begriplig så jag förstår dig. Någon expert på detta område är jag inte och då det tycks vara själva begreppsformuleringen som skapar en missförstånd blir det ju svårt att göra sig förstådd eftersom värme betyder exakt en sak för dig och temperatur exakt en sak. För mig kan "värme" ha olika temperatur beroende på bakomliggande faktorer, för dig verkar det vara en fixt faktor. Man kan faktiskt jämföra en grafikkrets med ett nätagg som har olika 80+ märkning. Ett bronsagg läcker mer än ett platinum vilket gör att bronsagget blir varmare och kräver mer kylning. På samma sätt kan en krets läcka mer värme än en annan krets beroende på hur effektivt uppbyggd den är även fast båda matas med 250W. Ett bra exempel på det är första generationen Bulldozer från AMD som läckte som såll och därför blev väldigt varma även om man höll nere dess watt. Så har jag i alla fall förstått de artiklar jag läst men givetvis kan jag ha missuppfattat detta.

Nej. 100% av alla energi du tillför en CPU, GPU eller krets blir värme. Termodynamik helt enkelt. Ingen energi kan skapas eller förstöras. Om en energi "förbrukas" på en punkt så "alstras" exakt lika mycket energi på exakt samma punkt i en annan energityp.

Nätaggregatet har i uppgift att leverera ström, har det 90% effektivitet så blir 90% ström till datorn och 10% blir värme. En lampa med 50% effektivitet ger 50% av energin som synligt ljus och 50% som annat värme eller ljus i andra våglängder. En processor levererar ingen energityp, därför blir 100% värme.

EDIT: Dessutom är Bulldozer väldigt svala i förhållande till värmen de generar. Det kan vara lättare att kyla en bulldozer som ger dubbelt så mycket värme än en IB för att Bulldozern har större kretsyta och bättre medium mellan CPU och IHS. Och om en processor "läcker" värme så är det ju synonymt med att den dissiperar värme bra och därmed blir svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Läs vad jag skrev tidigare. KeyPakt.
#14009276

Ditt resonemang är helt korrekt när det kommer till vattenkokaren men knappast jämförelsen mellan kretsarna i 290X och Titan. Det är 2 helt olika kretsar med olika förutsättningar, det är först när man sätter en Radeonkylare på en GK110 som man faktiskt kan bedömma hur bra den kylaren är. Jag personligen tror att storleken på Keplerkretsten är till dess fördel när det kommer till kylning då en större yta är lättare att kyla än en mindre yta. Om du tar en liter vatten och häller den i en vattenkokare som har en bas vars diameter är 5 cm och sedan tillför 1000W kan du jämför det med vattenkokaren som har 1 liter vatten och en bas med diametern 10 cm och 1000W. Vilket vatten kommer ha högst temperatur?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Alltså... Fanboyismen i den här tråden.

Det var faktiskt längesen jag blev så irriterad över vad folk skriver. 90% i den här tråden är skitsnack som skrivs om och om igen. Folk som inte fattar kylning, effekt och dylikt. Eller folk som fortfarande är helt övertygade om att Nvidia är bättre för att de har högre pris och bättre referenskylare.

Kylaren suger, ja. Det är det nog inget snack om. Det finns inte några vettiga marginaler för överklockning på grund av den. Frågan är vem fan som bryr sig om referens? Jag har nog inte köpt referens sen GeForce 256...

Kan folk tagga ner lite eller? Även om temperaturen är hög så är effekten väldigt lik Titan, alltså värmer det ett rum lika mycket trots att luften som blåses ut förmodligen är varmare. Kortet presterar i princip lika bra FÖR NÄSTAN HALVA PRISET! HUR ÄR DET INTE HELT FANTASTISKT?

Men det är klart. Det har ju inte g-sync. Det är värt ett par tusen extra. 25% högre pris för sämre prestanda med 780 är ju inget när det känns bekvämt! (stock är relevant i det här läget då potentialen för 290X inte kan utforskas utan bättre kylare)

Ja jävlar.

Tänk vad alla hade jublat om nvidia hade släppt ett kort som var likvärdigt med amd's värsting för drygt halva priset, då hade det vart Oslagbart och inga klagomål.
Bara att lyfta på hatten för amd, hoppas 290x blir en succé för dem.

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Ditt resonemang är helt korrekt när det kommer till vattenkokaren men knappast jämförelsen mellan kretsarna i 290X och Titan. Det är 2 helt olika kretsar med olika förutsättningar, det är först när man sätter en Radeonkylare på en GK110 som man faktiskt kan bedömma hur bra den kylaren är. Jag personligen tror att storleken på Keplerkretsten är till dess fördel när det kommer till kylning då en större yta är lättare att kyla än en mindre yta. Om du tar en liter vatten och häller den i en vattenkokare som har en bas vars diameter är 5 cm och sedan tillför 1000W kan du jämför det med vattenkokaren som har 1 liter vatten och en bas med diametern 10 cm och 1000W. Vilket vatten kommer ha högst temperatur?

Vattnet kommer bli lika varmt.. så länge du inte har massa läckage från plattan, men den värmen kyls ju fortfarande bort, så dina 1000w är fortfarande 1000w.