SSD hittas i windows, men inte i bios. Och windows vill inte installeras på den heller. Hjälp!

Permalänk

SSD hittas i windows, men inte i bios. Och windows vill inte installeras på den heller. Hjälp!

Tjena, såhär ligger det till. I veckan så bad en polare åt mig hjälpa han med datorbygge.
Jag fick igång datorn på bara någon timma och sedan när vi kör datorn och ska installera windows på hans SSD, så säger windows emot att den inte vill
installera på denna disk och partition, Så jag gjorde en basic clean på hårddisken, och sedan dela upp den i en ny partition som heter windows. Men det ville inte funka heller, Så jag går in i bios och ser vad jag kan göra där för och fixa problemet. Och sen slår det mig att SSD'n inte finns någonstans där,
Så jag testar o byta mellan IDE och ACHI. Funkar inte det heller. Och SSDn kan ju inte vara trasig heller för den visas i windows men vägrar bara att installera där för det är någe konstigt med den.

Saker jag testat:
Clean
Dela upp SSDn i partitions (ntfs)
Kört med endast SSDn (utan skivläsare och SSHDn inkopplad)
Hoppat mellan olika sata ingångar.
_______________________________________________________

SSDn kan ju inte vara trasig eftersom den visas i windows, Men vägrar dyka upp i bios

Någe tips vad jag kan testa för att få igång den?
Har googlat som en tok, Så mitt sista hopp är er.

SSDn
moderkortet

PS.. Var inte 100% säker vart jag skulle placera tråd, Detta kändes mest vettigt.

Visa signatur

i5 3570k (ivy bridge) | MSI Z77a-G45 | MSI GTX 670 oc | 128Gb SSD | 1Tb Hdd | 8Gb Ram 1600Mhz Vengence | Chassi: Classified skitchassi.

Permalänk
Medlem

Står på recensioner på inets hemsida att folk har haft problem med den hårddisken, att den försvunnit från bios och dylikt. Deras problem har löst sig efter firmware uppdatering, så testa det om du inte har gjort detta.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Skrivet av xerez99:

Står på recensioner på inets hemsida att folk har haft problem med den hårddisken, att den försvunnit från bios och dylikt. Deras problem har löst sig efter firmware uppdatering, så testa det om du inte har gjort detta.

Okej, Som jag har förstått det så ska jag hitta mig till MSI downloads och sedan ladda ner Bios update därifrån. Jag är väl inte så jävla high på detta, Ska jag ladda ner genom bios webbläsare eller ska jag tanka nu o lägga in på USB o köra därifrån eller dylikt?

Visa signatur

i5 3570k (ivy bridge) | MSI Z77a-G45 | MSI GTX 670 oc | 128Gb SSD | 1Tb Hdd | 8Gb Ram 1600Mhz Vengence | Chassi: Classified skitchassi.

Permalänk
Medlem

Du menar nog att uppdatera bios på moderkortet, det kanske kan lösa ditt problem eventuellt. Det jag menade var att uppdatera firmware på hårddisken. Om du ska uppdatera bios så brukar man oftast göra det från ett usb minne och köra ifrån det.
Se även: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=107770

Visa signatur

/Johan