Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Hej, en vän har skaffat en ny lägenhet där uttaget till internet kopplas med fiber kabel till modemet, han fick med en 0.5m kabel men han vill ha ca 20m så han kan samla alla IT prylar i samma rum, modemet han fick med är av denna sorten: http://www.inteno.se/store/tabid/141/categoryid/130/productid/442/default.aspx

Vad jag förstår så ska de alltså vara en SFP kontakt på vardera sida av kabeln, men har sökt på prisjakt och andra sidor men inte hittat någon kabel som är 20m+.

Jag kanske är helt ute och cyklar det är ganska nytt för mig, tacksam för hjälp!

Finns de inte uttag i lägenheten som alla går till routern nu?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

BC: Nej, du har inte dragit för många kablar. Simplexdragningar förutsätter att även SFP:n (och den utrustning som SFP:n är inkopplad i) är anpassad för detta. SFP:n har då enbart en port som man kan trycka i en kontakt i. Vad jag vet så är denna lösning dyrare, och därmed osannolik att någon skulle få för sig att köra ut i ett bostadsområde.
Har enbart stött på simplexdragningar i Norge, där de ibland föredrar att dra singelfiber i fastighetsnäten av någon anledning.

Tills OP uppdaterar oss med vad han behöver för gränssnitt i ändarna av sin dragning (SC eller LC) så tycker jag vi väntar med att välja ut någon kabel åt honom över huvud taget.

Säg inte det, Telia Öppen fiber/ Familjebostäder i Farsta kör enkelfiber, där är det draget en dubbelfiber till fastigheterna, men bara en fiber används, den andra ligger okopplad för framtida bruk som det heter.
har själv en enkelfiber konverter i skåpet.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Finns de inte uttag i lägenheten som alla går till routern nu?

Det är juh det jag säger. Dra i så fall nya TPs till modemet. Istället för att flytta den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Kontakten vi har på kabeln nu är väldigt liten, mycket mindre än diametern på kablaget i röret tidigare, vi tänkte bara ha ett "kopplingsdosa" lock med en uttag för 1 kabel där dom gamla dosorna satt, alternativt funderade vi på att lägga innanför listen längs med golvet, skulle det fungera?

Lc-lc är bara 1 kontakt? Eller är det singelmode som är 1 och multimode är 2?

Du sa att ni funderade på att dra i kabel kanalerna som varit för tele, eller att dra vid listerna.
Jag är rätt säker på att ingen av dom 2 är ett bra alternativ.
Böjarna i kabelkanalerna kan vara rätt grova dvs 90 grader.
Och när man pillar igenom en kabel och matar in den, så böjer den sig mer än ofta kraftigt när man kommer till en böj.
Om du vill dra den vi listerna så har du samma problem där. Att när kommer till hörn så blir böjen kraftig vid varje hörn. Oavsett om hörnet är inåt eller utåt. (iallafall om du vill dra kabeln tätt mot väggen)

Det är möjligt att nyare kablar har större toleranser med "kraftiga" böjar, har lite dålig koll på det.
Som andra sagt är det enormt mycket lättare att dra CAT5-CAT6 kabel istället.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Läs beskrivningen.

TS kompis vill flytta sin router från skåpet där fibern kommer upp. Routern och fiberkonverteraren är inbyggd i en och samma enhet, det går inte sära på dem.

Så, för att kunna flytta sin router dit denne vill, så behöver han alltså förlänga fiberkabeln till routern, annars får dem inget internet. Berätta gärna hur du vill lösa detta med enbart TP.

Jag ser dessa alternativ:
1) Skaffa mediakonverterare i båda ändarna, så från skåpet en som konverterar från fiber till ethernet, och sen en till sådan vid routern tillbaka till fiber. Dock en väldig dyr lösning och opraktisk.

2) Denna tror jag kan vara vettig, skaffa en switch som ställs där han vill ha routern och dra en TP från routern till switchen. Dock behövs både TP kabel och switch införskaffas.

Det alternativ som diskuterats här är att endast skaffa en fiberkabel för att flytta på routern, vilket jag tror är det billigaste. Och så länge man inte rycker, viker eller är fysisk oförsiktig med fibern så ser jag inga problem med denna lösning.

Vi ska kika över det lite och överväga att sätta modemet under ett bord/byrå vid uttaget och sedan dra TP i dom gamla telerören och sätta vanliga rj45 uttag där dom gamla tele uttagen har varit.

Skrivet av Tozzi:

Finns de inte uttag i lägenheten som alla går till routern nu?

Nej, finns ett vägguttag, fiberdosan & hem-tele jack.

Skrivet av zOlid:

Du sa att ni funderade på att dra i kabel kanalerna som varit för tele, eller att dra vid listerna.
Jag är rätt säker på att ingen av dom 2 är ett bra alternativ.
Böjarna i kabelkanalerna kan vara rätt grova dvs 90 grader.
Och när man pillar igenom en kabel och matar in den, så böjer den sig mer än ofta kraftigt när man kommer till en böj.
Om du vill dra den vi listerna så har du samma problem där. Att när kommer till hörn så blir böjen kraftig vid varje hörn. Oavsett om hörnet är inåt eller utåt. (iallafall om du vill dra kabeln tätt mot väggen)

Det är möjligt att nyare kablar har större toleranser med "kraftiga" böjar, har lite dålig koll på det.
Som andra sagt är det enormt mycket lättare att dra CAT5-CAT6 kabel istället.

Joo det var ju det vi funderade på men eftersom ingen av oss tidigare pillat med fiber så var det ju bra att jag frågade först så jag kunde få denna informationen

Går det att seriekoppla tp (dra en sladd till ett uttag, ta en ny sladd till nästa) eller måste man dra flera sladdar parallellt ?
Hur många tp kan man trycka in i ett vp20 rör ? Så många de får plats eller finns de något tak innan man förlorar prestanda osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Går det att seriekoppla tp (dra en sladd till ett uttag, ta en ny sladd till nästa) eller måste man dra flera sladdar parallellt ?
Hur många tp kan man trycka in i ett vp20 rör ? Så många de får plats eller finns de något tak innan man förlorar prestanda osv?

Nej, du kan inte seriekoppla. En kabel per nod som ska kopplas in.
Det är bara att dra så många som får plats, inget speciellt tak att förhålla sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Vi ska kika över det lite och överväga att sätta modemet under ett bord/byrå vid uttaget och sedan dra TP i dom gamla telerören och sätta vanliga rj45 uttag där dom gamla tele uttagen har varit.

Nej, finns ett vägguttag, fiberdosan & hem-tele jack.

Joo det var ju det vi funderade på men eftersom ingen av oss tidigare pillat med fiber så var det ju bra att jag frågade först så jag kunde få denna informationen

Går det att seriekoppla tp (dra en sladd till ett uttag, ta en ny sladd till nästa) eller måste man dra flera sladdar parallellt ?
Hur många tp kan man trycka in i ett vp20 rör ? Så många de får plats eller finns de något tak innan man förlorar prestanda osv?

Det bör nog gå rätt bra att trycka i några st.

Beror lite på hur nära elkablarna, rören går. Men jag är rätt hundra på att man brukar dra dom med en del mellanrum för att slippa störningar.
Så länge du inte hittar någon riktigt billig skräp nätverkskabel som inte är skärmad alls. Så bör det inte vara några problem.

Ja det går att skarva kablar med skarv kontakter. Dock så är det ju inte jätte rekommenderat eftersom vid varje skarv har du ett till ställe där det kan fela samt att du kan tappa lite prestanda möjligtvis och få störningar osv.
Men menar du "seriekoppla" dvs att splitta varje kabel så går det inte.

Hade jag varit du skulle jag ju investerad i CAT6 kabel och en bra skärmad kabel för säkerhets skull. Och speciellt eftersom du ska dra in i väggen.
Är lika bra att göra det bra och säkert när man ändå pillar. Kabel är ändå ingen stor kostnad.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Säg inte det, Telia Öppen fiber/ Familjebostäder i Farsta kör enkelfiber, där är det draget en dubbelfiber till fastigheterna, men bara en fiber används, den andra ligger okopplad för framtida bruk som det heter.
har själv en enkelfiber konverter i skåpet.

De fastighetsinstallationer (ftth) jag sett är med singelfiber. Så jag blev förvånad när det var vanlig fiber här.

Permalänk
Medlem

Som sagt det är lite rörigt i tråden men är rörne någorlunda hyffsat snällt dragna går det att dra LC kontakterad fiber i 16 mm rör.
Det man får göra är att man får dela kontakten och dra fibrarna en i taget för att det inte ska bli för trångt i böjarna.

Har nog dragit i 70 meter på det viset nu.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Säg inte det, Telia Öppen fiber/ Familjebostäder i Farsta kör enkelfiber, där är det draget en dubbelfiber till fastigheterna, men bara en fiber används, den andra ligger okopplad för framtida bruk som det heter.
har själv en enkelfiber konverter i skåpet.

Skulle tippa på att han menar kablar med enbart 1 fiber? om det nu ens finns! Annars är det vanligt med Bidi SFP/1fibers SFP där man skickar på 1 väglängd och tar emot på en annan. Speciellt i områden där tex 2 operatörer delar ut tjänst. 1 operatör kanske kör ren tv-tjänst via fiber som sedan omvandlas till coax ( canal digital etc) via första fibern samt den andra bredband via fiber 2. Då blir det mycket dyrare att behöva svetsa upp 2 extra fiber för att köra LX SFP med 2 fiber.

Ja ni fattar säkert. men en enkelfibers SFP är mycket vanligt när vi snackar FTTH(Fiber to the home) iaf i skåne och bla Telia Öppen fiber som jag installerat x-antal 100 villor med

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det bör nog gå rätt bra att trycka i några st.

Beror lite på hur nära elkablarna, rören går. Men jag är rätt hundra på att man brukar dra dom med en del mellanrum för att slippa störningar.
Så länge du inte hittar någon riktigt billig skräp nätverkskabel som inte är skärmad alls. Så bör det inte vara några problem.

Ja det går att skarva kablar med skarv kontakter. Dock så är det ju inte jätte rekommenderat eftersom vid varje skarv har du ett till ställe där det kan fela samt att du kan tappa lite prestanda möjligtvis och få störningar osv.
Men menar du "seriekoppla" dvs att splitta varje kabel så går det inte.

Hade jag varit du skulle jag ju investerad i CAT6 kabel och en bra skärmad kabel för säkerhets skull. Och speciellt eftersom du ska dra in i väggen.
Är lika bra att göra det bra och säkert när man ändå pillar. Kabel är ändå ingen stor kostnad.

Om man skall använda skärmad CAT6 kabel måste den vara jordad i någonstans.
Om den inte är jordad så kan de bli sämre med STP än med UTP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W