Billig och effektiv NAS som fungerar med Ubuntu, Windows XP/7, iOS

Permalänk

Billig och effektiv NAS som fungerar med Ubuntu, Windows XP/7, iOS

Hej alla,

Jag har kommit till ett steg där jag har för många externa HDD lite överallt här hemma...nu behöver jag en NAS med minst 3TB som jag måste kunna nå från en Ubuntu 12.04, Win 7, Win XP eller iPad (och flera Android/iOS enheter).

Men...jag har ingen CPU som sover i ett skåp, bara en gammal laptop Dell Inspiron 6000...jag hade tänkt antingen
- köpa en färdig lösning som en WD My Book Live eller liknande
- försöka använda min Dell laptop med en extern HDD kopplad till hemmanätverket

Jag läste nästan alla trådar här som pratade om FreeNAS, men eftersom jag har bara en Dell laptop, jag vet inte om det skulle fungerar...

Och hela lösningen skulle inte vara för dyrt...jag hade tänkt lägga mellan 2-3000...

Är det någon som har en erfarenhet med FreeNAS på en laptop med en extern HDD?
Har ni någon förslag till en fördig lösning som ni kan rekomendera?

Jag känner som att jag kräver för mycket från en sån lösning...stämmer det eller finns det a way out?

Tack för hjälpen!
Stephan

Permalänk

Till att börja med så kan du köra FreeNAS på den datorn och det är ett bra OS om du enbart ska ha den till just en NAS. Om inte annat så är det bara att testa (Gratis är gott!) Problemet om du kör genom den laptopen är att det inte blir så höga hastigheter med USB 2.0 men du kan ju alltid prova Det beror helt enkelt vad du ska ha på NAS:en. Fördelen är att laptops oftast har energieffektiv hårdvara som gör att den inte drar så mycket

Om jag va du så skulle jag slänga in en extern hårddisk och prova. Du har all hårdvara som krävs

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Jag rekommenderar Synology. Inte säkert de ryms i din budget men det är MYCKET väl spenderade pengar. Lättadministrerat och mycket bra prestanda.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

@JeangerMeisterSWE: Idéen är att använda NAS:en till filmer, bilder & MP3..och självklart några Office dokumenter som backup lösningen.
Men viktigt är för mig att kunna komma åt filerna från olika klienter...jag ska ladda ner FreeNAS:en, installera och prova...sen får jag se hastigeten.

Permalänk

@oRBIT2002: Tack, jag ska kolla den. Jag hade tänkte WD MyBook Live eftersom hårdisken finns redan i lådan...då billigare men jag har inte läst så många positiva recensioner om WD:en...då är jag tveksam. Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar utmärkt att köra FreeNAS på en bärbar med USB-diskar. Har kört så själv och föredrar det framför en stor dator för att den bärbara är så mycket tystare. Skulle jag installerat idag skulle jag provat Synologys OS på en hemmabygd dator.

Vill du köpa rekommenderar jag en Synology Diskstation. Köpte en sådan för ett tag sedan och hittade hem. Man kan göra allt med den. Det kan man med FreeNAS också, men det är betydligt mycket mer strul.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Tror inte man ska jämföra synology med RAIDZ som finns på freenas. ZFS är med råge det absolut bästa och enda valet för lagring. Allt annat är att be om problem.

Permalänk

För 2-3000 kr så skulle en Synology DS213j kanske passa dina önskemål. Jag har haft föregångaren 212j, men senare uppgraderat till 412+.
Lägg till en WD Red 3TB och du hamnar ändå under 3000 kr, och har plats för ytterligare en disk.

Permalänk

Hej classified,
WD Red 3TB som du nämnar är en SATA III och Synology 213j tar emot SATA II diskar...ska kolla vad jag hittar.