Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Nej det har du inte men vad jag menade är att jag främst kollar på spelprestanda överlag och om en eller annan parameter är lägre eller högre på det ena eller det andra kortet inte spelar mycket roll om ett av kortet generellt är bättre i snitt i de flesta spel.

Ahha, då förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

För att det är i särklass det populäraste multiplayer-liret vart hög framerate är viktig och besvärligt att få till?

Liksom när jag spelar Metro Last Light eller whatever singleplayer hemma med mig själv så spelar det verkligen ingen roll om fpsen inte håller 80-90 hela tiden, dippar ned till 60 skiter jag i, mer eller mindre iaf.

Jag tror många resonerar på samma sätt.

BF3/BF4 är den enda viktiga benchmarken i min värld.

Fast bf3 benchmarken säger ju ingenting om hur det kommer se ut i bf4 eftersom att bf3 är optimerat för Nvidia och bf4 för AMD.

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett utförligt test när BF4 lanserats.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Har du kollat in PCPerspective och TechReport's sine reviews? I dom flesta spel visar det sig att 290X och 290 har bättre renderingstider än GTX Titan och GTX 780.

Skumt..
Kan de använda sig av olika metoder för att mäta fördröjningarna mån tro?

Iofs så använder de sig av lite andra spel än vad SweC gör

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Samma TDP=samma värmeutveckling. Första huvudsatsen om termodynamik

Två datorer som drar 500 watt ur väggen värmer upp ett rum precis lika mycket, oavsett temperaturer på CPU/GPU

Bara det att TDP-värdet bara är en spec som tillverkaren sätter, för hur mycket värme som kylaren ska kunna kyla bort. Mao inte riktigt samma sak, kanske en viss processor i ett visst läge producerar mycket värme, fast detta läge sällan används i normala tillämpningar. Då blir ju detta värdet irrelevan t ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poiarn:

Skumt..
Kan de använda sig av olika metoder för att mäta fördröjningarna mån tro?

Iofs så använder de sig av lite andra spel än vad SweC gör

Dom använder sig av FCAT, det enda riktiga verktyget för att mäta saker som det här.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ganska många onödiga inlägg, vilka de flesta bröt mot forumreglerna § 1.3. Det blir svårläst och mycket irriterande när personliga dispyter fyller upp tråden. Det är ett forum och inte en chatt. Som § 1.3 förklarar finns det möjlighet att reda ut privata saker via PM.

Jag har säkert missat något eftersom det inte går att noggrant gå igenom alla sidor av inlägg.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Snälla hata inte på den här! Bara en video som dök upp på tuben när jag sökte på R9 290X

Snälla hata inte på den här! Bara en video som dök upp på tuben när jag sökte på R9 290X.

That prestanda but that cooler.
Finns några fler där dom dubbad ljudet till en Boing 747!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Samma TDP=samma värmeutveckling. Första huvudsatsen om termodynamik

Två datorer som drar 500 watt ur väggen värmer upp ett rum precis lika mycket, oavsett temperaturer på CPU/GPU

Jo tack det vet jag, men det är inte rummet jag oroar mig över, det är vad som händer i själva chassit, kör man ett öppet chassi spelar det mindre roll. Vi kan ju diskutera det här fram och tillbaka till evigheten känns det som, det går fortfarande inte att förneka att om kortet jobbar i 95c så gäller det ju att ha en bättre ventilation än om det hade kört i 80c eller hur?

Ska dra en dum liknelse, ett bastuaggregat ute på gården gör ju inte mycket, men ställ det i ett litet rum så ...

Jag har ett In Win X-frame i en låda i garaget, då påverkas ju inte interna komponenter nämnvärt men i ett stängt chassi så blir det ju en annan sak men jag är inte helt säker på att jag vill höra ett 290X som det ser ut nu, därför väntar jag på vad eftermarknaden har att erbjuda.

Dessa open air riggar återspeglar ju inte verkligheten ute hos allmänheten speciellt bra.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Antar att de inte finns nån vits för nvidia att släppa 780ti ? Vore de inte smartare att dumpa ner titan priset till en 5,5k

Titan är för dyrt att tillverka så det skulle kanske inte bära sig...bara en tanke.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Hehe, man anar "290 Std" och "290 OC" prydligt placerat där minsann... Ska bli intressant att se priset på det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Inte? Varför är då högst FPS viktigast när det gäller Nvidia kort då?

Fps är viktigt vilket kort man än väljer.

Det upplevda "flytet" i spel beror på två faktorer:
1. Fps (fler rutor per sekund ger jämnare upplevelse)
2. Renderingstider. Är det för stora skillnader i renderingstiderna mellan varje bild upplever du det som att bilden hackar trots att du har 60+ fps.
Fenomenet kallas jitter med singel-gpu och micros stuttering med 2 eller fler gpu:er
http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

I de tester som SweC gjort har Nvidia's kort överlag jämnare renderingstider än Amd's kort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Och vad säger att dom inte kan döpa ett Maxwell kort till Titan Ultra eftersom inget i själva Titan namnet hänvisar till en speciell serie kan dom gott och väl fortsätta släppa Titans från olika serier

Men vad skall dom tillverka det i för teknik. TSMC har ingen fungerande 20nm teknik på ett bra tag (i rimlig kvantitet). De kan inte tillverka Maxwell ännu. Inte som kretsen var tänkt, för den använder som jag tidigare skrev, mycket fler transistorer än vad som är möjligt att få in på 28nm. Det finns inte (till skillnad mot vad många verkar tro) nån magisk grej med att man ändrar om lite i en redan optimerad arkitektur, och vips så får man helt plötsligt ut nästan dubbelt så mycket prestanda. Allt det här är ganska logiskt om man tänker efter lite.

Det enda Nvidia kan göra i dagsläget är att försöka optimera GK110. Om de inte började med det för ett år sedan så är det alldeles för sent nu. Det är dessutom inte säkert de skulle ge mer än några få % prestanda lyft. Det är alltid lite gamble när man ändrar om i en befintlig (bra fungerande) arkitektur och måste hålla sig inom samma transistor budget. Det tog ungefär 1 år tills man fixat alla problem med GF100 som satt i GTX480 (som senare blev GTX580).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Om du köpte ett Titan när det lanserades så betalade du runt 9 000 kr och vad fick du för det? Jo du var kung i 9 månader i spel där du troligtvis hade 50% överprestanda i (om du inte körde i extrema upplösningar med flera skärmar) tills AMD släppte ett snabbare kort för 4500 Kr. Det blir exakt 500 kr i månaden i värdeförlust för ditt kort. Jag vet inte med dig men själv gillar jag inte att kasta ut en femhundring genom fönstret varje månad, särskilt inte i spel där hälften av prestandan räcker för 60 FPS.

För 9 papp fick du och har fortfarande ett jäkligt bra kort och kommer ha det en tid framöver med.Och snart tillgång till Shadowplay med 600 och 700 serien från Nvidia

Så du menar alltså så här..Du köper 290x för 5000 sen om 1 år finns ett nyare kort med samma prestanda för under 2000 så har du alltså i dina ögon förlorat 2000..Men kära du så kommer det ju alltid att vara.

Och är säkert värt 9 papp för en del för att ha värsta kortet i sin rigg.Var liksom inte det jag ville komma till utan ditt resonemang..Fan jag gav runt 4000 för mitt 480 och idag får man ett kort för under 1000 med samma prestanda..Kan man väl inte hänga läpp för

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite sugen på att skriva ihop en text om lite grundläggande termodynamik. Jag har gått igenom det ett antal gånger i olika trådar redan så har varit lite sugen på att försöka sammanfatta det relevanta i en wall of text någon gång. Får se om jag har ork att pilla med det.

Tror det vore användbart för många. Är själv alldeles för upptagen (eller kanske snarare för slö) för att knappa ner någon wall of text.

Det känns generellt som om forumet lite generaliserat innehåller tre grupper:

1) Dom som kan något

2) Dom som inte kan, och därför saknar starka åsikter om ämnet. Dessa brukar ofta vilja lära sig. Ett typiskt inlägg vore "kommer 94 grader på kärnan bli ett problem för datorn/övriga komponenter?"

3) Dom som inte kan men ändå ska vräka ur sig åsikter: "94 grader!!! FAIL!!! Datorn komer koka!!! AMD SUXX!!!"

Om bara några i grupp 3 kan konverteras så kommer nivån på forumet lyftas en hel del!

Skrivet av Woods:

Det tog tid men jag lästa var enda en av alla 837 kommentarer och jag har absolut inte lärt mig något nyttigt förutom att R9 290x behöver bättre kylning och att det inte kommer förmonterade eftermarknadskylare på länge.

Damn

Finns ju vatten så varför klaga

Läste du noga så verkar sapphire ha antytt att eftermarknadskylare är på väg mycket snarare än ryktet säger.

Skrivet av Tobbbe__:

Snälla hata inte på den här! Bara en video som dök upp på tuben när jag sökte på R9 290X.
http://www.youtube.com/watch?v=45lErq-qMns

That prestanda but that cooler.
Finns några fler där dom dubbad ljudet till en Boing 747!

Haha! Riktigt härlig den där videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Nu kanske jag säger detta 3år försent. Har sett att många klagar på att de förväntat sig att kortet skulle prestera bättre än vad det gjorde.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men behöver de inte börja med mindre tillverkningsteknik innan vi kan se någon stor prestandaskillnad igen? Jag menar, de kretsar vi nu ser i toppkorten är inte speciellt små. De är dyra att tillverka och Drar ännu mer ström. Man kan inte göra hur stora kretsar som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt korrekt! Och hade AMD satsat fullt ut med samma storlek som Nvidia gjorde med GK110, så hade man lidit av samma problem, nämligen dåliga yields (antal fullt fungerande kretsar per wafer). Nu valde man en något mindre storlek på hawaii, och har förmodligen ganska bra yields. Det gör i sin tur att vi ser det pris AMD har satt på R9 290X.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Asus teaser från Facebook, någon tror att det är R9 290X med kylaren från GTX 780 och R9 280X.

Permalänk
Medlem

850+ kommentarer. Vad är rekordet?

Skulle vilja se en Sapphire Toxic variant på R9 290X nu hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

För 9 papp fick du och har fortfarande ett jäkligt bra kort och kommer ha det en tid framöver med.Och snart tillgång till Shadowplay med 600 och 700 serien från Nvidia

Så du menar alltså så här..Du köper 290x för 5000 sen om 1 år finns ett nyare kort med samma prestanda för under 2000 så har du alltså i dina ögon förlorat 2000..Men kära du så kommer det ju alltid att vara.

Och är säkert värt 9 papp för en del för att ha värsta kortet i sin rigg.Var liksom inte det jag ville komma till utan ditt resonemang..Fan jag gav runt 4000 för mitt 480 och idag får man ett kort för under 1000 med samma prestanda..Kan man väl inte hänga läpp för

Värdeförlust i sig självt var inte min poäng för all hårdvara minskar i värde utan snarare vilket överpris Titan var vid lansering och vilken skillnad det är mot 290X vid lansering. Baserat på min jämförelse så kommer inte 290X att minska med 500 kr i värde per månad och om det skulle göra det så hade man fått det gratis om 9 månader. See what I mean?

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

OnT: Titan SLI Incoming. Bra jobbat AMD!! Keep the price wars for the win!

Onödigt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Asus teaser från Facebook, någon tror att det är R9 290X med kylaren från GTX 780 och R9 280X.

Tom från OC3D hade frågat Asus om de hade 290X med DC kylare på ingång och han fick svaret att den kommer, men inte i år. Bilden kanske är 780 Ti?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonasies:

850+ kommentarer. Vad är rekordet?

Skulle vilja se en Sapphire Toxic variant på R9 290X nu hehe.

Har för mig det var en lansering av iFån som var uppe i över tusen inlägg på en dag. Ungefär 990 av dem var ett långt flamewar. Har även för mig att BF3 genererade en väldigt lång tråd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Asus teaser från Facebook, någon tror att det är R9 290X med kylaren från GTX 780 och R9 280X.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/q71/13...

Inlägget var en dag före 280X så de kanske menade just DC2 till 280X.
https://www.facebook.com/rognordic

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Äntligen, sett fram emot lite konkurrens.

Så här bra har det inte sett ut sen 5870. Priset är ju fantastiskt! €399 för flaggskeppet vid release, oöverträffat.

Inväntar nvidias svar (prissättningsmässigt) med spänning!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stealthbomb:

Tom från OC3D hade frågat Asus om de hade 290X med DC kylare på ingång och han fick svaret att den kommer, men inte i år. Bilden kanske är 780 Ti?

Skulle gissa på att Nvidia fortsätter med samma koncept som de kört på Titan och GTX 780. Eller ja, i alla fall GTX 780 där de bara säljer kompletta grafikkort så får man skruva loss kylaren och montera en egen om man vill vilket är total idioti. Även om det är en väldigt bra kylare så är det ju slöseri att andra ska behöva skruva loss och slänga kylaren för att ersätta den med en annan. Hoppas de har slutat med det tramset. Titan var ju ännu hårdare för där fick de inte ändra kylaren alls. Inte ens med ett klistermärke.

Skulle kunna vara ett R9 290 också. Jag antar att vi kommer få reda på det inom en inte alltför avlägsen framtid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andyboy88:

Inlägget var en dag före 280X så de kanske menade just DC2 till 280X.
https://www.facebook.com/rognordic

Jo, kom på det precis efter att jag postade inlägget.

*** raderat ***

Redigerat
Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av thomasson:

Jo tack det vet jag, men det är inte rummet jag oroar mig över, det är vad som händer i själva chassit, kör man ett öppet chassi spelar det mindre roll. Vi kan ju diskutera det här fram och tillbaka till evigheten känns det som, det går fortfarande inte att förneka att om kortet jobbar i 95c så gäller det ju att ha en bättre ventilation än om det hade kört i 80c eller hur?

Ska dra en dum liknelse, ett bastuaggregat ute på gården gör ju inte mycket, men ställ det i ett litet rum så ...

Jag har ett In Win X-frame i en låda i garaget, då påverkas ju inte interna komponenter nämnvärt men i ett stängt chassi så blir det ju en annan sak men jag är inte helt säker på att jag vill höra ett 290X som det ser ut nu, därför väntar jag på vad eftermarknaden har att erbjuda.

Dessa open air riggar återspeglar ju inte verkligheten ute hos allmänheten speciellt bra.

Du förstår fortfarande inte skillnaden på temperatur och värmeenergi. Även fast låt oss säga att ett grafikkort blir 95C varmt och ett annat blir 75C varmt, men de båda använder 250W elektrisk energi. Eftersom den elektriska energin omvandlas till värmeenergi mer eller mindre rätt av, så kommer de båda korten värma upp luften i chassit med 250W. Detta kommer leda till att genomsnittstemperaturen på luften i chassit kommer bli den samma.

Redigerat
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Dom använder sig av FCAT, det enda riktiga verktyget för att mäta saker som det här.

http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Om du scrollar ner till "Metod" så står det att de använder sig av Fraps för att mäta renderingstider

Noterade också att tex Techreport inte testat Hitman eller Anno 2070 som var de spelen som Amd hade mest problem med.

Dock så upptäckte jag att renderingstiderna för Far cry 3 i SweC testet och Far cry: Blood Dragon i Techreport testet visar helt olika resultat:
http://techreport.com/review/25509/amd-radeon-r9-290x-graphic...
http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

Borde de inte vara relativt likvärdiga med tanke på att de har samma motor, eller har Ubisoft klämt in lite uppdateringar som fixar problemen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poiarn:

http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Om du scrollar ner till "Metod" så står det att de använder sig av Fraps för att mäta renderingstider

Noterade också att tex Techreport inte testat Hitman eller Anno 2070 som var de spelen som Amd hade mest problem med.

Dock så upptäckte jag att renderingstiderna för Far cry 3 i SweC testet och Far cry: Blood Dragon i Techreport testet visar helt olika resultat:
http://techreport.com/review/25509/amd-radeon-r9-290x-graphic...
http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x...

Borde de inte vara relativt likvärdiga med tanke på att de har samma motor, eller har Ubisoft klämt in lite uppdateringar som fixar problemen?

Undrar varför Sweclockers inte använder sig av FCAT. Vore en bra fråga för dom.