Problem efter uppdatering av BIOS på en UX31

Permalänk

Problem efter uppdatering av BIOS på en UX31

För en vecka sedan så uppdaterade jag bios och lite annat med asus egna uppdaterings utility och har ändå sedan dess har jag har problem med både blåskärmar och att datorn är Mycket(!) långsammare.

När den blåscreenar (som händer efter mellan 5-15min av användning) så låser den sig i någon låst version av bios som inte visar hälften av sakerna som finns i vanliga bios. Om jag slår av datorn via powerknappen kan jag nå både vanliga bios och starta datorn som vanligt, men sen blåscreenar den igen efter ett tag...

Jag har ingen aning om hur jag ska lösa detta, har försökt gå tillbaka till en gammal bios version med asus ez flash utility men förstår inte riktigt hur jag ska göra det. En vanlig factory reset fungerar inte heller.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Permalänk
Skrivet av brittaspjut:

För en vecka sedan så uppdaterade jag bios och lite annat med asus egna uppdaterings utility och har ändå sedan dess har jag har problem med både blåskärmar och att datorn är Mycket(!) långsammare.

När den blåscreenar (som händer efter mellan 5-15min av användning) så låser den sig i någon låst version av bios som inte visar hälften av sakerna som finns i vanliga bios. Om jag slår av datorn via powerknappen kan jag nå både vanliga bios och starta datorn som vanligt, men sen blåscreenar den igen efter ett tag...

Jag har ingen aning om hur jag ska lösa detta, har försökt gå tillbaka till en gammal bios version med asus ez flash utility men förstår inte riktigt hur jag ska göra det. En vanlig factory reset fungerar inte heller.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Uppdaterade du genom windows? Detta kan orsaka problem och ibland bricka datorn helt så jag rekommenderar att alltid göra det genom dos eller med ez flash.

Flasha om BIOS så här och se ifall det löser problemen:
Ladda ner den BIOSversionen du vill ha och formatera en USB sticka som fat32, lägg sen bios filen på den och gå in i BIOS, starta där genom ez flash och välj filen och vänta tills allt är klart, gå sen in i BIOS och välj Load optimized defaults.

Permalänk

Det fungerade inte att flasha om bios till en äldre version, problemet kvarstod.

Men efter att ha manuellt installera den senaste BIOS versionen med en USB sticka som "nakednakedguy" skrev så fungerar det galant igen!