Radeon R9 290X påväg till kunder med priset avslöjat!

Permalänk
Medlem

Så vad kostar korten då från olika tillverkare? Utan BF4

Permalänk
Medlem

Hmm, om priset hamnar runt 5000:- och prestandan är likvärdig med GTX 780 Ti/GTX Titan, kanske jag byter ut mina GTX 670 snabbare än väntat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle uppgradera HTPC:n lite, ser lovande ut i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Hur vet ni hur bra/dålig den nya kylaren är?
Vad som har nämnts hittills så verkar den funka riktigt bra och inte låta så mycket. Dock får vi veta imorgon hur pass bra den är men att säga att den låter som en dammsugare är ju bara helt fel när vi inte har fått någon review ännu

Man ser ju att AMD har gått med exakt samma referensdesign som de alltid brukar göra.. Nvidias referens de använder nu på Titan och 700 serien är ju bättre nu.. Jag har haft flera AMD kort under min livstid och de fanns fan inget värre än AMDs referens kort... När kortet börja gå igång, så trodde man fan att datorn snart skulle flyga.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Minsc S2:

Hmm, om priset hamnar runt 5000:- och prestandan är likvärdig med GTX 780 Ti/GTX Titan, kanske jag byter ut mina GTX 670 snabbare än väntat.

http://www.inet.se/produkt/5410071/evga-geforce-gtx-780-3gb-s... Frågan är ju om det presterar bättre eller sämre 400kr för mer prestanda och bättre drivrutiner Vill ha min dator såld idag och köpa 4770k + 2st780s eller 2x290x (Vill ha högre IPC för vissa spel)

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Man ser ju att AMD har gått med exakt samma referensdesign som de alltid brukar göra.. Nvidias referens de använder nu på Titan och 700 serien är ju bättre nu.. Jag har haft flera AMD kort under min livstid och de fanns fan inget värre än AMDs referens kort... När kortet börja gå igång, så trodde man fan att datorn snart skulle flyga.

http://videocardz.com/47039/xfx-radeon-r9-290x-overclocking-t...
Det verkar som att ref kylaren är bättre än föregående modeller iaf.
När det kommer till överklockning/kyla/ljudnivå så är alltid tredje part mycket bättre.
Vi får vänta till kl 06:01 o då vet vi helt enkelt hur bra eller dålig den är

Permalänk
Medlem

Nu vill jag att Nvidia klämmer ut något i klass med Titan Ultra. Full Gk110 med 12 Gb minne och dx11.2 eller något annat helt galet. Prislapp? 10-11k styck är jag nog beredd att pynta. SLI är ett måste när man väl haft det. Jag vill ha ett no holds barred kort, bara för att det är kul

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

http://videocardz.com/47039/xfx-radeon-r9-290x-overclocking-t...
Det verkar som att ref kylaren är bättre än föregående modeller iaf.
När det kommer till överklockning/kyla/ljudnivå så är alltid tredje part mycket bättre.
Vi får vänta till kl 06:01 o då vet vi helt enkelt hur bra eller dålig den är

Vet inte, de ganska svårt o tro de när man kollar på bilderna till referenskylaren men som sagt, vi får se imorrn, kan knappt vänta :3

Skrivet av drefk2000:

Nu vill jag att Nvidia klämmer ut något i klass med Titan Ultra. Full Gk110 med 12 Gb minne och dx11.2 eller något annat helt galet. Prislapp? 10-11k styck är jag nog beredd att pynta. SLI är ett måste när man väl haft det. Jag vill ha ett no holds barred kort, bara för att det är kul

Aa, och de ska t.o.m. kunna brygga kaffe!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kul att ATI verkar leverera till ett vettigt pris, nu får dom gärna vara starka i benchmarksen imorgon också. Och sen givetvis få ut kort med bra kylare asap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Vet inte, de ganska svårt o tro de när man kollar på bilderna till referenskylaren men som sagt, vi får se imorrn, kan knappt vänta :3

Aa, och de ska t.o.m. kunna brygga kaffe!

Exakt

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Låter som ett riktigt bra pris. Värt å gå från mitt GTX 670 4GB till detta tro?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Låter som ett riktigt bra pris. Värt å gå från mitt GTX 670 4GB till detta tro?

Antagligen inte, är säkert inte mer än 30-35% snabbare, men som alltid är det ju kul med nya grejor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Låter som ett riktigt bra pris. Värt å gå från mitt GTX 670 4GB till detta tro?

Funderar att köra crossfire med 290x eller vänta på gtx 780 ti, vill se benchmarks imorrn!

Permalänk

frågan e ju hur många system som bottlar 290x cf...
tror det börjar bli gränsland för min 2500k (beronde på app såklart)

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

såg ikväll att webbhallen har sänt mitt Radeon 290X med priset satt till 5090kr! hoppas man får prestandatester till frukostkaffet imorgon då:D

WTF!! Vart är mitt mail? Jag bokade mitt ASUS kort där klockan 08:00 samma dag det gick att förboka och har inget mail om leverans.
Ringde tillochmed dom idag och då hade dom inte ens fått in dom från leverantören än.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

WTF!! Vart är mitt mail? Jag bokade mitt ASUS kort där klockan 08:00 samma dag det gick att förboka och har inget mail om leverans.
Ringde tillochmed dom idag och då hade dom inte ens fått in dom från leverantören än.

Ägd! d-_-b

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Avstängd

Jösses. 5,000? Blir nästan värt att sälja mina GTX 780 och köpa tre stycken R9 290X.

'Dat PCI-E Crossfire.

Permalänk
Medlem

Har beställt ett Sapphire från Inet (med BF4). Behöver uppgradera resten av datorn också MEN finansieringen för det är klar först nästa månad. Därför undrar jag, hur mycket begränsning tror ni en i7-950 (3,4 Ghz) är? Finns gott om snabbt ram... Och en bra ssd.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoedeOrm:

Har beställt ett Sapphire från Inet (med BF4). Behöver uppgradera resten av datorn också MEN finansieringen för det är klar först nästa månad. Därför undrar jag, hur mycket begränsning tror ni en i7-950 (3,4 Ghz) är? Finns gott om snabbt ram... Och en bra ssd.

Minimalt. Begränsing händer inte föräns du går upp i upplösning (förbi 2560x1600), eller börjar använda SLI/Crossfire.

Edit: Glömde förståss multiplayer. Det lär nog bli bottleneck från din CPU om du ska spela mycket multiplayer. Såvida du inte har klockat den ganska högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

WTF!! Vart är mitt mail? Jag bokade mitt ASUS kort där klockan 08:00 samma dag det gick att förboka och har inget mail om leverans.
Ringde tillochmed dom idag och då hade dom inte ens fått in dom från leverantören än.

Olika butiker har fått olika märken. Netonet har XFX, Webhallen har Powercolor och Inet har Sapphire. Jag tolkar det så eftersom jag bokade både ett Asus och Sapphire från Inet och fick ett mail angående detta där de fråga om jag verkligen ville ha ett kort, eftersom jag bokat 2 st, och det var stor efterfrågan på dem.

Jag bad dem avboka Asus kortet (eftersom jag såg facebook bilden där de hade Sapphire) och då fick jag svaret .

Så jag tolkar det som att olika butiker --> olika märken av kort. Vem som får in Asus korten är frågan.

Så just nu har jag ett kort bokat från webhallen (pga. att nån sa att priset var ~5000), ett ifrån inet eftersom det är bekräftat att de har kort. Och på det så åker jag bort Fredag morgon, och ska på konsert i morgon kväll. Maximalt dålig timing

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Precis som man förutspådde och hoppades på.
Utan BF4 bör det ligga på 4500-4800kr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

Funderar att köra crossfire med 290x eller vänta på gtx 780 ti, vill se benchmarks imorrn!

Mm benchmarks ska bli riktigt intressant å se.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk

Inet ringde mig för några dagar sedan och sa att Sapphire kommer att släppas först. Asus och MSI varianten kommer tydligen i begränsad upplaga och först några dagar senare.

Permalänk
Medlem

Damn mycket bättre pris än jag hade fått höra. Avbokade mitt kort för jag inte pallade med att skicka tillbaka om det var för dyrt. Jag hade ändå fått en prisindikation från min säljkontakt hos en av Sveriges största distar men det priset var ju helt off om man ser vad folk säger här. Nu får jag nästan be om ursäkt till han som sa att jag hade fel och jag var 100% på att jag hade rätt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Fyfan vad billigt det är om de säljer det för 5 tusen. Om ändå ska ha spelet så är det lika bra att köpa det ju. Då kostar nog R9 290 cirka 4.2 tusen skulle jag tippa.

Permalänk
Medlem

This changes everything!! Jag hoppades på ett lågt pris så att Titan kunde gå ner i pris, tro fan att Nvidia sänker priset på Titan till något i närheten av 5k. Med tanke på att BF4 och Premium ingår så kan jag sälja ett av de bundlen och behålla en själv om jag skaffar 290X CF.
Trodde aldrig jag skulle byta från en Titan till AMD... Imon vet vi om det är vägen att gå

Visa signatur
Permalänk
Webhallen

Bf4 ingår hos alla till en början.
Vi har valt att också skicka med premium gratis separat med asus-kortet. AMD bad oss dock ta bort det erbjudandet men de som hann boka det kommer att få premium som utlovat.

Dem som fått separata ordrar upplagda hos oss på premium för 449 behöver inte oroa sig. Inget kommer att debiteras för dessa då de går ut kostnadsfria.

Angående priserna i allmänhet: till skillnad från vad vi (och vi antar alla andra) trott så ingår bf4 inte gratis. Så alla de första "limited edition" korten nu i början är ca 150 kr dyrare för oss att köpa in än de som kommer senare i år utan bf4 på köpet.

Angående vilka kort som finns var:
Vi har på ingång av:
ASUS (detta kort skickade vi ut igår till ca hälften av de dom bokat, resten får tyvärr vänta på nästa leverans)
Gigabyte
Xfx
Powercolor (enda fabriksöverklockade kortet nu till en början)
Sapphire

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Qwal:

Riktigt najs. Sitter på intel hd gpun nu då min gpu smälte igen och det fastnade på hela kortet haha.

Din signatur måste förevigas.

xfx 4890 superklockad, 100% load 110 grader i ca 1 år, sönder? Nej. Går smooth? Ja. Rädd för härdsmälta? Absolut!
"I also like to live dangerously" xD

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Bf4 ingår hos alla till en början.
Vi har valt att också skicka med premium gratis separat med asus-kortet. AMD bad oss dock ta bort det erbjudandet men de som hann boka det kommer att få premium som utlovat.

Dem som fått separata ordrar upplagda hos oss på premium för 449 behöver inte oroa sig. Inget kommer att debiteras för dessa då de går ut kostnadsfria.

Angående priserna i allmänhet: till skillnad från vad vi (och vi antar alla andra) trott så ingår bf4 inte gratis. Så alla de första "limited edition" korten nu i början är ca 150 kr dyrare för oss att köpa in än de som kommer senare i år utan bf4 på köpet.

Angående vilka kort som finns var:
Vi har på ingång av:
ASUS (detta kort skickade vi ut igår till ca hälften av de dom bokat, resten får tyvärr vänta på nästa leverans)
Gigabyte
Xfx
Powercolor (enda fabriksöverklockade kortet nu till en början)
Sapphire

Skickades från m.sweclockers.com

De som inte har bokat, har de nå chans att plocka en asus från butiken imorgon? När kommer nästa leverans?

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mars SSX:

Minimalt. Begränsing händer inte föräns du går upp i upplösning (förbi 2560x1600), eller börjar använda SLI/Crossfire.

Det är snarare så att risken att CPU:n flaskar blir mindre om han höjer upplösningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers